Mag ik met een trailer rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NoaHD

Mag ik met een trailer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 22:14

Ik heb een vraagje,

mag je met een anderhalfspaardentrailer zonder E rijbewijs rijden met een gewone personenauto?

groetjesss

Selina

Re: Mag ik met een trailer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:15

Als ik het goed heb.. Mag je met een B rijbewijs in totaal niet meer dan 3500kg trekken.
Dus auto + trailer + paard(en) mogen niet meer dan 3500kg zijn.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:16

M'n vader even gevraagd: Zolang je niet boven de 1300 kilo uitkomt zegt hij (hij kan het mis hebben)

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:17

Zoekfunctie....

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:18

Daar is al een uitgebreid topic over gaande. Zoek daar eens op? Ik wist het vroeger wel, maar de regels zijn veranderd.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:21

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:22

xNoaFredje schreef:
Ik heb een vraagje,

mag je met een anderhalfspaardentrailer zonder E rijbewijs rijden met een gewone personenauto?

groetjesss

Dit zegt helemaal niets; hoe zwaar is alles en mag het trekken?
Onze gewone personenauto kan namelijk alleen een eenvoudige aanhanger trekken; geen trailer met paard (dus ook al heb je BE met onze auto kun je geen enkele trailer incl paard trekken) Dus je hebt teveel belangrijke informatie weggelaten om er iets over te kunnen zeggen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:24

Ligt aan de auto.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:25

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:27

Waarom willen veel mensen niet even wat geld en tijd investeren in een BE rijbewijs? Heb je ook niet meer te maken met bovenstaande vragen :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:28

Sommigen hebben het geld er niet voor. Ik heb een paard, een auto en een trailer, maar zou echt niet meer voor lessen kunnen betalen. Zo goedkoop is het niet om je E te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:32

Fenny schreef:
Waarom willen veel mensen niet even wat geld en tijd investeren in een BE rijbewijs? Heb je ook niet meer te maken met bovenstaande vragen :)

Waarom zou je als je ruimschoots onder de norm blijft waarbij dat nodig is?

Ik heb een paard, een trailer en een auto. Heb eerlijk gezegd geen geld liggen voor een E. Bovendien hoef je pas een E te hebben als je boven de 3500 kg totaal uitkomt...

Ik kom aan 2700 dus heb het niet nodig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:40

nathalie_v schreef:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html

Gelukkig heeft google op alles een antwoord :-)

[TAO] FAQ TAO Bokt ook............ :D

Yvank_ schreef:
Fenny schreef:

Waarom zou je als je ruimschoots onder de norm blijft waarbij dat nodig is?

Ik heb een paard, een trailer en een auto. Heb eerlijk gezegd geen geld liggen voor een E. Bovendien hoef je pas een E te hebben als je boven de 3500 kg totaal uitkomt...

Ik kom aan 2700 dus heb het niet nodig.

Nou, omdat de meesten niet kunnen rekenen (aka: de regels niet op een correcte wijze toepassen)

Slina schreef:
Als ik het goed heb.. Mag je met een B rijbewijs in totaal niet meer dan 3500kg trekken.

Goed voorbeeld van hoe misverstanden kunnen ontstaan. Zwaar paard heb jij........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:41

Fenny schreef:

Omdat het moment opname is en pratijk niks zegt.
Je komt tegen die vervolgens niet achteruit kunnen rijden ondanks cursus E achter B.

Ik zal zeggen haal eerst even 750kg karretje en ga eerst veel km maken en bijzondere verrichtingen te oefenen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:41

ikke schreef:
Slina schreef:

Goed voorbeeld van hoe misverstanden kunnen ontstaan. Zwaar paard heb jij........

Ik zeg toch bij elkaar? >;)
Als jij het zo goed weet, leg jij het dan maar uit hè.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:43

Paard heeft er niets mee te maken... het gaat om het maximale gewicht van je trailer, ongeacht of dit er nou wel of niet in staat.. Mijn trailer is max 1300 geladenm eigen gewicht van de trailer is 520 en dus 780 laadvermogen dat weegt mijn paard natuurlijk niet maar dat maakt voor het rijbewijs B niet uit daar ga je uit van het maximale.

Dit tel je dan inderdaad bij het gewicht van de auto op.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:47

Slina schreef:
ikke schreef:

Ik zeg toch bij elkaar? >;)
Als jij het zo goed weet, leg jij het dan maar uit hè.

Ehm, IK ben een van de schrijvers van de FAQ; mijn uitleg staat dus al lang en breed op Bokt, zie de link.

