Wedstrijd loopt niet goed door zenuwen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renajj

Wedstrijd loopt niet goed door zenuwen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 16:13

Ik rijd nu al een tijdje wedstrijden. En zodra ik dan de bak binnen kom rijden dan word ik altijd rood en me keel staat binnen een paar seconden droog. En wanneer de gene iets voorleest hoor ik het helemaal niet meer goed, en dan is het al telaat. En dan is er paniek in mijn hoofd en dan doe ik maar wat. Al mijn wedstrijden gaan áltijd fout. Ookal denk ik 'Ach we doen gewoon alsof het een rijles is, niks aan de hand' en wanneer ik iedereen zie in die nette pakjes, en iedereen wenst je succes dan word het nóg erger. Ik weet niet wat het is, maar alle wedstrijden gaan fout bij mij door die stomme zenuwen. Ookal denk ik 'Ach als ik de proef maar haal, ik hoef niet 1e 2e of 3e te worden, als ik de proef maar haal' het lukt niet. Iemand die dit ook heeft? Dat alle wedstrijden fout lopen door die stomme zenuwen? En iemand wat tips, ik heb binnenkort weer wedstrijd en ben echt hopeloos. Ik heb me ingeschreven op een super braaf paard, die niets doet. Als je links wilt gaat ie links, en als je wilt aandraven draaft hij aan. Dus iemand tips? Ik ben echt radeloos. -O-

blubjes

Re: Wedstrijd loopt niet goed door zenuwen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 16:17

denk dat je gewoon heel vaak wedstrijden moet gaan rijden zodat je op den duur echt denkt: ach, wat maakt het uit, we zien wel wat voor punten we rijden..
en misschien voordat je de bak inrijdt een paar keer goed diep ademhalen, en tegen jezelf zeggen: we kunnen het!
concentreer je alleen op de stem van je voorlezer, en ach, wat geeft het als je net iets na A de overgang maakt? ja, natuurlijk wil je het helemaal perfect doen, maar voor jou is het nu eerst zaak om gewoon ontspannen de ring in te gaan.

ik hoop dat je hier wat aan hebt! succes!

Renajj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 16:22

blubjes schreef:
denk dat je gewoon heel vaak wedstrijden moet gaan rijden zodat je op den duur echt denkt: ach, wat maakt het uit, we zien wel wat voor punten we rijden..
en misschien voordat je de bak inrijdt een paar keer goed diep ademhalen, en tegen jezelf zeggen: we kunnen het!
concentreer je alleen op de stem van je voorlezer, en ach, wat geeft het als je net iets na A de overgang maakt? ja, natuurlijk wil je het helemaal perfect doen, maar voor jou is het nu eerst zaak om gewoon ontspannen de ring in te gaan.

ik hoop dat je hier wat aan hebt! succes!

Oke, ook ga ik vragen aan me moeder of ze niet meer wilt zeggen 'kom op, je kunt het' 'succes' 'het gaat je vast lukken' want dat werkt me alleen maar meer op me zenuwen. Ook al bedoeld ze het lief hoor. Ook heb ik eens een wedstrijd gehad, ik mocht de bak binnen en toen ging de jury net pauze houden. En mocht ik nog 10 minuten gewoon door de bak rijden. Wat wel erg fijn was, daardoor was ik een stuk minder zenuwachtig. Dus ik hoop dat ik weer bijna als laatste ben, en de jury weer pauze gaat houden. Bedankt voor je tips! :)

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 16:24

Oh... Zo herkenbaar.
Weet je wat dit is? Faalangst. Ik heb EXACT hetzelfde, ik denk EXACT hetzelfde.
En weetje, ik weet niet hoe ik eraan ben gekomen, maar al helemaal niet hoe ik er vanaf kom.

Heb je al eens iets geprobeert als Bach Rescue spray? Smaakt naar Whiskey :')
Merk dat het bij mij wel iets van verschil maakt. Desondanks is het iets waar je niet snel vanaf komt. Ik probeer daardoor vaker op wedstrijd te gaan, zodat ik 'gewend' raak aan de spanning.

