Iedere week op wedstrijd teveel ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frenchie155

Iedere week op wedstrijd teveel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 13:24

Hoi,

Graag hoor ik jullie gedachten.
Met onze B pony gaan wij bijna iedere week op wedstrijd. Ze is een topspringpony en in topconditie.
Ze springt sinds vorige week tijdens een concours een 80 en een 90 cm parcours (1 manche, gelijk op tijd). De afgelopen weken is het altijd 70/80 cm parcoursen geweest.
Het zal nog een paar weken zijn, daarna ligt het in de winter hier stil.

Het is dus erg tijdelijk (mid september/oktober/november/1 week december)

Vinden jullie het teveel ?
De pony is in topconditie, springt doordeweeks niet of nauwelijks, wordt dan dressuurmatig gereden en de conditie wordt bijgehouden met interval training in het veld (1x per week). Ze krijgt goed voer, supplementen en is altijd energiek.

sharonalover

Re: Iedere week op wedstrijd teveel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:26

Als jullie en de pony er plezier in hebben zou ik niet weten waarom het te veel is :)

Als de pony nog jong is zou ik er wel mee uitkijken, maar de meeste pony's kunnen dit echt wel hebben hoor :)

En als de pony inderdaad gewoon lekker energiek is, gewoon blijven doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:28

Een keer per week springen vind ik qua belasting niet te zwaar voor een volwassen pony in goede conditie. Als de pony makkelijk reist (geen stresstoestanden op de trailer) dan maakt het in mijn ogen niet uit of dat thuis gebeurd of op wedstrijd.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:29

Ligt aan de omstandigheden.
Heeft de pony veel last van stress op wedstrijden of is hij erg jong? Dan is het wel erg veel.
Vindt hij wedstrijden prima en is hij volwassen, dan lijkt het me geen probleem. Ik zie een wedstrijd niet heel anders dan een gewone dag rijden. Zolang hij in de rest van de week maar voldoende rust heeft.

Frenchie155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 13:32

Oh oh wat fijn deze reacties. Tjee, ik zat er helemaal doorheen na al die stalcommentaren achter mn rug.

Pony loopt de trailer op alsof ze naar haar stal gaat, geen enkele stress, helemaal niks.
Ze is 12 jaar dus een prima leeftijd.
Natuurlijk is een 90 parcours stevig aanpoten voor d'r maar ze kan een 1meter parcours ook nog aan, echt een superspringer. Bedoeling is dat ze straks alleen maar 90 doet maar aangezien mijn dochter net overgestapt is naar 90, wil ik haar nog even in 2 categorieen houden tot ze (mn dochter) helemaal gewend is.

Ze gaat iedere dag van 9-15 naar de wei met andere pony's, er is nergens stress of wat dan ook.

Nogmaals dank voor de snelle reacties

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:05

Ik vind het zelf te veel. Ik ga met mijn paard nooit meer dan 2x in de maand op wedstrijd. Het is toch een spannende dag voor een paard. Op de trailer is altijd spannender dan gewoon op het land staan. En op een vreemd terrein rijden ook. Ik vind 2x in de maand meer dan genoeg. De andere weekenden wil ik ook gewoon eens leuke dingen met mijn paard doen. Lekker naar het strand/bos of gewoon een dagje vrij.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:11

Ik zou er niet aan moeten denken om elk weekend op wedstrijd te gaan. Ik zou wel elke maand een wedstrijd willen rijden maar daar houd het dan wel bij op.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:13

Ik ga ook bijna elk weekend op wedstrijd. Maar dit is vaak niet elk weekend met zelfde paard. Al heb ik dit wel gedaan toen ik nog alleen ohz reed.
Is niks anders dan gewoon thuis een rondje rijden, dus alleen maar goede training. Tenzij je een stresskip paard hebt, dan zou ik het niet doen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:16

Hangt er zo erg af wat het paardje gewend is. Qua belastig vind ik het wel meevallen. Leeftijd 12 is prima om dat aan te kunnen. Voor haar zijn het geen nieuwe indrukken meer op concour, dus gewoon "standaard". Wat maakt het dan uit?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:24

als je zelf aangeeft dat een 90 cm parcours flink aanpoten is, en ze dus iedere week een rondje 80 en een rondje 90 doet, vind ik dat persoonlijk best veel. Niet voor een paar keer, maar van half sept to begin december is dus drie maanden. Bovendien, van 1 * in de week intervaltraining bouw je geen conditie (verder) op, daarvoor moet je om de vier dagen galopwerk doen.

