timing op je wedstrijddag - ochtendproefje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vladimir1979

timing op je wedstrijddag - ochtendproefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 18:34

Hi, omdat het alweer een tijdje geleden is, graag even jullie ideeën over het timen van de voorbereiding op de wedstrijddag zelf. ik maak mijn herintredend debuut a.s. zondag 25 nov. ik wil alle spullen iig de avond ervoor al klaar hebben staan, en ook alvast invlechten, maar wil vooral rust inbrengen en wat ruimte voor eventuele vertraging.

5:30 opstaan, laatste check op startlijsten.nl
6:00 groom ophalen en naar de stal rijden (ongeveer 10 km vanaf huis van groom [heeft geen vervoer anders])
6:30 paard van de wei halen (had erover gedacht om 'm 's ochtends op stal te laten en niet met de groep de wei op, maar heb liever dat het een beetje normale routine blijft en dus niet over de zeik gaat als 'ie niet met z'n vriendjes mee de wei op mag; en ja, mijn pensionhouder laat de paarden erg vroeg op de dag de wei op [rond 6u] en ja, ook als het dan dus donker is)
op dit moment de vlechtjes checken, voorpluk knotten, staart vlechten, evt. sokken nog wassen, borstel eroverheen halen, laatste dingen in de auto laden, bandageren, deken op
7:15 gaan laden
7:30 gaan rijden (ongeveer 25 km)
8:10 ter plekke, inschrijving betalen bij wedstrijdsecretariaat, kennismaken
8:25 omkleden wedstrijdkleding (jasje, plastron, hoedje)
8:35 opzadelen, napoetsen, controleren harnachement
8:50 te paard inrij-bak
9:35 start eerste proefje
9:49 start tweede proefje

nou, graag jullie ideeën of eigen voorbereiding.

Utixo

Re: timing op je wedstrijddag - ochtendproefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:37

Ademhalen, komt heus wel goed allemaal.

Ik zou je paard lekker op stal laten, veel makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:38

8:25 omkleden wedstrijdkleding (jasje, plastron, hoedje

Ik zou persoonlijk hier wat langer de tijd nemen. Zeker als het een nieuwe lokatie is..
Kijk nog even een proefje van een ander, kijk waar je los moet rijden etc.. Zodat je lekker rustig kan zadelen enzo :j

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:40

Doe je echt een heel uur losrijden?

Maar idd rustig blijven, horloge meenemen en ik zou ook paardje op stal laten staan maar dat is iets wat je zelf moet bekijken voor je paard.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:41

Je hebt veel tijd staan voor eht inrijden, is dat nodig? Heb je dan de pijp niet leeg gereden? En inderdaad, ademhalen, en niet te strak regelen. Anders schiet je juist in de stress als je schema niet goed loopt.
Zelf kijk ik altijd hoe laat ik moet starten. Ik wil er 45-60 minuten van te voren zijn. Dan reken ik uit hoe lang het rijden is, en zorg ik dat ik 1-1,5 uur van te voren op stal ben om te vlechten. Start Z1, dus hoef niet noodzakelijk te wassen, scheelt al een boel!

Wat Fresley zegt, vind ik een beetje overdreven eerlijk gezegd. Inschrijven duurt 5 minuten, dus zou daar neit nog meer tijd voor rekenen!

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 18:46

hi, dank voor jullie snelle reacties: het is de eerste keer dat ze mee gaat op wedstrijd, dus wilde wat ruim de tijd nemen voor het wennen aan vreemde omgeving, ik ga zeker niet een uur lang opwerken. rondstappen, rustig worden of blijven ;-)
ademhalen, da's een goede, die had ik nog niet ingepland :-) haha.
wil wel graag naar anderen kijken, maar schema begint om 9 uur en dan wil ik er zelf ook al opzitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:55

Ik rekende altijd terug vanaf mijn starttijd.. Dus 9 uur rijden is 8 uur er zijn, reistijd en kijken hoeveel tijd je nodig hebt voor vlechten, poetsen en inpakken. Vlechten deed ik nooit de avond ervoor, want dan werden ze weer lelijk. Paard buiten of binnen laten ligt aan het paard.. Ik vond het zelf wel lekker om hem even buiten te laten, dan kon ie zijn energie kwijt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:00

