Springwedstrijden: met pony tussen de paarden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Springwedstrijden: met pony tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 13:30

Hallo mensen, ik vroeg me af of er mensen zijn die succesvol springwedstrijden starten met pony tussen de paarden.

Ik lees regelmatig 18+ ers die officiele KNHS dressuurwedstrijden starten met hun pony maar zie eigenlijk nooit mensen die springen tussen de paarden. Is het mogelijk met een getalenteerde pony en niet te zware ruiter/amazone?

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:32

Natuurlijk kan dat!
Ik zie erg vaak dat 18+ers met hun E pony bij de paarden starten.
C of D pony zou ook kunnen maar dan spring je al snel M/Z bij B paarden.
Laatst bijgewerkt door Tierania_ op 07-04-14 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Re: Springwedstrijden: met pony tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 13:33

Maar kun je met een pony ook Z-springen tussen de paarden halen?

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:34

Ligt eraan of je pony het aankan :)

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:35

Ja dat kan.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:35

Er is wel een bokker die met haar D pony springt tussen de Z paarden :)

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:38

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:42

dat ligt er toch aan hoe pony pony is... e's redden dat best net zo goed als paarden. D misschien ook nog wel maar a,b,c neah.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:43

Ik heb ook een pony wel een fjord dus weet niet of ik daar Z mee kan springen vooral de dubbels ia echt een minpuntje met een pony tussen de paardrn je moet flink tegebn aan rijden. Ik rijd niet officieel maar Bb. Zij is net een kleine D pony geschat.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 13:47

Geweldig die link, knappe pony! Ik vroeg het me af. Gister onderlinge springwedstrijd gehad met mijn grote D-maatje. Ik had de laagste sprongen gedaan (30 a 40 cm) en kan zelf helemaal niet goed springen. Viel me op hoe soepel en handig de pony is en of het mogelijk is om te doen. Blijkbaar wel dus. Al denk ik niet dat ik het zelf zou aandurven om concoursen te rijden :o

Stoer Brammetje, met een kleine Fjord tussen de paarden springen!
Laatst bijgewerkt door piezze op 07-04-14 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:48

BrammetJee schreef:
Ik heb ook een pony wel een fjord dus weet niet of ik daar Z mee kan springen vooral de dubbels ia echt een minpuntje met een pony tussen de paardrn je moet flink tegebn aan rijden. Ik rijd niet officieel maar Bb. Zij is net een kleine D pony geschat.

Ik denk niet dat je dat moet willen en sterker nog, ik denk dat je daar zelf wel achter komt, zodra je jouw eerste pittige 1.20 parcours inrijdt met je fjordje. Dat is voor de 'gewone' paarden soms al best moeilijk, laat staan voor een koudbloedje in de D-maat... Een losse hindernis, is toch wel hele andere koek dan een heel parcours.

Lobeke heeft overigens Z gesprongen tussen de paarden (arabisch volbloed). Die liep ook topniveau eventing en presteerde daarnaast ook in de dressuurring.

Maar zo'n talent, vermogen in combinatie met een groot, dapper hart, is voor maar weinig paarden weggelegd.

En als ze het al hebben, dan moeten ze ook nog eens de juiste ruiter treffen. Want jouw paard kan nog zo goed zijn, niet iedere ruiter beschikt over het vermogen ze goed door de finish te rijden.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:50

Suelza schreef:
BrammetJee schreef:

Ik denk niet dat je dat moet willen en sterker nog, ik denk dat je daar zelf wel achter komt, zodra je jouw eerste pittige 1.20 parcours inrijdt met je fjordje. Dat is voor de 'gewone' paarden soms al best moeilijk, laat staan voor een koudbloedje in de D-maat... Een losse hindernis, is toch wel hele andere koek dan een heel parcours.

Lobeke heeft overigens Z gesprongen tussen de paarden (arabisch volbloed). Die liep ook topniveau eventing en presteerde daarnaast ook in de dressuurring.

