Vraagje over lidmaatschap rijvereniging

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lizzy1

Vraagje over lidmaatschap rijvereniging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 16:26

Wij zijn voornemens om volgend jaar een nieuwe rijhal te gaan bouwen voor onze rijvereniging. Nu vroeg ik mij af waar jullie voorkeur naar uit gaat (puur uit interesse waar de gemiddelde wedstrijdruiter behoefte aan heeft). Wellicht kan dit een aandachtspuntje voor onze vereniging zijn.

We hebben straks de beschikking over een grote indoorhal waar je jaarlijks tevens een sleutel voor kunt huren zodat je onbeperkt van de rijhal gebruik kunt maken.

Wat zou jij, als je lid zou worden bij een rijverenging voor kiezen:
- goedkoper lidmaatschap en in ruil daarvoor een aantal keer per jaar +/- 6x werkzaamheden verrichten (lees: helpen bij wedstrijden etc)

- duurder lidmaatschap (bv. € 50,- extra op jaarbasis) en geen werkzaamheden verrichten, dus puur lidmaatschap van de rijvereniging en geen verdere verplichtingen.

Ik hoor graag jullie reacties.

Yucca

Re: Vraagje over lidmaatschap rijvereniging

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 16:29

Nog anders: bij onze vereniging is er een vaste vrijwilligersbijdrage van € 25,-. Dit bedrag kan je terugvragen aan het einde van het jaar, mits je 8 uur vrijwilligerswerk hebt gedaan.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 16:30

Yucca schreef:
Nog anders: bij onze vereniging is er een vaste vrijwilligersbijdrage van € 25,-. Dit bedrag kan je terugvragen aan het einde van het jaar, mits je 8 uur vrijwilligerswerk hebt gedaan.

Is ook zeker een mogelijkheid!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 16:32

Hier in de omgeving is het bijna gebruikelijk dat je meehelpt bij rijverenigingen als je lid bent. En dan heb je verschillende "werkzaamheden" van poep scheppen tot aan bardiensten. Persoonlijk vind ik dat het ten goede komt aan de saamhorigheid :j En dan heb ik het niet eens over geld :7

Vind de regel die Yucca noemt ook ook goede mogelijkheid. Zo laat je de keuze aan de leden :)

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 16:32

Ik zou geen goedkoper lidmaatschap in ruil voor werkzaamheden doen.

Er zijn altijd mensen die zich er elke keer creatief onderuit gaan l.llen zodra er wat van hun verwacht word, en dat is niet eerlijk tegenover degene die wel altijd helpen en dezelfde prijs betalen.

50 euro voor een jaar onbeperkt gebruik van een overdekte rijhal is een mooie prijs!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 16:37

Kitty1985 schreef:
50 euro voor een jaar onbeperkt gebruik van een overdekte rijhal is een mooie prijs!

Als ik TS goed begrijp is dat een voorbeeld van wat je extra moet betalen...

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 16:38

Rianneke schreef:
Kitty1985 schreef:

Als ik TS goed begrijp is dat een voorbeeld van wat je extra moet betalen...

Oeps niet goed gelezen :o soms moet je geen 10 dingen tegelijk doen :')

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 17:14

Als je voldoende vrijwilligers hebt om alle activiteiten draaiende te houden kan je kiezen voor een duurder lidmaatschap.
Als dit niet het geval is zal je misschien wel beide moeten doen, kleine prijsverhoging en verplicht een paar keer per jaar helpen.

Mijn ervaring is dat het gemiddelde lid niet zo snel vrijwillig iets doet voor de vereniging. Die moeten echt gevraagd worden. Het zijn altijd dezelfde mensen die aanbieden om te helpen. Die moet je ook koesteren en niet teveel belasten want anders houden zij er ook mee op.
Als mensen gevraagd worden wat te doen vinden ze het uiteindelijk ook wel weer leuk om het te doen.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 17:24

Momenteel hebben wij een werkschema waarop ieder lid zelf aan kan geven wanneer en wat hij/zij wil doen. Dit werkt erg goed en zo komt iedereen evenveel aan de beurt.
Ik ken alleen ook verenigingen waar je geen werkzaamheden hoeft te doen, daarom vroeg ik me af of daar dus animo voor is ook al zou het meer kosten.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 17:27

Ik vind het eerlijk gezegd heel goedkoop :wow: Bij ons is het € 10,00 per keer, € 40,00 per maand of € 300,00 per kalenderjaar. Je hoeft dan wel geen vrijwilligerstaken te doen

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 17:28

Heb je het nu over sleutelgeld of lidmaatschap?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 17:33

Je kan mensen toch laten kiezen? Of meer betalen of vrijwilligers werk.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 17:35

Wij hebben dit jaar het werkschema ingevoerd omdat de hele club nog maar op een paar mensen draaide en die een voor een afhaakten omdat het teveel werd.
Het schema is een soort zachte dwang om mensen te laten helpen en dat werkt goed.

