De tip voor het rijden van nette proeven, wie heeft hem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

De tip voor het rijden van nette proeven, wie heeft hem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 11:42

Ik zit met het volgende, al sinds ik wedstrijden rij lukt het me niet om nette proeven neer te zetten. Thuis heb ik mijn paarden super voor elkaar, waardoor niemand ook snapt dat het op concours gewoon niet lukt tot ze komen kijken en zien hoe slordig ik mijn proeven afwerk. :+
Wonderlijk is dat ik bijna altijd in de prijzen rijd, maar dan komt echt puur doordat ik een goed paard heb waardoor ik nog hoge punten scoor, moet je nagaan wat voor scores ik kan rijden als ik gewoon eens die proeven wat netter rijd!! :)*

Wat er mis gaat:
* Mijn voltes zijn eieren, ene boog is altijd groter dan de ander, ook bij door een S van hand veranderen.
*Ik zit áltijd naast de AC lijn
*Ik maak niet optimaal gebruik van de hoeken, die snijd ik altijd af :o
* Alles gaat te laat of te vroeg, bij A halthouden is gewoon 5 meter voor of na A
*Ik rijd nog weleens de verkeerde kant op, en ja ik weet wel wat links of rechts is maar ik zit gewoon niet op te letten...*zucht*

Waardoor ik denk dat het komt:
* Ik moet meer controle hebben over mijn paard, meer proef gerichter gaan trainen, lijnen rijden en afwerken.
*Als het paard een beetje sterk wordt of er gebeurt iets anders bijvoorbeeld spanning, ben ik alleen nog maar daar mee bezig waardoor ik helemaal niet meer met mijn hoofd bij de proeven ben. Dan ben ik haar aan het loswerken - Oja, ik moet ook nog afwenden- Zo gaat het dan in mijn hoofd :+
*Proeven leren van te voren, zodat ik weet wat er komen gaat (vergeet ik ook weleens)

Ik zie ook echt niet dat ik bijvoorbeeld naast de AC lijn zit, ik heb de KNHS DVD zodat ik zie hoe ik moet rijden, maar die hadden ze beter kunnen filmen vanaf het paard.
Met mijn instructrice besteden we hier veel aandacht aan, oefeningen/lijnen laat ze me steeds overnieuw rijden waardoor het wel goed gaat, maar op wedstrijd ben ik dat allemaal weer vergeten.

Wie heeft de gouden tip hoe ik dit kan verbeteren?
Ik rijd trouwens M1 met een 5 jarige Santano, en ik heb de punten al voor de M2 maar dan moet er wel verbetering zitten in de afwerking van de proeven.
Even een filmpje van een redelijk goede proef hier liep ze lekker en daardoor kwam ik ook aan het rijden van de proef toe, alsnog zitten er veel verbeterpunten.

Geen idee hoe ik de video hier neer moet zetten, maar misschien kunnen jullie hem zo zien?
https://www.facebook.com/photo.php?v=10200831770149942

Nibbit

Re: De tip voor het rijden van nette proeven, wie heeft hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:46

de enige optie is om ook thuis netjes te gaan rijden, eerst wel gewoon losrijden en daarna echt op de letters rijden. Oefeningen verzinnen, veel AC lijn meepakken, daar eens overgangen rijden of halthouden etc

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:51

Leg de nadruk elke keer op een ding dus bijvoorbeeld de hoeken meenemen en zorg dat je dit gewoon vanzelf gaat doen en zo doe je elke keer iets anders.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 12:56

Tip voor het rijden van een ronde volte is hem opdelen in 4 kwarten en je echt concentreren op het netjes rijden van die "partjes". Dat heeft mij erg geholpen. En nog een tip, denk dat je topic beter past bij het rijtechnische gedeelte, of het subforum waar je vragen over wedstrijden kan stellen ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:01

Ik denk dat dit zaken zijn die je stomweg in je les mee moet gaan nemen.
Ik kom dit heel vaak tegen bij leerlingen die pak 'm beet de L1 te boven zijn. Daarna gaat het in de lessen heel vaak over 'het paard verbeteren' en wordt de basis 'vergeten' door de instructeur, "omdat de ruiter dat zelf wel weet/kan".
Zonde.
Puntjes op de i dus. Niet alleen met wedstrijden, maar ook in de les, en uiteindelijk dus ook weer als je zelf aan het rijden bent.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:07

Thuis proef-gericht trainen. Zet maar eens bordjes in een weiland!
Had hetzelfde en het kwam echt doordat ik gewoon te weinig proefgericht trainde. Een gebroken lijn in de binnenbak ging prima, hoeken ook netjes.. Totdat je in een 20x40 baan zonder aanleuning komt. Leren kijken waar de bordjes en hoeken zitten, zodat je iets meer gevoel krijgt in een wedstrijdbaan.

