Eerste B wedstrijd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Qwerty1

Eerste B wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 22:20

Hoi hoi, ik ga binnenkort overstappen van F proefjes, naar een B proef (van FRNS, naar KNHS) en ik vroeg me af is het een groot verschil? Wat wordt er van je verwacht? En zijn ze erg streng? :)

_nvds

Re: Eerste B wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:21

Nee het is helemaal niet zo'n verschil alleen hier ga je natuurlijk voor de winst. Denk dat het ligt aan de jury of het strenger is haha. Succes

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:23

er word ook anders beoordeeld

Qwerty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 22:24

_nvds schreef:
Nee het is helemaal niet zo'n verschil alleen hier ga je natuurlijk voor de winst. Denk dat het ligt aan de jury of het strenger is haha. Succes

Dankje :)

lovepaloma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:25

Ik wil je succes wensen!
er zit wel wat verschil in qua beoordeling etc

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:27

Ik wens je vast veel plezier en succes! Ik ben dit eind van het jaar ook van plan met mijn pony (tussen de paarden dan).
Ze zijn vaak wel een stuk strenger in beoordeling en ze letten op vele details.
Zelf ga ik het doen omdat het me leuk lijkt en ik verwacht er veel van te kunnen leren. :j

Qwerty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 22:29

Gowlan schreef:
Ik wens je vast veel plezier en succes! Ik ben dit eind van het jaar ook van plan met mijn pony (tussen de paarden dan).
Ze zijn vaak wel een stuk strenger in beoordeling en ze letten op vele details.
Zelf ga ik het doen omdat het me leuk lijkt en ik verwacht er veel van te kunnen leren. :j
lovepaloma schreef:
Ik wil je succes wensen!
er zit wel wat verschil in qua beoordeling etc

Dank jullie wel :) Ik vindt het wel spannend hoor, ik ben al een behoorlijke stresskip, ik ben benieuwd! :)

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:31

Het is in ieder geval een stuk officiëler. xxx

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:32

Stuk officiëler, strengere jurering, FNRS is echt voor manegeruiters zeg maar en er wordt zo gejureerd dat het leuk blijft voor de ruitertjes. (is mijn ervaring).

Niet bang worden nu ofzo :D

Qwerty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 22:39

Oké, ik ben erg benieuwd! En waar letten ze vooral op in de B?

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:42

Fnrs kijken ze vooral naar de ruiter en wat minder naar hoe het paard loopt ( zolang de ruiter maar de goede hulpen geeft )

Bij de knhs kijken ze ook echt veel mee naar het totale plaatje dus ook echt hoe het paard loopt.

Tenminste dat zijn mijn ervaringen en heb zelf zowel fnrs als knhs gereden :)

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:14

Het grote verschil is inderdaad (zoals hierboven genoemd) dat ze bij de KNHS kijken naar het totaal plaatje en bij de FNRS vooral naar de ruiter. Als jij een vervelende pony rijdt, maar wel netjes rijd en 'eerlijk' je paard behandeld, dus niet zagen trekken etc. scoor je wel puntjes.

Tja of ze streng zijn hangt van de jury af! Dat is per jury heel verschillend, zolang jij netjes rijdt en zit moet het goed komen. Als je gewoon door de hoeken rijdt, je figuurtjes netjes maakt en een mooi actief tempo hebt (& na een middendraf goed opvangt) krijg je wel punten!

Bij de B wordt trouwens niet verwacht dat je paard aan de teugel loopt, vanaf de L wel. Hoewel, als ie het in de B wel doet krijg je betere cijfers ;P

Tanja_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:22

Eigenlijk zou je gewoon een wedstrijd in de B moeten gaan rijden zodat je zelf weet hoe en wat. Mijn ervaring is dat ze zoals het al eerder wordt gezegt dat ze bij fnrs proefjes vooral op de ruiter letten mede doordat dat ook manege paarden zijn en geen eigen paarden. Bij de B letten ze echt op

Tanja_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:23

De combinatie maar dit scheelt ook weer per jury! blijft een jurysport! succes! (sorry dat het bericht in tweeen is ging perongerluk)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:29

TS: op veel plaatsen houden rijverenigingen oefendressuur wedstrijden, die exact zo verlopen als een "echte" KNHS wedstrijd. Misschien een idee om daar aan mee te doen? Dat ervaar je de verschillen in het jureren zelf, en weet je ook waar je eventueel nog aan moet werken.

En maak je niet te druk hoor. De meeste juryleden zijn gewoon áárdige mensen, die er niet zitten om negatief over jou te doen, en gewoon respectvol op je reageren, ook als het een keer misschien wat minder goed gaat!

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:33

Je kan ook een keer HC starten (Hors Concours) dan tellen je punten niet mee. Volgens mij moet je wel een startkaart hebben om HC te starten.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:51

HC starten heeft in de B geen zin, je kunt dan nl geen verliespunten rijden ;)
Gewoon gaan starten en dan zie je het wel,en van je coupons kun je altijd weer leren

_Skinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:05

Shari_Becker schreef:
Fnrs kijken ze vooral naar de ruiter en wat minder naar hoe het paard loopt ( zolang de ruiter maar de goede hulpen geeft )

Bij de knhs kijken ze ook echt veel mee naar het totale plaatje dus ook echt hoe het paard loopt.

