Jury minder streng bij pony's dan bij paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Jury minder streng bij pony's dan bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 20:36

Hoihoi,
Ik zit er al een tijdje over na te denken om als mijn pony verkocht is een paard(>165 cm) te kopen. Dit vertelde ik ook aan een vriendin van mij. Die vriendin zei 'Maar je kunt beter een e-pony nemen, bij de paarden krijg je veel minder winstpunten'. Ik dacht wat een gelul, maar ben er toch over na gaan denken & wellicht weten jullie het antwoord? Is het echt zo dat jury's bij de paarden veel strenger zijn dan bij de pony's? Dit gaat over KNHS wedstrijden, dus officieel starten.

eenitraM

Re: Jury minder streng bij pony's dan bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:37

Nee. Want de jury's jureren zowel pony's als paarden...

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 20:38

eenitraM schreef:
Nee. Want de jury's jureren zowel pony's als paarden...

... Ik snap je niet helemaal? Mijn vriendin zegt dat ze veel minder streng jureren bij de pony's.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:42

Bij de grotere pony's zijn ze even streng als bij de paarden. Bij de kleine hummels op A en B pony's in de klasse B zijn ze vaak te coulant. Ik weet je leeftijd niet maar je gaat toch ook voor je plezier paardrijden en op wedstrijden en niet voor de prijzen en strikken.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 20:44

bigone schreef:
Bij de grotere pony's zijn ze even streng als bij de paarden. Bij de kleine hummels op A en B pony's in de klasse B zijn ze vaak te coulant. Ik weet je leeftijd niet maar je gaat toch ook voor je plezier paardrijden en op wedstrijden en niet voor de prijzen en strikken.

Ik ben 15 jaar, en ja dat heb ik haar dus ook duidelijk gemaakt. Ik rij voor mijn plezier en niet voor de winstpunten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:33

Het niveau bij de ponys en paarden is wel anders gemiddeld gekeken, maar als de basis goed is, kan je bij beide netjes scoren

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:38

Ik heb gemerkt dat er idd bij de paarden strenger gekeken wordt naar bijv. Impuls etc. Maar een pony kan niet als een paard lopen (niet verkeerd opvatten!!) dus misschien vandaar.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:39

Als je goed rijdt maakt het toch niet uit ;)

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:40

Wij rijden met een D pony en de beoordeling is gelijk aan de B paarden. Bij de A/B pony's is er nog een grote 'ahhhgg wat leuk' factor, daarboven moet de pony gewoon goed in de aanleuning zijn en moet de basis goed voor elkaar zijn. Wij zijn ook eens thuisgekomen met 168 pnt en het commentaar dat pony niet de gehele proef nagevelijk was. Thuis kneiter hard gewerkt en afgelopen x twee winstpunten gereden. Dus paard of pony, je moet je boeltje gewoon goed voor elkaar hebben en anders nog niet gaan starten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:41

Je krijgt wat je verdient, of je nou op een pony of een paard zit. Jammer dat het toch weer aan de jury moet liggen...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:44

Ik heb behoorlijk veel geschreven en mijn ervaring Is idd dat er bij de pony's minder streng gejureerd wordt dan bij de paarden. Maar B paarden is prima te doen hoor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:48

kleinvosje, het ligt niet aan de jury maar er zijn maar weinig juryleden die een kind van 8 op een A ponytje in de B 150 punten geven. Als ik soms uitslagen van welke wedstrijd dan ook bekijk valt het me vaak op dat ze nogal snel een wp rijden. De aaaah factor speelt bij sommige juryleden echt wel een rol. Het is ook niet gemakkelijk te jureren, je kunt beter een ring met 24 B paarden hebben dan tien kleintjes op een A/B ponytje(mijn mening hoor) want die zijn echt allemaal verschillend en wat beloon je en wat niet.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:51

Dat laatste ben ik zeker met je eens bigone, en ik heb al meerdere keren bij de KNHS aangekaart dat er veel meer aandacht aan die kleintjes besteed moet worden tijdens de jury-opleidingen en bijscholingen. Helaas doen ze daar vooralsnog niet veel mee...

Zoals TS het schetst lijkt het wel alsof het aan de jury ligt als ze bij de paarden geen winst zou rijden. Daarom maakte ik die opmerking.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:55

Natuurlijk ben je coulanter bij een A/B klasse. Ik ben dat in ieder geval wel en stuur zo een kleintje echt niet helemaal in huilen naar huis. Hoe groter de pony, hoe ouder de kinderen hoe meer je dus wil dat er aan alle eisen voldaan word. Bij een C pony zie je dat er ook al steeds beter gereden gaat worden (hoewel er knappe stuurluitjes bij zitten hoor op de A/B!!!) en vanaf D ga je toch wel naar een "normale" beoordeling.
Een E pony is wat mij betreft niet echt anders dan een paard en word ook gewoon zo beoordeeld.

Echter, welke klasse ook, paard of pony, je doel is altijd de ruiter in kwestie te motiveren :).

