Wanneer vind jij dat je klaar bent om te promoveren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ik ga over zelf over na:

10 x 60%
2 (3%)
10-20 x 60%
10 (15%)
20-30 x 60%
2 (3%)
Minimaal 1 x boven de 63%
1 (1%)
Minimaal 1 x boven de 65%
1 (1%)
Met regelmaat boven de 63%
18 (28%)
Met regelmaat boven de 65%
29 (46%)

Totaal aantal stemmen: 63

leonie87

Wanneer vind jij dat je klaar bent om te promoveren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 10:37

Er is een tijd geleden wel een discussie geweest over te snel promoveren maar ik wil graag een discussie starten over wanneer jullie nou vinden dat je klaar bent om te promoveren naar de volgende klasse.
Vind je dat als je tien keer net 60% hebt gereden dat je wel over kan of rijd jij liever een keer 65% of hoger voordat je besluit over te gaan? Wil je de volgende klasse al volledig beheersen of groei jij er wel in en vind je het niet erg om een paar keer zonder winstpunt naar huis te gaan?

Ook zijn er motivaties gebaseerd puur op een klasse, ook deze zijn in deze discussie van harte welkom.
Natuurlijk zijn verschillende invalshoeken mogelijk. Als ruiter, als jury en als trainer.
Ik ben benieuwd naar jullie visies.

Barst los! :D
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 22-04-13 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:00

Ik wil pas over als ik met regelmaat over de 65% kan halen. Dan bevestigen de jury's het dat het goed gaat en alles bevestigd is. Als je 1 keer 65% haalt, betekent het niet gelijk dat het allemaal top bevestigd is, het is maar net hoe de jury het ziet. Vandaar meerdere malen 65%+.

Zelf wil ik ook, voordat ik promoveer, alles bevestigd is voor de volgende klasse. Tuurlijk hoeft het niet allemaal perfect, maar als de basis er maar goed in zit en de oefeningen goed worden uitgevoerd. Veel mensen gaan over als ze net 10 winstpunten hebben gehaald en dan zie ik nog aan veels te veel ruiters en amazones dat de basis af en toe nog mist of de oefeningen niet correct worden uitgevoerd.

OdiEtAmo

Re: Wanneer vind jij dat je klaar bent om te promoveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:30

Natuurlijk promoveer ik niet wanneer ik steeds net een winstpuntje rijdt (180-185).
Maar het gaat vooral om mijn eigen gevoel.
Ik rij nu L1 en dat gaat eigenlijk best fijn.
Toch blijf ik straks nog even lekker hangen.
Er zijn nog punten die ik voor mij eigen gevoel beter voor elkaar wil hebben.
Pas dan promoveer ik.

Het is dus een combinatie.
Niet steeds 'net aan' rijden en het gevoel moet fijn zijn.

zilverkenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:38

Dat ligt er maar net aan hoe je gevoel is.
Zelf ben ik wel eens over gegaan (van B naar L1) met 10 keer inderdaad net een winstpunt (of misschien had ik wel 1 keertje betere punten, dat weet ik niet meer precies). Zelf had ik het gevoel dat ik helemaal klaar was voor de L1, dus ben gewoon over gegaan zodra dat kon.
En dat was ook geen foute beslissing geweest, want in het L1 haalde ik nog steeds winstpunten.

Maar als ik wel goede punten haal, terwijl ik zelf nog een heel slecht gevoel heb, dan zou ik dus wel langer in een klasse blijven hangen.

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:38

Ik rijd voornamelijk recreatief en alleen onderlinge wedstrijden voorlopig. Ik haal nu in de B net aan/net niet mijn punten dus zolang ik er niet uit hoef ga ik niet promoveren denk ik. Ik doe paardlief er geen plezier mee als ik door zou gaan naar de L1 en dan oa moet wijken terwijl ik nog niet eens fatsoenlijk kan doorzitten, laat staan een oefening doen terwijl ik doorzit. Ik wil eerst een nette proef kunnen rijden.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 14:24

Ik ga over als mn gevoel daarbij goed is, en we de oefeningen redelijk beheersen.
Dat is meestal wel bij 10 winstpunten, ik ga niet elk weekend op concours dus train tussendoor mooi door voor de volgende klasse

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 14:52

Ik heb met een vorig paard jarenlang L1 en L2 gereden (uiteindelijk M2 gereden, toen met pensioen gegaan). Was een zeer moeilijk paard. Ik moet dus zeggen, dat toen ik mijn eigen paard had, ik zo snel mogelijk de L uit wilde (ik was die klasses echt zo zat!)...

