Wie gaat er bij deze temperaturen op wedstrijd ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Wie gaat er bij deze temperaturen op wedstrijd ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 19:26

Hay :wave:

(heb de zoekfunctie al gebruikt maar vond niet meteen iets, dus sorry als er al een soortgelijk topic is).

Het zijn nu extreem hete temperaturen :(:)
En mijn vraag is of er bokkers zijn die vandaag op wedstrijd zijn geweest of morgen op wedstrijd gaan ?
Ik heb nml morgen wedstrijd (ben van België (LRV) dus wedstrijden zijn op zondag), en ik weet écht niet of ik nu zal gaan of niet..
Vandaag ben ik gaan rijden, heb les gehad, simpele les gewoon wat voltes, slangenvoltes, overgangen, en bij mijn dressuurproef te oefenen maar een klein stukje zitten wijken, voor de rest niets te intensief.
Paard was de hele tijd goed vooruit en actief, natuurlijk na de les wel goed bezweet puur door de warmte en stikop, daarna natuurlijk ook met de waterslang een koude douche gegeven !
Dat was dus een les van een klein uur met stappen tussendoor om even op adem te komen.

Het is nu wel zo dat ik morgen niet samen met de clubgenoten vertrek, wat ik anders wel doe, en ik gewoon voor mijn individuele proef moet gaan, waarbij ik ook als laatste in mijn ring rijd en snel erna de uitslag al weet, dus ze moet niet al te lang in de hitte staan.

Op dat gebied heb ik iets van, ik ga morgen wél, ga max. 10 min inrijden, dan mijn proef, afzadelen, max een half uurtje wachten en weer huiswaarts.
De wedstrijd is ook niet zo ver weg dus ze moet ook niet te lang op de trailer staan..

Maar ergens weet ik het dan weer niet, ik moet om iets voor 16u rijden en dat is tijdens de warmste periode van de dag, ik ben bang dat ik haar ga overbelasten ofzo ofdat ze oververhit geraakt of ...

En dan heb ik weer iets van, ja ik ben vandaag in die hitte toch ook naar de les geweest (was nu wel om half 12 dus niet absurd warm was het toen), waarom zou het morgen dan niet kunnen voor dat kwartier dat ik zal rijden.

Bokkers, help mij uit mijn dilemma ik weet echt niet wat te doen ! :+

Anoniem

Re: Wie gaat er bij deze temperaturen op wedstrijd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:31

JOh, er wordt tegenwoordig al over de hitte gejengeld als het net lekker genoeg is om zonder jas naar buiten te gaan. Als het rond de 30 graden is, kun je wel een beetje rekening houden met je paard en wat vaker op adem laten komen. Na het rijden kan je paard onder de koude kraan als die dat lekker vindt. Het enige waar ik wel goed op zou letten is dat je paard niet lang op de trailer staat en misschien kun je zorgen dat de trailer in de schaduw staat. Na het rijden zou ik eerst buiten de trailer stappen zodat je paard niet zo'n warme walm mee de trailer in neemt.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:33

Ik ga morgen ook op wedstrijd.
Ik rij korter los, stap vaker en koel gelijk na de proef.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:35

De Utrechtse kampioensschappen gingen vandaag gewoon door :j ze smelten echt niet. Het werk is wel zwaarder omdat het zo warm is

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:39

Vraagje :waar is die wedstrijd? Denk dat je naar die in mijn manege gaat(waar ik les heb)
Ik zou heu niet doen. Op de trailer staan alleen al nu lijkt me al vreselijk...ookal is het niet ver en zet je hem open
Voor jezelf is het ook niet gezond in die hitte. Er komen nog wel wedstrijden en je moet geen achttal doen ofzo? Je clubgenoten kan je dan niet in de kou laten staan (sorry voor de woordspeling haha)

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:41

Overijsselse kampioenschappen gingen gisteren en vandaag ook gewoon door en morgen gaat een normale wedstrijd hier in de buurt ook gewoon door. Paarden kunnen wel iets hebben.
Verder ook zelf blijven nadenken. Geen uur losrijden op hoog tempo, trailer niet vol in de zon zetten en anders open zetten (eigenlijk dat zowiezo) zodat de wind erdoor kan, paard lekker afsponzen na de wedstrijd en niet te lang op de trailer laten staan.

En please, neem geen honden mee! Dat vind ik stukken erger, zeker als ze dan 'ff' in de auto-oven moeten..

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:49

En als je gaat, zorgen dat je paard wat kan drinken he, maar dat weet je vast.
Ik zou water meenemen, dan is het wat lauwer als je daar bent. Dat isbeter dan daar ijskoud water in een emmer doen en in 1 x aan je paard geven

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:54

De brabantse kampioenschappen zijn dit weekend dus sowieso al enkele 100en ruiters ;).
Water voor je paard en evt jerrycans dat je hem erna klets water over lijf kan doen.
Losrijden in de perken houden evt elektrolyten voeren al is dat wel wat laat als je morggen op wedstrijd moet ;).

