ijzers in de B dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LZL

ijzers in de B dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 14:19

Hallo,
Ik heb een vraagje:

Als je een outdoor wedstrijd heb op (kort) gras maar het heeft geregend dus is het nat.
Is het dan voor de B Dressuur erg als je geen ijzers(evt. met proppen) hebt? Hoe groot is de kans dat je uitglijd? Mijn vriendin rijd gewoon zonder ijzers in de L ook als het regent en is nog nooit uitgegleden, maar ik heb ook wel mensen gehoord zonder ijzers die uitgleden in de B. De meeste mensen zeggen als het gras kort is dat het dan wel kan. Dus wat is jullie mening over zonder ijzers rijden op nat gras? Ik meld me altijd af, als het geregend heeft(om geen enkel risico te nemen) of is afmelden met die reden eigenlijk onzin?
Laatst bijgewerkt door LZL op 16-09-13 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelyne79

Re: ijzers in de B dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:21

Een natuurlijk hoef heeft veel meer grip. Dus ijzers zijn niet perse nodig.
Door de ijzers ga je glijden, dit kun je ondervangen door met stiften te rijden maar zonder ijzers kan een paard prima op nat gras lopen. Zeker in de B

LZL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 14:23

Evelyne79 schreef:
Door de ijzers ga je glijden, dit kun je ondervangen door met stiften te rijden maar zonder ijzers kan een paard prima op nat gras lopen. Zeker in de B

Oke, bedankt! :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:25

dat hangt helemaal van je paard af. Kwestie van proberen buiten wedstrijdverband en dan je keuze maken.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:27

Evelyne79 schreef:

Er zijn ook genoeg paarden die zonder ijzers glijden. Dus dat je alleen door de ijzers gaat glijden klopt niet. Is maar net hoe je paard het vertrouwd met nat gras. Ook al is het kort. Hier lopen ze in de zomer met de wedstrijden gewoon op ijzers. Als ze eenmaal onderuit zijn gegaan, duurt het vaak heel lang voordat ze weer het vertrouwen hebben dat ze niet altijd glijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:27

Sommige paarden gaan heel voorzichtig lopen door gladde grond en met paarden met een slappe achterhand heb je ook meer kans op glijden. dus het verschilt helemaal per paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:56

Evelyne79 schreef:

Je wilt niet weten hoeveel paarden er zonder ijzers toch niet helemaal lekker lopen op glas.. Voorzichtig, krabbelig.. Ik raad dus altijd ijzers aan, maar dat is persoonlijk en adhv mijn ervaringen..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:58

Ik ben ook weleens gestart na een hoosbui zonder ijzers in de B. Was prima te doen, al liep mijn pony wel ietsjes voorzichtiger tijdens de galop, maar dat is niet gek. Als je het niet erg vind om dan iets mindere punten te rijden kan het prima. Als het echt te nat wordt dan meld ik af. Veiligheid gaat wel voor natuurlijk.

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:00

Relaxed schreef:
Evelyne79 schreef:

Je wilt niet weten hoeveel paarden er zonder ijzers toch niet helemaal lekker lopen op glas.. Voorzichtig, krabbelig.. Ik raad dus altijd ijzers aan, maar dat is persoonlijk en adhv mijn ervaringen..

Denk dat de meeste paarden liever niet op glas lopen en anders heel voorzichtig :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:21

El75 schreef:
Relaxed schreef:

Denk dat de meeste paarden liever niet op glas lopen en anders heel voorzichtig :+

Nee daar zou ik ook wel voorzichtig op lopen... :+ Bedoel dus gras, maar dat snapte je vast wel ;)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:03

Ik heb dit weekend gestart in de L1 zonder ijzers, zaterdag miezerde het de hele dag zo'n beetje en toen ging ze met het losrijden bij aanzetten middengalop bijna onderuit. In de proef dus wat voorzichtige middengalop gereden en daardoor een 5je en 6je. Zondag was het mooi weer, dus geen problemen met gladheid en toen had ik 7ens. Hierdoor wel besloten om haar volgend voorjaar op ijzers te zetten, zodat ik in het zomerseizoen kalkoenen kan zetten. Ga ik nu nog niet doen, aangezien ik nog maar 1 outdoor wedstrijd heb.
Zijn er hier trouwens ook mensen die in de winter de ijzers eronderuit halen?

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:09

uit eigen ervaring zou ik ijzers doen (maar nu het binnenseizoen weer begint is het ook zonde om er ijzers onder te laten slaan)
Ik heb een paard van ruim 1.80m zonder ijzers buiten gereden kon in de galop soms wel eens een glijertje maken, maar het wil wel.. sommigen gaan er wel voorzichtiger van lopen.
met mijn friese merrie staat op ijzers voor&achter met stiften erin nergens last van!

mischien volgend zomer seizoen als je veel start ijzers eronder laten doen, voor nu zou ik het zo laten als ik jou was.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:10

LZL schreef:
Hallo,
Ik heb een vraagje:

Als je een outdoor wedstrijd heb op (kort) gras maar het heeft geregend dus is het nat.
Is het dan voor de B Dressuur erg als je geen ijzers(evt. met proppen) hebt? Hoe groot is de kans dat je uitglijd? Mijn vriendin rijd gewoon zonder ijzers in de L ook als het regent en is nog nooit uitgegleden, maar ik heb ook wel mensen gehoord zonder ijzers die uitgleden in de B. De meeste mensen zeggen als het gras kort is dat het dan wel kan. Dus wat is jullie mening over zonder ijzers rijden op nat gras? Ik meld me altijd af, als het geregend heeft(om geen enkel risico te nemen) of is afmelden met die reden eigenlijk onzin?