Dus ben toen zo snel mogelijk naar het M gegaan. Achteraf niet zo heel handig, omdat ik wel merkte dat ik in de M niet meer zo goed op goed geluk rond kon rijden (L1 en L2 ben ik uitgevolgen, altijd dikke punten en bovenaan) Maar in een jaar tijd van net zadelmak naar de M gereden (merrie was wel al 9 jaar oud)

In de M komt het echter allemaal wel iets nauwkeuriger en merkte ik dat ik te weinig aandacht had besteed aan de basis.. Nu is het wel te laat, rijd nu al een tijdje geen wedstrijden meer (daarom zou ik het nu juist weer superleuk vinden om B en L te rijden, maar omdat ik al M met winst ben met mijn paard mag ik niet meer lager starten). Met mijn merrie heb ik ondertussen een veulen gefokt, daar ga ik over 2 jaar mee aan de gang, en dan wil ik haar in alle rust opleiden en alle klasses lekker uitrijden (dus bijv ook selecties voor kampioenschappen rijden, juist om ervoor te zorgen dat ik lang genoeg in alle klasses blijf).

Ik ga dus vanaf nu pas een klasse over, als ik minimaal een paar proeven achter elkaar 2 winstpunten per proef heb, en ik zeker weet dat ik in de volgende klasse ook direct voor winstpunten weg kan (wedstrijden rijden is mij te duur om alleen maar voor spek en bonen te rijden, dan start ik net zo lief oefenwedstrijden)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 15:15

Zilverkenny, maar als jou gevoel goed is en je punten tegenvallen (kan een keer gebeuren natuurlijk) zou je dan toch over gaan?

Nibbit, hoe vaak ga je dan wel en hoeveel tijd neem je dan voor een klasse? Welke punten rijd je dan als je weggaat en hoe bepaal je dan dat je over wil gaan of ga je gewoon bij 10 punten.

Sky_As, als je maar 1 paard start kun je het wel aanvragen dat je lager mag starten als je 2 jaar niet meer gestart bent. Misschien het overwegen waard in jou geval?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:18

Ik ga over naar een volgende klasse als ik thuis alle onderdelen van de volgende klasse onder de knie heb. En als ik op wedstrijd het gevoel heb dat de oefeningen in m'n huidige klasse 'vanzelf' gaan. En dan moet ik ook al wel een aantal wedstrijden achter elkaar 2 winstpunten of meer hebben gereden.

Ik ga er nooit vanuit dat de eerste wedstrijd in een nieuwe klasse meteen winst is. Ik moet toch altijd even inkomen, wennen aan de oefeningen en de jurering.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:24

Met mijn 8 jarige haalde ik in het L1 telkens "net" een winstpunt, dus gemiddeld tussen de 180 en 188 punten. Toch was mijn gevoel dat het goed zou komen in het L2, zijn met 11 winst overgegaan en rijden in het L2 zelfs iets hogere punten als in het L1. Maar ik weet dat het met hem lastig is om hele hoge punten te rijden. En ik train thuis altijd een klasse hoger dan ik rijd.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:31

Ik kijk eigenlijk niet zozeer naar de punten maar meer naar het paard...

Momenteel rijd ik een paard dat al een aantal keer boven de 65% heeft gescoord in het L1 en gewoon steeds heel dikke punten loopt. Maar die is gewoon echt nog geen L2 klaar, niet sterk genoeg en onvoldoende bevestigd in de oefeningen. Daarmee wacht ik dus niet tot ik een bepaald aantal punten heb, maar totdat ik het gevoel heb dat ze wel met gemak een L2 proefje kan lopen. Wanneer het zover is zullen we ook overgaan (waarschijnlijk ook omdat we dan aan de max wp zitten).

