Onder het zadel naar de wedstrijd toe!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

desiree91

Onder het zadel naar de wedstrijd toe!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 09:56

Hoi Bokkies!

Ik vroeg me af of er nog meer ruiters zijn die te paard naar de wedstrijd locatie gaan?

Bij mij komt het mede doordat ik geen vervoer heb, en mijn paard niet op de trailer wil. Maar ook als ik soms met de staleigenaren mee ga op de vrachtwagen, daar gaat ze wel op, ligt mijn voorkeur nog altijd bij het onder het zadel gaan.
Mijn paard is dan los en voorwaarts en lekker recht. Dat moet ik er allemaal zelf nog inrijden als ik met de vrachtwagen ga.

Hoe lang mag bij jullie de rit er na toe maximaal duren?
Bij mij zelf 1,5 uur. Ik stap alleen, of de terugweg maakt het me niet uit. Ligt aan wat paardlief aangeeft.

Brand los!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 09:58

hoi Desiree,
Ik deed het vroeger toen ik nog geen EB rijbewijs had ook heel vaak.
Alleen voor mij was de max 45 min. waarvan max 10 min. draf.

Als je het doet zou ik onderweg wel al stelling vragen pasje wijken etc. Dan ben je al mooi een klein beetje ingereden.
:)

succes

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 09:59

Ja ik ga altijd onder het zadel, ben helaas niet in het bezit van een trailer.
het is ongeveer 25 min. stappen, dus prima te doen.

yarrah

Re: Onder het zadel naar de wedstrijd toe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:02

Regelmatig gedaan. Niets mis mee. Het was best relaxt, daarnaast deed ik ook alles alleen. Geen voorlezer ik deed de proeven uit mijn hoofd. Je moet eens weten hoeveel stress dat wegneemt.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:02

Ik deed het tot voorkort ook altijd, maar heb tegenwoordig de luxe van een trailer.

Mijn paard maak je ongelukkig met alleen maar stappen, dus wij crosten heen en weer := Ik zorgde altijd dat ik een uur voor tijd aanwezig was, kon zij nog even drinken en bijkomen en reed ik voor de wedstrijd opnieuw los. Max afstand naar de wedstrijd was 8 km.

Ik merk juist sinds ik de trailer heb, dat mijn paard beter geconcentreerd is op wedstrijden.

desiree91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 10:07

Bij mij is wel echt heel weinig in de buurt, kan kiezen tussen 3 locaties die ik kan doen. en dat is allemaal 70min-90min stappen.
Maar ik heb ook niet de drang om iedere maand te gaan, eens in de twee maanden is ook leuk!

Anne_Mieke88 Ik vraag meestal aanleuning zo'n 15 min voor we er zijn. Dan ga ik ook wat stelling vragen en in de bochten wat LB meepakken enzo. Tussen door dan nog wel eens even losse teugel. Ook altijd even chekken of ze niet tegen mijn been hangt links of rechts, dat is een veel voorkomend kwaaltje. Maar mestal is ze heel fijn eer ik daar aankom :)
nog 15 minutjes losrijden en dan kunnen we. Meestal ligt bij t losrijden de focus op t scherp aan t been maken.

Wel leuk dat er ook lotgenoten zijn, sommige mensen vinden t echt raar dat ik zo ga. "zo zou ik echt niet op wedstrijd willen" "vind t echt een beetje amateuristisch" en dat soort opmerkingen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:12

Wat een rare opmerkingen zeg. Het is toch ook amateursport :=
Ik vind het juist een teken van zelfredzaamheid.
Voorheen deed ik het ook wel eens, maakte me alleen soms zorgen over mijn rugtas met geld en telefoon (ivm diefstal) als ik de proef in moest. Ik reed ook uit mijn hoofd en kwam voor de protocollen later op de fiets terug.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:12

nee hoor helemaal niet amateuristisch... je laat juist zien dat ondanks het struikelblok vervoer je er toch voor gaat en je er niet door laat tegenhouden... ik vind het juist ambitieus. :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:15

Ik ging trouwens gewoon 2x per maand. Ik werd ook vaak raar aangekeken, maar als je dan weer met prijzen naar huis gaat kijken ze nog veel gekker ;-)

