manen haflinger verplicht invlechten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nnniekje

manen haflinger verplicht invlechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 20:48

Goedeavond,

Vandaag heb ik mijn 2de knhs wedstrijd gereden en er stond op mijn protocol voor de verzorging een 6 met als opmerking manen invlechten.

nu heb ik ze vorige week ook los laten hangen en toen had ik een 8 voor de verzorging. Ook staat in hrt knhs reglement dat als de manen naar 1 kant hangen en van gelijke lengte zijn je ze los mag laten hangen en ik begreep vanuit meerdere topics vanaf bokt dat dit ook toegestaan is bij haflingers. Hengstenvlecht is geen optie daar zijn ze net te kort en veel te dik voor.

Vraag mij nu af wat ik voor de volgende wedstrijd moet doen en waarom de juryleden in deze niet op 1 lijn zitten.

Wie kan mij helpen?

laulapaula

Re: manen haflinger verplicht invlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:48

Heb ze ook los hangen en niet eens op 1 gelijke lengte, heb er nooit commentaar rop gehad...

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:51

Het mag, alleen met lange manen lijkt het me lastiger om de halshouding te zien, misschien vond de jury dat vervelend? Maar volgens de reglementen mag het gewoon los :j

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:52

Dan zou ik een klacht indienen bij het knhs over dit jurylid.

Als je haar vaker krijgt kost het je toch 2 punten.

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:53

Het mag gewoon los. Ik ga weleens met een kennis mee op wedstrijd met een haf, die heeft de manen altijd los, nooit commentaar op gehad :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:54

Het mag toch ook, het jurylid geeft gewoon als tip dat je een hoger cijfer had gekregen als je had gevlochten. Dat vlechten heeft nl. ook nut > zichtbaarheid ;)

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:55

Ik zou er idd een mail over sturen. Dit kost je wel belangrijke punten terwijl.het gewoon is toegestaan :/

Edit: wat hierboven en hieronder staan klopt ook wel. Misschien was het een 'boze' jury haha die altijd een 6 geeft. Maar meestal geven ze standaard een 7 of een 8.
Laatst bijgewerkt door emilyslaluna op 04-05-14 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:56

Verzorging is meestal standaard een 6 of 7 en bij sommige juryleden een 8. Denk niet dat het punten gekost heeft. Ik zou het wel vlechten, maar reglementair hoeft het niet, dat heeft er trouwens niks mee te maken dat het om een haflinger gaat.

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 20:56

Ok dank je wel voor de snelle reacties ga morgen de knhs even bellen! Had wel 2x winst maar is toch zonde.. Was 2x dezelfde jury namelijk.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:56

Je mag haflingermanen los laten hangen, ook naar 2 kanten. Volgens de richtlijnen van het stamboek.
Ik maak altijd een korte hengstenvlecht van handbreed en de rest los. Zo kan de jury wel goed de kaaklijn en nek zien.

Als je 2 winstpunten heb, zou ik me er niet zo druk overmaken. Het levert niets extra op

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:10

Je hebt n voldoende gekregen, dus ik denk dat de opmerking een tip is dan, geen echt commentaar. Persoonlijk ben ik het er mee eens. We willen graag dat de Haf volwaardig wordt beoordeeld, dan wil ik zelf ook graag in vol ornaat, dus met knotten, de ring in. Beetje vanuit t idee 'speel t spel dan wel helemaal mee'. Net zoals de sokken netjes bijhouden etc. Voorpluk vlecht ik ook altijd netjes in. T hoort er bij, bij de dressuur. Maar het mag zeker weten, dus als jij een andere smaak hebt, kan je die gewoon volgen. Punten in verzorging variëren sowieso vrij sterk, is mijn ervaring.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:12

Waar wil je over klagen bij de KNHS? Dat je een voldoende hebt gekregen voor je verzorging, en dat de jury er ook nog een tip bij heeft gezet voor een hoger punt?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:26

Ik vind alleen de tekst:
manen invlechten geen tip.
Ik vind het klinken als dat de jury lid niet weet dat het ook zonder vlechten of knotjes mag.....

Als je de volgende keer twijfelt kan je altijd kijken of je de jury nog kan spreken om wat te vragen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:50

Tuurlijk mag het, maar dat wil niet zeggen dat de jury 'verplicht' is om je een hoog cijfer te geven.

I_lovedieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:12

Ik heb voor het niet invlechten van mijn ijslander wel eens 4-en gekregen. Na de prijsuitreiking wilde ik naar de jury toe voor uitleg maar helaas waren ze al weg. Ik heb hierover een mail gestuurd naar de vereniging met de vraag of ze de jury onderstaande tekst door wilde sturen:

Richtlijnen voor de verzorging van het geheel
Conditie en toilettering paard/pony:
Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van hoefijzers is voor de beoordeling niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren van het paard/de pony wordt een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde. Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, zijn deze richtlijnen uiteraard niet van toepassing.