Maar zo'n talent, vermogen in combinatie met een groot, dapper hart, is voor maar weinig paarden weggelegd.

En als ze het al hebben, dan moeten ze ook nog eens de juiste ruiter treffen. Want jouw paard kan nog zo goed zijn, niet iedere ruiter beschikt over het vermogen ze goed door de finish te rijden.

Amen!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 13:51

Ik heb trouwens een NRPSertje van rond de 148 met als opa Pion (papa is Paledo). Springen zit wel in haar bloed maar tot nu toe is het nog geen echte held. Ze gaat er het liefste langsop.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:53

Jappeloupe was toch ook n kleintje? En die kon t toch echt hoor _/-\o_

Ff gekeken : 1.55 gewoon n pony in Nederland.

_Knofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:55

ik rij met mijn E-pony tussen de paarden, we springen nu L :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 13:55

Jappeloupe was 158 volgens de wiki en was toch Frans?

HOe groot is jouw E Pony dan Knofje

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:58

piezze schreef:
Jappeloupe was 158 volgens de wiki en was toch Frans?

HOe groot is jouw E Pony dan Knofje

Ja klopt, was n fransoos. Wat ik bedoelde te zeggen is dat onze E pony's in het buitenland paarden zijn.

Gek he, dat twee verschillende sites een verschillende grootte aangeven. Misschien was ie gegroeid. Hi hi. Die van ons is ook nog 5 cm gegroeid de laatste jaren. Is nu n E pony.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 14:03

Ik heb de mijne al 3 jaar niet gemeten en was op haar 3e 146. Weet zeker dat ze groter is geworden dus is allemaal mogelijk. Ze kunnen toch groeien tot de 8e?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 14:08

Ja. Tot hun 8ste ongeveer. Rijd je officieel knhs wedstrijden? Dan is meten ieder jaar verplicht tot en met t 8ste jaar. Moet dan door n officiële meter gedaan worden en de hoogte wordt in het paspoort bijgeschreven.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:18

En Jappeloupe is de geschiedenisboeken ingegaan vanwege uitzonderlijke prestaties, evenals Milton.

Als het 'gewoon' cq 'gangbaar' zou zijn, zouden veel meer ponys dat niveau behalen, maar dat blijkt toch wel even tegen te vallen ;)

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:10

Ik ben vorig jaar begonnen met springwedstrijden bij de pony's met mijn 155cm grote e pony. Dit ging erg goed. Omdat ik nu 19 ben moeten we bij de paarden starten, ik en mn paardje moeten er erg aan wennen.
Die 10cm hoger is niet echt het probleem denk ik maar met name de afstand tussen de hindernissen is erg wennen. We kwamen niet goed uit waardoor hij ging stoppen..

Maar we zijn hard aan het oefenen en het gaat beter.

_Kyarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:38

Mijn pony is 1.51 en wij springen ook tussen de paarden mee. Gaat over het algemeen erg goed, dus het kan zeker! Maar zoals eerder gezegd is ligt dat natuurlijk ook aan je pony :).

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:44

Ik spring ook met mijn E-pony tussen de paarden en het gaat prima, ben nu net weer begonnen met springen omdat we meer dan een jaar met verschillende blessures kampten, maar daarvoor veel gesprongen tussen de paarden ik heb me zelfs geplaatst voor de gelderse kampioenschappen en werd daar 12e met mijn pony, dus het kan wel dergelijk maar het ligt wel aan de bouw en het karakter van je pony denk ik ;)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:05

eigenlijk vind ik dat je e pony niet als pony moet rekenen, in de rest van de wereld is dat namelijk gewoon een paard ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:00

Vind ik ook..

Planning was om mijn D-pony eind dit jaar in het B paarden te starten, maar heb inmiddels al een half jaar niet gereden (ziekte) dus dat zal nog even moeten wachten.