TMM auto + TMM aanhanger < 3500kg
TMM= Toegestane Maximum Massa + leeggewicht + laadvermogen.

art 15 reglement rijbewijzen...........

b_o_k_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:52

oeh dit weet ik! Ik heb net mn theorie gehaald! :D
je (met paard en spullen geladen) trailer mag niet zwaarder zijn dan wat je auto maximaal aan gewicht mag trekken (logisch) en inderdaad wat hier boven gezegd is: het gewicht van je auto en het totale gewicht van trailer met paard en spullen mag allemaal bij elkaar niet meer zijn dan 3500kg.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:53

Niet het gewicht van de auto, maar de toegestane max massa van de auto + leeggewicht en laadvermogen idd. Plus dan moet je ook nog kijken wat je auto natuurlijk mag trekken.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:57

Belangrijk is het maximum toelaatbare gewicht van de trailer...EN...het gewicht wat je auto mag trekken!!!
Onze auto mag max. 1200kg geremd trekken. Dus als ik een trailer met een max. toelaatbaar gewicht van 1300kg wil trekken mag dat niet! Je kan een trailer wel terug laten keuren bij de RDW naar bijvoorbeeld 1200kg, als de trailer (bijv. 580 kg) en je paard (maxx. 600kg) dus niet boven de 1200kg uitkomt.

Daarnaast moet dan de 1200kg met het gewicht (+ laadvermogen) van de auto niet meer zijn dan 3500kg.

Ik begreep dat ze niet zo heel vaak controleren omdat de politie zelf ook niet veel meer van de regels snapt. Maar krijg je een aanrijding dan zullen ze het wel tot de bodem uitpluizen denk ik.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:57

b_o_k_t schreef:
je (met paard en spullen geladen) trailer mag niet zwaarder zijn dan wat je auto maximaal aan gewicht mag trekken (logisch) en inderdaad wat hier boven gezegd is: het gewicht van je auto en het totale gewicht van trailer met paard en spullen mag allemaal bij elkaar niet meer zijn dan 3500kg.

Toch nog maar even in je boekje kijken! Het totale toegestane laadvermogen van de trailer + gewicht trailer . Het maakt niet uit wat er daadwerkelijk in staat.

Dus zoals Ikke het zegt, is het correct.

b_o_k_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:59

zap schreef:
b_o_k_t schreef:

Toch nog maar even in je boekje kijken! Het totale toegestane laadvermogen van de trailer + gewicht trailer . Het maakt niet uit wat er daadwerkelijk in staat.

Dus zoals Ikke het zegt, is het correct.

-O-

Toch niet zo goed geleerd dus blijkbaar... :Y)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:00

manubres schreef:
Belangrijk is het maximum toelaatbare gewicht van de trailer...EN...het gewicht wat je auto mag trekken!!!
Onze auto mag max. 1200kg geremd trekken. Dus als ik een trailer met een max. toelaatbaar gewicht van 1300kg wil trekken mag dat niet! Je kan een trailer wel terug laten keuren bij de RDW naar bijvoorbeeld 1200kg, als de trailer (bijv. 580 kg) en je paard (maxx. 600kg) dus niet boven de 1200kg uitkomt.

Daarnaast moet dan de 1200kg met het gewicht (+ laadvermogen) van de auto niet meer zijn dan 3500kg.

Ik begreep dat ze niet zo heel vaak controleren omdat de politie zelf ook niet veel meer van de regels snapt. Maar krijg je een aanrijding dan zullen ze het wel tot de bodem uitpluizen denk ik.

Is dat zo? Volgens mij mag je best met een trailer met een tmm 1300 kilo rijden als je auto maar 1200 kilo mag trekken. Maaaaar, dan moet je hem niet zwaarder laden dan die 1200 kilo. Dit heeft dus niks met rijbewijzen te maken voor de duidelijkheid!

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:02

Op papier mag het niet volgens mij, maar als ze je gaan wegen kom je wel op het kloppende gewicht. Ik zou iig geen risico nemen en alles op papier goed zetten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:03

manubres schreef:

Ja hoor, het was wachten op de zoveelste foute uitleg!! Bovenstaand is NIET WAAR!!! Het is ook nooit waar geweest!!!
Daarom controleren ze hier ook niet op; het is namelijk gewoon toegestaan!

art 5.18.18 regeling voertuigen: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... 04-05-2014

reglement rijbewijzen, art 15: http://wetten.overheid.nl/BWBR0008074/H ... 04-05-2014