Voorpluk niet invlechten wat vinden jullie daarvan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iejoor

Voorpluk niet invlechten wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 18:35

Hoihoi!

Ik zie het steeds vaker bij wedstrijden, Een pony of paard waarvan de manen netjes ingevlochten zijn, maar dat de voorpluk dan gewoon los hangt

Wat vinden jullie daar nou van? En van vinden in het speciaal de juryleden ervan?

Ik lees graag jullie reacties! *\o/*

Selina

Re: Voorpluk niet invlechten wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:37

Ik vind een ingevlochten voorpluk lelijk haha :P Vaak zo'n stompje wordt het dan.
Op wedstrijden deed ik het toch maar wel (wilden de eigenaren)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:41

Een losse voorpluk?

Eerlijk?

Verschrikkelijk lelijk...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:41

Ik deed de voorpluk ook nooit, mijn pony heeft een geweldig mooie voorpluk en met een knotje zag haar hoofd er kalig uit op de een of andere manier. Nooit commentaar op gehad overigens. Later vlocht ik helemaal niet meer.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:44

Ik laat de voorpluk ook altijd los eigenlijk. Vind ik veel mooier dan een knot.

Ik moet er wel bij zeggen dat mijn paard een Fries is met voorpluk tot op zijn neus :))
Maar ook bij kwpn'ers vind ik het vaak niet misstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:45

Mijn paard wordt onder het zadel heel woest van een geknotte voorpluk. Dan gaat die alleen maar schudden en doen. Ik doe dus los of oornetje :) zal me een worst wezen dat de jury misschien liever anders ziet :=

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:47

Echt verschrikkelijk lelijk. Of je geen tijd meer had om het af te maken. Ik ken geen een paard waarbij het mooi staat.

Ook als ik foto topic zie waarbij de voorpluk niet gevlochten is denk ik altijd, wow dit was veel beter geweest als de voorpluk ook gevlochten was!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:50

Bij paarden met een kort of dun voorplukje ziet niet vlechten er idd niet uit. Die van mij heeft een dusdanige voorpluk dat je een enorme knot tussen haar oren hebt. Heb ik weleens gedaan, dat ziet er echt idioot uit :') En een voorpluk uitdunnen/knippen/trekken vind ik zonde. Maar goed, zo heeft toch ieder zijn eigen smaak. Ik ben er iig nooit op afgerekend door de jury.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:54

Met springen vind ik losse voorpluk een stuk stoerder en mooier. Voor dressuur vind ik een knot in de voorpluk echt een must, mits dit ook kan.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:56

Ligt aan de voor pluk... een mooie lange, dikke voor pluk is niet ingevlochten erg mooi. Bij een dun kort plukje kan je beter wel invlechten!

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:57

Losse voorpluk veel mooier.

Maar voor het nette vlecht ik wel bij de dressuur.
Bij het springen altijd gewoon los.

Paard met mini voorpluk vlecht ik wel altijd :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:57

Persoonlijk vindt ik een gevlochten voorpluk mooier en netter.
Mijn eigen merrie vlechten we alleen de voorpluk met keuringen.
Tijdens wedstrijden heeft ze een orennetje.
Dat doen we omdat ze een heel klein voorplukje heeft en elke keer vlechten kost je gewoon haar

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:59

Nou...ik deed het iedere wedstrijd keurig...tot ik een keertje niet zoveel tijd had. Qua punten? Totaal geen verschil!
De wedstrijd daarna heb ik ook de staart niet meer ingevlochten. Zelfs toen nog gewoon een 7. Waarom zou ik al die moeite doen als ik er toch geen waardering voor krijg? Iemand die alleen de manen knot krijgt net zoveel punten als ik wanneer alles strak is ingevlochten. Dat vind ik ook vrij demotiverend.

xhanneadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:02

Als ik mijn paard zijn voorpluk in een knotje doen, houd hij helemaal niks over en lijkt het net alsof hij geen voorpluk heeft.. Ik rijd dan ook geen wedstrijden maar als ik dat wel zou doen zou ik hem niet invlechten :n

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:04

Persoonlijk vind ik het veel netter staan als de voorpluk gevlochten is, dan is het af!