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:20

Is prima te doen om zo op wedstrijd te gaan alleen ging er bij ons altijd iemand op de fiets mee. Voor ons was het maximum een half uur stappen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:22

heb het ook gedaan alleen lag die stal een 10min stappen verderop. dan was het amper de moeite om trailer derachter te hangen. alleen met slecht weer of verderweg wedstrijden pakte we de trailer

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:25

Ik ga altijd onder het zadel naar dressuurwedstrijden. Ik doe er 15-20 minuten stappen over op de verharde weg, de laatste 3 minuten is een ruiterpad en daar ga ik vaak draven. Paard is buiten enthousiast en gaat lekker strekken in draf, dus die is fijn los als we op de locatie aankomen. Daar galoppeer ik wat en pak ik hem wat meer op in de draf, beetje stelling, overgangen en wijken doen en dan kunnen we de ring in :)

Ik zou zelf niet langer dan een uur onderweg willen zijn. Paard heeft er geen last van (eventingpaard) maar ik heb mijn concentratie hard nodig in de proef, en als ik eerst een uur op mijn paard, de omgeving en het verkeer moet letten heb ik niet zo veel concentratievermogen over :+

Veel stalgenoten gaan ohz naar die locatie trouwens, locatie heeft niet zulke goede parkeermogelijkheden en het is een rustige binnenweg waar we over rijden. Ben nog nooit vreemd aangekeken :)

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:46

Ik ga toevallig aanstaande zaterdag ohz naar een wedstrijd toe, ik heb ook geen trailer, en altijd huren wordt toch een duur grapje. Dit is een ritje van zo'n 8 km door het bos gok ik, deze wedstrijd heb ik vaker ohz gereden, maar vanaf een stal die net iets dichterbij lag (1.5 km oid), was altijd goed te doen in ongeveer 3 kwartier. Ik verwacht er nu een uurtje over te doen. Ik ga zeker niet alleen stappen, mijn paard heeft een goede conditie dus kan ik juist door wat draf en een stukje galop zorgen dat ze al lekker losgereden is, ik heb een beetje een dieseltje die wel echt haar tijd nodig heeft om lekker los te worden. Juist in het bos kan ik al lekker overgangen rijden en stukjes schoudervoor, wijken etc. Vaak in het bos wordt ze wat heter, wat in principe in m'n voordeel is, als we daarna allebei kunnen ontspannen heb ik echt een heerlijk paard onder me :)

Ik heb ook in de planning staan om er een uur van tevoren te zijn, mijn vader rijdt met de auto en overige spullen naar de locatie toe en dan kunnen we daar even op adem komen en zorgen dat we er weer netjes uitzien. Losrijden op het wedstrijdterrein is dan vooral een kwestie van even de puntjes op de i zetten en net wat dressuurmatige oefeningetjes meepakken. Van de vorige keren heb ik ervaren dat het zwaarder is voor mezelf om zo lang te rijden dan voor m'n paard :')

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:46

Ik ga liever onder het zadel dat met de trailer, paard doet het daar ook goed op :) Dan is de spanning die we opbouwen met wassen en vlechten -aangezien paard dan écht wel weet wat de bedoeling is en de prestatie-modus aangaat :P - er ook af, heel prettig. Daarnaast vind ik sinds een ongelukje op de trailer met een ander paard het stiekem erg eng als de mijne op de trailer moet, dus is ook beter voor mijn bloeddruk :+

Ik houd als max. ongeveer een uur stappen aan, voor ons is dat een kilometer of 8-9.

Hier vinden de meeste het trouwens juist stoer dat ik met mijn sensibele dressuurstuiterbal onder het zadel naar wedstrijd ga. Het meest gehoorde commentaar is "Wow, dat je dat durft! dat zou ik met de mijne echt niet kunnen..." :Y) Geen opmerkingen over amateuristisch ofzo gehad.