Anderzijds scoorde ik met mijn vorige paard vanaf het M maar zelden 65%. Maar toch liep die in een nieuwe klasse eigenlijk altijd meteen winst (op de 1e keer Z2 na, maar daar bleek achteraf een lichamelijke oorzaak voor te zijn). Als ik daarmee had gewacht tot ik 3 of 5 keer 65% had gereden was ik nooit verder gekomen terwijl we toch telkens in een nieuwe klasse ons ook bewezen hebben. Daarvan wist ik dan echter wel dat ik bevestigd door de nieuwe proef heen kon rijden en die vrijwel foutloos kon rijden...

Ik laat me dus leiden door de graad van africhting ipv de punten bij het overstappen naar een nieuwe klasse.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:51

leonie87 schreef:
Zilverkenny, maar als jou gevoel goed is en je punten tegenvallen (kan een keer gebeuren natuurlijk) zou je dan toch over gaan?

Nibbit, hoe vaak ga je dan wel en hoeveel tijd neem je dan voor een klasse? Welke punten rijd je dan als je weggaat en hoe bepaal je dan dat je over wil gaan of ga je gewoon bij 10 punten.

Sky_As, als je maar 1 paard start kun je het wel aanvragen dat je lager mag starten als je 2 jaar niet meer gestart bent. Misschien het overwegen waard in jou geval?

Dat zou zeker wel een optie zijn (is namelijk al 3 of 4 jaar geleden dat ik gestart ben)..... Hoeveel klasses mag je lager starten? 1 of 2? (dit omdat op dit moment de ontspanning tijdens het doorzitten een probleem is, dus qua dat zou de L2 voor mij dezelfde problemen geven als de M1)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:36

leonie87 schreef:

Ongeveer een half jaar per klasse, als het volgens plan gaat ;) Ik ga 1 à 2 keer per maand op wedstrijd, en enkelt een maand niet.
Ik ben met mn ene paard eind 2011 begonnen in de B, en nu M1+1
Meestal heb ik punten tussen de 184-193, soms 195+

Het andere paard rij ik L1, eventueel mag ik zo doorstarten tot de M1 maar ik vind dat we daar nog niet klaar voor zijn. Bij elke wedstrijd winstpunten, maar toch kan ik het niet helemaal afwerken naar mijn gevoel.
Maar het zou kunnen dat als die knop omgaat ik die ook snel M1 start, L2 vind ik echt een rotklasse :Y)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:38

Ik ga over als ik minstens 10 punten heb gehaald :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:46

Ik rijd graag vooraan mee in een rubriek, dus zelf ik ga zelf pas over als ik weet
dat ik goede punten kan scoren en een kanshebber ben voor in de prijzen te rijden (grote rubrieken hier in de regio).

Uiteraard is dit afhankelijk van de graad van africhting.
Ik verblijf ook wat langer in een bepaalde klasse ivm de (regio)kampioenschappen, pas daarna mag je een hogere klasse starten.

De lagere klasses heb ik bijna zo goed als uitgereden om de basisafrichting
zo goed mogelijk voor elkaar te hebben, zodat ik niet vastloop in de hogere klasses (M/Z).

Maar ik snap dat er ook combinaties zijn welke nooit 65%> rijden
en/of niet het geld willen investeren om regelmatig wedstrijden te bezoeken en zodoende met 10 wp over gaan.

