WA-verzekering paard: welke?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emita

WA-verzekering paard: welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 15:00

Voor wedstrijden rijden moet je paard dus verplicht WA-verzekerd zijn. Ik ben verzekerd bij univé en heb ze laatst gebeld om te vragen hoe dit allemaal precies zit: mijn verzekering is namelijk inclusief huisdieren. Toen werd mij gezegd dat mijn paard in principe WA-verzekerd is, maar niet als ik wedstrijden ga rijden want het was een -in hun ogen- nogal ingewikkelde kwestie. Volgens hen is dit bij meerdere WA-verzekeringen zo. Nu wil ik 29 september heel graag een wedstrijd starten, hoe doen jullie dat? Waar zijn jullie (of jullie paarden) WA-verzekerd?

0000

Re: WA-verzekering paard: welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:03

Je kunt een paard niet WA-verzekeren....WA = wettelijke aansprakelijkheid, dieren zijn nooit wettelijk aansprakelijk, altijd de eigenaren.

Verder begrijp ik je verhaal niet, verplicht verzekeren voor wedstrijden is helemaal geen sprake van en als jouw huisdieren zijn meeverzekerd onder je eigen WA is alles gewoon in orde zolang je tenminste hobbymatig bezig bent.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:06

Gewoon even de verzekering bellen, waar je WA verzekerd bent en vragen of je huisdieren zijn meeverzekerd. Houd je polis bij de hand.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 15:08

Even een quote uit een email die ik van de WRAN ontving nadat ik een vraag had gesteld:

Citaat:
Ook je paard moet WA-verzekerd zijn als je aan wedstrijden meedoet. Ik vind het vreemd dat jouw WA-verzekering je paard niet dekt en huisdieren wel. Onze verzekering geldt namelijk ook voor maximaal 2 paarden.

ZOals ik het hierin lees moet je paard dus meeverzekerd zijn. Maar als ik wedstrijden start dan ben ik hobbymatig bezig (in mijn ogen). Echter toen ik Univé belde werd mij gezegd dat het dan niet meer hobbymatig is en dat het dan dus niet meer geldt. Zoals in mijn OP staat, ik heb de verzekering gebeld, ik ben verzekerd inclusief huisdieren maar die regel gaat dus niet op als ik wedstrijden start.

Ik begrijp er zelf ook vrij weinig van, daarom stel ik de vraag hier...

EDIT: WRAN is een western-vereniging

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:15

Ik zou je polisvoorwaarden er eens goed op nalezen om te beginnen want ik krijg het gevoel dat je verzekering het je onnodig moeilijk maakt. Er zit volgens mij namelijk wel verschil tussen de diverse verzekeringen of paarden onder huisdieren vallen of niet.

Verder is wat er in die mail staat gewoon pertinent onmogelijk. Je paard kan wel gedekt zijn onder jouw WA verzekering, maar je paard zelf kun je niet WA verzekeren. Net zoals je paard geen rijbewijs kan halen (maar jij wel met een juist rijbewijs met je paard in de trailer mag rondrijden) of je paard zelf zijn stal niet kan verzekeren voor brand (maar jij, of je stalhouder, wel). Rare voorbeelden misschien, maar ik hoop dat je de nuance snapt.

Verder is wedstrijden rijden met één paard echt wel hobbymatig en dat is imo ook eenvoudig te bewijzen zolang jij niet betaalt krijgt voor het rijden oid. Dan is deelnemen aan een concours niet anders dan deelnemen aan een voetbalwedstrijd. Je bent ook niet ineens profvoetballer als je af en toe een wedstrijd speelt....

Mijn advies, bel eens rond, vind een verzekering waar je paard gewoon wel als huisdier wordt gezien en dan denk ik dat het allemaal reuze meevalt.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 15:17

Ik snap je voorbeelden :+ Dat is ook de reden waarom ik niet snapte dat ik 'mijn paard' WA moest verzekeren. Maar bij unive is het dus zo dat je paard als huisdier wordt gezien maar zij zien wedstrijden niet als hobbymatig (of misschien was het alleen de persoon die ik aan de telefoon had die het zo zag?) Maar zoals ik het begrijp kan ik gewoon met een gerust hart op wedstrijd gaan

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:23

Ik heb zelf geen ervaring met de WRAN hoor, maar rijdt wel al ruim 15 jaar KNHS wedstrijden. Onze paarden worden in ieder geval gewoon als hobby gezien ook al ga ik ermee op concours. Ik denk wel dat paarden een lastig punt zijn bij veel verzekeringen en dat niet alle medewerkers weten hoe het precies in elkaar zit. Nog eens navragen kan vast geen kwaad. Misschien denkt degene die je aan de telefoon had wel dat je op de OS gaat starten ofzo :D