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:57

ik ga ook altijd onder het zadel naar wedstrijd toe, lekker relaxed en ben al beetje losgereden. ik kan naar 2 locaties toe, 1 is 30min stappen en de ander 50 minuten ongeveer. af en toe een kort drafje. ik heb ook geen trailer dus als ik wil starten is dit de enige manier :D

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:02

Ik ging ook wel eens ohz naar wedstrijd toe, ben ook wel eens met paard en wagen naar wedstrijden toe gegaan. Prima te doen, al lekker losgereden. Lekker rustig drafje dan, en was max halfuur.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:57

Wij gaan ook wel ohz naar wedstrijden toe :-) Bij ons liggen 2 (voorheen 3) locaties binnen 20-25 minuten stappen. Wij wandelen onze paarden ook vaak aan de hand, dus meestal is het gewoon aan de hand wandelen.

Ik ben ook wel ohz naar een locatie iets verder weg geweest, dat was een kilometer of 6 enkele reis. Ook prima te doen :-)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:01

Ik ben ook weleens stappend gegaan toen mijn vader me een keer niet kon brengen. Pony was al lekker los toen we aankwamen en ik was al een deel van mijn zenuwen kwijt. Maar met de trailer vind ik wel chiller, dan kan ik mijn pony daar ook neerzetten met een pluk hooi als ik even bij de anderen wil kijken.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:06

Ik deed het in het verleden ook regelmatig. Als ik dan op hindernis 1 werd uitgebeld was in elk geval niet voor niks uitgerukt. :D

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:09

Vroeger stond ik Utrecht en ging ik heel vaak onder het zadel naar wedstrijden toe! Dat was toen heel gebruikelijk.

Laatst heb ik het nog gedaan, naar een dressuurstal. Die keken daar raar op!
Ik vind met een trailer rijden echt niet leuk, moet er ook een huren.

Ik moest een uur stappen. Terug ging wel sneller! Ze had nog praatjes genoeg!

desiree91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 09:52

Wat leuk zoveel lotgenoten! *\o/*

Ik denk dat ik misschien de volgende keer ook eens wat drafjes tussendoor doe. Paard heeft een goede conditie dus waarom ook niet eigenlijk.

Persoonlijk heb ik geen last met focussen als ik eenmaal daar ben. Al helpt mij instructeur daar ook wel bij. Die is vaak ter plaatsen voor het losrijden.

En inderdaad. Ik rij tot nu toe iedere keer een winstpunt. Dus t doet niks aan de prestatie af denk ik. Denk ook dat er wat jaloezie bij komt kijken. Niet iedereen kan met zijn paard zomaar de wijde wereld in.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 00:28

Hier vandaag is het goed gegaan, ik heb 8km in een uur gereden, lekker stukjes draf en galop erbij gedaan, terugweg ging nog sneller. Op de locatie was paard al heerlijk los, nog even wat in de losrijbak gereden maar niet langer dan 20 min. Proefjes gingen ook lekker dus ik ben helemaal tevreden!
En met deze weersomstandigheden was het gewoon echt een genot <3

desiree91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 07:56

AH wat fijn proficiat!!
Ik ben gister ook een route gaan doen die ik met een vriendin ga doen om 13 april op wedstrijd te gaan. Was goed te doen. Alleen een vervelend hekje die vanzelf dichtklapt waar je door heen moet. Dus die gaan we de 13e even ontwijken door een stukje over t fietspad te gaan.

History_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 11:23

Ik heb het nog nooit gedaan, maar binnenkort is het wedstrijd in een stal een paar honderd meter verderop. Nogal belachelijk om daarvoor heel de vrachtwagen in te laden dus ik denk dat ik ook maar eens te voet ga gaan. Ik ben er wel nog niet uit of ik erop ga zitten of aan de hand ga meewandelen

Respect dat jullie zo'n grote afstanden ohz afleggen om op wedstrijd te gaan. Wat doen jullie dan tussen 2 proeven door? Of rijden jullie maar 1 proef?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 11:28

Ik ga ook altijd rijdend naar wedstrijd, daarbij rij ik op een Bpony tussen de paarden. Dus genoeg mogelijkheden om mij raar aan te kijken.
Maar ik vind het wel wat hebben, rustig rijdend naar de wedstrijd toe. Heb geen trailer of groot wedstrijdpaard, maar draai wel zo voor mijn plezier mee.
Ik ga alleen niet vaak op wedstrijd, want het kost wel ontzettend veel tijd op deze manier.