Dispensatie, te soepel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dispensatie, te soepel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:56

Onderstaande brief heb ik naar de KNHS gestuurd, graag ben ik benieuwd wat jullie mening hierover is

Citaat:
In mijn ogen was de klasse B altijd een klasse voor de ruiters en paarden die net begonnen met het rijden van wedstrijden zodat ze op een relatief makkelijke manier kennis konden maken met de wedstrijdsport. Doordat de ruiters met meer ervaring geweerd werden uit deze klasse, konden ze zich goed meten met ruiters met vergelijkbaar niveau/ervaring, en is het naast het rijden van winstpunten ook leuk eens een prijsje te halen, of bij erg nette scores zelfs te voelen hoe het is om deel te nemen aan kringfinales, en eventueel regiokampioenschappen. Dit motiveert natuurlijk enorm om nog harder te trainen en ervaring op te doen zodat ze kunnen verder stromen naar de hogere klasses en zich daar te meten met de ruiters die wel meer ervaring hebben.

Maar helaas hoor ik steeds meer dat mensen die al wel jarenlange ervaring hebben in de wedstrijden ook dispensatie krijgen om, ondanks de regels, te mogen starten in de B dressuur. Dit om uitlopende redenen, waarvan ik het snap dat het voor iemand die al jarenlang niet meer actief is geweest in de paardensport het een hele stap is om weer terug te komen op niveau en zo gebruik kan maken van de verjaringsregel.

Maar actieve, ervaren ruiters die redenen gebruiken als; paard is nog te jong voor het L1, paard is wel oud genoeg maar nog niet ver genoeg opgeleid (wel om proefje netjes winstpunt-waardig te lopen, maar niet om te winnen), zouden in mijn ogen geen dispensatie mogen krijgen.
Deze ruiters mogen gewoon HC starten om ervaring op te doen, mogen een onervarener ruiter het paard laten starten voor ervaring, mogen het paard thuis houden om door te trainen tot wel klaar is voor het gevraagde L1-niveau, genoeg alternatieven lijkt mij?
(Vooral de reden dat het paard nog niet ver genoeg opgeleid is en er daardoor dispensatie verleend wordt, stoort mij ernstig. Want als een andere ruiter leuk meedoet in bijvoorbeeld het M1, hier 30 winstpunten heeft behaald maar problemen heeft met het aanleren van de keertwendingen, krijgt deze dan ook dispensatie om tot die tijd maar M1 te blijven starten, aangezien het paard nog niet M2-klaar is?)

Nu heb ik echter meerdere gevallen gehoord van ruiters die wel dispensatie krijgen, en dus voor de prijzen en kampioenschappen gaan starten in de B dressuur. Waardoor de ruiters die wel echt in de B thuishoren nog, hier dus veel minder kans maken.
En natuurlijk, in elke klasse heb je ruiters en paarden met meer talent of begeleiding en daar moet je als wedstrijdruiter mee om leren gaan en je kan proberen daar iets aan te doen, of jezelf erbij neerleggen. Maar in de B vind ik dat onervaren ruiters de kans moeten krijgen op een leuke manier kennis te maken met de wedstrijden, en ook kans moeten hebben op een keer een plekje bovenaan.

Graag hoor ik jullie meningen!

0000

Re: Dispensatie, te soepel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:58

Goed geschreven. Ik mag zelf ook geen B meer starten en het zou in geen 100 jaar bij me opkomen om dispensatie aan te vragen. Een beetje ervaren ruiter kan prima rondkomen in het L met een jong paard, dan maar een paar maanden later gaan starten. Er zijn toch al steeds minder wedstrijdruiters volgens mij, laten we alsjeblieft degene die beginnen een beetje gemotiveerd proberen te houden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:00

Bij dispensatie mag je naar mijn weten niet meedoen aan kampioenschappen??
Vind het ook jammer dat de subtop weer in het L mag starten, maar beter dat dan dat ze die paarden in een veel te korte tijd alles proberen te leren voor het M of Z.
Maar buiten de prijzen voor profs die lager starten dan M1 zou ik ook voorstander van zijn.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:01

+:)+

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:03

Ik ben reuze benieuwd wat voor antwoord je er op terug krijgt...