En inderdaad ook proeven meenemen in je lessen, dat scheelt echt veel!

En streng zijn voor jezelf, een hoek is een hoek! Ook al ben je pas aan het losstappen.
Mochten de voltes echt niet lukken... Vroeg als kind maakte ik ook eieren, het frustreerde mijn vader zo dat hij mij gewoon een half uur aan de longeerlijn liet rijden. En ik moest de lijn dan strak houden. Heb nooit meer op mijn coupon gehad dat de volte niet rond is! :')

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:12

Citaat:
.....ben ik alleen nog maar daar mee bezig waardoor ik helemaal niet meer met mijn hoofd bij de proeven ben. Dan ben ik haar aan het loswerken - Oja, ik moet ook nog afwenden- Zo gaat het dan in mijn hoofd :+

Tja, zelf denk ik dat dit dus de grootste oorzaak is. Zelf was ik altijd een echte dromer. Kon tijdens mijn wedstrijd proef rustig nadenken over hoe mijn werkdag of schooldag was. Dus je bent gewoon bij lange na niet scherp genoeg. Toen kwam ik op een stal terecht waar ik twee paarden voor heb uitgebracht, nou en daar hebben ze me even flink aan gepakt := Je moet zelf scherp zijn. Elke oefening voorbereiden. Niet met andere dingen bezig zijn. Elke hoek gebruiken om het paard weer scherp te stellen.

En over die voltes, ik meet altijd. Goed kijken en bewust rijden. Volte moet 20 x 20 zeg maar zijn. Nou, dan neem je de helft van de E of B en de hoekbordjes, dan zit je op 20 meter.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:12

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:24

CK88 schreef:
Ik zit met het volgende, al sinds ik wedstrijden rij lukt het me niet om nette proeven neer te zetten. Thuis heb ik mijn paarden super voor elkaar, waardoor niemand ook snapt dat het op concours gewoon niet lukt tot ze komen kijken en zien hoe slordig ik mijn proeven afwerk. :+
Wonderlijk is dat ik bijna altijd in de prijzen rijd, maar dan komt echt puur doordat ik een goed paard heb waardoor ik nog hoge punten scoor, moet je nagaan wat voor scores ik kan rijden als ik gewoon eens die proeven wat netter rijd!! :)*

Wat er mis gaat:
* Mijn voltes zijn eieren, ene boog is altijd groter dan de ander, ook bij door een S van hand veranderen.
*Ik zit áltijd naast de AC lijn
*Ik maak niet optimaal gebruik van de hoeken, die snijd ik altijd af :o
* Alles gaat te laat of te vroeg, bij A halthouden is gewoon 5 meter voor of na A
*Ik rijd nog weleens de verkeerde kant op, en ja ik weet wel wat links of rechts is maar ik zit gewoon niet op te letten...*zucht*

Waardoor ik denk dat het komt:
* Ik moet meer controle hebben over mijn paard, meer proef gerichter gaan trainen, lijnen rijden en afwerken.
*Als het paard een beetje sterk wordt of er gebeurt iets anders bijvoorbeeld spanning, ben ik alleen nog maar daar mee bezig waardoor ik helemaal niet meer met mijn hoofd bij de proeven ben. Dan ben ik haar aan het loswerken - Oja, ik moet ook nog afwenden- Zo gaat het dan in mijn hoofd :+
*Proeven leren van te voren, zodat ik weet wat er komen gaat (vergeet ik ook weleens)

Ik zie ook echt niet dat ik bijvoorbeeld naast de AC lijn zit, ik heb de KNHS DVD zodat ik zie hoe ik moet rijden, maar die hadden ze beter kunnen filmen vanaf het paard.
Met mijn instructrice besteden we hier veel aandacht aan, oefeningen/lijnen laat ze me steeds overnieuw rijden waardoor het wel goed gaat, maar op wedstrijd ben ik dat allemaal weer vergeten.

