Vraag over proef 5, klasse B dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Vraag over proef 5, klasse B dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 15:56

Hoi,

Ik zie in een b proef staan: Voor E doorzitten, E afwenden en arbeidsstap.

Bedoelen ze nou dat je in de wending een overgang moet maken naar de stap of na de wending. En moet dat dan meteen naar de wending of mag je daar nog 5 meter ofzo over doen.

Ik vind het een beetje vaag.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:56

Je moet de overgang in de wending maken. Precies zoals het er staat. Niks vaags aan.

noukie175

Re: Vraag over proef 5, klasse B dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:58

volgens mij als je je paard weer rechtgericht hebt moet je over naar stap. Dus direct na de wending.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:59

je maakt in de wending je overgang, dat zo gauw je recht op de E-B lijn bent je stapt. dus niet zoals velen, dat je pas op x stapt.

doorzitten, in de bocht voorbereiden, terugrijden, rechtuit en je stapt.

Tanja_14

Meestal willen de jurys zien dat je na de bocht je paard rechtstelt en dan overgang maken naar de stap. Maar dit wil nog wel eens verschillen per jury...

FriesWytske

Fout, noukie175 en _lotteeee. Dan zou er moeten staan E afwenden en daarna arbeidstap.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 16:02

nou ja, ik ben dus niet de enige die het vaag vindt. Maar goed het is dus doorzitten afwenden en overgang tegelijk maken. Of mag je een paar passen voor de E al doorzitten?

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:02

Het verschilt idd per jury, dat is het nadeel van dressuur. Maar als je je paard bij X pas recht hebt, heb je iets verkeerd gedaan. ;) Bij E afwenden is niet zoals op de volte, je mag geen enorme bocht oid maken.. Als je dan na de wending direct stapt ben je ruim op tijd voor X.

dus:

voor E doorzitten, in de wending voorbereiden, wending uit direct stap.

zo heb ik het jaren gedaan, nooit problemen mee gehad..
Laatst bijgewerkt door noukie175 op 28-03-14 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:04

Het mag in de wending of net na de wending. Zoals overal in een B-proef heb je even de tijd om zelf te bepalen waar en wanneer je de overgang maakt. De correctheid van de overgang is belangrijker dan de exacte plaats. Je moet natuurlijk inderdaad niet wachten tot je bijna op de X bent.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:05

Voordat je bij E komt moet je al doorzitten, ik heb altijd tijdens de wending de overgang gedaan. Anders had er wel "op X in stap" oid gestaan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:07

Jury's weten zelf ook niet hoe het moet. Ik deed het altijd in de wending zoals het er staat, maar kreeg vaak commentaar dat het erna moest. Ken ook iemand die het altijd erna deed en die kreeg vaak de "en" onderstreept op de protocol. Dus ik zou gewoon doen wat het best gaat :+

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:08

Het is echt in de wending :j Dus zodra je van de hoefslag af komt rustig je overgang rijden, als je weer recht bent moet je al in stap zijn. Er staat juist voor E doorzitten zodat je voor de wending de overgang voor kan bereiden. Je mag een paar passen voor de E al door gaan zitten.

Ik heb regelmatig geschreven bij wedstrijden en heel veel mensen doen het pas na de wending, maar dan krijg je van bijna alle jury's "te laat" op je protocol. Natuurlijk zijn ze vaak nog wel coulant in de B, maar het mag echt niet zo zijn dat je pas vlak voor de X in stap bent.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 18:09

ieder zijn eigen manier voor de wijze van rijden van de oefening.
dingen proberen, en je ziet zelf dan wel wanneer je cijfer hoog of laag is :)

het is ook nog is per jury verschillend

Rosanneh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 18:21

Ik doe/deed altijd doorzitten, voorbereiden en dan tijdens het afwenden stappen. Heb de overgang ook eens net na de bocht gereden, toen stond er op mijn protocol "te laat". Voor zover ik het weet is het dus gewoon precies zoals het er staat :j

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 18:23

voor E doorzitten en dan net voor je helemaal recht bent gaan stappen. Dat deed ik iniedergeval, nog nooit commentaar op gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:26

Goed lezen mensen, hier is niks onduidelijks aan, je moet letterlijk doen wat er staat. In de wending maak je de overgang. Anders had er wel gestaan, afwenden en daarna overgang arbeidsstap..