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:23

Ik ben voorheen ook altijd verzekerd geweest bij unive. in hun polis stond toen dat huisdieren inderdaad meeverzekerd zijn. De polis is hierbij leidend, hobbymatig gehouden paard valt onder huisdier en is dus meeverzekerd. Of je nou wel of niet wedstrijden rijdt. Ik heb toen ook mensen aan de telefoon gehad die eigenlijk niet wisten waarover ze het hadden en dan inderdaad net als bij jou een vaag verhaal ophangen om zichzelf in te dekken. Zolang het rijden van wedstrijden in de polis niet uitgesloten wordt, moeten ze in geval van aansprakelijkheid gewoon uitkeren. Mijn ervaring met unive is daarnaast ook dat ze daar niet snel moeilijk over doen en heel redelijk zijn met uitkeren. Ik heb toen zelf nog contact gehad over eventueel mennen met mijn paard en of ik dan op de openbare weg verzekerd zou zijn. Na 3 mensen aan de lijn gehad te hebben die het niet wisten wist de vierde mij te vertellen dat alles wat hobbymatig gebeurt, dus ook mennen of wedstrijden, gewoon verzekerd was.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:27

Misschien iemand gesproken die niet snapt dat je ook hobbymatig wedstrijd kan rijden?
Wanneer je echt voor het geld op wedstrijden gaat, dan is het niet meer hobbymatig en dus is je paard geen huisdier meer en moet dus zakelijk verzekerd worden.
Nu is je paard gewoon puur voor de hobby en valt dus onder huisdieren. Ik zou nog een keer bellen en het even goed navragen en even duidelijk benadrukken dat het om een wedstrijdje puur voor de lol gaat.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 15:30

sjouk_L schreef:
Ik ben voorheen ook altijd verzekerd geweest bij unive. in hun polis stond toen dat huisdieren inderdaad meeverzekerd zijn. De polis is hierbij leidend, hobbymatig gehouden paard valt onder huisdier en is dus meeverzekerd. Of je nou wel of niet wedstrijden rijdt. Ik heb toen ook mensen aan de telefoon gehad die eigenlijk niet wisten waarover ze het hadden en dan inderdaad net als bij jou een vaag verhaal ophangen om zichzelf in te dekken. Zolang het rijden van wedstrijden in de polis niet uitgesloten wordt, moeten ze in geval van aansprakelijkheid gewoon uitkeren. Mijn ervaring met unive is daarnaast ook dat ze daar niet snel moeilijk over doen en heel redelijk zijn met uitkeren. Ik heb toen zelf nog contact gehad over eventueel mennen met mijn paard en of ik dan op de openbare weg verzekerd zou zijn. Na 3 mensen aan de lijn gehad te hebben die het niet wisten wist de vierde mij te vertellen dat alles wat hobbymatig gebeurt, dus ook mennen of wedstrijden, gewoon verzekerd was.

Dat klinkt al een stuk logischer. Ik denk dat ik dan inderdaad iemand aan de telefoon had die er geen verstand van had en daarom maar zei dat wedstrijden niet hobbymatig is }:0 Hij vroeg me ook of ik springwedstrijden reed, ik zei dat ik western reed en toen wilde hij weten wat het inhield. Ik legde uit dat ik met mijn jonge paard in principe niet veel meer doe dan rondjes hobbelen :+ maar volgens hem was dat dus niet hobbymatig. Voortaan maar vragen voor iemand anders aan de telefoon _O-

Painttobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:36

Vallen paarden altijd onder huisdieren? Want in mijn polis staat alleen dat 'huisdieren' onder de verzekering vallen. Maar ja,.. welke dieren zijn dat dan?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:39

Paarden vallen gewoon onder huisdieren, maar per polis kan een voorwaarde gesteld worden aan het aantal dat hobbymatig gezien wordt. na een bepaald aantal kan het bedrijfsmatig gezien worden, en dan dekt je WA niet meer.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:44

0000 schreef:
Je kunt een paard niet WA-verzekeren....WA = wettelijke aansprakelijkheid, dieren zijn nooit wettelijk aansprakelijk, altijd de eigenaren.

Verder begrijp ik je verhaal niet, verplicht verzekeren voor wedstrijden is helemaal geen sprake van en als jouw huisdieren zijn meeverzekerd onder je eigen WA is alles gewoon in orde zolang je tenminste hobbymatig bezig bent.

ik ken iemand die zijn paard alleen wa verzekert is hoor. Maar is nooit slim om paard alleen wa verzekert is want die betalen dan niets kw ziekten kosten. zeg maar want die mensen hun paard staat nu al zo war 3 weken in de kliniek maar dat moeten ze dan zelf alleenmaal betalen.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:46

Emita schreef:
Voor wedstrijden rijden moet je paard dus verplicht WA-verzekerd zijn. Ik ben verzekerd bij univé en heb ze laatst gebeld om te vragen hoe dit allemaal precies zit: mijn verzekering is namelijk inclusief huisdieren. Toen werd mij gezegd dat mijn paard in principe WA-verzekerd is, maar niet als ik wedstrijden ga rijden want het was een -in hun ogen- nogal ingewikkelde kwestie. Volgens hen is dit bij meerdere WA-verzekeringen zo. Nu wil ik 29 september heel graag een wedstrijd starten, hoe doen jullie dat? Waar zijn jullie (of jullie paarden) WA-verzekerd?

ik ben gewoon verzekert bij unive en me paard is verzekerd maar ik kan gewoon veilig wedstrijden hoor ik en mijn paard zij samen goed verzekert. Ik weet alleen niet waar me paard verzekert is.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:46

valerie2012 schreef:
0000 schreef:

ik ken iemand die zijn paard alleen wa verzekert is hoor. Maar is nooit slim om paard alleen wa verzekert is want die betalen dan niets kw ziekten kosten. zeg maar want die mensen hun paard staat nu al zo war 3 weken in de kliniek maar dat moeten ze dan zelf alleenmaal betalen.