Renajj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 16:30

Roxxiejj schreef:
Oh... Zo herkenbaar.
Weet je wat dit is? Faalangst. Ik heb EXACT hetzelfde, ik denk EXACT hetzelfde.
En weetje, ik weet niet hoe ik eraan ben gekomen, maar al helemaal niet hoe ik er vanaf kom.

Heb je al eens iets geprobeert als Bach Rescue spray? Smaakt naar Whiskey :')
Merk dat het bij mij wel iets van verschil maakt. Desondanks is het iets waar je niet snel vanaf komt. Ik probeer daardoor vaker op wedstrijd te gaan, zodat ik 'gewend' raak aan de spanning.

Aha eindelijk iemand die precies het zelfde heeft. Maar weetje wat het gekke is, alleen tijdens wedstrijden heb ik dit. Als ik even iets moet voordoen tijdens de paardrijd les, of gewoon mensen langs de bak rand staan te kijken wanneer ik aan het rijden ben heb ik er geen moeite mee. Maar wanneer ik een wedstrijd aan het rijden ben is er alleen paniek in mijn hoofd. Paniek, paniek en nog eens paniek.
Hmm misschien toch eens die spray proberen, wie weet helpt het een beetje. :)

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 16:36

ik snap dat je het allemaal goed wil doen en dat het allemaal dood eng is..;-)
ik denk dat je eigenlijk nog helemaal geen doel voor jezelf moet stellen, zorg voor een goeie ademhaling en heb lak aan wat iedereen denkt en zegt.. probeer je zo goed mogelijk te concentreren op de voorlezer en doe je best meer kun je niet doen.. en ach dan gaat het een keer fout.. dat gebeurt iedereen je kan niet van de een op andere dag zomaar ineens de sterren van de hemel rijden op een wedstrijdje.. probeer er vooral lol in te houden dat is belangrijker als winnen of wat dan ook.. en als je er zelf om kan lachen als er weer eens iets mis gaat merk je vanzelf dat het makkelijker word op den duur!
succes

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 16:37

Ik heb precies hetzelfde, ik kan er niet tegen als ik op de vingers wordt gekeken, en met dressuur letten ze overal op.
Ik rij dit jaar geen wedstrijden, even rust, want het werd steeds erger.
Met afrijden voor de auto had ik het ook, gevolg pas na 5 keer geslaagd, maar ben elke dag dankbaar dat ik hem heb. Heeft wel veel overtuiging gekost van mijn vriend, want ik wilde na 3 keer niet meer.
Ik lees lekker mee en misschien vind ik ook de gouden tip.
(let wel bij mij werd het erger door het vaker te doen)

Renajj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 16:43

Patries90 schreef:
ik snap dat je het allemaal goed wil doen en dat het allemaal dood eng is..;-)
ik denk dat je eigenlijk nog helemaal geen doel voor jezelf moet stellen, zorg voor een goeie ademhaling en heb lak aan wat iedereen denkt en zegt.. probeer je zo goed mogelijk te concentreren op de voorlezer en doe je best meer kun je niet doen.. en ach dan gaat het een keer fout.. dat gebeurt iedereen je kan niet van de een op andere dag zomaar ineens de sterren van de hemel rijden op een wedstrijdje.. probeer er vooral lol in te houden dat is belangrijker als winnen of wat dan ook.. en als je er zelf om kan lachen als er weer eens iets mis gaat merk je vanzelf dat het makkelijker word op den duur!
succes

Hmm oke. Idd misschien is het wel dat ik altijd een doel wil hebben. Zoals ik al zei 'Als ik de proef maar haal' dus is dat mijn doel. Toch proberen om geen doel voor met te stellen. :o

Renajj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 16:47

mellen95 schreef:
Ik heb precies hetzelfde, ik kan er niet tegen als ik op de vingers wordt gekeken, en met dressuur letten ze overal op.
Ik rij dit jaar geen wedstrijden, even rust, want het werd steeds erger.
Met afrijden voor de auto had ik het ook, gevolg pas na 5 keer geslaagd, maar ben elke dag dankbaar dat ik hem heb. Heeft wel veel overtuiging gekost van mijn vriend, want ik wilde na 3 keer niet meer.
Ik lees lekker mee en misschien vind ik ook de gouden tip.
(let wel bij mij werd het erger door het vaker te doen)