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:33

er zijn inderdaad ook proeven waarin staat daarna arbeidstap dus ik vind het ook heel duidelijk dat wanneer er staat EN dat het in de wending is. Ik heb er trouwens weleens een vraag over zien staan in de P&S. Daar werd ook geantwoord dat het in de wending moest. Dat mensen er geen commentaar op krijgen als het iets na de wending gebeurt komt denk ik ook door het niveau. Het gaat meer om de overgang dan de plaats in die klasse

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 23:01

Relaxed schreef:
Goed lezen mensen, hier is niks onduidelijks aan, je moet letterlijk doen wat er staat. In de wending maak je de overgang. Anders had er wel gestaan, afwenden en daarna overgang arbeidsstap..

Dit heb ik dus ook al gezegd, maar mijn woord werd ook in twijfel genomen. Heb het altijd zo gedaan en nog nooit commentaar op gehad. Omdat ik precies doe zoals het er staat.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 23:04

Er is niks vaags aan, precies zoals Relaxed al schreef! Als er EN staat is het tegelijkertijd en dus IN de wending, staat er DAARNA is het pas NA de wending. Dit is expres zo in de lagere proeven gezet omdat het technisch gezien makkelijker is om je overgang in de wending te maken. Zodra je hoger gaat rijden, zullen de overgangen erna zijn en moet je je paard eerst rechtstellen maar dat is in de B dus niet het geval.

123diezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 00:34

Het verschilt heel erg per jury, de een wil dat je letterlijk doet wat er staat, en de ander wil dat je je paard/pony eerst rechtricht en daarna de overgang maakt. Ik deed eigenlijk altijd wat mij het beste uitkwam, soms in de wending en soms er na. Heb er eigenlijk nooit commentaar op gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 10:45

123diezel schreef:
Het verschilt heel erg per jury, de een wil dat je letterlijk doet wat er staat, en de ander wil dat je je paard/pony eerst rechtricht en daarna de overgang maakt. Ik deed eigenlijk altijd wat mij het beste uitkwam, soms in de wending en soms er na. Heb er eigenlijk nooit commentaar op gehad.

Het belangrijkste is dat de overgang idd goed is, dus als je voelt dat je beter ff 2 passen door kan rijden, zou ik dat ook doen. Maar als iemand echt al bijna bij X is (en die tijd heb je vaak nodig om recht te stellen) dan neem ik dat zeker mee in het cijfer en dat kost dus wel punten. :)

xxjetrix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:26

Ik snap dat je het vaag vind, vind ik ook, maar ik heb geleerd dat het officieel in de wending moet

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:35

Ik deed het in de wending en kreeg commentaar dat het te vroeg was.
Nu zorg ik ervoor wanneer paard recht is we ook in stap zijn. Tot nu toe hier geen commentaar op gehad.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:21

Dit stukje stond op de oude KNHS-site in de Kennisbank:
Citaat:
Waar moet ik een overgang rijden in de klasse B en L?

Zowel bij ruiters als bij juryleden bestaat er onduidelijkheid over de plaats waar een overgang naar b.v. stap moet plaatsvinden als in de dressuurproef wordt gevraagd; B afwenden en arbeidsstap.

Voor deze omschrijving is bewust gekozen. De overgang moet worden ingezet en uitgevoerd tijdens de wending. Hierdoor heeft de combinatie voldoende ruimte om de overgang technisch goed uit te voeren, wat altijd de belangrijkste beoordelingsfaktor dient te zijn.
In de hogere klassen is het de bedoeling dat de overgang na de wending, dus op de rechte lijn wordt uitgevoerd. Dit laatste heeft een hogere moeilijkheidsgraad passend bij het niveau van de desbetreffende klassen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:33

Vroeger was het DAARNA arbeidsstap. Nu staat er EN arbeidsstap. Het is wel duidelijk beschreven dus.