Eerste wedstrijd, maar er nog niet klaar voor

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haflover3

Eerste wedstrijd, maar er nog niet klaar voor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 20:01

Ik krijg net de startlijst binnen voor de onderlinge wedstrijd die ik aankomend weekend heb. Om even kort samen te vatten, ik en mijn paard hebben nog maar net les. We zijn samen echt nog alles een beetje aan het aftasten. Hoewel hij al wel met sprongen vooruit gaat(hij was namelijk echt mega traag en dat is nu al wel beter) zitten we nog lang niet op B niveau. Hij loopt nog lang niet mooi nageeflijk en loopt ook nog steeds iets teveel op zijn voorhand. Ook kan hij nog geen volte galopperen. Dit is overigens meer mijn schuld, want ik ben laatst van hem afgevallen in de galop waardoor ik onzeker ben geworden en teveel naar voren leun. Mijn punt is we zijn er dus nog lang niet klaar voor een nette B proef te kunnen lopen. Ik had me opgegeven gewoon voor de lol en het eens een keer mee te maken en mijn instructrice zei ook gewoon lekker mee doen. Maar nu zie ik de startlijst en de meeste deelnemers doen een B proef. Dit maakt me alleen maar zenuwachtiger. Het gaat mij aan de ene kant niet om de punten, maar aan de andere kant ik wil ook niet het lachertje van de middag zijn. Of dat ik alleen maar vijven heb. Ik ben verder niet bekent met punten die je krijgen kunt, maar wat is het laagste aantal punten dat je scoren kunt? Ik weet dat ik me niet aan moet trekken van wat andere mensen van me vinden, maar onbewust doe je dat toch een beetje(voornamelijk het jury lid, wat die wel niet van me zal denken haha :P )

Libbylove

Re: Eerste wedstrijd, maar er nog niet klaar voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:05

Je kunt het doen om te kijken waar je staat... Maar dan moet je er inderdaad wel in gaan met het idee dat je geen hoge punten gaat scoren.
Je instructrice kan heel veel zeggen, maar als jij je er niet fijn bij voelt doe je gewoon niet mee :)

Succes met je keuze!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:11

Als je al zo onzeker in de hele situatie staat gaat er niets goeds van die wedstrijd komen. Je hebt je ingeschreven voor de lol, ga dan ook voor de lol en niet zoals nu voor de punten. Want als het voor de lol zou zijn, zou je je nu niet al zorgen maken om je prestatie en presentatie. Gewoon mee doen voor de ervaring, zou niemand kwaad doen. Zo leer je met (jou) de wedstrijdspanning om te gaan, en je paard ook overigens.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 20:13

Nee mijn doel is ook geen winstpunt haha! Alleen ben gewoon zo bang dat ik voor banketstaaf sta. Heb de 'competitie' al opgezocht op facebook in de hoop dat ik misschien net zo'n geval als mij tegen kom, maar zo te zien hebben alle deelneemsters wedstrijd ervaring |(

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 20:15

Ja daar heb je gelijk in! Het is inderdaad ook een goede ervaring en ik leer er waarschijnlijk ook heel veel van. Ik hoop ook gewoon dat ik leerzaam commentaar krijg waar ik dus voor in de toekomst verder aan kan werken. Het is gewoon mijn onzekerheid wat nu heel erg begint op te spelen....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:16

Maar misschien niet met dat paard, ze rijden ook niet voor niets nog onderling mee :)

Gewoon voor de lol en de ervaring gaan, stel jezelf iets als doel als"
- ik wil er niet afvallen
- ik wil in de ring blijven
en zie het als een kans om te leren hoe je dingen oplost met je paard.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:20

Het is een OEFENwedstrijd. Dus gewoon gaan!
Je gaat alleen je doelen wat bijstellen naar realiseerbare doelen.
Dat kan al iets heel simpels zijn als elke keer op het juiste been lichtrijden, kijken waar je staat in je training en waar je nog echt aan moet werken. En een frisse blik van een jury met opbouwend commentaar is een boel waard.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:20

Gewoon lekker starten om te leren.
Wat kan jou het schelen wat de andere deelnemers zeggen/ vinden.
De meeste zijn net zo zenuwachtig en alleen maar met zich zelf bezig en hun paard. Die letten dcht niet op jou.
Wij zijn allemasl ooit een keer begonnen in de b. Alle begin is moeilijk.
Geniet lekker van je paard en leer. Vraag aan de andere deelnemers om je te helpen als je iets niet weet. En wees tevreden met je prestatie en die van je paard.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:24

Joh, het ergste wat je kan gebeuren is dat je laatste wordt met weinig punten. Dat is toch geen ramp?
Zie het gewoon als een meetpunt; voor jou om te zien waar je nu staat met je paard en waar je vervolgens aan kunt gaan werken samen.

xemmaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:32

Als je er niet klaar voor bent dan zou ik het niet doen. Je moet zelf achter je beslissing staan en iedereen kan er wat van vinden maar uiteindelijk moet jij het doen. Het gaat idd om de lol die je erin het en het zou leuk zijn als je hoog eindigt maar dat is niet het belangrijkste. je moet er plezier in kunnen hebben en als je dat niet hebt dan moet je het gewoon nog even niet doen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:38

Het is toch een goede ervaring? Als je nu gaat, dan zal het de volgende keer zeker nog beter gaan!
Ga je nu niet, dan hebben jij en je paard die ervaring niet.