Ieder zijn keuze :)

zilverkenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:46

leonie87 schreef:

Dan ga ik wel over ja. Tenzij er bij elke jury hetzelfde commentaar op de protocol zou staan, want dan moet ik me natuurlijk wel af gaan vragen of ik nou wel zo goed bezig ben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 12:20

Op gevoel.
Bij mijn zwarte heb ik de B helemaal uitgereden, in de L1 reed ik steevast een vijfde plaats en 185 punten. Was echt bizar, of het nu goed of slecht ging, of er nou 5 mensen meededen of 35, altijd diezelfde plaats en score. Het L1 vind ik zelf ook nog eens een vervelende klasse met dat lichtrijden en doorzitten en ben toen volgens mij vrij snel gepromoveerd met de gedachte dat het L2 een grote tegenvaller ging zijn maar dat ik het L1 en die eeuwige 185 zooooo beu was! Het L2 kwam ik dus ineens totaal onverwacht wel binnen met een eerste plaats en net geen 65% := Ivm blessures, zwangerschappen en motivatiegebrek heeeeeel lang L2 gereden, met een kleine 20 wp overgestapt naar het M1. En het M1 gaat heel wisselvallig van net geen verliespunt en laatste tot dik in de prijzen met winst. Spanning van het paard en ik vind het nu zelf moeilijker worden. Maar nu ga ik ook echt wel M1 rijden tot ik minstens een keer of 3, 4 65% gereden heb als ik daaraan kom, want ik zie wel erg op tegen het M2.

En met andere paarden maak ik weer andere keuzes. Ik ga dit jaar ook proberen mijn merrie nog eens te starten. Ze is al 8 jaar en kent eigenlijk nauwelijks iets. Die ga ik nu deze zomer zo hoog mogelijk in het B/L proberen te rijden, afgaande op de resultaten evt. versneld promoveren. Ik hoop heel erg dat ze dan einde van de zomer L2 met winst is, dan rij ik haar in de winter en het voorjaar weer door en hopelijk klaar voor het M, zodat we dan volgend buitenseizoen na wat oefenwedstrijdjes vanaf het M kunnen beginnen en dan 'echt', ik bedoel proberen om echt goede resultaten neer te gaan zetten. Maar dat hangt er vanaf hoe ze het doet, beetje onzinnig om versneld te promoveren als ze 160 punten in de B loopt :=

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 09:05

Hoeveel is eigenlijk 65% ( 195?)

Alles onder de 185 zijn voor mij neppunten, ik wil gewoon constant nette punten rijden en als je 6x start en 10 Pt heb, heb je nog geen ervaring.

Ik vind wedstrijden leuk is dagje weg met paard heb dan ook niet de ambitie om snel ZZ- licht te zijn.
Wat als je paard niet verder komt dan de M..... Moet je paard dan verkopen?
Elke keer kun je wat verbeteren ik merk nu dat ik mijn paard kan laten zitten, dus wil ik toepassen in volgende wedstrijd, en kijken of de Pt hoger worden.

Ik rij de klasses uit, das mijn bedoeling. Zie nut er niet van in om snel te promoveren.
Kampioenschap slaan we dit jaar over omdat het op gras is, jammer want we zijn sterk in de B en kan natuurlijk in de L heel anders gaan.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 09:10

Zodra mijn instructrice vind dat ik er klaar voor ben. Paard in kwestie kan alles al en op onderlinge wedstrijden was hij veel braver wanneer hij iets meer mocht doen. Paard verveeld zich letterlijk en is dan moeilijk door te rijden in de proef. Zelfde zie ik terug in de les, wanneer we andere dingen meepakken word hij helemaal vrolijk en je ziet zijn consentratie gewoon toenemen. Met de les pakken we daarom ook regelmatig oefeningen tot en met de M mee. Ik zie gewoon dat mijn paard daar zo veel plezier van heeft.

