hoe trainen jullie voor een dressuurwed. ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

veerle1807

hoe trainen jullie voor een dressuurwed. ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 20:41

Hallo,

Ik heb een merrie en we halen nou niet bepaald vaak een winstpunt dus nu wil ik het anders proberen en graag weten hoe jullie trainen ? Daarmee bedoel ik hoe vaak rij jij in de week longenceer je staat je pony stil ? (mis handig om te weten het gaat om een b proefje) en dan op cc hoelang rij je in ? En wat doe je dan allemaal ? En wat voor voer krijgt je pony ? En alles eigenlijk wat er bij komt kijken en hoe vaak oefenen jullie het proefje , ik weet niet elke pony en ruiter is hetzelfde maar mis kan ik er wat mee ;)

ElineCath

Re: hoe trainen jullie voor een dressuurwed. ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:43

Ligt compleet aan de combinatie. Maar ik heb altijd op zondag wedstrijd en dan rij ik maandag, dinsdag longeren, woensdag rijden, donderdag vrij, vrijdag les, zaterdag 20 minuutjes rijden en dan vooral losmaken en dan zondag wedstrijd.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:44

Ojaa en lessen zal zeker helpen wat punten betreft, qua schema kan een instructrice ook helpen!

veerle1807

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 20:50

Oja ik denk ook dat ik de dag van tevoren te lang train!

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:50

Het is wel belangrijk lekker je paard los te maken, tenminste, dit helpt bij mij goed!

veerle1807

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 21:06

Oke bedankt voor de tip!

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:20

Ik rij 3 keer per week waarvan meestal 2x les, longeer 2x per week, 1 dag vrij en 1 dag concours. Als ik geen concours heb ik rij meestal. Ik warm eerst even op. Stap, draf en galop links en rechts en dan wat oefeningen, na ongeveer 20 min ga ik per onderdeel het proefje na. Heb ik bijv een proef met veel voltes, oefen ik extra voltes. Heb ik een proef met gebroken lijnen rij ik gebroken lijnen. Ik laat meestal iemand mee kijken en die zegt dan wat beter moet. Net zoals een les maar dan als ik mijn gebroken lijn te groot rij zodat ik die de volgende keer goed rij. Ze geeft trouwens niet te veel weg zodat ik zelf veel voel of hij goed of niet is.

Ik rij nu ( ik rij nu ook b) 25/30 minuten los met warmstappen erbij :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:17

Mijn paard krijgt 1x per week vrij, zo lang mogelijk van de wedstrijd vandaan. Tegenwoordig rij ik veel stukken uit de proef, maar wissel dit ook af met stukken die er op lijken, maar het niet zijn. Dit omdat mijn paard de proef anders beter kent dan ik. Moet wel oefenen, want ik rij de proef uit mijn hoofd en anders ben ik bang dat ik het kwijt raak. De dag voor wedstrijd rij ik alleen los, de dag daarvoor is zegmaar de generale repetitie. Verder doe ik die week gewoon wat ik wil, een keer longeren, een keer springen of wat dan ook.
Ik rij ongeveer een half uur los. Als mijn paard druk is wat langer, als de bodem er zwaar bij ligt korter.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 16:12

Niet iedereen is er fan van, ik doe het wel. Hele proeven doorrijden. Ik vind een hele Z proef rijden toch altijd lastiger dan wat losse Z oefeningen achter elkaar plakken. Ik leer dan waar de stukken zitten dat ik even kan corrigeren, even kan ademhalen, en waar de stukken zitten dat je echt even door moet rijden.
Ik doe het ook met losrijden, hele stukken uit de proef oefenen.

Met mijn paard gaat dat ook goed, kan me voorstellen dat er slimmerds zijn die je niet een hele proef wil leren.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 16:19

Per paard, per persoon verschillende.

Mijn paard is 4, loopt nu in het l1. Dus niet echt verschil met het B

Ik rij wanneer ik denk dat het goed is om te rijden, vaak 4/5 x in de week. Vaak is zaterdag mijn wedstrijddag, staat meneer 1 dag in de week stil en maken we bijna elke zondag een buitenrit.

Qua voer.

Krijgt 2x 1 kilo havens, derby.
Bijna onbeperkt hooi en een aantal uur per dag, vaak een ochtend in de wei.

Ene dag rij ik 3kwartier, andere dag ben ik na 1 kwartier klaar.
Voor mij is het, voel je paard aan n doe daar wat mee.

Concour is 10 minuten stappen. Dan 5 minuten dravem, 2 rondjes galloperen en ring in.

pietaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 16:20

Ik rij meestal zaterdags wedstrijd ook in de B. Dan rij ik maandags les, dinsdag longeren, woensdag longeren, donderdags rijden en vrijdag vrij en was dag. Op cc rij ik meestal 20 min in. En dan vooral los maken en zoveel mogelijk laten zien :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 16:25

Ik rij maar 2x per week, 3x per week loopt ze dressuur voor de koets. Start L2, zaterdag weer mijn eerste wedstrijd sinds 5 jaar.
In de training werk ik haar eerst los en pak dan mijn oefeningen mee, lastige lijnen uit de proef en ook oefeningen van een klasse hoger.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:17

Ik heb totaal geen vast schema. Vaak krijgt hij de dag voor de wedstrijd juist vrij, geen verschil. Hij loopt wel de hele dag op het land en speelt veel dus hij houdt zichzelf wel soepel. Ik oefen stukjes uit mijn proef, zelden de hele proef.
Ik zou af en toe een proefgerichte les nemen. Dat je instructeur onderdelen beoordeelt en je gericht helpt die te verbeteren.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:31

Welke punten loop je tegenaan, wat gaat fout? Hoeveel train je nu? Houden jij en je pony van springen en uitrijden?
Ik 'denk' aan 60 à 90 minuten per week dressuurgericht trainen. Denk aan een intensieve dressuurtraining (30 minuten, oefenen wat je moet kunnen voor de proef) en de rest van de dagen lekker uitrijden en afwisselen. In deze trainingen herhaal je automatisch de oefeningen uit de B (dus bij het warm rijden voor het springen goed de voltes maken bij A B/E en C, slangevoltes en af en toe kleine voltes meenemen)

Of op uitrit stukken middendraf, hals strekken, overgangen maken.

