Kür op muziek - prijs, ervaringen, tips etc.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wanted2003

Kür op muziek - prijs, ervaringen, tips etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 09:25

Hallo allemaal,

Nu ik Z2 dressuur ben met mijn paard durf ik dan eindelijk aan een kür op muziek te denken. Ik heb gegoogled en zie meerdere aanbieders, maar mijn vraag is nu aan jullie: door wie hebben jullie een kür laten maken en wat zijn jullie ervaringen?

Hebben jullie verder nog tips? Ik heb een groot en stoer paard, welke muziek past dan goed? Ik wil graag iets moderns.

Daarnaast: aan welke prijs moet ik denken? Dit mag eventueel ook via PB.

Ik vraag dus of jullie mee willen denken met een leek op het gebied van kür op muziek. Misschien hebben andere bokkers hier ook wat aan!

Bedankt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:35

Ff een stipje! Want ik ga volgend jaar Kur rijden, en ook ik heb een groot stoer paard en wil iets moderns :)

Ik ben benieuwd naar ervaringen en tips. Ik wil trouwens mijn instructrice de lijnen/kur laten maken (veel ervaring)
en een vriend (DJ) de muziek eronder laten zetten om zo de kosten te beperken en toch geen eenheidsworstkur te hebben :D

Zooist

Re: Kür op muziek - prijs, ervaringen, tips etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:41

Het is een beetje afhankelijk door wie je je kur laat maken wat de kosten zijn.

Zelf heb ik een kennis die internationaal dj is en wel af en toe een middagje vrij wil houden om aan een kur te puzzelen.

De lijnen verzin ik zelf en ik probeer altijd zo goed mogelijk te zorgen dat de sterke onderdelen naar de jury gereden worden en de minder sterke van de jury af....

Ik heb in het Z1 een vrij simpele kur gehad (Simpele lijnen) en scoorde daar enorm goed mee omdat de uitvoering van de oefeningen toch het belangrijkste is.

Let er dus op dat je de moeilijkheidsgraad niet te groot maakt.

Je paard groot en stoer..... tja, maar hoe beweegt hij? Snel, traag???
Bij een traag paard kan je makkelijk vlugge muziek gebruiken, bij een snel en vlug dier kan je beter muziek nemen die net wat rustiger is omdat het anders zo hektisch kan worden.

Succes!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:00

Ik plaats hier ook even een stipje. Binnen twee weken ga ik voor het eerst mijn kür rijden op L-niveau (= Z1 in nederland).
Heb ze zelf gemaakt, allemaal queen-muziek:
- draf: it's a kind of magic
- stap: we are the champions
- galop: show must go on

Als het goed is ga ik ze morgen nog eens oefenen en dan zal ik hier een linkje proberen te zetten.
Heb wel lang gezocht naar de muziek.. Uiteindelijk toch vrij passende muziek gevonden. Maar het is toch niet zoals een échte kürmaker het maakt hoor.
Dus voor volgend jaar zat ik ook te denken om een kür te laten maken..

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:03

Ik vind het echt een afknapper als de muziek niet mooi doorloopt.
Heel storend om naar te luisteren.

Invisible man heb ik eens gebruikt voor de galopmuziek.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:06

Ik ga deze winter ook aan een kur sleutelen. Wil de proef zelf schrijven, en heb al van een van mijn lesklanten aangeboden gekregen dat haar husband de muziek eronder wil zetten. Hij was DJ bij Veronica jaren geleden, en heeft de boel nog op zolder staan!
Wat muziekkeuze betreft: ik heb zo'n beetje 100 CD's op mijn MP3 speler staan, en elke keer als ik een geschikt stukje muziek hoor, schrijf ik de naam en titel op. Zet er dan ook bij voor welke gang het geschikt zou zijn...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:12

Let er ook op dat je niet teveel muziek afwisselt. Het mooiste is om voor elke gaan 1 nummer te nemen en daarin te gaan knippen en plakken.
Dat klinkt veel mooier!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:13

Bob Huyge van Kurmuziek.be heeft allerlei kant en klare kuren en kan ook een persoonlijke kur voor je maken. Hij zit op facebook, dus je kunt hem evt. een berichtje sturen.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 10:16

Hele bruikbare tips komen voorbij, bedankt!

Ik ben ook niet van plan om zelf te gaan sleutelen, juist omdat ik mooie vloeiende overgangen in de muziek wil.

De proef ga ik wel zelf schrijven en zal daarbij hulp krijgen van mijn instructrice.

M.b.t. wat bij de beweging van mijn paard past: die kan wel een beetje vlugge muziek hebben.
Ik vind zelf de muziek van Seal mooi voor een kür, maar heb ook wat andere dingetjes in gedachten.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:18

Mijn nieuwe kur is hardrock, ACDC 's Back in Black! Heftige muziek voor een stoere zwarte vent! ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:19

Zooist schreef:
Let er ook op dat je niet teveel muziek afwisselt. Het mooiste is om voor elke gaan 1 nummer te nemen en daarin te gaan knippen en plakken.
Dat klinkt veel mooier!