Ik kan er ook niet tegen als mensen naar me kijken. En bij ons hebben we de kantine, met een groot raam waar dus alle mensen door heen kijken. En dan naast de bakrand staan ook nog mensen. Ik denk dat ik eigenlijk nog meer wedstrijden moet gaan rijden. Op de manege hebben ze ieder jaar maar 4 wedstrijden. Weet iemand of je nog ergens wedstrijden kan rijden met een manege paard?
Volgens mij niet?! Je moet toch een eigen paard hebben voor officiële wedstrijden te mogen rijden?

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 17:00

Met FNRS wedstrijden hoef je geen eigen paard te hebben :j

Weet je wat het is bij faalangst. Je kan wel zeggen 'het doet me niets, het maakt niet uit wat er gebeurt, als ik maar lol heb', dat helpt niet. Die succeswensingen, oef, nee, dat werkt bij mij ook echt averechts.
Overal scheit aan hebben, heb ik ook, maar op wedstrijd gaat mijn onderbewustzijn vreselijk tegen me werken en werkt dat 'scheit hebben' niet.
Ik probeer echt zo goed mogelijk getraind te hebben, zodat ik op de wedstrijd niet voor onverwachte dingen te komen te staan. Ik weet niet of jij dat ook hebt, maar ik kan heel slecht tegen dat soort dingen.

romancehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 17:09

Het beste is om je proeven van te voren te leren !
Dat helpt mij erdoorheen.
Zodat je al weet wat er komt na iedere oefening.
Dus als je dan niet goed geluisterd hebt, je in ieder geval verder kan rijden.
En oefen stukjes van je proef week of twee van te voren.
overgangen , netjes op de letter etc.
Zo leer je je proef ook beter.
Dan weet je dat je na het halstrekken , een middendraf hoort te doen of anders.
En misschien niet in de buurt starten. Zodat je minder aan het falen kunt denken. Niemand die meekijkt.
Scheelt ook.

Renajj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 17:19

Roxxiejj schreef:
Met FNRS wedstrijden hoef je geen eigen paard te hebben :j

Weet je wat het is bij faalangst. Je kan wel zeggen 'het doet me niets, het maakt niet uit wat er gebeurt, als ik maar lol heb', dat helpt niet. Die succeswensingen, oef, nee, dat werkt bij mij ook echt averechts.
Overal scheit aan hebben, heb ik ook, maar op wedstrijd gaat mijn onderbewustzijn vreselijk tegen me werken en werkt dat 'scheit hebben' niet.
Ik probeer echt zo goed mogelijk getraind te hebben, zodat ik op de wedstrijd niet voor onverwachte dingen te komen te staan. Ik weet niet of jij dat ook hebt, maar ik kan heel slecht tegen dat soort dingen.

Idd dat heb ik ook. Ik denk van te voren, Ach het is maar een les, gewoon rijden hoe je normaal ook rijd. Maar toch gebeurt er iets daar boven waardoor ze zenuwen weer de baas spelen. Jep ik oefen ook heel veel voor de wedstrijd. Maar dan ben ik eindelijk op het moment dat het goed gaat en dan gaat 1 ding fout en dan is er overal in mijn lijf paniek.

romancehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 17:33

Als 1 ding fout gaat kun je nog steeds winstpunten halen.
Heb weleens een oefening niet laten zien in een proef omdat ie weigerde en ben toen toch met twee winstpunten naar huis gegaan.Blijven focussen op wat verder komt.
Daar kun je het juist weer mee omhoog halen.
succes de volgende keer.

Renajj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 18:12

romancehorse schreef:
Als 1 ding fout gaat kun je nog steeds winstpunten halen.
Heb weleens een oefening niet laten zien in een proef omdat ie weigerde en ben toen toch met twee winstpunten naar huis gegaan.Blijven focussen op wat verder komt.
Daar kun je het juist weer mee omhoog halen.
succes de volgende keer.

