Mee losrijden zonder te starten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stitchlover

Mee losrijden zonder te starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 21:41

Hallo Bokkers ik heb een vraag:
Zijn er Bokkers die op een wedstrijd hebben losgereden zonder echt te starten?

Ik sta op een stal waar regelmatig wedstrijden worden georganiseerd. Ik ben nu B+11 met mijn paard maar heb nog nooit buitenaf gestart.
Mijn paard kan door omstandigheden absoluut niet alleen op de trailer staan, en heeft daarom een maatje nodig.
Een vriendin van stal wil wel mee rijden maar heeft zelf geen startkaart. Haar bijrijder wel, maar ze wil eerst zelf ervaren hoe haar pony op vreemd terrein is alvorens ze haar bijrijder wedstrijden wil laten rijden. Ik vroeg me dus af of het bij veel verenigingen mogelijk is om mee los te rijden zonder te starten.

Ik heb de vereniging waar ik wil gaan starten deze vraag al gemaild.
Iemand ervaring hiermee?

PS. Ik wil zelf wel gewoon 2 proeven starten :)

0000

Re: Mee losrijden zonder te starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 23:33

Nee, dat mag niet. Wat je eventueel kan doen is vragen of je tegen het einde van de wedstrijd (als het dus al heel rustig is) even mag rijden, kan zijn dat ze dan een oogje dichtknijpen.
Als deelnemer is het ontzettend vervelend als er mensen rondrijden die er niet horen, je bent daar om zo goed mogelijk te presteren, het is vaak al druk en je betaalt niet om ook nog rekening te hoeven houden met mensen die er helemaal niet horen te zijn. Anderen moeten ook gewoon een keer beginnen, er zijn mogelijkheden genoeg om je paard aan ander terrein en andere omstandigheden te laten wennen zonder dat op deze manier te hoeven doen.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 23:52

0000 schreef:
Nee, dat mag niet. Wat je eventueel kan doen is vragen of je tegen het einde van de wedstrijd (als het dus al heel rustig is) even mag rijden, kan zijn dat ze dan een oogje dichtknijpen.
Als deelnemer is het ontzettend vervelend als er mensen rondrijden die er niet horen, je bent daar om zo goed mogelijk te presteren, het is vaak al druk en je betaalt niet om ook nog rekening te hoeven houden met mensen die er helemaal niet horen te zijn. Anderen moeten ook gewoon een keer beginnen, er zijn mogelijkheden genoeg om je paard aan ander terrein en andere omstandigheden te laten wennen zonder dat op deze manier te hoeven doen.

Bedankt voor je antwoord, maar weet je zeker dat het echt verboden is? Of hang dit van de vereniging af? Ik heb namelijk hier wel eens op bokt gezien dat er een jong paard op een concours werd meegenomen alleen voor de ervaring. Niet voor een proef.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 23:54

De vereniging is niet verzekerd voor jou, en dat maakt vaak het probleem.
Maar er zullen best verenigingen zijn die niet moeilijk doen. De ergernis over nog meer mensen op het losrijterrein van 0000 kan ik wel begrijpen, het is vaak al krap genoeg.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 23:56

Dat mag niet? Heb ik wel eens gedaan hoor. Heb even de vereniging gemaild, was prima. Ben wel netjes in wedstrijdoutfit gekomen en heb nog even een drankje in de tent gedaan daarna. De meeste verenigingen doen daar niet heel moeilijk over hoor.

Renaatt92

Ik zou het niet prettig vinden als er allemaal extra mensen in de bak rijden. Kan je niet vragen of je gewoon een keer in de bak mag rijden?

Naranga

Je kan ook kijken of het mogelijk is dat je vriendin HC start, dan heeft ze geen startkaart nodig maar kan ze wel een proefje rijden, weet ze ook gelijk hoe haar pony is.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 23:57

Als iedereen dat doet, krijg je een nog voller terrein.. ook niet handig als des betrevende niet starter zijn paard andere trapt of bijv los loopt..
Verzekeringstechnisch ook niet handig
Grotere stallen zullen er vast wel eens een bij het los rijden tussendoor doen denk ik

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 00:00

Allemaal extra mensen? Joh... Als er een keer één per wedstrijd extra rijdt is het veel hoor. Ik vind het een beetje gemiep en heb zelf nog nooit last gehad van iemand die een ervaringsrondje kwam losrijden.

Verzekeringstechnisch? Volgens mij ben je in zeer grote mate zelf aansprakelijk, ook op wedstrijd.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:40

Gewoon vragen bij de vereniging, vaak mag het wel. zolang het bij 1 of 2 mensen blijft die zich keurig melden is er vaak niets aan de hand.

Vriendin van mij heeft dit ook een aantal keer gedaan met een jong paard. Dat was geen probleem, mits ze in wedstrijd outfit en gevlochten paard aan kwam zetten.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:42

Het klopt wel dat het vaak al krap is, ik zou er ook niet blij mee zijn als jan en alleman er tussen komt rijden. Kun je niet beter eens een manegeles meerijden? :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:56

Naranga schreef:
Je kan ook kijken of het mogelijk is dat je vriendin HC start, dan heeft ze geen startkaart nodig maar kan ze wel een proefje rijden, weet ze ook gelijk hoe haar pony is.

Met HC starten heb je ook een startkaart nodig. :j

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 15:16

Van HC starten wist ik inderdaad dat je een startkaart moet hebben, en die heeft ze niet.

