Pony starten tussen de paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samblabla

Pony starten tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 13:51

Hoi,

Nou, ik had een kleine discussie met mijn stalbazin.

Situatie:

De stalbazin is aan het kijken voor een grote pony of een klein paard voor hun 14 jarige dochter. Ze zoeken een pony die z klaar is. Nu zei ze 'maar met een pony heeft ... Er maar 2 jaar plezier van'
Nu zei ik dat ze met een pony ook tussen de paarden kan starten als ze 16 is en volgens de stalbazin kan dat niet en dat er uitzonderingen gemaakt wordt voor haflinger en fjorden maar dat andere pony's niet tussen de paarden kan/mag starten.

Is dit waar? Ik was namelijk heilig ervan overtuigd dat pony's gewoon tussen de paarden gestart mochten worden. Als ik gelijk heb of ongelijk, hebben jullie hier toevallig een site waar dit zwart op wit staat?

Meisje wil knhs starten. :)

Mnon1994

Re: Pony starten tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:54

ze mag tot haar 18de tussen de pony´s starten.
daarna mag je ook met een pony tussen de paarden.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:55

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:04

Natuurlijk, Shetlander Bonfire heeft juist een WP in de M1 behaald [RIJ-ITP] Eerste M1-punt met dressuurshet Bonfire!!

Volgens mij is het wel pas vanaf 18 jaar en er wordt geen uitzondering gemaakt voor haflingers en fjorden want dat zijn paarden geen pony's ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:07

Zeg maar dat ze onder een enorme steen leeft.. Echt enorm. Een grot eigenlijk.

Of gaat het om starten in België of Duitsland? Hier zijn eigenlijk ook al heel veel topics over en let op de onwaarheden die ook in dit topic weer verkondigd worden. Beste pak je het reglement erbij.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:09

Nies: knhs zegt ze, dus niet België ;) vooralsnog worden er geloof ik geen onwaarheden verkondigd?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:18

Ohja, overheen gekeken. Jawel en jij bent een van de daders.

Goed, KNHS dus. Dan kun je gewoon pony's starten tot en met december van het jaar waarin je 18 wordt. Bij de paarden starten mag je met elke paard of pony vanaf januari in het jaar dat je 12 wordt. Of je op een fjord of op een welsh zit heeft helemaal nergens wat mee te maken.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 14:21

Dankjewel! :)

Ik had al eens op de site van knhs gekeken maar volgens mij heb er eroverheen gelezen want ik zag niks.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:23

Oei, dader nog wel! Ik heb niks als waarheid verkondigd ;) ik zei "ik geloof" maar heb het even opgezocht en klopt inderdaad wat je zegt :)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:27

Maartje1990 schreef:
Volgens mij is het wel pas vanaf 18 jaar en er wordt geen uitzondering gemaakt voor haflingers en fjorden want dat zijn paarden geen pony's

Ook fjorden en halflingers worden gewoon gemeten, ponymaat bij de pony's, en paardenmaat bij de paarden.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:49

ik heb met haflinger tussen de paarden gereden hoor!!. maar 2 jaar plezier van: wat een nonsens het beest geeft de volwassen ruiters al 18 jaar rij plezier! *\o/*

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:01

|o

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:06

Tuurlijk kan je met je pony tussen de paarden starten, heb ik ook gedaan,en toen was ik al ruim boven de 18,haha

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:15

Ik heb 2 seizoenen met mijn kruising Arabier tussen de paarden gereden (hij was 1.48 cm) Ik heb er mee gesprongen en dressuur mee gereden (en was ook 18 geweest)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:21

HTM schreef:
Maartje1990 schreef:
Volgens mij is het wel pas vanaf 18 jaar en er wordt geen uitzondering gemaakt voor haflingers en fjorden want dat zijn paarden geen pony's

Ook fjorden en halflingers worden gewoon gemeten, ponymaat bij de pony's, en paardenmaat bij de paarden.