Je komt in een negatieve spiraal zonder vrijwilligers, leden willen leuke activiteiten op de club maar willen er zelf niets voor hoeven te doen. Maar als niemand helpt bij de organisatie kan je die leuke dingen niet organiseren.
Als je niets meer organiseert raak je alle leden kwijt naar de vereniging om de hoek die veel goedkoper is omdat ze geen eigen accommodatie hebben en alleen maar eens per maand een wedstrijd organiseren.
Dat moet je voorkomen door te zorgen dat leden actief bij de vereniging betrokken blijven.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 17:35

lizzy1 schreef:
Heb je het nu over sleutelgeld of lidmaatschap?

Sleutelgeld :j Je mag dan alleen in de bak

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 17:38

ingvdh schreef:
Wij hebben dit jaar het werkschema ingevoerd omdat de hele club nog maar op een paar mensen draaide en die een voor een afhaakten omdat het teveel werd.
Het schema is een soort zachte dwang om mensen te laten helpen en dat werkt goed.

Je komt in een negatieve spiraal zonder vrijwilligers, leden willen leuke activiteiten op de club maar willen er zelf niets voor hoeven te doen. Maar als niemand helpt bij de organisatie kan je die leuke dingen niet organiseren.
Als je niets meer organiseert raak je alle leden kwijt naar de vereniging om de hoek die veel goedkoper is omdat ze geen eigen accommodatie hebben en alleen maar eens per maand een wedstrijd organiseren.
Dat moet je voorkomen door te zorgen dat leden actief bij de vereniging betrokken blijven.

Helemaal mee eens. Zo is het nu dus bij ons ook geregeld, maar ik ben dus aan het kijken of je ook leden kunt werven die geen werkzaamheden willen doen, maar als ik jullie reacties zo lees vinden de meeste het toch geen probleem om werkzaamheden te verrichten.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 17:38

bij ons betaal je* 300 euro voor een jaar lidmaatschap. inclusief tot 2 lessen per week, en vrij gebruik van bak. (sleutel dus) je kunt dan als je meehelpt met diverse werkzaamheden korting krijgen. die korting gaat er aan het begin van het kalender jaar al af, wat je dus verplicht tot hulp! Zo weet men dat er genoeg "vrijwilligers" zijn. je kunt tot maximaal 75 euro korting gaan.

* dit is niet het precieze bedrag, deze weet ik niet meer.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 17:44

Wat zit er verder nog bij het lidmaatschap in? Alleen bakgebruik, of bijvoorbeeld ook lessen?

Bij ons betaal je 140 euro per jaar, daar kun je elke week 1 dressuurles voor volgen, en 1 keer in de twee weken springles. Als het hek open is en er is geen les, mag je altijd de bak gebruiken. Wil je zelf erin dan kun je een sleutel in bruikleen krijgen tegen 15 euro borg, en muntjes voor het licht aanschaffen indien nodig. Onze vereniging is top gezellig. Wij organiseren 3 keer per jaar een flink concours, waar eigenlijk iedereen wel aan meehelpt. Ben je vrijwilliger, dan mag je op dezelfde wedstrijd ook gratis starten. Dat is dus best aantrekkelijk. Er zijn ook veel ouders van jeugdleden die meehelpen.
Klein detail: wij hebben een vaste barman die eigenlijk altijd de bar runt. Daar hoef je dus niet voor mee te draaien!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 17:45

welgeteld 1 lid heeft hierom opgezegd, die heeft wat lichamelijke problemen en wenste daarom niet ingezet te worden. Wij hebben toen aangepaste werkzaamheden gezocht die goed uit te voeren waren maar daar had ze ook geen zin in, die wilde gewoon helemaal niets doen, ook wilde ze de werkzaamheden niet afkopen en toen hield het op voor ons.