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 19:59

@Hannepan: die wedstrijd is in het Woutershof in Kuringen, bedoel je die ?
En viertal moet ik niet meerijden, vandaar dat ik ook niet van 's ochtends al meega met de club.

Ben sowieso van plan om haar aan de buitenkant van de trailer vast te binden, ik laat ze zeker niet in de trailer staan hoor, idd veels te warm/laf !
Water wordt geregeld, we laten haar steeds vaak genoeg drinken en was al van plan om haar na mijn proef meteen af te koelen met een spons od.
Op gebied van inrijden ben ik, zoals ik al zei, van plan om max. 10 in te rijden, of als het goed is gewoon meteen mijn proef in, en anders vooral veel stappen en er gewoon voor zorgen dat ze los in haar lijf is en haar aandacht bij mij heeft (niet dat ze zó kijkerig en gespannen is).

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:03

Als je vandaag les hebt gehad zie ik niet in waarom je niet zou gaan? Ik ben zelf vandaag ook met de trailer op pad geweest, gewoon alles lekker openhouden dat het een beetje doorwaait, dan is die trailer koeler dan buiten!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:11

als je inderdaad maar enkele minuten aanwezig moet zijn zou ik het wel doen maar als het een typische lrv wedstrijd is niet, ik rij ook lrv en dikwijls staat je paard van s ochtends tot s avonds op de trailer, voormiddag achttal of viertal namiddag proef en heel lang wachten op uitslag+als je niet gaat afhalen of aanwezig bent bij prijs krijg je je punten niet en zo een hele dag zou ik echt niet doen! maar als je enkel je proefje gaat rijden...

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 20:52

@Kay_Kim: normaal gezien ga ik ook altijd van 's ochtens tot 's avonds mee met de clubgenoten omdat ik meestal het viertal wel meerijd en ook gewoon omdat het gezellig is, mijn paard staat dan een hele dag te slapen en is daar heel gemakkelijk in.
Ik zit nu bij de provincie Limburg en daar heb je relatief snel de uitslagen dus dat valt mee, ik heb 2 jaar bij Vlaams-Brabant gereden en daar ging het echt niet vooruit vond ik.

En ja het is dus dat ik nu alleen voor mijn individuele proef moet gaan, en omdat ik als laatste in mijn ring moet rijden moet ik niet lang meer wachten op de uitslag.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:54

Ik ben vandaag geweest en ga morgen weer. Als je bezig bent in zomer tenue is het nog wel te doen :) alleen als je stil gaat zitten dan voel je de hitte pas. Maarja gewoon veel water meenemen en dan lukt het wel

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:05

Ik ben ook geweest vandaag. Heb er meer laat van dan mijn paard eerlijk gezegd :+
Als jij en je paard genoeg drinken en je veel stapt, kun je gewoon starten hoor :j

Voort123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:22

ik heb vandaag ook wedstrijd gehad en ik vond het wel te doen in deze hitte, we hadden genoeg water mee genomen en hem daarna naast de trailer neergezet en hem laten eten, en 15 minuten voor de prijsuitreiking in de trailer gezet, en na de prijsuitreiking meteen naar huis gegaan. en veel stappen dan is het prima te doen :j

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:15

Ja ik rij dus in die manege les met mijn paard.(krijg daar les van een man, die zelf een club heeft die pegasus heet en ook dressùr rijdt. Weet niet of dat je wat zegt)
Je kan je paard er wel afspuiten, er zijn een aantal wasplaatsen.
Veel succes als je gaat!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:45

Ik had vandaag ook kampioenschap. Zorgen voor voldoende water, om te drinken en te koelen. Korter losrijden dan normaal. Voorkant van de trailer op de zon (als in de schaduw staan geen optie is), zodat je de klep open kunt zetten en de zon je paard dan niet op de billen schijnt. En na het rijden snel naar huis.

Bovendien viel het me op, maar weet niet of dat per trailer verschillend is, dat het redelijk koel bleef in onze trailer.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:46

Ik heb mijn wedstrijd van morgen maar afgezegd vandaag. Het gaat 36 graden worden en ik moet op het heetst van de dag. Dit is de allereerste wedstrijd ooit die ik afzeg door weersomstandigheden, maar aangezien morgen de heetste dag ooit kan worden en gezien mijn starttijd...ik ben veel te bang dat mn paard bevangen raakt door de hitte. Tuurlijk kunnen ze wel wat hebben maar dit vind ik zelf te extreem.

