Parcours onthouden op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Springs

Parcours onthouden op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 17:03

Hoi,
Voordat je het parcour rijd mag je hem een keer lopen, en hangt er als het goed is ook een kaart/plattegrond bij de ring.
Maar hoe onthouden jullie dat hele parcours (KNHS wedstrijden)? Ik denk namelijk dat ik het na 1x lopen niet kan onthouden als ik eenmaal op t paard zit. En bordjes kijken/hindernis zoeken tijdens het parcours in galop gaat ook niet werken :')
Je kan ze helaas niet uit het hoofd leren zoals de dressuurproeven.

Ik zou trouwens ook graag weten hoe zo'n springwedstrijd verloopt, ik heb al veel op internet opgezocht maar een complex verhaaltje zal wel van pas komen.

Groetjes Springs!

Edit:
Hoelaat moet je ongeveer met je trailer aan komen rijden op de wedstrijd (en dus melden bij secr.)?
Word er trouwens omgeroepen wel nummer er aan de beurt is? want als je niet weet wie voor je is en je bent aan het losrijden kun je niet bijhouden wanneer je aan de beurt bent denk ik...
Moet je net zo groeten als bij dressuur? Zo ja waar in de bak bij de start oid?

ik vind trouwens wel dat de KNHS best wel ingewikkeld in elkaar zit mbt verenigingen/kringen en al die dingen maar dat terzijde
Laatst bijgewerkt door Springs op 30-12-13 17:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Parcours onthouden op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:05

ik volg! wil ook wel weten hoe zo'n wedstrijd nou precies in z'n werk gaat, aangezien ik hoop ergens volgens jaar onze eerste springwedstrijd te rijden :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:10

Vaak is we wel een kwartier de tijd voor parcour lopen. Loop m twee of drie keer als je dat nodig vind. Na het lopen met je vinger het parcour aanwijzen als het ware. Neem iemand mee die ervaring heeft de eerste keer en ga daarmee lopen. Voordat je ronde begint kun je met diegene voor je meekijken of zelfs meerdere combinaties.

Je springt je parcour en je wordt beoordeeld. Zo gaat dat :d

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:12

Vraag eens aan een bekende of je eens een keer mee mag op wedstrijd, dan kun je met diegene mee/ afkijken hoe dat allemaal verloopt :j

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 17:14

Bienotje schreef:
Vraag eens aan een bekende of je eens een keer mee mag op wedstrijd, dan kun je met diegene mee/ afkijken hoe dat allemaal verloopt :j

Dat had ik ook al bedacht, maar ik ken der alleen in de dressuur, en gaat niet echt vaak op wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:14

heb ik even de pech dat er niemand op stal actief springwedstrijden rijdt :') zou niet weten met wie ik mee moet haha

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 17:14

Anoniem schreef:
heb ik even de pech dat er niemand op stal actief springwedstrijden rijdt :') zou niet weten met wie ik mee moet haha

Dat probleem heb ik dus ook haha :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:16

Je komt aan, meld je aan, drinkt n bakkie koffie en dan zadel je je paard. Inrijden. Kruisje springen, stijltje doen en oxer. Even stappen en steil of oxer herhalen en dan wordt je geroepen en mag je de baan in. Soms mag je de baan al rond stappen als een ander zijn of haar parcour rijd. Gebruik dit maar kijk goed uit! Dan groet je en geeft de jury het start sein door de bel te rinkelen. Dan heb je 45 sec om te beginnen. Na je parcour krijg jw punten of jw tijd wordt genoemd

Gedetailleerd genoeg? xd

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:17

Ga inderdaad eens rustig kijken op een wedstrijd (je hoeft niet per se mee met iemand die je kent, alleen weten waar er een georganiseerd wordt), loop wat rond, kijk hoe andere ruiters het doen, stel eventueel een vraag aan het secretariaat (als ze niet te druk bezig zijn). Leer je veel van, beantwoordt vrijwel al jouw vragen, maakt je waarschijnlijk minder nerveus voor jouw eigen eerste wedstrijd en is gelijk een leuk dagje wedstrijd kijken. :)

De hindernissen staan ook (zeker in de B) in een vrij logische volgorde (geen hele scherpe wendingen opeens de andere kant op), dat maakt het onthouden ook een stuk makkelijker.
Laatst bijgewerkt door MacavityL op 30-12-13 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:19

Ik loop mijn parcours één of twee keer en geef de hindernissen namen in de zin van hun kleur of de naam van het reclamebord. Dan doe ik het vanuit het midden nog een keer zonder te kijken en zonder met mijn vinger te wijzen (als ik moet kijken of wijzen moet ik van mijn trainer het parcours opnieuw lopen)

Dus mijn parcours is iets als: gele, groene, ah, rode, hekje. En verzin zo maar verder

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:23

Als je gelopen hebt voor jezelf het parcours in je hoofd nog een aantal keer lopen. Of je tekent de lijnen in de lucht. Dan weet je de sprongen en de wendingen. Groeten is als een raam open staat met naam naam paard en vereniging.

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 17:24

Bedankt voor de nuttige reacties!

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 17:25

Lithya schreef:
Als je gelopen hebt voor jezelf het parcours in je hoofd nog een aantal keer lopen. Of je tekent de lijnen in de lucht. Dan weet je de sprongen en de wendingen. Groeten is als een raam open staat met naam naam paard en vereniging.