Het is een haflingerPAARD en het fjordenPAARD los van de stokmaat is het gewoon een paard en geen pony en zo zijn er nog een aantal rassen. Maargoed dat is verder off top

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:24

Maartje dat maakt voor de stokmaat toch geen ene reet uit? Of je bij de pony's mag starten hangt o.a af van de stokmaat van de pony/ het paard. Of het een paardenras is is voor ponywedstrijden niet van belang hoor.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:48

Dat maakt inderdaad geen reet uit. Bij de KNHS wordt alles waarmee je pony's wilt starten gemeten. Als je paarden wil starten wordt niets gemeten, immers maakt het dan geen flikker uit of je "paard" 1.10m of 1.80m is, je moet toch bij elkaar in de zelfde categorie, namelijk de categorie paard. Tot dat je ZZ-Z wil starten, dat kan namelijk alleen met een e-pony of paard. Ook weer logisch gezien er in het buitenland geen e-pony's bestaan, daar zijn het paarden. Zo moeilijk is het allemaal niet hoor.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:50

[WD-V] Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Al genoemd.
En voor de KNHS geld alleen het criterium stokmaat voor het onderscheid paard of pony, ras doet er niet toe.
Paard en pony indeling heeft te maken met leeftijd van ruiter en maat van zijn rijdier.

Boven de 18 mag je dus gewoon met je stokmaat pony bij de paarden starten.
Doe ik al jaren.

Bij het mennen zit het wel anders, daar is pony of paard starten totaal niet gerelateerd aan de leeftijd van de ruiter/menner, maar alleen aan de stokmaat.
Dus ben je 14 en heb je een pony start je pony, heb je een paard start je paard.
Ben je 20 en heb je een pony start je pony, heb je een paard start je paard.
(en het fenomeen E-pony bestaat daar ook niet, is gewoon een paard)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:54

Sjolvir schreef:
[WD-V] Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Al genoemd.
En voor de KNHS geld alleen het criterium stokmaat voor het onderscheid paard of pony, ras doet er niet toe.
Paard en pony indeling heeft te maken met leeftijd van ruiter en maat van zijn rijdier.

Boven de 18 mag je dus gewoon met je stokmaat pony bij de paarden starten.
Doe ik al jaren.

Bij het mennen zit het wel anders, daar is pony of paard starten totaal niet gerelateerd aan de leeftijd van de ruiter/menner, maar alleen aan de stokmaat.
Dus ben je 14 en heb je een pony start je pony, heb je een paard start je paard.
Ben je 20 en heb je een pony start je pony, heb je een paard start je paard.
(en het fenomeen E-pony bestaat daar ook niet, is gewoon een paard)

Boven de 12 mag je al bij de paarden starten.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:54

Maartje1990 schreef:
Het is een haflingerPAARD en het fjordenPAARD los van de stokmaat is het gewoon een paard en geen pony en zo zijn er nog een aantal rassen. Maargoed dat is verder off top

:') _O- _O- _O-

Sorry, maar lig toch even dubbel hier _O- _O- _O- _O-

Ik heb met mijn fjordenPAARD toch echt bij de pony's gereden toen ik nog geen 18 was.
En bij het mennen moet ik nog steeds tussen de pony's rijden met mijn fjordenPAARD.
En zodra ik met een halfingerPAARD van 1.45 bij het mennen zou starten moet ik toch echt bij de PONY'S rijden.

En ken zelfs mensen (onder de 18) die met kleine Friezen (e-pony maat) bij de pony's rijden.

Brainless schreef:
Boven de 12 mag je al bij de paarden starten.

Als je dan op een paard zit ja, maar zelf als je 12 bent en een e-pony start rij je bij de pony's.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 20:17

Dus als ik het goed begrijp. Correct me if im wrong. :)

Boven de 18 mag je met pony tussen de paarden starten.
Onder de 18 moet je met je pony tussen de pony's blijven starten.

ellalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:18

Boven de 18 MOET je met je pony tussen de paarden starten
Onder de 18 MAG je met je pony tussen de pony's starten (Maar ook bij de paarden)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 20:20

Oke duidelijk. Dankjewel. :D

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:21

Ze mag tot har 18de bij de pony's starten. Ze mag als ze 18 word het jaar afmaken. Ook mag ze met haar pony bij de paarden starten dit is alleen wel duurder. Ik heb me er zelf nooit in verdiept omdat ik zelf een paard heb maar de mensen waar ik op stal sta wil wel graag met haar D pony verder bij de paarden. Zei is begin Juni 18 geworden en mag het jaar dus uitrijden.

angeline33

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:21

Heb wel eens mensen met een c(!!!) pony tussen de paarden zien starten terwijl ze zelf 15 was, dus het kan wel. Dit deed zij overigens om het verschil tussen paardenwedstrijden en ponywedstrijden te ervaren. Weet niet of er in de tussentijd iets is veranderd in de reglementen, maar dit was 2 jaar gelden in ieder geval.