-O- So not the same thing... -O-

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:48

Je hoeft je paard niet WA te verzekeren. Je neemt een WA verzekering voor jezelf; je paard kan namelijk niet aansprakelijk gesteld worden, alleen de eigenaar. En in een standaard WA verzekering zijn huisdieren (wat een paard verzekeringtechnisch is) meeverzekerd. Dus als je paard schade aanbrengt krijg jij als eigenaar de rekening en heb jij die op je persoonlijke wa te declareren.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:51

valerie2012 schreef:
0000 schreef:

Ja dat heet een ziektekosten verzekering en dus geen wa verzekering..

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:53

valerie2012 schreef:
0000 schreef:

Ja dat heet een ziektekosten verzekering en dus geen wa verzekering..[/quote]

mij ja maar die ik ken is alleen wa verzekert dat zegt de eigenaar zelf. Die moeten allees zelf betalen nu dat paard daar staat.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:56

Citaat:
mij ja maar die ik ken is alleen wa verzekert dat zegt de eigenaar zelf. Die moeten allees zelf betalen nu dat paard daar staat.

De meeste mensen hebben geen ziektekosten verzekering voor hun paard. Dat is zeker geen uitzondering.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:57

Wil je t niet snappen of? Je kan je paard NIET wa verzekeren, alleen jezelf. Je paard is wel meeverzekerd.
Dus als mijn paard (bijv) de deken sloopt van een ander paard ben IK als eigenaar verandwoordelijk.

Een ziektekosten verzekering is voor je paard, en vergoed dus alleen MEDISCHE kosten gemaakt door t paard zelf, en daar heb je ook weer voorwaarden voor.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 16:00

valerie2012: een WA verzekering heeft niks te maken met ziektekosten :) daar heb je een ziektekostenverzekering voor :D

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:31

Emita schreef:
valerie2012: een WA verzekering heeft niks te maken met ziektekosten :) daar heb je een ziektekostenverzekering voor :D

dat weet maar dat paard is alleen wa verzeker dus niet verzekert voor ziekte. Die mensen zeggen zelf dat wa verzekert is die ken. Veder is niet verzekerd en e moeten alles zelf betalen van kliniek kosten.
Laatst bijgewerkt door xxpaaardje op 05-09-13 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:31

Ik werk bij een verzekeringstussenpersoon en als er over zulke zaken wordt gebeld, wordt het telefoontje altijd naar mij doorverbonden :)

Ik weet zeker dat bij mij op het werk er een heleboel collega's zijn die dit niet precies weten. Zij verbinden dan naar mij door of vragen het even na. Misschien heb jij net iemand aan de telefoon gehad die het niet wist en maar iets geantwoord heeft op de gok.

Volgens de Nederlandse wet, is de eigenaar aansprakelijk voor schade die hun huisdier aan anderen toebrengt. Een paard (hobbymatig gehouden, dus niet als je ze voor je beroep gebruikt) valt onder een huisdier. Of ik dus een schade maak of mijn paard, dat maakt voor de wet niet uit. In principe is bij bijna alle verzekeringsmaatschappijen schade veroorzaakt door je paard dus gewoon gedekt.

TENZIJ: er in de uitsluitingen van de polisvoorwaarden een beperking hieraan wordt gesteld. Dus lees even goed de uitsluitingen op je polisvoorwaarden door. Ik ken volgens mij één verzekeraar die in de voorwaarden stelt dat wedstrijden uitgesloten worden, maar dat weet ik niet 100% zeker hoor.

Mijn advies: bel nog eens. Als ze weer zeggen: "Nee is niet verzekerd" vraag dan in welk artikel van de polisvoorwaarden dat staat of vraag of ze je naar de schadeafdeling willen doorverbinden voor de zekerheid.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:40

Waarschijnlijk is het paard alleen voor bijv. de dood verzekerd. Dat heb ik ook. Alleen bij overlijden of afkeuring, maar dat is inderdaad geen WA-verzekering :) Dat valt onder de ziektekostenverzekering.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:53

spoekie schreef:
Waarschijnlijk is het paard alleen voor bijv. de dood verzekerd. Dat heb ik ook. Alleen bij overlijden of afkeuring, maar dat is inderdaad geen WA-verzekering :) Dat valt onder de ziektekostenverzekering.

die van mij kennis niet hoor ze zeggen het zelf anders zou niet zeggen.