Wedstrijdring te paard betreden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Wedstrijdring te paard betreden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 18:29

Binnenkort heb ik wedstrijd op een locatie waar je van de losrijring in het ene gebouw buitendoor naar het gebouw van de wedstrijdring stapt.
De wedstrijdring neemt de hele bak in beslag, er is dus geen apart voorstukje om in te stappen.

Het is gebruikelijk om van buitenaf te paard binnen te stappen, door een poortje wat net ruimte laat voor het paard en je benen (secuur sturen dus) en onder een boogpoortje door waar je met een paard van boven de pakweg 1.70 voorover op de hals van je paard moet gaan liggen.

No problem met de kleine nuchtere ervaren E-ponyhengst die ik daar al gestart heb maar nou ga ik daar volgende keer starten met mijn grote rillerige kijkerige massale merrie die nog niks gezien heeft en vind ik dat te paard binnen rijden eigenlijk hartstikke link.

Mag ik ervoor kiezen om haar aan de hand mee binnen te nemen en in de bak (in de ring dus) pas op te stappen?

vosje2010

Re: Wedstrijdring te paard betreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:30

Tuurlijk! Veiligheid voor alles.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:31

ik denk niet dat ze daar moeilijk over doen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:32

Ja hoor, dat mag. Als de ruimte het lastig tot onmogelijk maakt om te paard de ring in te komen, mag je gewoon aan de hand binnenkomen en er weer uit gaan.

_SimoneSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:32

Ik ben het met vosje2010 eens !
En ik denk dat ze er geen bezwaar tegen hebben.
Succes met je wedstrijd dan ! :D

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:33

Dat doe ik ook met mijn kijkerige knol van ruim 1.80. Ik hou mijn ledematen liever langer heel. Nog nooit commentaar op gehad.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:36

Weet hier in de buurt een stal waar je door een zijdeurtje omhoog stappend binnen moest komen en zo omlaag stappend eruit.
Aangezien ik dat met mijn D-pony gevaarlijk vond, stapte ik altijd af en ook gewoon op in de bak.
(en die is ook doodbraaf!)
En ja, aantal mensen met paarden bleven gewoon zitten, maar ik zag mezelf al tussen boven kozijn en
paard geplet.
Veiligheid voor alles.
Mocht een jury het je aanrekenen, zou ik daar toch echt op de wedstrijd al bezwaar tegen maken en foto's maken van de situatie en die naar de KNHS sturen als jury er echt een probleem van zou maken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 18:38

Bedankt! Dan weet ik dat het reglementair mag en heb ik evt. weerwoord. Ik heb daar nog nooit gezien dat iemand het niet te paard deed en idd: ik blijf gewoon liever nog langer even heel. En het is nogal een mutserige vereniging daar dus ik kan wel commentaar verwachten als ik iets doe tegen de gewoonte in.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:39

Ik kan het zo snel even niet vinden, maar het is inderdaad reglementair gewoon toegestaan. Dat een vereniging commentaar levert is hun probleem, het is toegestaan en er zit een jury die daarover gaat, niet het secretariaat van een vereniging.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:40

Ik heb dit in het begin heel vaak gedaan omdat ik met mijn rillerige paard niet over een terrein heen durfde te rijden. Dus zelfs zonder enge poortjes oid.
Nooit commentaar op gehad. Wel een vraag maar daar kwam een begripvol antwoord op (ik verliet dus ook weer naast mijn paard de baan).

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:41

Lekker commentaar laten geven dan. Het is jouw lijf dus als je die heel wil laten (logisch) dan kunnen ze wel gaan miepen maar het is jou gewoon goed recht. En misschien verbaast je merrie je wel en doet ze niks maar je slaat jezelf voor je kop als ze wel wat doet en je zit er op. Gewoon doen dus!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 18:47

Ja precies. Ik heb ooit elders op concours iemand gezien: haar paard sprong al steigerend naar voren en zij ging dus in volle vaart met haar hoofd *bam* tegen de gevel aan en viel er achterover af. Dat wil ik zelf liever niet meemaken %) En daarbij komt dan nog het smalle poortje, als ze ook maar iets opzij wijkt, laat staan springt, dan blijf ik achter het poortje hangen en ik denk niet dat mijn truus dat kan appreciëren.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:48

Nee hoor, niet doen, gewoon eerst eens aan eigen hand de baan in en uit, en eventueel later met jou erop en een ander geleiden. Niks mis mee!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:51

Kan ook niemand je begeleiden terwijl je er op zit Urielle?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:53

Gewoon afstappen, als ze wel schrikt en bijv gaat steigeren ben je plat gedrukt tegen de bovenkant van de deur..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 18:56

Ayasha schreef:
Kan ook niemand je begeleiden terwijl je er op zit Urielle?