BonnieBalou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:48

Ik ga zelf iedere maand, maar ik vind dat het er heel erg aan ligt hoe erg ze haar best moet doen voor het parcous. Is ze heel erg nat? Heeft ze veel stress? Maar ik denk dat het wel gewoon kan hoor!

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:20

Ik vind dat je naar je paard moet kijken. Ik start maximaal 3x in de maand, maar m'n paard loopt ook de trailer op alsof het z'n stal is. Als ik hem los laat staan loopt hij er zelfs vanzelf op. :+
Merk echt dat hij er plezier in heeft als we op stap gaan, dus in dat geval zou ik zeggen elke week is niet te veel. Maar als je een paardje heb die de trailer niks vind, en altijd erg zenuwachtig op wedstrijd is, zou ik het niet doen. Verder wb dat springen vind ik het ook niet te veel hoor. Als er de rest van de week niet op die hoogte gesprongen wordt ben ik van mening dat een gezond paard dat gewoon aan zou moeten kunnen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:26

Als het paard geen problemen heeft met ander terrein en vervoeren, zie ik geen probleem om elke week op wedstrijd te gaan. Of je nou thuis een uur rijd of een wedstrijdje buiten de deur, zolang alle partijen er plezier in hebben prima toch :)

Als iemand iedere week op buitenrit gaat met zn paard (+trailer) vind niemand het zielig.

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 08:35

Hou het paardje in de gaten en zorg dat deze ook een rustdag in de week heeft om te kunnen herstellen.
Zolang er plezier is en alles heel blijft (ook geen signalen dat het te zwaar is) zou ik gewoon lekker gaan.
Ik moet er persoonlijk niet aan denken:) Soms heb ik elke week wedstrijd daar ik 2 paarden rij of za en zo in hetzelfde weekend. Voor mezelf en de wasmachine vind ik het altijd een hoop gedoe:)

Frenchie155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 14:07

Nogmaals bedankt voor alle reacties.
Het is fijn om door de meerderheid bevestigd te worden in je gevoel dat het ok is, hoewel iedereen uiteraard zijn eigen mening heeft.

Even voor de duidelijkheid
Met dat het best aanpoten is voor een B pony bedoelde ik dat een 90 cm parcours best aanpoten is voor een B pony qua hoogte (vergelijkbaar Z nivo ?). Die van ons vliegt eroverheen en is nog vol energie. Ook zweet ze niet erg dus ik merk daar zelf niet veel van bij haar.
Ook doen we dit 90cm parcours maar 3 keer tot de winterstop (2 maanden geen wedstrijden). Daarvoor was het 70/80.
Op wedstrijd huren we altijd een box voor haar dus ze staat nauwelijks aan de trailer (met uitzondering van 2 dressuurwedstrijden in de zomer waar ze lekker kon grazen tussendoor). Stress komt absoluut niet in haar woordenboek voor en de meeste locaties kent ze nu ook wel.

Ze vindt springen gewoon ontzettend leuk, je ziet het aan alles in haar. Ze is altijd erg gretig.

Uiteraard heeft ze een dag vrij in de week, en maandag na de wedstrijd wordt ze alleen maar gestapt (en gaat ze de hele dag, zoals iedere dag, de wei op).

Ik blijf mijn gevoel volgen en dan zal het wel goed gaan :)
Laatst bijgewerkt door Frenchie155 op 22-11-12 14:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:09

Ik ben ook een tijdje ieder weekend op wedstrijd gegaan met mijn 5-jarige :) Hij had geen stress op wedstrijd en we hadden er plezier in, dus waarom niet?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:11

ik zou drie maanden op rij iedere week een M/Z parcours voor mijn paarden veel te gek vinden, en die zijn crossfit (op L/M niveau). Maar goed, daar maakt ieder zijn eigen keuzes in.