De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
d. Totaal afgeschoren manen. Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (‘derde oor’), zodat het hoofdstel een goede ligplaats heeft.

De bovenkant van de staart:
a. De haren van de staart ingevlochten over een afstand van tenminste een vierde deel van de staartwortel. Het mee vlechten van gekleurde linten is niet toegestaan.
b. De haren van de staartwortel ‘bijgetrokken’.
c. De haren van de staartwortel ‘bijgeknipt’ of ‘bijgeschoren’.

https://www.knhs.nl/media/5973457/bijla ... r-2013.pdf

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:21

I_lovedieren schreef:
Ik heb voor het niet invlechten van mijn ijslander wel eens 4-en gekregen. Na de prijsuitreiking wilde ik naar de jury toe voor uitleg maar helaas waren ze al weg. Ik heb hierover een mail gestuurd naar de vereniging met de vraag of ze de jury onderstaande tekst door wilde sturen:

Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van hoefijzers is voor de beoordeling niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren van het paard/de pony wordt een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde. Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, zijn deze richtlijnen uiteraard niet van toepassing.

De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
d. Totaal afgeschoren manen. Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (‘derde oor’), zodat het hoofdstel een goede ligplaats heeft.

a. De haren van de staart ingevlochten over een afstand van tenminste een vierde deel van de staartwortel. Het mee vlechten van gekleurde linten is niet toegestaan.

Ja, maar dat betekend niet dat een van de bovengenoemde rassen zo de ring in kan zonder enige vorm van verzorging. Het gedeelte dat jij hebt dik gedrukt bedoelen ze mee, dat jij ook op de 'traditionele' manier kan vlechten.
Ik vind het een beetje overkomen van: 'Oh, ik heb (bijv.) IJslander, Ik hoef niet te vlechten'

Mijn moeder is ook jury en die geeft standaard een 8 als alles er netjes uitziet en het paard gevlochten is, schoon is ( het in ieder geval geprobeerd hebben), tuigage er goed uit ziet, alles een beetje bij elkaar past. Een 6 voor verzorging kan standaard zijn maar is gewoon een voldoende dus er is niks mis mee.
Mijn moeder geeft dan ook gewoon een punt minder als ie niet ingevlochten is en nog een punt minder als de manen niet aan 1 kant van de hals hangen.
Ze geeft heel zelden een onvoldoende maar daar moet je ook wel wat voor doen.
Dit heeft ook te maken met hoeveel moeite je er in stopt. Iemand die vlecht heeft er toch wel een stuk meer moeite ingestoken dan iemand die de manen gewoon los heeft hangen.

Nogmaals, ik vind gewoon opvlechten. Ook het voorplukje :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:52

Daarnaast zijn het richtlijnen en dus geen verplichting. Het dik gedrukte stuk is dus eigenlijk volkomen nutteloos.

Ik vind ook gewoon dat het bij dressuur vast moet. Mijn paard bijvoorbeeld had manen tot over de schouder en ook nog eens onwijs dik dat heel het hoofd ook niet meer te zien was. Dan kan een jury het toch niet goed beoordelen? Ik vind dat het gewoon vast "moet". Ook de voorpluk, al laat ik die soms los als ik vergeten ben de frontriem te wisselen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:27

heroes_hell schreef:
I_lovedieren schreef:

De manen:

Ja, maar dat betekend niet dat een van de bovengenoemde rassen zo de ring in kan zonder enige vorm van verzorging. Het gedeelte dat jij hebt dik gedrukt bedoelen ze mee, dat jij ook op de 'traditionele' manier kan vlechten.
Ik vind het een beetje overkomen van: 'Oh, ik heb (bijv.) IJslander, Ik hoef niet te vlechten'

Mijn moeder is ook jury en die geeft standaard een 8 als alles er netjes uitziet en het paard gevlochten is, schoon is ( het in ieder geval geprobeerd hebben), tuigage er goed uit ziet, alles een beetje bij elkaar past. Een 6 voor verzorging kan standaard zijn maar is gewoon een voldoende dus er is niks mis mee.
Mijn moeder geeft dan ook gewoon een punt minder als ie niet ingevlochten is en nog een punt minder als de manen niet aan 1 kant van de hals hangen.
Dit heeft ook te maken met hoeveel moeite je er in stopt. Iemand die vlecht heeft er toch wel een stuk meer moeite ingestoken dan iemand die de manen gewoon los heeft hangen.Nogmaals, ik vind gewoon opvlechten. Ook het voorplukje :)

Met losse manen is echt niet minder moeite hoor! Ik was bij mijn haflinger altijd een hele poos bezig om die manen mooi te wassen en ze allemaal naar 1 kant te doen dat was echt veel werk :) . Nu heb ik een kwpn en ben ik in 20 min klaar met vlechten en knotten het wedstrijdklaarmaken is nog nooit zo makkelijk geweest hups knotjes erin dat wil makkelijk met die korte maken, borstel erover en kam door de staart en hij ziet er weer picobelle uit...