Ik vind het wel heel ruim gepland met erg veel reserves.
5:30 opstaan, laatste check op startlijsten.nl. Die check kun je ook de avond ervoor al doen. Dan kun je je schema evt. ook nog aanpassen.
6:00 groom ophalen en naar de stal rijden (ongeveer 10 km vanaf huis van groom [heeft geen vervoer anders]). Dit is ook al ruim.
6:30 paard van de wei halen. Ik heb de voorkeur om paard ervoor te vlechten, maar doe dat dan ook in 15 min. Wel zou ik staart alvast de dag ervoor wassen als je zo vroeg moet starten. Ik zou hem gedurende de nacht ook niet op de wei laten staan met dit weer. Lekker op stal zetten.
7:15 gaan laden, twijfel je of ie er in gaat, zo niet dan geen tijd voor inplannen.
7:30 gaan rijden (ongeveer 25 km), 40 min. voor 25 km is ook wel ruim
8:25 omkleden wedstrijdkleding (jasje, plastron, hoedje)
8:35 opzadelen, napoetsen, controleren harnachement. Dit is samen met omkleden ook te ruim, zeker als je een groom bij je hebt is dit echt in 10 a 15 min te doen.
8:50 te paard inrij-bak. Dit is natuurlijk afhankelijk van je paard maar ik hou meestal 30 min uit en verkort dat met 5 min. bij warm weer en bij koud/winderig weer + 5 min.
9:35 start eerste proefje
9:49 start tweede proefje

Ik heb een excel overzichtje gemaakt waarin ik mijn starttijd invul en de reistijd en dan rekent ie zelf uit wanneer ik moet gaan beginnen. Mocht je hier belangstelling voor hebben dan moet je maar even je mailadres pb-en.
Volgend dit schema zou ik dus 1,5 uur langer in mijn bedje kunnen blijven liggen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:02

Hihi, volgens mij ben je nu al zenuwachtig, of niet? :D
Zie dat je met hoedje gaat rijden, dus een gebrek aan ervaring lijkt het me niet :)

Bach bloesem druppels kunnen je wel eens helpen!
Wat je trouwens ook kunt doen als de mogelijkheid ervoor is, is met je paard aan de hand even op het terrein rondstappen. Dat doe ik met mijn druktemaker ook altijd en hem helpt het heel erg om even te bewegen na het lange staan in de trailer.

Verder zou ik niet teveel vasthouden aan een strak tijdsschema hoor, ik hou zelf altijd aan dat ik er een uur van tevoren ben en reken dan terug hoe laat ik dan van stal moet vertrekken.

Succes alvast!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:04

TS, relax!!

Ik snap dat het spannend is. Maar des te meer dat je op die dag afwijkt van de planning door mogelijke wijzigingen, des te gestresder je wordt.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:07

als je om 9.35 je eerste proef start is 5.30 op staan wel erg vroeg hoor

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:20

Dan heb je wel lekker lang de tijd om (nog) zenuwachtiger te worden :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:23

Als deze voor het eerst meegaat op wedstrijd dan de tip om het hoedje maar te wijzigen in een cap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:54

Ik reken ook altijd terug vanaf mijn starttijd. Wil er wel altijd lang opzitten vooraf, dus bij 1 proefje zeker 50 minuten, anders 40-45. Dan 20 minuten voor betalen, omkleden en zadelen, en 10 min reserve voor kijken anderen, uitvllers ed. Gemiddeld ben ik er dus 1,5 uur voordat proef inmoet.

Qua reistijd kan je alleen zelf inschatten, scheelt ngal of binnendoor is of snelweg.

Zou je paard wel binnen laten staan, dat hakf uurtje maakt verschil ook niet meer, geeft alleen maar meer onrust denk ik? Vlechteen ed kan je ook alleen zelf inschatten hoelang je nodig hebt.

Maak je niet druk, successies!!

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 08:19

Haha, wel beetje zenuwachtig, maarja, ik weet wel van mezelf dat een goede voorbereiding en een inschatting van tijd wel helpt. Het is idd met cap, wishful thinking daar :D i. en, gelukkig niet enige met overzichtje, jury, pb komt er aan.
Laden heeft ze altijd goed gedaan, dat gaat nu ook wel lukken. Anderhalf uur langer slapen zou niet gek zijn :-)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:58

Zou der niet op het land zetten. Vooral niet met dit weer! En als je haar dan ook nog gevlochten en gewassen hebt de avond van te voren is de kans heel groot dat paardlief even lekker gaat rollen. En dat wil je niet vlak voor je weg gaat ;) En niet te vroeg er op! Ook al stap je eerst heel rustig rond, de indrukken kunnen haar ook uitputten.

Ik reken ook altijd te ruim :P Dus drinken vaak nog even een kopje koffie op het terein, paard staat gelukkig heel rustig op de trailer.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:43

Niet op het land laten zetten inderdaad :-) Verder is je schema behoorlijk ruim, maar beter daar nog even een kopje koffie drinken en naar het toilet dan met haast op je paard :-)