Verder ben ik het wel eens met jou wel of niet dispensatie geven. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik er geen voorbeelden van ken in mijn omgeving! Of het valt niet op of mensen vragen er niet om hier in de omgeving?

haike schreef:
Nu heb ik echter meerdere gevallen gehoord van ruiters die wel dispensatie krijgen, en dus voor de prijzen en kampioenschappen gaan starten in de B dressuur. Waardoor de ruiters die wel echt in de B thuishoren nog, hier dus veel minder kans maken

Dit vind ik gewoon echt triest. Ik denk maar zo als je eigenlijk niet in die klasse thuis hoort vind ik 1ste prijzen een stuk minder "mooi"...

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:04

ik vind ok als je een ruiter heb die al heel lang ervaring heeft en al meerdere paarden heeft uitgebracht in het m of z dat ze dan gewoon in de L gaan starten ofzo.
ik ken er een paar die geen z gaan starten omdat zij dan haar jongen paarden allemaal kan uitbrengen in de B.
en 9 van de 10 keer winnen hun gewoon.
en dan rijd zij dat paard weer uit tot een en met m dressuur. en in elke klasse wint zij zowat altijd
en is ook al heel vaak regio kampioen geworden enz.
en tuurlijk vind ik het leuk dat hun het zo goed doen,
maar kan mij wel voorstellen dat het voor sommige ruiter heel frustrerend is. want hier in de regio kom je ze altijd tegen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:05

Toch is het niet helemaal terecht. Ik mag geen kampioenschappen meer rijden lager dan M1.
Dus die dispensatie zou wel kunnen maar nooit voor de prijzen op kampioenschappen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:09

_/-\o_

De reden waarom ik o.a. ben gestopt met de wedstrijdsport. Niet omdat ik nooit in de prijzen viel, want dat deed ik wel, niet omdat ik nooit winstpunten reed, want ook die reed ik zat. Maar om het 'grimmige sfeertje'. Ik wil me daar niet mee identificeren als wedstrijdamazone.

Goed verhaal, TS! Plaats je het antwoord hier ook?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:09

Suzanne F. schreef:
Toch is het niet helemaal terecht. Ik mag geen kampioenschappen meer rijden lager dan M1.
Dus die dispensatie zou wel kunnen maar nooit voor de prijzen op kampioenschappen.

is dat zeker zo?

of ik heb het helemaal fout,
maar een andere ruiter bij ons die heeft al een paar keer zz licht gestart met winst en zij heeft er al meerdere in het z1 en z2 lopen.
maar volgens mij rijd zij wel gewoon mee op de kampioenschappen ook voor de prijzen,

maar kan het fout hebben hoor

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:11

moelly schreef:
_/-\o_

De reden waarom ik o.a. ben gestopt met de wedstrijdsport. Niet omdat ik nooit in de prijzen viel, want dat deed ik wel, niet omdat ik nooit winstpunten reed, want ook die reed ik zat. Maar om het 'grimmige sfeertje'. Ik wil me daar niet mee identificeren als wedstrijdamazone.

oke en dan heb je in je onderschrift staan dat je weer graag wedstrijden wilt rijden LOL :P :P

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:12

Ik ben iemand die dus dispensatie heeft gekregen om één van de redenen die ts noemt, echter wil ik wel een nuance aanbrengen. Toen ik dispensatie aanvroeg, was het een jaar geleden dat ik Z1 gereden had. Mijn paard waarmee ik wilde starten had één wedstrijd L1..gelopen en was nooit B gestart omdat de amazone die hem reed meerdere keren z geweest was. Ik vond hem echter totaal niet klaar voor de L1 en door dit goed te onderbouwen heb ik dispensatie gekregen van de knhs. Het was echt niet zo dat ik altijd de eerste prijzen weg kaapte, paard en ik moesten er beiden in komen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:14

ralphtdw schreef:
moelly schreef:
_/-\o_

oke en dan heb je in je onderschrift staan dat je weer graag wedstrijden wilt rijden LOL :P :P

Klopt. Het is inmiddels anderhalf jaar geleden dat ik wedstrijden heb gereden. Ik wil het weer proberen. Kijken of het is veranderd. Maar volgens mij is de advertentie ook gesloten, of niet? Geldt namelijk niet meer.
EDIT: gewijzigd :D
Maar dat is offtopic :)

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:16

haha het was ook maar als een grapje bedoelt hoor,
want ik snap wel wat je bedoelt.
de sfeer is soms niet echt fijn.
wij zijn al 2 jaar niet meer zelf op wedstrijd geweest.
en wij mogen ook zelf weten welke klasse wij starten.
maar wij slaan altijd liever de B over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:25