Wie heeft de gouden tip hoe ik dit kan verbeteren?
Ik rijd trouwens M1 met een 5 jarige Santano, en ik heb de punten al voor de M2 maar dan moet er wel verbetering zitten in de afwerking van de proeven.
Even een filmpje van een redelijk goede proef hier liep ze lekker en daardoor kwam ik ook aan het rijden van de proef toe, alsnog zitten er veel verbeterpunten.

Geen idee hoe ik de video hier neer moet zetten, maar misschien kunnen jullie hem zo zien?
https://www.facebook.com/photo.php?v=10200831770149942

Ik herken het (syndroom) _O- _O- . Mijn dochter rijdt ook M1 en heeft de punten voor het M2. Hoewel ze vrijwel altijd winst rijdt, is de winst er nog niet naar om de overstap te maken. Daarvoor moet je (vind ik) constant ruim in de punten zitten (190 of hoger). Want M2 wordt heel moeilijk. Moeilijker dan Z1 dus maak je borst maar nat.
Bij haar is het ook zo dat ze vaak punten laat liggen door een slordige afwerking. Bijvoorbeeld niet vierkant halthouden (terwijl haar pony dat wel kan). Niet de tijd nemen voor het achterwaarts, waardoor hij soms tegen de hand komt etc. Haar voltes zijn qua vorm wel goed, maar ze rijdt ze vaak te groot of te klein etc. Niet nodig en doodzonde.
Het beste een goede wedstrijdgerichte instructeur te hebben die iedere les met jou de proeven doorneemt (totdat je er "scheel" van ziet :D :D )
Voor het rijden van ronde voltes kan ik je de volgende tip geven. Houdt je ogen gericht op het midden van de volte en rijd de volte in "kwartjes". Een volte heeft 4 raakpunten en door bewust iedere keer een kwart volte goed af te ronden, kom je altijd goed uit.
Ook bij het rijden op de AC lijn is De tip om goed te kijken waar je heen gaat. Bijvoorbeeld schouderbinnenwaarts moet gereden op 3 sporen, maar omdat je in je wedstrijd (meestal door wedstrijdspanning over over concentratie) altijd wat minder rijdt, kun je in je training beter de SB op 4 sporen oefenen. Veel oefenen op je proef of onderdelen ervan.
Een goede wedstrijdgerichte instructeur kan je veel goede tips geven waar je in je wedstrijd op onderdelen hogere punten kunt scoren.

Capri5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:25

Ik zou in ieder geval zorgen dat je rustig bent. Een paard merkt jouw stress

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 13:26

Héél veel handige tips gehad hier ga ik zeker mee aan de slag!! Maar omdat dit 'probleem' al speelt vanaf het moment dat ik wedstrijden rijd (al 13 jaar dus :P) is het moeilijk om je slechte gewoontes af te leren. Maar verandering begint bij jezelf!! Oefenen dus... Woensdag heb ik weer wedstrijd en ga ik er zeker op letten, en alles beter voorbereiden. :j

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:36

Onderkennen van het probleem is al de halve oplossing dus je bent op weg. Laat woensdag je proef filmen zodat je er wat van kan leren. Je moet in de proef vooruit denken en onderdelen voorbereiden. Wat voor mij helpt is visualiseren per onderdeel hoe ik het ga rijden. Bijvoorbeeld M-X-K van hand veranderen in middendraf wordt bij mij in de voorbereiding tijdens het doorlezen van de proef: tussen C en M een halve ophouding, binnenbeen er goed aanhouden voor buiging en doortreden van het achterbeen, buitenhand eraan zodat de schouder er niet uit breekt, voorbij M eerst rechtstellen op de diagonaal, been eraan, iets hand ontspannen en vertrekken, zelf rechtop blijven zitten, mee in de beweging en been lang houden, voor K op de zit opvangen en hand iets sluiten....