Ja dat klopt. Maar in mijn hoofd is er dan paniek waardoor er nog meer dingen fout gaan en ik dus alles verknal.
Maar wat mijn instructrice zegt, als er iets fout is gegaan. Draai een volte en doe de oefening opnieuw. De jury wilt graag zien dat jij iets kan verbeteren en niet dat je paard dan gaan hollen of iets. Dus door jezelf te verbeteren krijgen wij juist extra punten.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 18:19

TS, heb jij dan ook dat je perfectionistisch bent? Dat als 1 ding fout gaat, dat de rest dan ook niet meer gaat? Dat je dan denkt 'nou heb ik het verne"kt, nu wil het niet meer'? Tenminste, als bij mij 1 ding fout gaat, gaan er daarna steeds meer dingen fout.

Proef leren kan helpen, maar denk dat vooraf goed trainen ook veel helpt. Als je weet dat je altijd middendraf op de diagonaal moet rijden, daar op oefenen. Gebroken lijnen met daarvoor doorzitten of juist daarna. Aangaloperen op de volte. Proef gewoon een paar keer oefenen met een voorlezer. Bij mij helpt het niet heel erg, heb dezelfde spanning als ik gewoon een proef oefen met training hoor, maar ik kan daardoor wel beter evalueren.

Niet teveel blijven focussen op hoog eindigen. Ik heb jaaaaaaren mezelf voorgehouden: Vandaag ga ik voor de allerlaatste plaats en ik wil geen winstpunten. Was ik niet de laatste en had ik wel winstpunten, was mijn dag al goed (ik kan er heel lang over in blijven zitten als ik laag gescoord heb)

Renajj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 18:33

Roxxiejj schreef:
TS, heb jij dan ook dat je perfectionistisch bent? Dat als 1 ding fout gaat, dat de rest dan ook niet meer gaat? Dat je dan denkt 'nou heb ik het verne"kt, nu wil het niet meer'? Tenminste, als bij mij 1 ding fout gaat, gaan er daarna steeds meer dingen fout.

Proef leren kan helpen, maar denk dat vooraf goed trainen ook veel helpt. Als je weet dat je altijd middendraf op de diagonaal moet rijden, daar op oefenen. Gebroken lijnen met daarvoor doorzitten of juist daarna. Aangaloperen op de volte. Proef gewoon een paar keer oefenen met een voorlezer. Bij mij helpt het niet heel erg, heb dezelfde spanning als ik gewoon een proef oefen met training hoor, maar ik kan daardoor wel beter evalueren.

Niet teveel blijven focussen op hoog eindigen. Ik heb jaaaaaaren mezelf voorgehouden: Vandaag ga ik voor de allerlaatste plaats en ik wil geen winstpunten. Was ik niet de laatste en had ik wel winstpunten, was mijn dag al goed (ik kan er heel lang over in blijven zitten als ik laag gescoord heb)

Jep dat heb ik ook! Een heel klein dingetje gaat fout. Zoals een hoek in rijden, ik noem maar iets, dan gaat direct daarna alles fout.
Me moeder zei 'Renée, ik denk dat je altijd zenuwachtig bent door het woord 'wedstrijd'.' Want haar vriendin haar zoon rijd ook paard. En op die manege doen ze niet eens met eerste, tweede en derde plek. Daar kijken ze gewoon puur naar of je vooruit bent gegaan. En je kunt de proef halen, en je kunt zakken. En er zijn daar helemaal geen bekers. En daar noemen ze het proefrijden. En geen wedstrijd. Dus zei me moeder dat ik het voortaan ook zo moest gaan noemen, proef rijden. Maar volgens mij helpt het geen ene reet. :')
Maar goed.

Ik denk dat ik een paar weken van te voren de proef ga doorlezen, iedere dag. En dingen waar ik moeite mee heb in de les ga oefenen.
En ik nog een aantal keer vrij ga rijden, en dus de proef een aantal keer rijd. En vooral proberen niet zenuwachtig te zijn. :')

kaylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 18:38

Probeer eens valdisperd dit geeft rust in je hoofd en is niet verslavend :D
1 de avond voor de wedstrijd en 1 op de wedstrijd dag verder niet.

