[HK]M1 debuut; wie nog meer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

[HK]M1 debuut; wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:16

Omdat het 'Z2 debuut wie nog meer' topic zo goed loopt, dacht ik, misschien is het leuk om een topic te maken voor de bokkers die binnenkort M1 gaan starten.
Ikzelf ga als alles goed gaat in januari M1 starten. Ik ben hard aan het oefenen op schouderbinnenwaarts en geslotenheid in galop. Dat zijn mijn twee hoofdpijlers waar ik aan werk met mijn paard.

Nog meer mensen die binnenkort de overstap gaan maken? Of die net M1 gestart zijn? Zoja, waar liep je tegenaan, waar oefen je op enz enz :)
Laatst bijgewerkt door Martine op 15-09-14 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: HK tag toegevoegd

Nynke_Mandy

Re: M1 debuut; wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:33

Ik meld me :D

Ik ben 9-11 voor het eerst M1 gestart met mijn D'tje. In B begonnen met de wedstrijden, en alle klasses doorgevlogen, maar nu niet :+ Schouderbinnenwaarts gaat wel netjes, soms wel moeite met de figuren in galop, zoals linksomkeert. Maar dat is vooral linksom, door zijn schouder denk ik.

Ik loop alleen heel erg tegen het zonder zweep starten aan. Ik rijd nu met 10mm knopjes, maar t/m L2 niet. Syl reageert thuis wel op mijn been, maar in de proef negeert hij me helemaal. Heel vervelend, en ik zit hem eigenlijk de hele proef door te 'schoppen'. Daar baal ik heel erg van.
Daar ben ik dus héél erg op aan het trainen :j

9-11 dus mijn debuut gehad. Met 170 en 168 punten. 1-12 voor de tweede keer gestart. Hierbij een 1 op achterwaarts, want dat deed hij gewoon niet :o maar toch 173 punten en een 2e prijs. Omdat de eerste proef zo sloom ging, en ik er zelf heel erg van baalde besloten de 2e proef HC te starten zodat ik met zweep kon. Zonder hem te gebruiken was hij heerlijk actief en reden we 185 punten.

Ik ben dus heel erg aan het trainen op de impuls zonder zweep :j

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:35

Oh dat zonder zweep herken ik, dat probleem had ik met mijn vorige pony ook heel erg!

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:37

Ik ga zondag voor het eerst starten in het M1 met dit paard.
We zien wel hoe het gaat.
Ik weet dat er nog wat puntjes van verbetering zijn. Helaas kan ik nu niet optimaal trainen omdat ik last heb van mijn rug.
Ik ga starten om te kijken waar we op dit moment staan. Volgende week nog een keer en dan weer rustig verder trainen met de punten die we krijgen.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:50

Aranel schreef:
Oh dat zonder zweep herken ik, dat probleem had ik met mijn vorige pony ook heel erg!

Heb jij misschien dan ook nog tips, of dingen die jij hebt geprobeerd het te verbeteren? :)

saden schreef:
Ik ga zondag voor het eerst starten in het M1 met dit paard.
We zien wel hoe het gaat.
Ik weet dat er nog wat puntjes van verbetering zijn. Helaas kan ik nu niet optimaal trainen omdat ik last heb van mijn rug.
Ik ga starten om te kijken waar we op dit moment staan. Volgende week nog een keer en dan weer rustig verder trainen met de punten die we krijgen.

Gaaf, met Anna?
Ik ben de eerste keer ook gestart, om te kijken hoe het zou gaan. Toen werd het ook wel echt duidelijk wat het probleem was :+

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:51

Er bestaat al een M debuut topic toch? :+

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:53

Ik denk dat je er goed aan gedaan hebt om hc te starten. Ik heb mijn pony in een proef eens flink aangepakt toen ze weer eens vreselijk sloom was. Leverde me wel 4 keer op rij een dikke onvoldoende op, maar reken maar dat ze daarna wilde lopen!

En tijdens training gewoon heel strikt je paard scherp voor je been houden. Kuitdruk -> geen reactie? Dan meteen spoortje erbij. Ook bij het om de baan rijden voor je de ring ingaat kun je dit mooi even doen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:54

essie_blue schreef:
Er bestaat al een M debuut topic toch? :+

Oh nee toch? :')
Ik heb gezocht op verschillende zoektermen en het wdv forum afgespeurd maar kon niks vinden :+

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:57

Volgens mij ook geen M-topic inderdaad :n

Bedankt voor de tips :))

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 19:51

Ja, ik ga met Anna.
Ik denk dat ik je in Warffum ook wel zie met Syl of niet?