Tenminste dat zijn mijn ervaringen en heb zelf zowel fnrs als knhs gereden :)

Hihi nou dat is niet helemaal zo, het verschilt heel erg per jury. Op de laatste wedstrijd had mijn dochter van 10 op haar b pony op haar lijstje staan dat ze meer terug moest rijden in de overgangen. Zo stonden er nog wat van die kreten op zoals pony is niet nagevelijk genoeg, pony liep idd neit in de krul maar ok niet naar de sterren te kijken, mijn wenkbrauwen zaten in mijn haar.

Maar het verschilt erg per jury en ik vind zelf ook dat er verschil zit of je naar een grote wedstrijd of een wat kleinere gaat.

Heel veel plezier en succes bij de B wedstrijden en niet stressen hoor je doet het voor de lol. :)

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:17

Leuk Qwerty! Ik ook! Kom bij de FNRS niet verder omdat er bijna nooit een F20 jury komt bij ons. Dus de stoute schoenen aangetrokken en een manege startkaart aangevraagd. Inmiddels ook een lease paard voor 2 dagen per week, dus KNHS here we come. Zit nog te twijfelen om gelijk L1 te starten. Nadeel van B starten vind ik dat je B helemaal uit moet rijden en met een beperkte startkaart kan je maar 5x (?) Starten per jaar, dus ben ik minimaal 4 jaar bezig om in het L te komen. Maar van de andere kant gelijk L starten met een manege paard.. nu rijdt ik een paard wat dat zeker moet kunnen, maar wat als ik ineens toch een ander paard moet starten? Dus ga denk ik toch maar voor B. Ga het ook niet doen met de verwachting iedere keer eerste te worden, dat scheelt.
En inderdaad het verschil is FNRS kijkt naar ruiter en KNHS naar t paard.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:21

HUH? Wat bedoel je met B helemaal uitrijden?
Je moet bij de KNHS voor elke klasse minimaal 10 winstpunten hebben om over te mogen naar een hogere klasse, en bij dertig winstpunten móet je over.

En hoezo gelijk L1 starten?( ik ben niet op de hoogte van de instroom regels FNRS/KNHS). In principe is het zo dat je start in de hoogste gemeenschappelijke klasse ( paard en ruiter), maar weet dus niet of wanneer je F20 bent, je dan op L nivo mag starten.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:24

Met een manege startkaart moet je alle klasses helemaal uitrijden..
Als je bij FNRS F12 behaald hebt mag je gelijk L1 starten. Vanaf F8 kan je B starten.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:29

Tussen B en L1 zit wel een groot verschil, L1 word wel een stuk strenger beoordeeld dan de B.

Met de beperkte startkaart mag je 4 x starten, dus als je 2 proeven op 1 dag rijd, zijn dat 2 starts.

Mijn dochter zit met haar ene pony in de L1 nu met 12 winstpunten en morgen start ze voor het eerst met haar nieuwe pony in de B, erg spannend want deze is nog maar 4 en heeft nog nooit een dressuurwedstrijd gelopen zelfs geen onderlinge..
We gaan dan ook nergens van uit, maar willen even weten waar we staan met hem, en hopen commentaar te krijgen waar we mee verder kunnen.

Veel succes voor de starters!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:30

LotteElb: Ok, bedankt voor je uitleg, weer wat geleerd!

Maar wat ráár dat je met een manege startkaart dan alle klasses helemaal moet uitrijden...

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:33

Dit staat in de reglementen van de KNHS:

1. Startgerechtigdheidsbepalingen voor FNRS-startpashouders dressuur:
a. Het F8-diploma van de FNRS geeft de FNRS-startpashouder het recht
te starten in de dressuur klasse B. De
promotie naar de klasse L1 vindt plaats conform de promotie- en
degradatieregeling van de KNHS.
b. Het F12-diploma van de FNRS geeft de FNRS-startpashouder het
recht te starten in de dressuur klasse B of
L1. Promotie is niet mogelijk. Na het behalen van 20 winstpunten kan
de FNRS-startpashouder alleen in de wedstrijdsport verder met een
combinatiegebonden startpas.
c. Deelname aan kampioenschappen is voor FNRS-startpashouders niet
toegestaan.
2. Startgerechtigdheidsbepalingen:
a. Voor inschaling wordt verwezen naar de inschalingstabel op de
website. Alles met inachtneming van de
minimumleeftijd van het paard voor de desbetreffende klasse. Het F12-
diploma van de FNRS geeft de ruiter de mogelijkheid een L1 of hoger geklasseerd paard naar keuze uit te brengen in de klasse B of L1.

Je mag dus, als ik het goed lees, met F8 in de B starten. De promotieregeling van de KNHS geldt dan: je mag over met 10 winstpunten, en moet met 30. Je mag met een FNRS-startpas alleen B en L1 starten, promoveren naar L2 kan niet. Dan moet je een KNHS startpas aanvragen. En als je een F12 diploma hebt mag je inderdaad direct L1 starten, mits het paard ook al L1 geklasseerd is.

Leuk dat je bij de KNHS gaat starten! Ook al is wordt er strenger gejureerd bij de KNHS en meer gekeken of je paard ook goed loopt, het is vooral leuk om te doen. Succes!
Laatst bijgewerkt door Maik79 op 08-01-14 00:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:35

Bedankt Maik79. Ik vond het al zo ráár!