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 09:47

Ik ga pas over als ik bijna zeker weet dat ik de proef voor minimaal 60% kan rijden. Hoewel er natuurlijk altijd wel wat fout kan gaan. Maar als er geen gekke dingen gebeuren zou ik voor mijn gevoel dan toch 60% moeten krijgen.

overigens vind ik het wel moeilijk om te zeggen van: "zoveel punten moet ik hebben gehaald wil ik overgaan." op wedstrijd heb ik tot nu toe altijd een wp gereden met mn paard. maar ik ga echt niet over als ik een heleboel punten krijg en ikzelf denk dat ik nog geen 60% zou kunnen rijden in de volgende klasse.
overigens vraag ik ook altijd even aan mn instructrice wat die er van vindt. dan rijd ik een proefje en vraag of ze even wil kijken en een beetje commentaar geven.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:10

Ik ga over als ik het idee heb dat de volgende klasse aardig voor elkaar is (dat je tussen 175-190 kan rijden in nieuwe klasse).
Score's op wedstrijd (dus 193 ipv 187) zeggen me niks, heb bv L1 heel veel moeite gehad (wel overgegaan bij 12punten ofzo) en het L2 had ik in 4 wedstrijden alle punten voor M1.

Dus nee heb geen regel dat ik 4x 195 moet hebben om over te gaan.
Als een jury je een wp geeft zegt hij eigenlijk je beheerst dit voldoende om naar de volgende klasse te kunnen. Dus als je elke keer 180-185 rijdt kun je gewoon over mocht je dat willen.

Vind ook niet dat er een regel voor moet komen, huidige regels zijn prima (al ben ik het niet eens met het feit dat je eeuwig z1 mag/kan starten, maar financieel gezien is dit natuurlijk wel slim van knhs denk ik).

steph94xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:12

als je regelmattig dubbele winstpunten rijd zeg ik altijd :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:15

Ik ga ook pas over als ik het gevoel heb dat we ook in de nieuwe klasse bovenin kunnen meedraaien. Zo krijg ik nu steeds de vraag wanneer ik overga naar de L1. Maar daar vind ik mijn paard nog niet klaar voor. Ze vind het nog steeds een beetje spannend in de ring. En daardoor komt er niet uit wat er wel in zit. Zodra dat voor elkaar is, ga ik pas naar de L1. En daarbij bedoel ik dat de winstpunten richting of over de 190 gaan. En niet laag in de 180 blijven.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 09:16

Ashley5760 schreef:
Als een jury je een wp geeft zegt hij eigenlijk je beheerst dit voldoende om naar de volgende klasse te kunnen. Dus als je elke keer 180-185 rijdt kun je gewoon over mocht je dat willen.

Ik bekijk een winstpunt, dus 180 juist als dat de jury vindt dat je deze klasse voldoende beheerst, want allemaal zesjes leiden tot 180 en dat zie ik als voldoende. Bij allemaal zevens heb je 210 en een combinatie van zesjes en zevens geeft 195, dan vind ik dat de jury zegt dat je ook klaar bent voor de volgende klasse.

Bij de klasses B-M2 ben ik altijd over gegaan nadat ik 10 winstpunten had (kwam altijd uit op 13 of 12 ivm rijden van meerdere wp in een proef) en heb hier nooit nadeel van ondervonden. Ik ben net overgegaan naar de M2 na 14 winstpunten in de M1, maar ik weet dat de oefeningen voor het M2 nog niet goed genoeg bevestigd zijn. Ik heb echter de M1 proeven nu wel gezien en die doorloopt mn paard met twee hoeven in de neus, dus dan groei ik liever in een klasse en kijk ik steeds waar we een beetje staan. Zo hebben paardlief en ik beide weer een uitdaging! :)

Ik zou niet overgegaan zijn als ik thuis geen M2 proef zou kunnen rijden, dus het moet wel kunnen. Dat het de ene keer beter gaat dan de andere keer vind ik dan nog niet erg.

Ik ben wel benieuwd hoe jullie in de training bezig zijn met de volgende klasse ivm overgaan? Dus train je al voor de volgende klasse of ga je daar pas mee beginnen als je daadwerkelijk de winstpunten ervoor hebt en blijf je eerst de punten in je huidige klasse perfectioneren?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 09:31

Ik train al voor de volgende klasse. Eigenlijk al voor veel hoger dan dat ik nu start. Zo ben ik in de stap al bezig met travers en schouderbinnenwaarts. Dit doe ik vooral om het paard lekker los door zijn lijf te krijgen. En daar zijn al deze oefeningen ook voor bedoeld.