Rij je met trainen met zweep of zonder?
Tip voor je. Niet te veel willen gaan doen als ie niet reageert.
Gewoon je hulpen geven. Mocht ie dan een keer niet reageren dan 1 keer goed gas en dan klaar.
En goed aan het been zetten tijdens het losrijden. Veel schakelen. Ook zonder zweep.
En mocht ie in de proef ondanks alles toch niet reageren gewoon gaan rijden. Niet extra drijven oid, dat maakt t alleen maar rommelig.

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 19:52

Ik mag al een tijdje M1 starten maar ik durf nog niet!
Als mijn gevoel er lekker bij word hoop ik in januari m'n debuut te kunnen rijden! :D

Juuuuul_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 19:57

12 januari ga ik het proberen met mn topper. Hoop dat het goed gaat. Gelukkig zijn we er al helemaal op voorbereid en kan ie alles wat hevraagd wordt. Ben erg benieuwd hoe het zal gaan. Maar nu eerst de selecties nog uitrijden in het L2

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:01

Ik meld mij ook! :)
Ik moet nog een paar punten in de L2, maar ik verwacht toch wel van t voorjaar M te gaan starten (in de winter start ik minder vanwege de kou)

Mijn paard kent alle oefeningen al wel maar er moet nog wel het 1 en ander bevestigd worden, met name de contra's. Schouderbinnenwaarts gaat rechtsom erg goed, linksom bagger. Grote kans dat het komt doordat zijn gebit hier en daar wat scheef was. Ik ben vandaag naar de tandarts geweest en er is zoveel mogelijk recht gemaakt dus ik hoop dat dit me een heel stuk verder brengt :D

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:04

Ik ben trouwens al wel eens M1 gestart op een onderlinge, maar die proef wil ik liever vergeten... :=

Juuuuul_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:17

Ik ben ook 1 keer M1 gestart maar dat was met mn oude pony. Had nooit een winstpunt verwacht, puur uit zelfbescherming, ik verwacht nooit teveel zodat het vaak meevalt. Maar uiteindelijk toch meteen een dikke winstpunt te pakken. Was er super blij mee

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:23

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:24

Ik dacht ook dat er in de m1 proeven wel contra zat, maar behalve de gebroken lijn en links/rechtsomkeert waarbij je voor de bocht al in draf moet zie ik niet echt contra galop eigenlijk! Vind ik niet erg trouwens :+

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:25

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:44

Hier nog eentje! Wil in januari ook M starten! :)

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:55

Hier nog eentje, alhoewel ik moet M1 starten haha. Heb de vorige klasses volledig tot de 30 wp uitgereden, zit nu op 21 wp in de L2 en moet nog 2 selectiewedstrijden L2. In januari wil ik na de laatste selectie M1 gaan starten. Schouderbinnenwaarts gaat prima, alleen springt madammeke zelf om bij de links en rechtsomkeert in galop, dus daar moeten we nog wel even op oefenen :D

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:09

Hier nog iemand! Ik heb al 6 jaar niet gestart, pony heb ik tot de M1 gereden en paard heeft M2 gelopen, en mag dus gelijk in de M1 wat ik ook wil gaan doen, zijn nu net na bijna een jaar op rust weer aan de slag (ongeveer 3 maanden aan het trainen nu) en voel elke dag verbetering :D Dus voor nu is het doel om in Maart in de M1 te starten :)

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:19

Ik ga in het nieuwe jaar met mijn pony tussen de paarden starten. Eerst nog L2 en dan wil ik de overgang naar de M1 maken

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:24

saden schreef:
Ja, ik ga met Anna.
Ik denk dat ik je in Warffum ook wel zie met Syl of niet?

Rij je met trainen met zweep of zonder?
Tip voor je. Niet te veel willen gaan doen als ie niet reageert.
Gewoon je hulpen geven. Mocht ie dan een keer niet reageren dan 1 keer goed gas en dan klaar.
En goed aan het been zetten tijdens het losrijden. Veel schakelen. Ook zonder zweep.
En mocht ie in de proef ondanks alles toch niet reageren gewoon gaan rijden. Niet extra drijven oid, dat maakt t alleen maar rommelig.

Leuk! Nee, ik ben er niet. Ik ga volgend jaar weer starten. Eerst even lekker doortrainen :j

Ik rijd met trainen ook zonder zweep. Oké! Handige tips, daar zal ik op gaan letten. Het extra drijven doe ik ook heel erg. Vooral in galop, want als ik mijn been eraf hou valt hij direct terug naar draf. Dat was gebeurt met het M1 debuut...

