Om het eerste misverstand uit de weg te helpen: de juryleden jureren op de wijze van rijden en niet op de kwaliteiten van het paard. Dat je paard kwaliteit heeft zullen ze heus wel zien, maar daar worden de gegeven punten niet anders van.
Ik denk trouwens ook dat het merendeel van de juryleden heel goed ziet dat een paard enthousiast wordt en je daar niet direct keihard op afstraft, maar het maakt wel uit of er nog controle is en hoe de ruiter er mee omgaat (teugelhulpen, rijden van wendingen etc).
Citaat:
Maar.....zelfs bij dressuur is houding en zit een klein deel van de eindbeoordeling dus alleen daaraan kan het niet liggen.
Als je een keer naar het protocol kijkt (volgens mij kun je de blanco versie ook vinden op de site van de KNHS) zie je dat houding en zit met 4 vermenigvuldigd wordt. Dat heeft dus een aardige invloed op het eindtotaal.
Om het plaatje compleet te maken: de wijze van rijden wordt met 5 vermenigvuldigd en de algemene indruk telt 1 keer.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat het bij mij maar sporadisch voorkomt dat een ruiter met een foutloze rit toch zonder winstpunt naar huis gaat. Dan moet het wel echt bar en boos zijn en onverantwoord zijn om een klasse hoger te gaan. Anders geef je toch vaak wel een 6 voor de moeite. En als je een 8 hebt voor algemene indruk en een 6 voor wijze van rijden heb je zelfs met 5,5 voor houding en zit nog winst bij een foutloze rit!
Als je keer op keer zonder winstpunten thuiskomt zou ik toch eens goed naar je rijden kijken door bijv het parcours te laten filmen, ik vind het wel erg makkelijk om daar het systeem de schuld van te geven. Als je instructeur het ook niet begrijpt is het misschien een idee om eens een keer ergens anders te gaan lessen? Soms doet een frisse blik wonderen! En ook de meeste springjuryleden zijn trouwens niet te beroerd om uitleg te geven bij hun stijlpunten, hoewel dit logistiek soms met lange rubrieken/strakke planning niet altijd haalbaar is. Je zou bijv ook het jurylid op het voorterrein eens kunnen vragen om mee te kijken als je de ring in gaat