Maar wat mij nog meer opvalt is dat er richtlijnen voor de staart zijn, maar die niet nageleefd worden.
Gevlochten, geschoren of bijgetrokken (zie reglementen) en dan zie je heel veel pony's en ook paarden met een ongevlochten staart of niet opgeschoren en dan ook nog eens een piekerige niet netjes geknipte onderkant van de staart.

Een nette gevlochten staart of opgeschoren staart krijgt bij mij standaard een punt meer, dan zo'n
slordig staartje waar duidelijk geen aandacht aan besteed is.
En als ik twijfel tussen twee cijfers, dan geeft een gevlochten voorpluk zeker de doorslag!

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:04

mijn merrie heeft best een groot hoofd en als haar voorpluk ook nog eens ''verdwijnt'' door een knotje, wordt ze er niet mooier op :')

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:05

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:07

Ik heb op de wedstrijden waar ik ben geweest volgens mij nog nooit een paard gezien waarvan de voorpluk wél was ingevlochten. Dan komt een volle bos manen toch helemaal niet mooi uit?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:08

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:23

Ik kan ij wel voorstellen dat Lielle niet vlecht hoor.
Als je zeg 2x in de maand wedstrijd hebt ben je met een half jaar de helft van deze voorpluk kwijt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:31

Tendance schreef:
Persoonlijk vind ik het veel netter staan als de voorpluk gevlochten is, dan is het af!

Maar wat mij nog meer opvalt is dat er richtlijnen voor de staart zijn, maar die niet nageleefd worden.
Gevlochten, geschoren of bijgetrokken (zie reglementen) en dan zie je heel veel pony's en ook paarden met een ongevlochten staart of niet opgeschoren en dan ook nog eens een piekerige niet netjes geknipte onderkant van de staart.

Een nette gevlochten staart of opgeschoren staart krijgt bij mij standaard een punt meer, dan zo'n
slordig staartje waar duidelijk geen aandacht aan besteed is.
En als ik twijfel tussen twee cijfers, dan geeft een gevlochten voorpluk zeker de doorslag!

Volgens de KNHS was die regel niet meer van toepassing voor de staart...

Leukertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:32

een volle voorpluk zou ik wel los showen.. van een paar sprietjes zou ik toch wel een knotje van futselen :')

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:33

Mijn paardjes hebben beide een heel ielig voorlokje. Een knotje is dan net een platgeslagen vlieg tussen haar oren. De pony heeft dan ook nog een lang hoofd met een brede bles, met een iniminie knotje wordt haar hoofd optisch nog langer. Als ze een mooie volle lok hadden dan had ik zeker gevlochten. Er moet wel een flinke knot zitten dan....

Staart scheren vind ik afschuwelijk en zo vreselijk zonde. Vlechten doe ik bij rijden wel, op keuringen niet. Dan gaan ze zo knijperig lopen

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:33

Bij mijn ruin vlecht ik de voorpluk ook niet in. Ik denk dat hij een aardige tennisbal op zijn kop heeft als ik dat zou doen. Dat ziet er pas niet uit...
Overigens doe ik zijn manen in een hengstenvlecht op wedstrijd, maar ook daarbij zou je de voorpluk gewoon in kunnen vlechten.
Bij mijn merrie zou ik t wel doen trouwens en ik vind het bij de meeste paarden netter staan als je het wel vlecht, zeker als ze maar een ielig plukje hebben anders. Al is het dan wel lastig dat het nog minder wordt als je er regelmatig elastiekjes in doet.
Afbeelding

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:49

Ik vind het super lelijk als hij niet gevlochten is.Mijn pony heeft een hele beste voorpluk, maar ik vlecht hem altijd in. Gaat best goed, de rest van haar manen zijn ook dik dus in verhouding past het goed.
De staart opscheren of invlechten vind ik dan weer lelijk, dus dat doe ik nooit. Wel netjes recht afknippen en aan de bovenkant de piekjes wegwerken.