Hoe bedoel je met naam naam paard en vereniging?
Wordt dat dan omgeroepen en als het raam open staat moet je dan ervoor staan en groeten?

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:26

Ga dan gewoon alleen naar een officiële wedstrijd, dan zie je ook precies hoe alles gaat. En spreek gerust mensen aan als je vragen hebt.

Parcoursen hebben vaak vrij logische wendingen. Daardoor is het onthouden van een parcours goed te doen. Loop hem 2x en als je niet als eerste hoeft, kijk dan ook nog even naar 1 of 2 ruiters. Verder in je hoofd checken of je ze goed onthouden hebt. En dan van start. Bij binnenkomst rij je een rondje door de baan, zodat je paard even kan zien waar die is. Dan rij je richting jury. Even halthouden en groeten. Nadat de bel heeft geklonken heb je nog 45 sec om door de startlijnen te gaan. Je kunt dus nog even een extra rondje rijden voordat je start. Let wel op dat je hierbij niet door de startlijn rijdt! Na je parcours groet je netjes af alvorens je de ring weer verlaat.

Er is trouwens meestal een ringmeester die je komt roepen.

Neem genoeg tijd voor het losrijden maar rij de pijp niet leeg door eindeloos te blijven springen op het losrijterrein.

Heb je hier iets aan?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:29

Groeten doe ik gewoon in stap. Je krijgt er geen punten meer voor en mijn paard is rustiger als ik haar niet stil zet

Ik meld me hooguit met mijn eigen naam en die van mijn paard, maar indoor hoeft dat vaak niet omdat het raam dicht is. Roepen ze de verkeerde naam om dan schud ik heel hard nee en dan kunnen ze het altijd nog vragen.

Als je er bij je voorganger bij in de ring mag, draaf ik altijd zodat ik mijn paard zo snel mogelijk zo veel mogelijk kan laten zien. Natuurlijk zonder de ruiter die zijn rondje rijdt in de weg te zitten

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 17:31

@ Freggle_Edge
Ja hoor!
In de openingspost stond trouwens al KNHS omdat onderlinge wedstrijden idd soms anders verlopen

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 18:00

Nou zag ik dit op de wiki staan:
Let op! per 1 januari 2012 verdwijnt de startkaart en de startcoupon, deze worden omgezet naar een startpas
startpas is dus kaart+coupons, je hebt dus helemaal geen coupons meer nodig?

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:03

Springs schreef:
Nou zag ik dit op de wiki staan:
Let op! per 1 januari 2012 verdwijnt de startkaart en de startcoupon, deze worden omgezet naar een startpas
startpas is dus kaart+coupons, je hebt dus helemaal geen coupons meer nodig?
nee, je geeft je online op en zij hebben dan een coupon voor je beoordeling. Je hoeft dat zelf niet meer te regelen

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:07

Je moet het parcours gewoon regelmatig herhalen in je hoofd. Gewoon je ogen dicht doen en eventueel met je vinger het parcours door gaan.

De bel kan trouwens ook voordat je groet al afgaan, als ze het druk hebben bijvoorbeeld.

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 18:08

Geryon schreef:
Je moet het parcours gewoon regelmatig herhalen in je hoofd. Gewoon je ogen dicht doen en eventueel met je vinger het parcours door gaan.

De bel kan trouwens ook voordat je groet al afgaan, als ze het druk hebben bijvoorbeeld.

Dan hoef je niet meer te groeten dus?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:11

Nee maar her is altijd netjes om even je hoofd te knikken

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:13

Zou wel even groeten (voor je stijlpunten), maar je hebt dan wel minder tijd om het parcours te verkennen ná het groeten. Dat is trouwens ook nog een goeie. Om na het groeten gewoon nog even het parcours door te nemen, wijzend naar de hindernissen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:20

Zo iets kan ik ook niet, ik heb al moeite met de bakletters te onthouden, echt HO-PE-LOOS, ik kan het me tachtig keer in de kop stampen, en het is als ik er in rijd toch weer weg. "Het zegt me niets" eigenlijk.
Dit had ik al kind al, ik kan geen letters/cijfers op volgorde onthouden.
Ik rij natuurlijk ook geen wedstrijden, maar het lukt me na JAREN ook niet in de bak.
Hinderlijk en raar is het wel, maar tsja... dan maar niet.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:50

Groeten uit stap? Het groeten is opgenomen in het laatste punt.

Als je je meld bij de jury en het raam bij hun staat open, zeg je je eigen naam, naam van je paard/pony en de club waar je voor uitkomt. Als het raam gesloten is, ga je netjes halthouden in de buurt van het juryhok en je groet.
Laatst bijgewerkt door Lithya op 30-12-13 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:52

Lithya schreef:
Groeten uit stap?

Als je je meld bij de jury en het raam bij hun staat open, zeg je je eigen naam, naam van je paard/pony en de club waar je voor uitkomt. Als het raam gesloten is, ga je netjes halthouden in de buurt van het juryhok en je groet.

In de hogere klasses groette ik zelfs in galop :Y)
In de B voor misschien een extra nette indruk zou ik stil staan en groeten. Gwoon e naam zeggen ookal is het raampje dicht, ze zien je mond wel bewegen. Nette indruk. Doe ik altijd. Maar ik kan ook gewoon een mafkees zijn :+