Dat vind ik niet safe genoeg, het is gewoon een botte beer van een merrie, en zo loeisterk, desnoods zou ze denk ik gewoon de begeleider van de grond tillen.
Maar zolang ik weet dat het mag kan ik dat ook tegen de jury zeggen als ze me willen uitsluiten.
(hoezo gelijk aan de doemscenario's :') )

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:57

Ach welnee, geen doemscenario's, geen jury die je dat aanrekent hoor!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:02

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 19:07

Bedankt Sjolvir!

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:15

Even een kleine nuance in deze discussie brengen hoor. Reglementer is het verplicht om te paard de ring te betreden. Het is dus niet toegestaan om naast je paard binnen te lopen. Maar veiligheid gaat voor alles, en het zou dus in deze situatie geen probleem moeten opleveren dat je niet te paard binnen komt. Maar mocht je een jury hebben die moeilijk doet ( wat ik eigenlijk niet verwacht) kan je dus niet gaan schermen dat het niet verplicht is om te paard binnen te komen, dat is het dus namelijk wel.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:17

Ik zou sowieso afstappen inderdaad.
Wordt je er toch een keer voor uitgesloten is dat jammer.
Maar liever dat dan dat je onnodig risico neemt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 19:17

Ik heb op advies van iemand per PB die de locatie kent, maar even gemaild naar het wedstrijdsecretariaat van daar. Diegene wist nl. ook te vertellen dat het echt niet geapprecieerd wordt daar om af te stappen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:19

Urielle schreef:
Ik heb op advies van iemand per PB die de locatie kent, maar even gemaild naar het wedstrijdsecretariaat van daar. Diegene wist nl. ook te vertellen dat het echt niet geapprecieerd wordt daar om af te stappen.

Lijkt me dan een goeie dat een starter daar eens leuke foto's maakt, of dat de KNHS eens gaat kijken of die locatie wel een veiligheids certificaat waardig is. }>

Aangezien het mij dan niet veiligheids certificaat waardig lijkt, als je zo rot binnen moet komen en de ring moet verlaten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:39

femiaans schreef:
Even een kleine nuance in deze discussie brengen hoor. Reglementer is het verplicht om te paard de ring te betreden. Het is dus niet toegestaan om naast je paard binnen te lopen. Maar veiligheid gaat voor alles, en het zou dus in deze situatie geen probleem moeten opleveren dat je niet te paard binnen komt. Maar mocht je een jury hebben die moeilijk doet ( wat ik eigenlijk niet verwacht) kan je dus niet gaan schermen dat het niet verplicht is om te paard binnen te komen, dat is het dus namelijk wel.

Ik heb het nog even nagezocht, en kom alleen tegen dat je de ring te paard moet verlaten, tenzij er niemand is die de ring kan openen:

Citaat:
5. Indien de deelnemer bij het verlaten van de ring wordt gedwongen af te
stijgen omdat de ring of rijbaan niet door derden wordt of kan worden
geopend en de deelnemer derhalve de ring niet te paard kan verlaten, dan
volgt geen uitsluiting.

Ik kan nu niets vinden dat je ook te paard binnen moet komen, kan zijn dat ik er overheen lees hoor.
Als er niets over in staat, zou het toegestaan moeten zijn. Het zou in mijn ogen heel apart zijn als je wel omwille van de veiligheid te voet de ring mag verlaten, maar niet omwille van diezelfde veiligheid te paard de ring moet betreden.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:53

Er staat ook in het reglement dat de ring betreden mag worden in stap draf of galop, niet te voet ;)
Maar je hebt wel een punt dat het onduidelijk is.