Irrica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:40

Wat mij heeft geholpen was vaak voor mezelf herhalen dat ik de tijd mocht nemen voor de proef en alle onderdelen. Door de zenuwen ging ik namelijk alles snel, snel, snel doen en raffelde ik alles af. Haal rustig adem en focus op het onderdeel waar je mee bezig bent.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:44

CK88 schreef:
Héél veel handige tips gehad hier ga ik zeker mee aan de slag!! Maar omdat dit 'probleem' al speelt vanaf het moment dat ik wedstrijden rijd (al 13 jaar dus :P) is het moeilijk om je slechte gewoontes af te leren. Maar verandering begint bij jezelf!! Oefenen dus... Woensdag heb ik weer wedstrijd en ga ik er zeker op letten, en alles beter voorbereiden. :j

Wees niet te verlegen om eens een paar keer iemand op de grond te zetten, die jou ook durft te wijzen op deze punten! Ook aangeven bij je instructie dat je graag nette figuren wil rijden ongeacht waar je verder mee bezig bent. En probeer zelf ook overzicht te houden, bedenk wat je gaat doen en hoe je dat gaat doen. Voorbereiden!
Een stukje evaluatie voor en na de oefening klinkt stom, maar kan voor jezelf echt heel leerzaam zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:45

Wat betreft de voltes, kijk naar de middenstip, dan zijn ze iig al wat ronder. En gewoon genieten van wat je doet en niet over de punten inzitten. Je rijd m1 dus zal er ook wel veel goed gaan, je hebt je paard in ieder geval rijtechnisch redelijk voor elkaar of er moeten daar in de buurt veel slechte jury's zitten.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:50

Leer de proef uit je hoofd,dan ben je veel meer geconcentreerd.
Hoeken rijden moet een gewoonte zijn,evenals het controleren vd raakpunten van je volte.
In aanloop naar je wedstrijd heel bewust proefgericht gaan rijden.
AC lijnen zijn moeilijk te zien voor sommige mensen,veel oefenen met iemand die op de C staat en die je daarbij helpt.
Strenger zijn voor jezelf,want je moet echt leren focussen.
Scheelt een berg punten als je op de letter rijdt....

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 14:01

Thanks, filmpje van Woensdag zal ik hier plaatsen maar met zo'n korte voorbereiding na deze tips word het wel lastig, maar we gaan het gewoon proberen :D

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:20

Je proef filmen is sowieso een goede tip, dat zou ik iedere proef doen.
Ik rijd enkel onderling, maar ook ik heb doelstellingen en laat iedere proef filmen. Het helpt mij heel goed om de zaken te relativeren. Soms voelen dingen veel anders dan dat ze overkomen en zit jij je druk te maken obv iets wat je voelt wat eigenlijk, als je het later terugkijkt, best wel mee bleek te vallen. En als je met die wetenschap je volgende proef in gaat zal je er zelf veel rustiger op reageren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:40

Er is iemand hier op bokt die je filmpje wil beoordelen. Moet je wel vanaf de C filmen. Zal hem es even opzoeken voor je.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:41

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:42

Probeer je paard de hoeken inde duwen met je benen, niet trekken aan de teugels ;) dat ziet er veel netter uit en als je trekt aan de teugel gaat je paard juist verkeerd lopen(dat heb ik altijd)

Zjuulz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:38

Misschien kan je je tuis inbeelden dat je een wedstrijd hebt? Dus dat je alles doet wat je bij een wedstrijd ook moet doen?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:19

Waarom rijd je wedstrijden? Wil je dat wel 100% of doe je dat omdat "het er nou eenmaal bijhoort" als je een paard hebt?

Als je het graag wilt heb je in dit topic al goede tips gekregen. Als je het eigenlijk doet omdat het door jou of anderen verwacht wordt houdt er dan mee op en ga verder met je paard gymnasticeren en genieten van je paard zonder wedstrijden te rijden.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:27

Er bij elk moment aan denken dat iedere oefening voorbereiding, een nette uitvoering en een nette afwerking nodig heeft.

Wil je een nette hoek rijden, zal je je al voor moeten bereiden, door netjes recht door te blijven rijden, tot je echt al bijna bij de hoek bent, tijdens de uitvoering netjes stelling/buiging vragen en daarna ook weer netjes terug sturen naar rechtuit. Deel al je oefeningen zo op in stukjes en dan wordt het geheel meteen een stuk netter.

Succes!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 11:28

Maflinger_S schreef:
Waarom rijd je wedstrijden? Wil je dat wel 100% of doe je dat omdat "het er nou eenmaal bijhoort" als je een paard hebt?

Als je het graag wilt heb je in dit topic al goede tips gekregen. Als je het eigenlijk doet omdat het door jou of anderen verwacht wordt houdt er dan mee op en ga verder met je paard gymnasticeren en genieten van je paard zonder wedstrijden te rijden.

Vreemde reactie? Ik vind het leuk om wedstrijden te rijden, maar ik heb mijn verbeterpunten en daar ga ik mee aan de slag.