Gewoon goed dressuurmatig werken dus, maar niet constant een hele dressuurtraining van maken.

Ik zie niet waar je tegenaan kan lopen bij een B proef.

Dag voor de wedstrijd trouwens niet intensief trainen.

veerle1807

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 09:56

xSlvna schreef:
Welke punten loop je tegenaan, wat gaat fout? Hoeveel train je nu? Houden jij en je pony van springen en uitrijden?
Ik 'denk' aan 60 à 90 minuten per week dressuurgericht trainen. Denk aan een intensieve dressuurtraining (30 minuten, oefenen wat je moet kunnen voor de proef) en de rest van de dagen lekker uitrijden en afwisselen. In deze trainingen herhaal je automatisch de oefeningen uit de B (dus bij het warm rijden voor het springen goed de voltes maken bij A B/E en C, slangevoltes en af en toe kleine voltes meenemen)

Of op uitrit stukken middendraf, hals strekken, overgangen maken.

Gewoon goed dressuurmatig werken dus, maar niet constant een hele dressuurtraining van maken.

Ik zie niet waar je tegenaan kan lopen bij een B proef.

Dag voor de wedstrijd trouwens niet intensief trainen.

Hoooii, ik heb het probleem.bij een b proef ze raakt haar energie kwijt en is kapot en ze loopt haast nooit soepel en nu lees ik ook al een beetje dat je de proef niet tevaak moet oefenen enzo en daar kan ik wat mee want dat deed ik wel.;)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:57

Als ze haar energie kwijt raakt moet je je ook afvragen of niet te lang losrijdt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:57

Heeft ze dan een slechte conditie? Hoelang doe je warmrijden voor je de proef in moet?

Ik hou ze liever 'heet' door het nauwelijks te oefenen, als ze het dan moeten doen zijn ze niet zo 'dood' in hun hoofd en werken ze meer mee. Meestal dan hè.

veerle1807

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 10:02

ik heb de vorige x nauwelijks losgereden was instappen drafje 3 rondjes aan galoperen allebei de kanten en ff rondje doorzitten waren mensen uitgevallen door springen enzo. Ze heeft geen slechte conditie kan zo 5 uur bos in en meedoen aan de ponyclubles ;) maar de 1e proef gaar goed heb ik altijd net 179 en dan de 2de dan is de put eruit :S

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:10

Anders gewoon 1 proef starten tot dat goed gaat. Ik ben mijn paard net weer aan het opbouwen en hou het ook bij 1 proef. Als ze niet soepel loopt moet je beter losrijden. Loopt ze thuis wel soepel?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:14

veerle1807 schreef:
ik heb de vorige x nauwelijks losgereden was instappen drafje 3 rondjes aan galoperen allebei de kanten en ff rondje doorzitten waren mensen uitgevallen door springen enzo. Ze heeft geen slechte conditie kan zo 5 uur bos in en meedoen aan de ponyclubles ;) maar de 1e proef gaar goed heb ik altijd net 179 en dan de 2de dan is de put eruit :S

Kan heel goed zijn dat ze het nog erg spannend vind op wedstrijd. Als dit het geval is wordt dat op een gegeven moment wel minder als ze meer ervaring heeft.

elkedortmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:25

Ik rijd nog een wedstrijd met mijn pony in de B ik ga daarna na de L1.
ik heb meestal zondag of zaterdag wedstrijd.
Dan heb ik maandag dressuur Privéles.
Dinsdag vrije dag of rustig dresseren.
Woensdag naar de pony club en springles
donderdag dressuur proef oefenen
(Als ik Zaterdag wedstrijd heb) vrijdag rust en was dag
(Zondag wedstrijd) vrijdag nog een keer proefje oefenen en zaterdag rustdag.
ik rijd 35/40 min. Warm omdat ie dan pas echt fijn loopt.
Mijn pony's staan 24/7 buiten met schuilt.
3 x per dag hooi
En mijn wedstrijdpony krijgt 1 kg bietenpulp. En op de rustdagen na nog ong.5handjes conditiebrokken van horsefood. Hier doet ze het super op! En is nog maar echt een keer op geweest in een 2e proef maar dat was echt mn eigen schuld ; )

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:33

Anders de proef oefenen waar een instructrice bij is en dat zij jou dan feedback geeft na afloop?

Quincyindian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 11:41

ik heb meestal die donderdag les vrijdag train ik hem zelf oefen ik de proef een keer en zaterdag aan de longe en dan zondag wedstrijd.

veerle1807

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 22:16

Ik vind persoonlijk zo zonde als je 1 proef doet terwijl je 2 kan want als dan goed gaat heb je zo de winstpunten binnen !

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:27

Maar als je de tweede altijd verknald is het ook zonde van je tijd en geld.