Dat ben ik met je eens klein vosje! Een keer in de cursus een A/B of C pony laten voorrijden zou niemand kwaad doen want de eerste keer vroeg ik me wel echt af hoe ik moest gaan punten :Y) . Op gevoel kom je er wel uiteindelijk maar wat voorbereiding was fijn geweest.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:38

bigone schreef:

Inderdaad! Ik heb met mijn D-pony zowel tussen de pony's als paarden gestart. Verschilt niks hoor. Er lopen ook enorm goede D-pony's rond met handige ruitertjes, daar moet je je niet in vergissen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:53

Mijn ervaring was wel dat bij de pony's een stuk vriendelijker gejureerd werd dan bij de paarden. En eerlijk gezegd zie ik dan in mijn omgeving nog steeds wel. Maar mogelijk verschilt het ook per jury/regio.

Fardau22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:38

Op zich maakt het niet heel veel uit of je nu een pony of een paard hebt.
Bij de pony's doen ze soms wel iets makkelijker over iets wat niet goed gaat, dit is vaak bij de a/b pony's op B/L nivo zo. Maar dat is ook 1 op de 20 jurys. Als je gewoon lekker rijdt en je doet je best maakt het niet uit of je een pony of een paard hebt. De jury's punten wat ze zien, niet wat het is.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:44

Bij pony's geven ze sneller een 6 ipv een 5, of een 5 ipv een 4 omdat ze de 'kleine' ponyruiters willen motiveren is mijn ervaring. Maar t is mij niet opgevallen dat ze daardoor sneller winstpunten krijgen

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:46

Ik start zelf met mijn bijrijdpony tussen de paarden maar ben een keer verongeluk tussen de pony's ingedeeld. Die wedstrijd ging eigenlijk helemaal niet goed. Heb 1x afgegroet en 1x mijn proef wel uitgereden. Toen ik mijn punten zag was ik toch wel erg verbaasd hoe hoog ze waren. Of dat komt doordat de jury gewoon hoog punt, of dat dat komt doordat ik als 'ponyruiter' werd beoordeeld weet ik niet maar opvallend was het wel...

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:48

Bij de pony's heb je over het algemeen een minder sterke concurrentie niveau, daar bedoel ik mee dat het niveau van de B bij de pony's niet helemaal te vergelijken is met de B bij de paarden. vandaar dat er vaak strenger gejureerd word, maar als jij gewoon netjes je proef rijd dan haal je daar ook wel een winstpunten. hoog hoger de klasse hoe groter het verschil is bij paarden en pony's. Maar in de B kun je daar lekker aan wennen en gewoon je ding doen dat is belangrijkst

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:49

Zelfs al zou je een E pony kopen (die overigens hetzelfde worden gejureerd als paarden), dan nog ben je vanaf 16 verplicht om tussen de paarden te starten (of was het 18? Ben het even kwijt)

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:50

Ik jureer de ab kinders echt wel wat soepeler dan de 'grote' kinderen, vanaf t L maakt het bij mij weinig meer uit.. Maar als ik dan verder kijk ik ken heel veel pony ruiters die z2 rijden maar 100% geen winst in het z1 paarden zouden rijden, niveau is echt wel een stuk lager over het algemeen in de hogere klassen.

Silly dat is vanaf 18

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:50

Het niveau ligt bij de paarden over het algemeen wat hoger dan bij de pony's. Ook bij de D/E pony's.
Toen ik bij de paarden ging starten heb ik me daar wel op verkeken, waar ik bij de pony's met een mwah proef een wp reed, moet een proef bij de paarden gewoon echt voldoende zijn om een wp te krijgen.

Dus ik denk dat het ergens wel klopt wat je vriendin zegt.

Hoe dan ook zou ik niet daarop je keuze voor een paard of pony maken, maar gewoon kiezen voor hetgeen waar je een klik mee hebt. Als je je paardje fijn voor elkaar hebt, krijg je bij de paarden je punten ook wel :).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:18

Wat betreft strenger jureren, ik zou dat willen veranderen in beter jureren. Bij een ruiter die bij de paarden start in B mag je een bepaald niveau verwachten, vooral bij het paard. Als ik zie hoe soms een B ring gevuld is dan springen me de tranen in de ogen over hoe de paarden rondlopen en gestuurd worden. Er zijn zeer veel ruiters die de basis absoluut niet voor elkaar hebben maar toch op wedstrijd gaan en dan pissed-of zijn wanneer ze 170 punten rijden en dat is in mijn ogen nog geflatteerd.
Wat mij betreft word er nog strenger gejureerd in de B, als je je paard niet voor elkaar hebt dan hoor je geen wp te krijgen, dit voorkomt veel ellende in het verdere wedstrijdtraject en in de africhting van het paard. Hoeveel combinaties rijden er wel niet rond die door de B,L1,L2 vliegen en dan zijn ze M en raken ze gefrustreerd want het lukt niet meer, waarom, omdat de basis voor een groot gedeelte ontbreekt.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:21

Nou het valt me anders toch nog steeds op. Dat een combinatie waarvan paard een ontspannen rondje loopt maar niet aan elkaar is of echt nageeflijk. Toch boven een combinatie kan staan die het paard rijtechnisch goed voor elkaar heeft maar nog behoorlijk wat fouten maakt.

In mijn ogen gaat hier ook iets mis.