Reformer schreef:
Ik mag al een tijdje M1 starten maar ik durf nog niet!
Als mijn gevoel er lekker bij word hoop ik in januari m'n debuut te kunnen rijden! :D

M1 klinkt ook direct zo veel moeilijker dan L2, haha.

Juuuuul_Xx schreef:
12 januari ga ik het proberen met mn topper. Hoop dat het goed gaat. Gelukkig zijn we er al helemaal op voorbereid en kan ie alles wat hevraagd wordt. Ben erg benieuwd hoe het zal gaan. Maar nu eerst de selecties nog uitrijden in het L2

Gaaf! Wat voor selecties rijd je?

_KellyAV schreef:
Ik meld mij ook! :)
Ik moet nog een paar punten in de L2, maar ik verwacht toch wel van t voorjaar M te gaan starten (in de winter start ik minder vanwege de kou)

Mijn paard kent alle oefeningen al wel maar er moet nog wel het 1 en ander bevestigd worden, met name de contra's. Schouderbinnenwaarts gaat rechtsom erg goed, linksom bagger. Grote kans dat het komt doordat zijn gebit hier en daar wat scheef was. Ik ben vandaag naar de tandarts geweest en er is zoveel mogelijk recht gemaakt dus ik hoop dat dit me een heel stuk verder brengt :D

Hey!
Leuk! Hoe gaat het nu in het L2? Beetje goede punten?
Nou, als je in het voorjaar hoopt te starten heb je nog genoeg tijd om lekker door te trainen toch? : Moet goedkomen!

Juuuuul_Xx schreef:
Ik ben ook 1 keer M1 gestart maar dat was met mn oude pony. Had nooit een winstpunt verwacht, puur uit zelfbescherming, ik verwacht nooit teveel zodat het vaak meevalt. Maar uiteindelijk toch meteen een dikke winstpunt te pakken. Was er super blij mee

Knap! :))

Aranel schreef:
Ik dacht ook dat er in de m1 proeven wel contra zat, maar behalve de gebroken lijn en links/rechtsomkeert waarbij je voor de bocht al in draf moet zie ik niet echt contra galop eigenlijk! Vind ik niet erg trouwens :+

Contragalop heb ik ook geen moeite mee, wanneer ik met zweep rijd. Links/rechtsomkeert vind ik best moeilijk door de korte bocht, Gelukkig gaan die nu wel goed.

FriesWytske schreef:

Ik heb me gemeld :D

Noppert schreef:
Hier nog eentje, alhoewel ik moet M1 starten haha. Heb de vorige klasses volledig tot de 30 wp uitgereden, zit nu op 21 wp in de L2 en moet nog 2 selectiewedstrijden L2. In januari wil ik na de laatste selectie M1 gaan starten. Schouderbinnenwaarts gaat prima, alleen springt madammeke zelf om bij de links en rechtsomkeert in galop, dus daar moeten we nog wel even op oefenen :D

Waar rijd je selecties voor? Leuk :)

ArGieVai schreef:
Hier nog iemand! Ik heb al 6 jaar niet gestart, pony heb ik tot de M1 gereden en paard heeft M2 gelopen, en mag dus gelijk in de M1 wat ik ook wil gaan doen, zijn nu net na bijna een jaar op rust weer aan de slag (ongeveer 3 maanden aan het trainen nu) en voel elke dag verbetering :D Dus voor nu is het doel om in Maart in de M1 te starten :)

Fijn die verbetering! :D

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:30

Hoe rijden jullie schouderbinnenwaarts?
Ik geef namelijk volgens het boekje de verkeerde hulp :+ met mijn binnenbeen duw ik de achterhand iets naar buiten door mijn been naar achter te leggen ipv mijn binnenbeen op de plaats te houden en mijn paard daar omheen te laten buigen. Op de één of andere manier doet mijn paard het dan beter dan wanneer ik de goede hulp geef..
Meer mensen die het zo doen? :P

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:37

Ik zet mijn paard met t schouder naar binnen.
Combinatie van been en nu zet ik nog beide handen wat naar binnen.
Ze vind t nl nog al moeilijk.

Wat jij doet is kontbuitenwaarts. Dat wordt niet door alle juryleden gewaardeerd. Je rijd dan niet de gevraagde oefening. Als je de inzet niet ziet zie je geen verschil.