Aranel schreef:
Ik ben iemand die dus dispensatie heeft gekregen om één van de redenen die ts noemt, echter wil ik wel een nuance aanbrengen. Toen ik dispensatie aanvroeg, was het een jaar geleden dat ik Z1 gereden had. Mijn paard waarmee ik wilde starten had één wedstrijd L1..gelopen en was nooit B gestart omdat de amazone die hem reed meerdere keren z geweest was. Ik vond hem echter totaal niet klaar voor de L1 en door dit goed te onderbouwen heb ik dispensatie gekregen van de knhs. Het was echt niet zo dat ik altijd de eerste prijzen weg kaapte, paard en ik moesten er beiden in komen.

Om hierop in te gaan, het paard heeft toen dus wel een winstpunt behaald, dus in dat opzicht volgens de jury toen `voldoende` l1 klaar? Hoe heb jij kunnen onderbouwen dat hij er toch niet klaar voor was bij de knhs?

Over het niet mogen starten op kampioenschappen met dispensatie kan ik zo nergens terugvinden, lijkt mij dat dat ook ergens zwart op wit moet staan? Want je hoort het wel, maar vind het niet terug.

En natuurlijk houd ik jullie op de hoogte over het antwoord van de knhs!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:29

Aranel, sorry hoor, maar een paard dat B kan lopen kan ook zat L1 lopen.. Het enige verschil is 3 passen wijken.. Helemaal als je zelf Z1 hebt gereden, dan weet je heel goed hoe je een proef door moet sturen en kan je je paard daarin begeleiden. En dan duurt het toch iets langer voor je een wp haalt in het L1, dat maakt toch niets uit? Doet ie iig wedstrijdervaring op..

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:35

Mee eens! Hier in de omgeving gebeurd het zeker. Naar mijn mening zijn het vaak de semi profs/wannabe profs die dispensaties aanvragen. Erg jammer! Mijn ervaring is dat deze ruiters vervolgens wel gemakkelijk prijzen wegkapen. Ruiters die dus weldegelijk in de L hadden kunnen starten. Het zal ze wel een goed gevoel geven? Ik zou me daar toch niet goed bij voelen...

Er zijn natuurlijk altijd ruiters die het wel echt nodig hebben maar ik vind dat er toch zeker misbruik wordt gemaakt van de regel. Laat ze eerst eens die L proef een aantal keer rijden en neem het resultaat daarvan mee in een mogelijke beslissing.

Ik maak zelf deel uit van de wedstrijdorganisatie van een vereniging. Als vereniging verbonden aan een manege zetten wij ons in om ruiters te motiveren om knhs te starten. Het is voor een echte recreant en beginnende wedstrijdruiter al heel wat om tussen onbekende paarden te rijden, maar om dan ook nog tussen ruiters te moeten rijden waar de ervaring vanaf straalt en (die naar mijn mening) toch vaak nog makkelijk bovenin scoren (al is het maar vanwege die ervaring) is zeer demotiverend voor echte b ruiters (ik spreek ook uit eigen ervaring). Wij krijgen ze moeilijk gemotiveerd om door te blijven gaan en proberen door geen prijzengeld uit te reiken deze ruiters (en profs in het algemeen) dan maar op een andere manier te weren.

Ik ben erg benieuwd naar het politiek correcte antwoord dat door de knhs zal worden gegeven.
Laatst bijgewerkt door Stephanie_W op 22-10-13 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:37

Aranel, waarom wil je dan wedstrijden gaan rijden als je paard het niveau nog niet aankan? Dan train je toch wat langer door en start je dan, of start je een paard keer alvast om te oefenen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:01

haike schreef:
Aranel schreef:

Om hierop in te gaan, het paard heeft toen dus wel een winstpunt behaald, dus in dat opzicht volgens de jury toen `voldoende` l1 klaar? Hoe heb jij kunnen onderbouwen dat hij er toch niet klaar voor was bij de knhs?

Over het niet mogen starten op kampioenschappen met dispensatie kan ik zo nergens terugvinden, lijkt mij dat dat ook ergens zwart op wit moet staan? Want je hoort het wel, maar vind het niet terug.