Yvette10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:17

Horseware,

Jij bent verstandig en neemt de meest juiste beslissing gezien de extreme hitte.
Morgen wordt de heetste dag aller tijde voorspelt.....in het zuiden maar liefst 38 graden!!!
Mensen, denk eens aan het welzijn van je paard wat moet presteren en wat je niet hebt kunnen trainen en voorbereiden onder deze extreme hitte als je morgen start op b.v. de brabantse kampioenschappen dressuur en wat in een oververhitte trailer kan wachten om in de namiddag terug te komen voor afkamping en de finale en dan pas in de avond voor de prijsuitreiking te paard tijdens de huldiging en de afsluiting na de springrubrieken.
Een paard kan bevangen worden van de hitte!!! Wat tevens zeer gevaarlijk is voor de amazone/ruiter.

Welke maatregelen neemt de KNHS en dan met name voor het welzijn van het paard?

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:20

Ik heb mijn wedstrijd ook afgezegt vandaag. Vond het absoluut niet veranderdwoordelijk om te gaan. Mijne staat sinds woensdag (vrijwillig) in zijn stal. Daar is het een stuk koeler omdat daarboven stro opslag is. Heb hem daar ook laten staan want daar gaat hij niet voor niets in staan. Gister (vrijdag) stond hij al te zweten in zijn stal. En dan zou ik hem vandaag uit zijn 'koele' stal halen omdat IK op wedstrijd wil? Nope echt niet.

Dier geeft zelf al aan dat hij het heel heet heeft, en dan zou ik vandaag van hem arbeit moeten vragen?
Dan kan hij sowieso al niet snel tegen hitte, maar dan gaat 's avonds het zadel en alsnog op en rijden maar, maar met deze hitte heeft hij gewoon vakantie.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 07:35

Dat vond ik dus ook, wat hierboven gezegd wordt. Het kan goed gaan als je zorgt voor water enz.,
maar ze raden mensen af om tussen 10-20 u ofzoiets zich buiten in te spannen... En je wej laten werken?slecht voor de gezondheid.
[VN] Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen lees dit maar
I k heb geen wedstrijd vandaag maar anders had ik afgezegd. Maar dat zei ik aj
Ik ga straks wel eens langs om te kijken naar de wedstrijd. Heb toch niks te doen.
Wat heb je nu beslist?
Laatst bijgewerkt door Hannepan op 19-08-12 07:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 07:42

Ik heb zelfs mijn les afgezegd vandaag.
Ben niet gek, als ik al smelt van de hitte hoe moet mijn Blondie zich dan niet voelen.

Dat vind ik nou een staaltje van mezelf en mijn Blondie pesten.

Erger nog... ik heb hem gewoon het hele weekend vrij gegeven.

Ik vind het ook erg verstandig als mensen afzeggen op de heetste dag van het jaar. Jullie hebben gelijk, welzijn van je paard staat op de eerste plaats.

Kijk, als je lekker heel vroeg in de ochtend een bosritje ga maken zeg ik, ja je heb gelijk dan "hoeft" je paard niet te presteren dat is gewoon lekker.

benj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 07:46

Ik ga ook gewoon op wedstrijd al vind ik het niet ideaal. Pas me gewoon maar aan idd wat meer stappen en lekker koelen en niet te lang in de trailer laten staan.

lotje1108

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 08:57

Ik ga straks gewoon op wedstrijd, ik rij ook korten in en stap lekker uit. Ik heb eerst een parcours B en een uur later een parcours L en in de tussen tijd zadel ik gewoon af en spoel hem even af enzo.

En het word hier geen 38 graden hier tussen de 28 en de 30 graden...

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 09:12

Ja dus op verschillende plaatsen heb je andere temperaturen blijkbaar..
Ik ga in de namiddag eens kijken hoeveel graden het hier is, of er wel of geen wind is enz.

Tuurlijk zet ik het welzijn van mijn paard op de eerste plaats, daarom dat ik ook zo twijfel of ik wel of niet zal gaan, aan de ene kant heb ik iets van nee het is te warm, ik ben bang dat er wat met haar zal gebeuren od.. Aan de andere kant heb ik dan iets van, ik heb gisteren les genomen en dit is prima verlopen, zou ze dat kwartier op wedstrijd niet aankunnen ?

En je hebt ook zoiets van, andere ruiters gaan nu ook naar die wedstrijd, waarom ik niet ?
Maarja als anderen in de put springen ga ik dat ook niet doen :+

Ik ga kijken hoeveel graden het hier in vlaams-brabant/limburg gaat worden, gaat het effectief tot 38 graden worden, laat ik haar thuis. Hangt nu van verschillende omstandigheden af, als er wat wind is, vind ik het al wat draaglijker :)