Je hebt je randvoorwaarden goed voor elkaar (stal op wedstrijd bv) goed voor elkaar, maar dan nog vind ik het onverstandig. De po ny kan eht nog zo leuk vinden, iedere week weer vragen om te presteren op een behoorlijk niveau en dat maanden aan een stuk vind ik niet verstandig. Ik denk dat je pas te laat kunt zien of het te veel is geweest. Ik weet iig dat wij vroeger die fout hebben gemaakt met een paard dat wedstrijden ook altijd leuk leek te vinden. Tot die ineens helemala niets meer deed, en dat was geen fysieke reden. Sindsdien ben ik een stuk secuurder in mijn wedstrijdplanning.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 22-11-12 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

XAnoukdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:12

rewegema01 schreef:
Nogmaals bedankt voor alle reacties.
Het is fijn om door de meerderheid bevestigd te worden in je gevoel dat het ok is, hoewel iedereen uiteraard zijn eigen mening heeft.

Even voor de duidelijkheid
Met dat het best aanpoten is voor een B pony bedoelde ik dat een 90 cm parcours best aanpoten is voor een B pony qua hoogte (vergelijkbaar Z nivo ?). Die van ons vliegt eroverheen en is nog vol energie. Ook zweet ze niet erg dus ik merk daar zelf niet veel van bij haar.
Ook doen we dit 90cm parcours maar 3 keer tot de winterstop (2 maanden geen wedstrijden). Daarvoor was het 70/80.
Op wedstrijd huren we altijd een box voor haar dus ze staat nauwelijks aan de trailer (met uitzondering van 2 dressuurwedstrijden in de zomer waar ze lekker kon grazen tussendoor). Stress komt absoluut niet in haar woordenboek voor en de meeste locaties kent ze nu ook wel.

Ze vindt springen gewoon ontzettend leuk, je ziet het aan alles in haar. Ze is altijd erg gretig.

Uiteraard heeft ze een dag vrij in de week, en maandag na de wedstrijd wordt ze alleen maar gestapt (en gaat ze de hele dag, zoals iedere dag, de wei op).

Ik blijf mijn gevoel volgen en dan zal het wel goed gaan :)

super :j

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:14

Ik vind het persoonlijk een beetje te veel. Je moet naast rust en herstel voor spieren van de pony ook om je eigen herstel en rust denken. Ik moet er niet aan denken hoor, elk weekend starten. Met mijn opleiding is dat al helemaal niet te doen.
Om de week zou ik persoonlijk een veel beter rooster vinden(en dat is zelfs voor mezelf niet haalbaar).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:25

ik vraag me eigenlijk af waarom je zo vaak op wedstrijd gaat? Heb je een doel voor ogen en een daarbij horende opbouw? Ik heb nl niet per se problemen met iedere week op wedstrijd gaan, wel met zo'n extreem lange periode en zeker als daar dan ook ieder week op het scherpst gereden wordt. Of dat nu 90 cm is of wat lager maar dan bv een snelle barrage. Ik krijg een beetje de indruk dat er geen opbouw aan ten grondslag ligt (bouw je bv ook af na die drie maanden?), zie ook die intervaltraining en dat vind ik zorgwekkender.

Frenchie155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 14:29

Ik begrijp wat je bedoelt Lielle maar wij springen door de weeks niet of nauwelijks. Ik kan me niet voorstellen dat dus 1x per week een flink parcours (maar wel wat ze prima aankan) te belastend zou zijn of dat ze daarvan "in de stop" zouden gaan. Wel als je doordeweeks ook nog flink op hoogte zou trainen.
Er zijn geen barrages, het is 1 ronde en thats it.
Ik begrijp niet zo goed dat je denkt dat er geen opbouw is. We trainen al jaren met die pony (en nee, niet iedere week op wedstrijd, dat kwam nu net zo uit in het schema dit najaar).
Ook de afbouw baart je zorgen, Hoe bedoel je ? Ik zeg alleen dat dan de wedstrijden stilliggen. De training gaat gewoon door. Denk je dat we die pony in de winter op stal zetten met de deur op slot en hem er in het voorjaar weer uitsleuren ?