Ik heb hier al eens een vraag voor naar de knhs gestuurd en dit was het antwoord:

Beste mevrouw ***

Reglement zegt het eigenlijk al. Voor deze rassen is de wijze van toiletteren zoals omschreven in de bijlage van het reglement niet verplicht en hoeft er dus niet gevlochten te worden. Het cijfer voor verzorging is een samengesteld cijfer.
De verzorging van het geheel komt tot uiting in:
* De conditie waarin en de toilettering waarmee het paard wordt voorgebracht;
* Het harnachement van het paard;
* De kleding en verzorging van de ruiter.

De KNHS kan geen uitspraak doen over de tot standkoming van het cijfer op uw protocol voor dit onderdeel. Een jurylid hoort tot ene half uur na bekendmaking van de uitslag aanwezig te zijn op de wedstrijd voor het beantwoorden van eventuele vragen.
Wel kunnen we contact opnemen met het betreffende jurylid hierover om dit in de toekomst te voorkomen. We verzoeken u dan ook aan ons door te geven de naam en het persoonsnummer van het betreffende jurylid en tijdens welke wedstrijd dit is geweest.

I_lovedieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:57

heroes_hell schreef:
I_lovedieren schreef:

De manen:

Dit heeft ook te maken met hoeveel moeite je er in stopt. Iemand die vlecht heeft er toch wel een stuk meer moeite ingestoken dan iemand die de manen gewoon los heeft hangen.

Nogmaals, ik vind gewoon opvlechten. Ook het voorplukje :)

Juist omdat ik de manen los laat hangen besteed ik extra zorg aan de rest. Ik start in het beige/creme afgestemd op de kleur van m'n pony, poets het tuig en ik zorg dat zijn vier witten benen en lichte staart helemaal schoon zijn.
Zijn manen zijn helaas te kort voor een hengstenvlecht en te dik voor knotjes. De andere wijze van toilettering bij een ijslander is losse manen.
Dus 'Oh, ik heb (bijv.) IJslander, Ik hoef niet te vlechten' is niet van toepassing.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:04

Dat vind ik allemaal zulke flauwekul! Mijn paard heeft deels witte manen. Of ze nou los hangen of gevlochten zijn, wit moeten ze toch worden dus dat wassen scheelt niks. Geklitte manen krijg ik niet gevlochten dus ook dat moet gewoon gebeuren. "te dik" voor knotjes is ook onzin, het is jouw gebrek dat je het niet voor elkaar krijgt, vind jij dat prima, is dat ook prima, maar schuif het niet af op "kan niet". Daarnaast horen witte benen altijd wit te zijn, of je nu vlecht of niet. Extra aandacht aan iets geven kan dus niet, namelijk alles moet gewoon goed zijn. Ik ben zo'n gek die 's ochtends om half 5 uit bed springt om te gaan wassen en dat doe ik liever dan dat er ergens ook maar iets niet goed zit. Doe je dat niet, ook goed, maar ga dan niet op een forum zitten jammeren dat je een laag cijfer voor verzorging krijgt wat nog gewoon een voldoende is.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:05

Wat het dikgedrukte wil zeggen is dat dergelijke rassen naar rasstandaard getoilleteerd mogen zijn.
Dus fjorden opgeknipt en de overige rassen mogen de manen los (al dan niet aan beide kanten).
Dat het schoon moet zijn spreekt voor zich lijkt me.

Persoonlijk vind ik ingevlochten strakker staan en minder rommelig overkomen, als ik er een had met lange manen zou ik dus hengstenvlecht oid doen. Echter als jury krijg je er van mij geen aftrek voor als je ze los hebt eveneens je geen pluspunten krijgt omdat je het wel ingevlochten hebt.

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:09

Wat een onzin! Ik zou een klacht indienen als ik jou was! :j
Ik zie vaak genoeg haflingers en fjorden starten met lange manen, waar nog nooit wat over gezegd is!
Nu zijn de manen bij deze paarden wel helemaal doorgekamd! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:28

Afgezien van wat iedereen mooier vind. Zie mijn eerste bericht de knhs geeft aan dat ze er niet op mogen afrekenen :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 07:37

Wat is nou afrekenen? Ze heeft een 6 gekregen. Een 5 is al voldoende, dus een 6 ruim voldoende. Dat iets reglementair toegestaan is, wil niet zeggen dat de jury er verplicht een 8 voor moet geven.

Misschien waren er wel neer dingen mis, om een hoger cijfer op het punt verzorging te krijgen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 07:43

nnniekje schreef:
Ok dank je wel voor de snelle reacties ga morgen de knhs even bellen! Had wel 2x winst maar is toch zonde.. Was 2x dezelfde jury namelijk.

En had je 2x een 6?