Maar bij ons is het 2x per jaar wat doen. Met schoonmaken zijn ze met ruim een uur klaar en als je helpt op de wedstrijd een dagdeel.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 17:46

kleinvosje schreef:
Wat zit er verder nog bij het lidmaatschap in? Alleen bakgebruik, of bijvoorbeeld ook lessen?

Bij ons betaal je 140 euro per jaar, daar kun je elke week 1 dressuurles voor volgen, en 1 keer in de twee weken springles. Als het hek open is en er is geen les, mag je altijd de bak gebruiken. Wil je zelf erin dan kun je een sleutel in bruikleen krijgen tegen 15 euro borg, en muntjes voor het licht aanschaffen indien nodig. Onze vereniging is top gezellig. Wij organiseren 3 keer per jaar een flink concours, waar eigenlijk iedereen wel aan meehelpt. Ben je vrijwilliger, dan mag je op dezelfde wedstrijd ook gratis starten. Dat is dus best aantrekkelijk. Er zijn ook veel ouders van jeugdleden die meehelpen.
Klein detail: wij hebben een vaste barman die eigenlijk altijd de bar runt. Daar hoef je dus niet voor mee te draaien!

Zo, dat vind ik niet duur en zeker het gratis meerijden aan wedstrijden!

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 17:47

ingvdh schreef:
welgeteld 1 lid heeft hierom opgezegd, die heeft wat lichamelijke problemen en wenste daarom niet ingezet te worden. Wij hebben toen aangepaste werkzaamheden gezocht die goed uit te voeren waren maar daar had ze ook geen zin in, die wilde gewoon helemaal niets doen, ook wilde ze de werkzaamheden niet afkopen en toen hield het op voor ons.

Maar bij ons is het 2x per jaar wat doen. Met schoonmaken zijn ze met ruim een uur klaar en als je helpt op de wedstrijd een dagdeel.

Wij organiseren veel wedstrijden dus bij ons ben je zeker 6x per jaar aan de beurt....

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 17:48

Nee is zeker niet duur hoor! Lessen met een stuk of 5 combinaties in een grote bak van 30x50 van een paar uitstekende instructeurs, daarnaast ook veel onderlinge activiteiten, zoals clubkampioenschappen, kerstspringen etc, waar ook niet voor betaald hoeft te worden.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 17:50

We hebben idd maar 6 wedstrijden en 3 onderlinge. Om het leuk te houden voor de organisatie hebben we maar 1 dagdeel per wedstrijd. Als je de hele dag wedstrijd hebt dan kunnen wij het ook niet rondbreien met 2x per jaar.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 17:51

Wij hebben zoveel wedstrijden om het lidmaatschap en de hal betaalbaar te houden. Met zo'n grote hal moeten er wel inkomsten binnen komen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 17:57

Klopt, we hebben alleen een buitenaccommodatie met klein clubgebouw dat we voor een schijntje huren.
Scheelt enorm in de kosten.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:10

Ik zit nu bij twee verenigingen en ga vanaf 2014 stoppen bij een. Daar betaalde ik extra om niks mee te hoeven doen (100,- euro extra) nooit geen probleem meer gehad. Ik heb gewoon geen tijd om te helpen, ik zorg er altijd voor dat ik de poetsplaats netjes achterlaat en als ik wel wat meer tijd heb hark ik de hoefslagen (doet nooit iemand) en daar houdt het bij op.
Bij de andere vereniging betaal ik veel minder maar is er geen keuze tussen actief en passief lidmaatschap. Hier worden ook geen wedstrijden gehouden dus ik zal waarschijnlijk wel mee moeten doen aan de clubdagen of schoonmaakdagen. Als dit mij in de toekomst niet zal bevallen zal ik wel vragen of ik meer mag betalen om zo minder te hoeven doen (klinkt alsof ik heel lui ben maar is niet zo, die dagen komen mij gewoon nooit uit ivm onregelmatig werk en 6 paarden).

Ik doe overigens niet mee aan de clublessen maar bij de ene club (waarbij ik extra moest betalen om passief lid te zijn) zaten deze wel in de prijs (250,- p/j alleen binnenrijbaan) en bij de andere club betaal ik 90,- p/j voor de binnen en buitenrijbaan met goede bodem en verlichting maar zonder lessen (waar ik toch geen gebruik van maak).