Eens moet de eerste keer zijn natuurlijk! En oefening baart kunst! *\o/*

(Ik heb een jaar lang met een tuigpaard officiële dressuurwedstrijden gestart. Absoluut niet B waardig (dus ook nooit winstpunten gehaald), maar ik vond het wel leuk. En niemand die me uitlachte hoor! 'Raarste' wat ik mee maakt was dat iemand respect voor me had dat ik niet boos geworden was op m'n paard, omdat ze blijkbaar dacht dat m'n paard het beter zou kunnen, maar dat niet deed :+ )

xemmaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:26

Dispar_Vulgo schreef:
Het is toch een goede ervaring? Als je nu gaat, dan zal het de volgende keer zeker nog beter gaan!
Ga je nu niet, dan hebben jij en je paard die ervaring niet.

Eens moet de eerste keer zijn natuurlijk! En oefening baart kunst! *\o/*

(Ik heb een jaar lang met een tuigpaard officiële dressuurwedstrijden gestart. Absoluut niet B waardig (dus ook nooit winstpunten gehaald), maar ik vond het wel leuk. En niemand die me uitlachte hoor! 'Raarste' wat ik mee maakt was dat iemand respect voor me had dat ik niet boos geworden was op m'n paard, omdat ze blijkbaar dacht dat m'n paard het beter zou kunnen, maar dat niet deed :+ )

daar heb je zeker gelijk in!

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:06

Ik had hetzelfde als jij begin dit jaar. Mijn paard was net 8 maanden onder het zadel toen mijn instructrice aangaf dat ik met de onderlinge mee moest doen. Ik wist dat we er nog lang niet klaar voor waren, maar toch gedaan voor de gezelligheid en de ervaring. En het was echt super leuk! We hebben niks gewonnen, maar dankzij de jurering wist ik precies wat nog verbetert moest worden. Super fijn! Want daardoor kon ik doelgericht gaan trainen met als resultaat dat we momenteel mega sprongen maken! Gewoon doen!

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 22:37

Wat een leuke reacties allemaal :) echt super bedankt! Voel me nu al een stuk rustiger eronder :) Het is ook allemaal 'nieuw' weer voor mij de laatste keer dat ik wedstrijden reed was denk ik wel 12 jaar geleden... Dus het is ook spannend. maar zoals ook al gezegd wordt het is wel een leuke en leerzame ervaring. Dus ik probeer daar de focus nu maar op te leggen ipv wat anderen van mij zullen denken :D

xemmaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:30

veel succes met je wedstrijd maar vooral veel plezier!!

sanne1221Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:31

ik zou dan gewoon HC starten en het voor de lol doen..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:33

sanne1221 schreef:
ik zou dan gewoon HC starten en het voor de lol doen..

Niet goed gelezen denk ik, het is onderling :+

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:37

TS, ik ben ook op wedstrijd gegaan met mijn paard toen we er beide nog niet echt klaar voor waren. Deed ik bewust om ervaring op te doen voor mijzelf en mijn paard. Punten waren laag, maar dat maakte niet uit, heb er enorm veel van opgestoken ;) En wedstrijden rijden doe je voor jezelf, niet voor andere, dus je punten maken toch niet uit, dat hoeft niet je doel te zijn voor een oefening. Ik zou vooral gaan ;)

NaomixAline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:47

Gewoon doen! Je hebt niets te verliezen, je kan alleen maar nieuwe inzichten krijgen in de punten die je moet verbeteren. Zo zie ik wedstrijden eigenlijk altijd, de jury ziet net weer iets anders dan je instructrice en dan kan je daar weer verder mee gaan met je instructrice. Als je met dit paard later echt wilt starten, is het juist een goede steekproef om te zien hoe ver je werkelijk bent! Succes alvast!

sanne1221Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:56

als het onderling is maakt dat verder niet uit voor het idee: voor de lol en de ervaring meedoen..

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:01

Grappig dat ik je tegen kom op Bokt!!
Ik herkende je foto via facebook, ik rijd dezelfde wedstrijd in de B dus moet ik tegen jou rijden!
Maar gewoon lekker heen gaan joh! leren jullie beide van.
Ik kom met een 3-jarige ruin die nog nooit ergens anders is geweest. Dus dat is ook nog maar kijken hoe hij reageert!

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:06

ach, iedereen moet een eerste wedstrijd rijden. Mijn eerste wedstrijd was gewoon leuk. Liep tussen allemaal ervaren ruiters, en ik met een druk paard, voor eerst op onbekend terrein, voor eerst tussen vreemde paarden. De proef was echt helemaal nix geworden, paard liep sterren te kijken en had ook wat 4en erop staan. Maar zelf ook wat 7ens. Ik had maar magere 160 punten en ben die dag 1 na laatste geworden (diegene onder mij had paard dat ging bokken en nog verveledner doen). Gewoon mee doen en ervan genieten!!!

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:10

Gewoon doen, gaat het fout leer je er altijd nog van!

Danique_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:15

Ik zou gewoon gaan. Alle kleine beetjes ervaring helpen. Ik zou een paar doelen stellen voor jezelf zoals: In de ring blijven enz. Als dat gelukt is heb je al een overwinning :) Succes en gewoon genieten !

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:18

Ik had mijn pony net 3 maanden. En had pas sinds 1.5maand een zadel. Toen ik mijn eerste onderlinge wedstrijd reed. Wij waren ook nog lang niet klaar voor de B. Maar wilde toch kijken hoe we het deden op een onderlinge wedstrijd. Ik verwachte ook geen hoge punten maar deed mee voor de ervaring en probeerde er vooral veel plezier in te hebben. Ik was super blij met mijn 171 punten hahaha.
Gewoon mee doen. Niet voor de winst maar voor de ervaring en het plezier :)
En wie weet gaat het hartstikke goed!