Met ijzers glijdt een paard sneller uit als zonder. Zonder heeft een paard veel meer grip.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:12

Mijn paard liep altijd prima op gras, niet voorzichtig of krabbelig, maakte d´r niks. Echter we gleden zooo vaak... Vind ´t inmiddels zelf gewoon eng. Maar mijn paard kan geen ijzers onder eigenlijk dus heb toch altijd blootvoets gereden.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:14

Ligt aan je paard. Die van mij had eerder altijd ijzers onder, vorig jaar zonder geprobeerd omdat hij niet altijd even voorzichtig is met zichzelf. Ging op zich prima, ik reed hem in de L2. Totdat hij in de middengalop dus wel een beste glijder maakte, sindsdien liep hij toch wat voorzichtiger op het gras. Dus besloten om hem komend buitenseizoen weer op ijzers te zetten. In de winter laat ik ze er altijd onderweg halen.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:15

Een ijzer met kalkoenen zijn gewoon het betrouwbaarst..

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:16

Wat je ook kan doen als je bang bent dat je paard uitglijdt is hoedschoenen nemen. Dat heeft veel patroon en is van rubber dus dat glijdt al helemaal niet uit. Hoefschoenen zijn zelfs bij sneeuw te gebruiken.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:18

donna123 schreef:
Wat je ook kan doen als je bang bent dat je paard uitglijdt is hoedschoenen nemen. Dat heeft veel patroon en is van rubber dus dat glijdt al helemaal niet uit. Hoefschoenen zijn zelfs bij sneeuw te gebruiken.

Dat mag niet in de dressuur. Helaas weet ik uit ervaring dat als je paard een echte glijder is je alsnog gaat.....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:20

Ga gewoon na een regenbui eens voorzichtig in de wei rijden en kijk hoe je paard reageert.

Ik heb zelfs in de sneeuw nog getraind, dat deed ik dan gewoon op de wei. Ze zijn niet achterlijk hoor, maar als je normaal je paard voor elk regenbuitje binnenhoud moet je op wedstrijd niet opeens verwachten dat 'ie vrolijk doorloopt, da's niet eerlijk.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 07:43

Mijn paard staat stevig op dr benen, die start ik op gras met ijzers.nog wel zonder nopjes, dan loopt ze gewoon veel fijner. In de winter trek ze hele sprintjes compleet met bokkensessies over glad ijs (zonder ijzers) en hoewel ik mn hart dan vasthoud heb ik dr nog nooit zien glijden. Gewoon uitproberen dus.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:39

Ik heb het 1x gedaan en nooit meer :+ ook b het had toen niet geregend maar ik schoof gewoon de ring uit, galop 1x aangesprongen, toen vielen we bijna dus volgende dag lagen er ijzers op ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:56

Ashley5760 schreef:
Ik heb het 1x gedaan en nooit meer :+ ook b het had toen niet geregend maar ik schoof gewoon de ring uit, galop 1x aangesprongen, toen vielen we bijna dus volgende dag lagen er ijzers op ;)

Op zijn rug? -O-

:D

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:08

Er is geen pas-klaar antwoord op jouw vraag, want dit is per paard totaal verschillend. Er zijn paarden die zonder ijzers prima lopen op nat gras. Er zijn zelfs paarden die met ijzers zonder schroeven nauwelijks glijden op nat gras.
Maar er zijn ook paarden die geen fatsoenlijke pas durven te lopen op gras zonder ijzers met schroeven.
Dan ligt het verder ook nog aan de ondergrond onder het gras (zand/klei/...) Hier zit ook nog veel verschil in en dat weet je vaak niet vooraf van het wedstrijdterrein.
Het enige wat je kunt doen is dus gewoon proberen! Ga eens rijden op droog gras, en ga eens rijden op nat gras en kijk wat er gebeurd. Beslis daarna wat je doet met je paard.
Het verschil tussen B en L1 of L2 is hier trouwens nog niet zo heel groot, behalve natuurlijk dat een paard dat beter geschoold is al wat meer balans heeft en dus waarschijnlijk wat 'vaster' loopt.
Succes ermee!

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:14

Het verschilt inderdaad per paard, wij hebben nu 1 in het L2 zonder ijzers. En tot nu toe ging dat prima!. Nog een puntje volgende maand begint het indoor seizoen, en heb je ze zeker niet nodig. Ik zeg zonde van je geld om er nu nog ijzers onder te zetten....

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:57

Ik rij 's zomers bijna altijd op gras omdat bij ons de bakken te slecht zijn, met alleen voorijzers. Niet echt een probleem. Echter laatst met L1-dressuur wedstrijdje had het na de lange droge periode wat geregend. Vervolgens met de galop tijdens het losrijden paard verschillende keren op haar kont :n Blote achterhoeven zijn toch wel erg glad...