Een manegeles is geen optie, maar eerst een keer lessen buitenaf zou optie 2 zijn. Het is natuurlijk fijner als ze op een echt wedstrijdterrein kan oefenen, dan is het toch wat echter.

Ik moet erbij vermelden dat ik een vereniging heb uitgekozen met een hele ruime baan voor het losrijden (ik schat 40x60) met relatief weinig starts dus geen ruimtegebrek denk ik.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:38

Voor de duidelijkheid, met 'het mag niet' bedoelde ik niet vanuit de vereniging, maar vanuit de KNHS. Het is niet toegestaan om te rijden als je geen deelnemer bent aan de wedstrijd. Wil niet zeggen dat geen enkele vereniging een oogje dicht zal knijpen, maar sta niet vreemd te kijken als je door de federatievertegenwoordiger weg wordt gestuurd. (en als je dat wilt voorkomen, kom sowieso in volledig tenue)

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:41

heb ooit is op een wedstrijd meegemaakt, moesten binnen losrijden. Dat er daar 1 van stal leskrijg op dat moment HARTSTIKKE druk met mensen die wedstrijd moesten rijden en iedereen moest voor dat geval wat les had aan de kant lekker is dat :=

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:07

Nieuwsgierig
Ik denk het wedstrijdreglement te kennen, maar ik kan me niet herinneren gelezen te hebben dat je als niet deelnemer niet op het losrijdterrein mag zijn.
Wel staat er dat een derde niet mag rijden op een deelnemend paard, alleen de deelnemer mag het deelnemende paard los rijden.
Voor mijn informatie
Waar staat dat een niet deelnemende ruiter zich niet op het wedstrijdterrein mag bevinden met een niet deelnemend paard?
Dat zou betekenen dat een pensionstal gesloten zou moeten zijn voor pensiongasten als ze een wdstrijd organiseren

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:47

Het staat er ook niet zo direct in, maar uit het disciplinereglement (dressuur) kan ik wel halen dat het losrijterrein is bedoeld voor deelnemende combinaties. Je zou er taaltechnisch over kunnen discussiëren hoor, maar zoals ik het opvat mag het niet en ik heb toevallig enkele weken geleden ook nog een combinatie verwijderd zien worden uit de losspringring die daar niets te zoeken had. In de praktijk wordt het dus wel zo opgevat denk ik dan.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:51

Als het bij ons op de manege wedstrijd is rijd ik gewoon zonder pardon tussen de wedstrijdruiters door hoor. 1 keer gehad dat iemand het in haar hoofd haalde om tegen me te roepen: 'Volgens mij is het nog altijd dressuurwedstrijd hier? Ga uit mijn weg!' Nou dat hoefde ze maar één keer te zeggen hoor... Kreeg gelijk ruzie met de grote baas :')

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:55

Ik weet niet waar je precies woont maar in Hank, tussen breda en gorinchem is elk jaar een startkaartvrije oefen wedstrijd. Ik wed dat er meerdere van zulke wedstrijden zijn. Misschien is dat een optie? In wijk en aalburg komt het ook wel eens voor en in udenhout is er ook wel eens zoiets geweest..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 20:32

Artikel 121 punt 5 van het dressuurreglement staat:

Op het losrijterrein mag voorafgaand aan of na afloop van de door de ingeschreven deelnemer te rijden proef of proeven, uitsluitend door degene die met een bepaald paard zal starten dan wel met dit paard heeft gestart worden gewerkt.

Impliciet betekent dit dus dat enkel een deelnemer die met het paard zal starten de losrijring mag betreden. Al zullen er vast wel verenigingen zijn die hier niet moeilijk om doen. Maar weet dan wel dat als andere deelnemers gaan klagen zij eigenlijk in hun goed recht staan. ;)

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:18

maar om nou les te hebben vindt ik toch wel van de zotte!!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:20

Maaike_Ma schreef:
heb ooit is op een wedstrijd meegemaakt, moesten binnen losrijden. Dat er daar 1 van stal leskrijg op dat moment HARTSTIKKE druk met mensen die wedstrijd moesten rijden en iedereen moest voor dat geval wat les had aan de kant lekker is dat :=

Ja zij betaalt voor een les, dan hoort ze die in degelijke omstandigheden te krijgen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:25

Je betaalt ook behoorlijk wat geld voor je wedstrijd, nog afgezien van de weken training en de inzet van de mensen die met je meegaan die weggesmeten zijn als het losrijden niet wil lukken.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:26

Maar ze hoeft daar toch niet te rijden? De pony kan toch als trailermaatje mee en op de trailer blijven?
Of leen een Shetje van iemand die je naast je eigen paard kan zetten.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:34

Gini schreef:
Artikel 121 punt 5 van het dressuurreglement staat:

Op het losrijterrein mag voorafgaand aan of na afloop van de door de ingeschreven deelnemer te rijden proef of proeven, uitsluitend door degene die met een bepaald paard zal starten dan wel met dit paard heeft gestart worden gewerkt.

Impliciet betekent dit dus dat enkel een deelnemer die met het paard zal starten de losrijring mag betreden. Al zullen er vast wel verenigingen zijn die hier niet moeilijk om doen. Maar weet dan wel dat als andere deelnemers gaan klagen zij eigenlijk in hun goed recht staan. ;)

Volgens mij slaat deze regel meer op het feit dat je als deelnemer je paard niet door een ander mag laten losrijden. Om te voorkomen dat een ander alle knopjes er even opzet voor je.