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 18:16

Vanochtend mocht ik dan echt weer aan de bak; toch wat minder tijd ingeruimd, ook doordat het er 1 uur vantevoren zijn eigenlijk wel genoeg is, omkleden en zadelen kost idd niet zoveel tijd.
dus: ik was om kwart over 7 op stal met vriendin/groom, paard uit de wei geplukt, die stond lekker relaxed erbij, dus wel blij met beslissing om haar niet op stal te houden. daarna is vriendin de drie witte sokken gaan wassen en ik gaan vlechten. Maar wat waaide het: de stal is relatief open, doordat de zijwanden bestaan uit brede latten met ongeveer halve cm tussenruimte naast elkaar (lekker open en frisse stallen dus), maar toen ik bijna klaar was met vlechten kwamen de (nog) lege zadelkasten die in het gangpad staan waar ik aan het vlechten was, ineens naar beneden zetten, echt 5 cm naast de hoeven van mijn paard, die dus enorm schrok en 'm achteruit wegpeerde (terecht trouwens, zou ik ook doen), dus die moest ik gaan vangen en kalmeren. dat duurde even, maar gelukkig kon ik het vlechten rustig afmaken. toen de grootste troep opruimen (mijn kast was ook omgevallen, en die was niet leeg..., gelukkig was m'n zadel er al uit), en overal touwtjes omheen gedaan zodat ze niet nog een keer konden vallen. poetskist en poetsemmer ook stuk gevallen, evenals krukje (kast bovenop gevallen)... pfff. M'n merrie was toch een beetje van padje af, en met die harde wind, wilde het laden ook niet zo snel lukken (gewoon niet doorlopen) trailer anders gezet (met aan een kant de wand van de binnenbak) en toen ging het gelukkig wel. al met al zo'n drie kwartier later dan gepland op pad... dat zou errug krap worden. gelukkig was m'n man al op de wedstrijdplek gearriveerd, dus die had al met het wedstrijdsecretariaat besproken dat ik wat later m'n proefjes kon starten (20 min. extra). alle risico-tijd die was ingepland was dus helemaal (en net wat meer) opgegaan.... gelukkig ging het rijden van de wedstrijd naar tevredenheid; het was eerste proef met haar, waar ik er net 2,5 maand mee rijdt, en we nog wat punten in training hebben (mn teugels op maat houden (ikke dus, jury vond dat beeld niet prettig, dus redelijk wat impuls-vijfjes), galop aanspringen moet meer rust hebben, evenals de voltes (terechte 4-en) en de overgangen naar draf en naar stap moeten met veel meer impuls gereden worden (terechte 5-en). de jury had het ook gezien, dus 160/155 punten. maar wel een ontzettende big smile, want ze liep rond alsof ze het elke week doet: nix eng, en lekker te bewerken, dus veel goede moed voor de volgende keren :-) dank voor jullie meedenken, ik plan volgende keer toch weer wat extra risico-tijd in:
hier was de realistische tijd:
7.15 op stal
7.30 trailer aangehaakt, alles ingeladen
7.40 uit de wei, dekens af en poetsen
7.50 vlechten en sokken wassen
8.15 kasten vallen om; paard vangen, kalmeren, zooi opruimen... laatste vlechtje in.
8.45 ingeladen en op weg
9.15 ter plaatse
9.50 1e proefje
10.00 2e proefje

had dus eigenlijk om 9.30 proefje moeten starten... dat was never niet gelukt, en nu eigenlijk ook te kort ingereden, geen galop geoefend, vooral draf & voltes rondgereden.
en een hele hoop weer geleerd vandaag

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 00:58

Voor de volgende x, met dit weer niet op stap gaan met de trailer als het geen spoed is. Het was windkracht 9, dat is onnodig jezelf en je paard in gevaar brengen.

Dan maar afbellen.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 18:07

Idd geen enkele reden om onszelf in gevaar te brengen. Zijn er in t westen ook wedstrijden afgelast? Kan ik me goed voorstellen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:27

Nee, maar wel zat mensen die omwille van het weer niet gegaan zijn. We zitten hier aan de kust, vanuit de politiekorpsen werden zelfs waarschuwingen gegeven om helemaal niet op pad te gaan als het niet nodig was.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:34

hier in friesland zijn de meeste niet op wedstrijd gegaan was hier soms windkracht 10 bij de kust
sommige gingen wel maar die hadden vrachtwagen

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:37

Ligt er inderdaad heel erg aan waar je woont! Wij hadden gister in het zuidoosten Enjoy the Ride-rit. Deze is helemaal goed verlopen :) Het waaide wel stevig maar niet gevaarlijk hard. Heb heerlijk genoten van het weer!
Maar met zulk weer zou ik wel extra (stress/storm)tijd nemen :)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:50

Als de kasten al omwaaien, zou dat voor mij een teken zijn om goed achter je oren te krabbelen of het wel verstandig is om weg te gaan met de trailer ;)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:59

Wauw wat een strakke planning.

Ik reken ook altijd vanaf m'n starttijd. Moet ik om half 10 moet ik er om half 9 zijn. Meeste wedstrijden zijn een uur rijden dus half 8 weg is kwart over 7 laden en is half 7/kwart voor 7 op stal zijn :) Wassen als dat nodig is dan doe ik dat de avond van te voren. Vlechten doe ik nooit de avond van te voren. Vind ik op de een of andere manier altijd een beetje sneu.