Nee, was ik ook niet van plan. Ik schrijf op wat ik mooi zou vinden, mocht het niet goed bij de gang of de oefening passen gebruik ik het niet!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:21

Ik kan precies niet op de site van Kurmuziek.be ; kan dat? :D

romygic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:22

Jeroen Hendrix heeft mij een poosje geleden geholpen met Kür maken..

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 10:23

Kan je daar iets meer over vertellen? Ervaring etc.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:25

horseyfries schreef:
Mijn nieuwe kur is hardrock, ACDC 's Back in Black! Heftige muziek voor een stoere zwarte vent! ;)

Leuk bij een stoere fries!

Het moet idd bij je paard passen en en thema.

Ik zelf wil het in moderne spaans/latin sferen houden, Mijn paard heet Aqanto S zijn vader is Tango en zijn moeder Iquita :D maar ook omdat dat bij jong en oud swingt/herkenbaar is.
Om het modern te houden denk ik aan JLO, Pitbull, Enrique Eglesias, Ricky Martin (misschien nog Gloria Estefan) enz. Past denk ik ook wel mooi bij hem, veel knieactie :P

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:28

Ik heb ook contact gehad met Jeroen Hendriks. Ik heb er alleen geen zaken mee gedaan omdat ik voor het eerst ook ZZL ging starten en pas een goede kur wil ( en er echt geld voor uit wilde geven) als ik voor de zomerregio ga ofzo.

Alleen is de kur nu zo top gelukt dat we een megascore hadden en ik hou hem nu maar tot en met de zomer :))

Sanne Voets kan ook mooie kuren maken!

romygic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:35

Ik had met mijne ook Ricky Martin en Enrique iglesias, maar mijn paard vond het erg spannend dus werd er een beetje druk van dus de jury vond het niet passen, ik had zelf de muziek bedacht en Jeroen heeft het alleen geknipt en geplakt omdat ik dat niet kon. Was ook maar voor 1 keer dus daarom wilde ik het simpel houden

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:37

Kan ik je kur niet overnemen :+ Een geluk, de mijne is niet heet/van stuk te krijgen, dus misschien wel goed wat opzwepende muziek ~~}>

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:37

http://www.marvinsmusic.nl :)
Zij hebben kant en klare küren, maar je kunt ze zelf samenstellen enz enz. Altijd voor minder dan -ik geloof- 80 euro. Vind dat hier erg mooie muziek bij staat.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:43

Aranel schreef:
Zij hebben kant en klare küren, maar je kunt ze zelf samenstellen enz enz. Altijd voor minder dan -ik geloof- 80 euro. Vind dat hier erg mooie muziek bij staat.

Met een grote kans dat iemand met een soortgelijke kur komt aanzetten.

En neem geen ABBA. Die is er namelijk altijd zeker drie keer bij! :+

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:44

Nadeel van die kant en klare kuren is dat iedereen er mee rijdt.....dat wordt zo afgezaagd dan.

Ik heb de mijne altijd zelf gemaakt en heb wat hulp bij de overgangen van een vriendin die ook professionele küren maakt. 200 euro ben je al snel kwijt als je echt iets wil laten maken.

Ik vind het ook leuk om zo nu en dan af te wisselen, dus wil niet één kür om daar alle Z kuren mee te rijden, wissel graag af. Degene die ik nu heb is "klaar", ik mag over naar het Z2 en wil dus een nieuwe, maar ik heb gelukkig de tijd!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:45

Zooist schreef:
Aranel schreef:

Met een grote kans dat iemand met een soortgelijke kur komt aanzetten.

En neem geen ABBA. Die is er namelijk altijd zeker drie keer bij! :+

Daarom kun je toch ook 'm zelf samenstellen :) Kun je van alles wat doen :D

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:46

Ik vind persoonlijk 200 euro toch al veel geld.. Hier in België zijn er niet veel wedstrijden waar je een kür kan rijden (denk voor ons een keer of 2 op een jaar).. Dus dan zie ik het niet zitten om daar 200 euro aan te geven..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:46

Om goed te kunnen zien of muziek bij je paard past, kun je een stukje laten filmen in stap, draf en galop. Vervolgens ga je verschillende muziekstijlen draaien en speel je dat filmpje af, zo begin ik altijd! Muziek kan prima lijken te passen maar of het daadwerkelijk past, is altijd de vraag.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:50

Je kan toch ook altijd nog de BPM aanpassen, zo krijg je het altijd mooi passend!

En natuurlijk de overgangen duidelijk laten markeren en vloeiend laten verlopen :)