Ook al zou je helemaal niet op wedstrijd gaan, dan train je toch ook wel 1x per week op hoogte ?

Goed, zoveel mensen zoveel meningen dus dit zijn van die discussies waar nooit een einde aan komt omdat iedereen een eigen mening heeft. :) :)

Dus ik vind het een mooi einde van de discussie.
Fijne (rustige) winter allemaal :) :)
En ja.........heerlijk weer een keer uitslapen op de zondag kijk ik ook ERG naar uit

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:45

nee, ik train niet een keer in de week op hoogte, dat doe ik zelfs maar zelden. In de opbouw naar het crossseizoen doe ik galoptraining en ik rijd een paar crosstrainingen. De rest van de tijd besteed ik aan dressuurwerk en af en toe een spring- of crossles maar zeker niet iedere week en met een ervaren paard vrijwel niet naast de wedstrijden (1 a 2 per maand). Als ik jouw programma zou kopieren, zou dat betekenen dat mijn paarden drie maanden lang ieder weekend een L cross, B springwedstrijd of een crosstraining zouden hebben gelopen en dat zou ik veel te veel hebben gevonden. En ook mijn paarden vinden wedstrijden leuk, maar ik wil ze wel tegen zichzelf beschermen.

Verder zie ik geen opbouw in je wedstrijdschema. Je rijdt al sinds september iedere week wedstrijd, en stopt er dan ineens mee in december. Je bouwt zo te lezen niet op naar een paar pieken in je programma. Vervolgens in de winter twee maanden niets en dan? Ik begreep overigens dat je in de winter helemaal niet zou rijden (je OP is niet eenduidig daarin), en dan is het heel verstandig om rustig af te trainen en niet een topfit paard ineens op het land te zetten niets mee te doen. Als je de winter rustig dorowerkt is dat minder aan de orde.

Ik ben wel verbaasd dat je nu ineens de discussie wil eindigen, nu er een kritische noot komt. Ik zou toch eens goed nadenken over het programma en er je voordeel mee doen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:52

Ik zelf ga ook veel op concoursen, soms elke week soms lopen ze zelfs meerdere keren per week als het zo uit komt. Als je je door de weekse training er op aan past kan het prima. Je kent je eigen paard het best en meestal geven ze wel aan als het teveel is.

Maar ik ben hierin ook vrij nuchter. Bij mij staan ze hele dagen op de wei, doen dus eigenlijk 23 uur per dag niets behalve beetje op stal en in de weide staan en dan een half uur/drie kwartier per dag aan het werk. De 4 jarige loopt 3 a 4x per week, de 8 jarige ongeveer 5 a 6 keer. Heb ik veel wedstrijden maak ik een extra buitenritje ipv in de bak trainen.

Enige wat ik me afvraag: waarom alleen van september t/m december? En daarna ineens niets meer. Dan zou ik het liever verdelen over een grotere periode en dan eens een week niet gaan.
Wat doe je de rest van het jaar?

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:11

Ik ben het met Rowo eens. Zelf ga ik ook zeker drie keer per maand op wedstrijd, helemaal met jonge paarden. Soms ook twee dagen achter elkaar. Ze moeten leren dat het normaal is om op wedstrijd te gaan en imo leren ze dat minder snel als je een keer in de drie weken gaat. Tegen de tijd dat je weer op wedstrijd gaat zijn ze de vorige keer weer kwijt waardoor je alleen maar meer spanning en stress krijgt. Mijn oudere paard probeer ik om de week mee te nemen zodat hij in zijn ritme blijft. Persoonlijk denk ik niet dat een paard daar veel van lijdt, helemaal alsje doordeweeks correct traint en af en toe een rustdag geeft.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:12

maar gaan jullie drie maanden op rij iedere week op wedstrijd, of werk je in periodes?