Zweep gebruik tijdens proef.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien_x

Zweep gebruik tijdens proef.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 17:45

Hallo allemaal,

Ik heb overal gezocht en waarschijnlijk staat het wel ergens maar ik kan het niet vinden :+.
Ik heb een vraag over het zweepje tijdens een proef. Ik heb de zweep altijd in mijn linkerhand. Als ik dan linksom rijdt dan heb ik de zweep in mijn binnenhand, maar als ik dan rechtsom rijd moet ik de zweep dan van hand verwisselen of mag ik deze in mijn linkerhand houden?

Zondag heb ik wedstrijd dus ik was wel benieuwd of ik wisselen moet (dan heb ik een probleem, paard schrikt dan haha).

Hopelijk kan iemand mijn vraag beantwoorden!

Groetjes,
Jolien

jesss_amigo

Re: Zweep gebruik tijdens proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:46

Ik heb nooit mijn zweep verwisseld tijdens een proef. Is heel onhandig en bovendien moet je ook met je rechterhand groeten. Dus lekker in je linkerhand houden!

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 17:47

Oke bedankt voor je snelle reactie!

paarden369

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:48

Ik weet niet of het mag maar ik deed het niet vond het er niet mooi uit zien en je groet met je rechter hand dus daarom hield ik hem altijd in de linker vriendin had hier voor straf punten omdat ze hem hele tijd verwisselde

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:48

Ik twijfelde eerst ook, heb het een keer gedaan en kreeg er aftrekpunten voor!
Zou hem dus lekker in de linkerhand houden :Y)

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:49

Hoihoi,

het is niet verplichtt om je zweep te wisselen.
Gewoon in 1 hand houden, is het rustigste.
Van dat wisselen word het alleen maar rommelig!

Succes zondag! *\o/*

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 17:49

Oei, dat is vervelend! Nee dan houd ik hem fijn in mijn linkerhand! Blij van dat het niet mag dus!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:49

Lekker links houden. Is makkelijk voor het groeten en het beeld is rustiger als je niet wisselt.

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:53

Lekker in je linkerhand houden. Als je steeds wisselt zijn je handen onrustig en krijg je nooit een mooie aanleuning.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:55

Moet je serieus met je rechterhand groeten ja? Nooit geweten groette altijd wisselend nooit commentaar opgehad.

On topic: Een zweep hoef je niet te verwisselen. Die mag je gewoon vast houden in de hand die jij het fijnste vind.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:57

lrtj_ schreef:
Moet je serieus met je rechterhand groeten ja? Nooit geweten groette altijd wisselend nooit commentaar opgehad.

_O-
Heb je echt links gegroet??
_O-

:')
Dat hoort echt met rechts inderdaad.

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:58

Ik wissel meestal ook niet van zweep in mijn proef, heb hem dan ook altijd in mijn linkerhand, makkelijk om te groeten. Alleen als ik hem bij een bepaalde oefening echt in mijn andere hand nodig heb, wissel ik hem.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:58

Suzanne F. schreef:
lrtj_ schreef:

_O-
Heb je echt links gegroet??
_O-

:')
Dat hoort echt met rechts inderdaad.

Jaa :') Soms ook rechts maar als ik terug denk vaak links :')

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:25

Ik heb me zweep rechts. Groet ook met rechts en pak hem tijdens het groeten even in me linkerhand. Wel met de slag nog rechts van het paard.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:39

Veulen84 schreef:
Ik heb me zweep rechts. Groet ook met rechts en pak hem tijdens het groeten even in me linkerhand. Wel met de slag nog rechts van het paard.

Vind ik zelf niet zo netjes. Ik denk dat ik daar wel een opmerking over zou maken. :)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:47

Suzanne F. schreef:
Veulen84 schreef:

Vind ik zelf niet zo netjes. Ik denk dat ik daar wel een opmerking over zou maken. :)

Aah jo als ik had gegroet wat jou blik zo geweest >;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:50

In de praktijk merk je het niet eens. Je mag niet groeten met de zweep in je rechterhand. Dus op dat moment hou je hem netjes links, maar met de zweep nog aan de rechterkant. Geen reden om er een opmerking over te maken, het mag keurig volgens de reglementen.

Het gebeurt vaker dan je denkt en kan om praktische redenen echt wel handig zijn om het te kunnen.

Juliaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:53

Suzanne F. schreef:
Veulen84 schreef:

Maar wat zou je dan moeten doen als je je zweepje eigenlijk altijd aan de rechterkant nodig hebt?

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:56

de proef wordt onrustig als je de hele tijd wisselt ik heb ook een dik winstpunt gehaald toen ik me zweep niet verwisselde
succes!!

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:57

Ik pak een enkele keer even de zweep erbij tijdens een proef, deze heb ik dan altijd rechts. Met links kan ik de zweep lastig vasthouden, dus vandaar dat ik hem rechts hou.

Met groeten pak ik dan wanneer ik mijn teugels bij elkaar pak met links daar gewoon het zweepje bij. Nog nooit commentaar op gehad.

Mocht ik er wel uit commentaar op krijgen dan zou ik die jury echt wel een zeurpiet vinden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:57

Juliaaax schreef:
Maar wat zou je dan moeten doen als je je zweepje eigenlijk altijd aan de rechterkant nodig hebt?

Binnenkomen met zweep in linkerhand, groeten, wegdraven en wanneer je de rechterhand opgaat pak je hem over. Dat zou de netste oplossing zijn.

LCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:58

Inderdaad zoals iedereen al zegt hoef je je zweep niet over te nemen :)
Volgensmij is het zelfs verplicht op onze manege haha :P
Edit: dat je hem in je linkerhand houd dus :+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:07

Juliaaax schreef:

Oefenen om zonder zweep te kunnen rijden want als je hem altijd aan de rechterkant nodig hebt wordt het vanaf de M dressuur toch lastig. Dan zijn zwepen niet meer toegestaan namelijk. :+

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:10

Suzanne F. schreef:
Veulen84 schreef:

Ik groet vrijwel altijd zo.. Nog nooit geen opmerkingen over gehad. :D :D

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:12

heb mijn zweep over het algemeen rechts, maar vind het wel fijn om af en toe te wisselen van kant. Met groeten heb ik hem nog steeds aan die kant geloof ik en dan met mijn andere hand vast.. Eigenlijk weet ik het niet meer zo goed als ik er zo eens bij nadenk? beetje automatisch geloof ik:')