Klopt, paard had begin 180 gescoord als ik me niet vergis. Echter was hij uitgebracht door een professionele amazone en ik was compleet onervaren met een wat heter jong dier zoals hij was. Ik achtte mezelf dus niet in staat om hem L1 te starten en wilde eerst ervaring opdoen in de B, zodat de druk voor ons beiden minder was.
Relaxed: dat verschil zat er voor mijn paard en mij wel degelijk, tussen B en L1.

Ik mocht inderdaad ook niet op kampioenschappen starten trouwens in de B :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:26

Aranel, waarin dan als ik vragen mag? Het verschil is maar zo minimaal en dat zeg ik als ruiter én als jury.. :)

Ik heb begin dit jaar hetzelfde gehad, in 2008 voor het laatst Z2 gereden, begin dit jaar gestart in L1 met een ontzettend kijkerig/bang paard.. Kwam de 1e keer met verliespunt de ring uit, maar het is geen moment in me opgekomen om B te gaan starten.. Ook daar was het geen winst geweest :n

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:31

Ik heb nog nooit in mijn toch best wel lange wedstrijdloopbaan meegemaakt dat iemand die geen B zou mogen starten, wel B mag starten onder het mom 'paard te jong' enz wat jij aan voert.
Een heel enkele keer heb ik meegemaakt (2 keer) dat iemand die al 4/5jaar niet meer op wedstrijd ging en een nieuw paard had in de B is begonnen (mbv dispensatie).

Ben heel erg benieuwd wat de KNHS hierop zegt, kan het me namelijk niet voorstellen dat ze dispensatie verlenen op deze manier.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:32

Aranel schreef:
haike schreef:
..

Klopt, paard had begin 180 gescoord als ik me niet vergis. Echter was hij uitgebracht door een professionele amazone en ik was compleet onervaren met een wat heter jong dier zoals hij was. Ik achtte mezelf dus niet in staat om hem L1 te starten en wilde eerst ervaring opdoen in de B, zodat de druk voor ons beiden minder was.
Relaxed: dat verschil zat er voor mijn paard en mij wel degelijk, tussen B en L1.

Ik mocht inderdaad ook niet op kampioenschappen starten trouwens in de B :)

Maar waarom startte je dan niet gewoon HC? Dat is waar HC toch onder andere voor bedoelt is.. de druk verminderen?
Laatst bijgewerkt door Dispar_Vulgo op 22-10-13 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:32

ralphtdw schreef:
Suzanne F. schreef:

is dat zeker zo?

of ik heb het helemaal fout,
maar een andere ruiter bij ons die heeft al een paar keer zz licht gestart met winst en zij heeft er al meerdere in het z1 en z2 lopen.
maar volgens mij rijd zij wel gewoon mee op de kampioenschappen ook voor de prijzen,

maar kan het fout hebben hoor

Er staat een tabel in de reglementen. 2 x ZZ Licht is niet meer op kampioenschappen starten lager dan M1. En starten in de L2.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:37

Relaxed: ik merkte dat in de L1 kleine foutjes toch eerder afgestraft worden, en dat zijn bij mij en mijn paard juist vaak die foutjes die ontstaan door onervarenheid en spanning.

Ik zou inderdaad HC L1 kunnen starten, maar ik wilde zelf graag ook positieve ervaring opdoen en juist niet met die punten in de 150 thuiskomen van de eerste paar concoursen. Ik heb er dus voor gekozen om dispensatie aan te vragen en dit dus gelukkig ook gekregen :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:38

Mag ik het een beetje gezeur vinden. Wat maakt het nou uit als er betere ruiters ook in de B starten. Een beetje ruiter is in 3 maanden het B uit. Hoe lang heb je er nou helemaal last van. Ik vind dat er ergere dingen zijn.

Maar als het belangrijk is voor jou, dan moet je het zeker aankaarten bij de knhs.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:40

Goed stuk. Ik zie ook dat de hobby ruiters moeten strijden tegen de semi-prof ruiters. Die meerdere paarden rijden in verschillende klasse. Hobby ruiters die met beperkte middelen ook wedstrijden willen rijden en zich er ook flink voor inzetten. Wat mij betreft zou er een verschil mogen zijn in de hobby en de semi prof. Maar goed, waar ligt dan de grens en ook daar zal wel weer onderuit gekomen worden.
Ik vind dat als er dispensatie aangevraagd wordt, je er ook voor kan kiezen om je paard langer door te trainen. Er is niet voor niets een regel dat een hoger geklaseerde ruiter een paard niet mag starten in de B.