Stappend naar wedstrijd hoe lang is eerlijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Stappend naar wedstrijd hoe lang is eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 00:18

Ik zit met een probleem.
In overleg met mijn vriendin/groom/chaufuer/voorlezer heb ik mij op gegeven voor een dressuurwedstrijd aankomende zondag. Nu is het zo dat ze zondag niet meer kan en ik geen vervoer meer geregeld krijg. Ouders zijn op vakantie, mensen die ook gaan hebben geen plek meer etc.

ik ben aan het twijfelen om naar de wedstrijd te gaan stappen, maar volgens routeplanner zou ik er (zelf lopend) 2 uur over doen. Is dit wel eerlijk? 2 uur heen (stappen aan een lange teugel, paard is perfect verkeersmak) 2 proefjes rijden en dan weer terug? Conditie heeft hij zat, we rijden regelmatig een paar uur in het bos.

Enphalu

Re: Stappend naar wedstrijd hoe lang is eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 00:27

ik vind 2 uur eigenlijk wel erg lang, vooral om daarna weer terug te gaan?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 00:32

daar zat ik dus ook mee... de heenweg en dan 2 proefjes, das niet zo'n probleem, maar hij moet ook weer terug....

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 00:36

Dat zou ik te lang vinden.
Maar hoeveel km is het?

Ik heb met mijn pony wel eens een stuk van ruim20 km gereden, lekker drafje en galop af en toe daar deed ik 2 uur en 3 kwartier over en heb tussendoor nog een stop van 20 minuten gedaan.
Dit was na een strandrit, rotpaard wilde de trailer niet meer op haha.

Verder rij ik wel vaker wedstrijdjes zo'n 6 km verderop, klein drafje en daar doe ik nog geen 3 kwartier over.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 00:36

tis 11 km

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 00:38

2 uur heen, 2 proefjes en 2 uur terug.
Ik zou het niet doen.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 00:40

Ik zou gewoon gaan :D

11 km is niet heel ver en je kunt onderweg losrijden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 00:40

Goede conditie? Waarom niet hè.
Heb ene met, op dit moment, een slechte conditie, laatst ook 8 km heen (berg af) en 8 km terug (berg op) gedaan, en had de dag erna nergens last van (geen spierpijn od).
Vertrek lekker vroeg, zorg dat je op de heenweg ergens wat kan rusten, ga door, rijd je twee proefjes en rust een half uurtje uit, weer terug.

22 km met 2 proefjes van 6 minuten hoort, imo, best te doen te zijn met een paard in goede conditie.

Bij de laagste trec (?) klasse moeten ze al een km of 36/40 aankunnen.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 00:45

Vind ik niet te lang hoor, 11 km op een rustig staptempo en evt een kleine pauze onderweg, is prima te doen;) Evt ook nog een dagje rust de dag erop voor je maatje als je je echt zorgen maakt!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 00:46

jullie zeggen wat ik ook al wel dacht... 4 uur het bos door sjezen gaat makkelijk.... en de route naar t wedstrijdterrein is vlak....

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 00:46

EmptyWords schreef:
jullie zeggen wat ik ook al wel dacht... 4 uur het bos door sjezen gaat makkelijk.... en de route naar t wedstrijdterrein is vlak....

Gewoon doen, kun je ook even lekker tot jezelf komen voor de wedstrijd;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 00:51

Bedenk je alleen wel dat na 11 km het niet heel reeel is om volledige concentratie en vermogen te vragen van je paard voor een dressuur proef.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 00:55

smurffie schreef:
Bedenk je alleen wel dat na 11 km het niet heel reeel is om volledige concentratie en vermogen te vragen van je paard voor een dressuur proef.

Ligt eraan hoe goed je 'm afgericht hebt :Y)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 01:08

Dat heeft niks met de africhting te maken :=
Meer met de concentratieboog van een paard en de fysieke mogelijkheden van een paard.
Let op ik zei verwachten, eisen zoals een hoop mensen doen kan altijd, heel eerlijk naar je paard!

Ts, is deze wedstrijd zo belangrijk?

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 01:10

Het is 11 km..... geen 160, met dat concentratievermogen zal het wel goed zitten......

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 01:14

Psydoxy schreef:
Het is 11 km..... geen 160, met dat concentratievermogen zal het wel goed zitten......

Nou mijn paard is denk ik kapot na 11 km terwijl hij heel goed afgericht is en goed in conditie.

Ligt helemaal niet aan de afstand, maar wat is die pony gewend.
Die van mij is niet verkeersmak.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 01:17

Psydoxy schreef:

Amen.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 01:20

Misschien kan je het zo mikken dat je nog een (half)uurtje voor je wedstrijd rust hebt? Misschien kan je paard dan in een stal staan?
Als het een echt belangrijke wedstrijd is kan je ook kijken of je voor een nacht een box kan huren, en de dag ervoor erheen rijden.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 01:21

Ik denk dat het prima kan. Het is misschien wel zo dat je paard iets minder optimaal presteert dan wanneer hij compleet uitgerust aan de proefjes begint, maar dat hoeft niet per se zo te zijn. En zeker als de route door het bos gaat (?) Is het toch sowieso een leuk dagje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 01:45

Ik heb het wel eens gedaan ... 2u stappen, endurance-rit van 20 km (aan 10km/u dus ook 2u) en daarna 2u terug (uiteraard wel pauzes tussendoor). De dag ervoor had ik die 2u heen en 2u terug ook al eens gedaan omdat ik niet zeker wist hoelang ik erover ging doen en dat was toch handig om te weten voor de wedstrijddag ..

Dus ja, het is best een eind, maar wel te doen, al zal het vooral van paard (en ruiter) afhangen ;)
(en een endurance-wedstrijd is natuurlijk niet hetzelfde als een dressuurwedstrijd)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 09:28

De wedstrijd is op zich niet heel belangrijk, maar t start geld ben ik toch al kwijt. Het paard is verder in principe verkeersmak.Het zijn 'maar' b proefjes, dat scheelt ook wel denk ik.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:33

Als het weer het toe laat, lekker doen :) Je kan op de heenweg ook al losrijden. Buiging links vragen, buiging rechts, zowel in stap als in draf. Veel overgangen rijden en tempowisselingen! Zo houd je hem ook wakker :)

En je rijdt B toch? Dan moet dat prima te doen zijn hoor!
Laatst bijgewerkt door xMercury op 03-07-13 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:35

Kijk wel eens heel eerlijk naar de conditie van je paard. Want veel mensen zeggen dat het paard een goede conditie heeft. En ja, als je 5 uur in het bos kan rijden, dan heeft je paard een zekere goede basisconditie. Maar denk wel dat je hier twee verschillende dingen van het paard vraagt. Eerst 2 uur lang rechttoe rechtaan stappen, uithoudingsvermogen is hier belangrijk. Dan vraag je twee dressuurproeven, concentratie en kracht zijn hier belangrijk. En dan weer 2 uur uithoudingsvermogen.
Kijk eerlijk naar je paard. Is de conditie zo goed, dat die die overgangen in presteren kan maken?

En je moet alleen gaan, dus je kan het paard niet eens afzadelen, laten rusten, laten drinken, afspoelen met water, iets te eten geven,...

Dat alles in acht genomen, zou ik het niet doen.

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:39

Gewoon gaan :) 11 km is voor een paard in goede conditie geen probleem.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:44

Ik zou ook gewoon gaan hoor :j Je merkt vanzelf wel hoe die in de proefjes presteert, en anders was het een goeie les voor je pony. 22 km lijkt ver maar zeker in een rustig tempo absoluut geen probleem voor een gezond dier.