Het helpt echt! :j

Renajj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 18:59

kaylah schreef:
Probeer eens valdisperd dit geeft rust in je hoofd en is niet verslavend :D
1 de avond voor de wedstrijd en 1 op de wedstrijd dag verder niet.

Het helpt echt! :j

Wat is een valdisperd precies? :o

kaylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 19:01

Pilletje te koop bij drogist. Wordt veel gebruikt voor examens tegen teveel spanning.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 23:38

Mocht het niet helpen, die Bach Rescue is een tandje scherper. Ook niet verslavend (is ontzettend smerig).
Je kan evt je dokter vragen om Propanolol. Mijn faalangst is zelfs nog heftiger bij tentamens en mondelingen, daar helpt het nu goed bij :j

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 23:40

ulle_nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 00:28

bach resque druppels een paar druppels op je tong een half uurtje voordat je erop gaat

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 01:02

Ik vind nu niet dat je pilletjes of een sirooptje moet gaan innemen. Ik begrijp wat je bedoelt, hier spreekt er 1 met jaren van plankenkoorts en doodsangst bij het woord wedstrijd :p Bij iedereen is dit anders. Ik ben inderdaad rustiger geworden na een jaartje of 2.

Wat bij mij altijd helpt is een goede voorbereiding. 1. Als ik weet dat alles klaar ligt en helemaal klaar is om aan de slag te gaan, kan ik mijn slaap meestal al vatten. (Goed teken) 2. Dan is er ook nog iemand die je helpt. Al is het gewoon een vriend of vriendin die bij je blijft (en je als het even kan niet nog zenuwachtiger maakt). 3. Zorg dat je je proef kent! Oefen deze op voorhand al eens met het paard waar je gaat mee deelnemen en doe het alsof het de wedstrijd zelf is. (wel opnieuw beginnen als iets niet lukt) 4. Oefen elk deel van je proef eens apart met je trainer ofzo. 5. Verwacht na al deze voorbereiding nog steeds niet te veel van je paard en/of je proef. Het is goed om er zin in te hebben, maar je rijd nog steeds maar voor het plezier ;) niet voor de resultaten. Je zult zien naarmate je het langer doet dat de resultaten ook wel eens wat zullen belonen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, in ieder geval veel succes! En vooral, veel plezier ;) want daar doe je het nu eenmaal voor.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 01:21

Ow wat herken ik je probleem. En het is ook echt een lastig probleem.
Waar je het meest aan zal hebben is routine, en je niet gek maken in je kop.

Ik rij nu zo'n 5 jr wedstrijden en sinds 2 jr fanatieker. Ik kan je vertellen als ik op moet stijgen ben ik zo slap dat ik de beugels niet in kom. Even in rijden en het gaat goed, maar zodra mijn naam geroepen word val ik haast flauw van spanning.
Mijn instructrice snapte ook niet waarom ik geen punten haalde, tot ze mij moest jureren in het M. Tja..
Door veel wedstrijden te rijden is dit een stuk beter geworden.
Pillen homeopatisch of medisch heeft geen zin. Dit zal het niet weg nemen.
Je zult je kop er bij moeten neerleggen en je zelf niet druk op leggen. Want het is de druk waardoor je tenonder gaat.
De druk van willen of moeten presteren.
Het moet niet. En zolang je je zelf verteld dat je gewoon voor je plezier rijd. Dan zal het steeds beter gaan.

Kop op meid. Je kunt het ;)

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 01:56

Zooist schreef:

wat een super leuk stuk heb je geschreven!!!

Om verder even in te haken, ik herken het probleem :o

Hoe vaak ik wel niet mijn proef verpruts door de zenuwen....

Ik vind het heel moeilijk om tijdens de proef na 1 mislukt onderdeel weer vooruit te gaan denken. Ik blijf hangen op wat er verkeerd is gegaan.
Ik ben gespannen omdat mijn paard niet 1 van de braafste is, ik stop met rijden om een ontploffing te voorkomen en ga meeliften :o

Op advies neem ik pilletjes van Valdispert, die helpen me wel iets om de scherpe kanten van mijn zenuwen weg te nemen :j