Winnares goud olympisch dressuur paardvriendelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Winnares goud olympisch dressuur paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 13:45

Ik lees net op FB dat de winnares van goud, Charlotte Dujardin, kennelijk ook natural horsemanship heeft toegepast in haar rijden. Ook vernam ik dat de paarden van Dujardin en Carl Hester veel buitengereden worden, buiten mogen spelen in de wei en na een evenement bitloos gereden worden om ze rust te geven.
Wie kan bevestigen of bovenstaand ook klopt?

Als het waar is dan kan het dus wel, goud winnen, zónder rollkur!! *\o/* *\o/* *\o/*

En is dit misschien het begin van een nieuwe tijd in de dressuur.

voor wie 't niet gezien heeft:
http://www.youtube.com/watch?v=-zBBN_gkDPE

en super dat ze met cap reed +:)+

en het paard zwiepte niet heftig met de staart zoals bij teveel andere ruiters.

Seraphim

Re: Winnares goud olympisch dressuur paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:54

Ik heb een tijdje terug een interview met Charlotte gelezen waarin ze idd verteld dat de paarden regelmatig mee op buitenrit gaan en dat ze ook in de wei komen. Echt super! :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:56

Tja, het zoveelste topic. Mensen met paarden doen het allemaal op hun eigen manier, ik zie Charlotte ook liever rijden dan de meeste andere combinaties. Maar dat wil niet zeggen dat het komt doordat zij een andere trainingsmethode toepast, volgens mij hoop jij dat een paard zo van zijn Pirellitraining een GP proef loopt. Echt, je kunt blijven dromen. De karakterverschillen bij paarden bepalen ook een gedeelte van de training. Rolkur kan en mag niet maar NH is ook niet alleen heilig.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:57

Tuurlijk waarom zouden ze niet op t land kunnen?

Ze worden gewoon behandeld als ze van porcelein zijn, Ok dure sportpaarden maar overdrijf t niet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:58

NH, is a way of life en dat pas je niet af en toe, toe.
Als ze echt NH zou toepassen zou ze niet met stangtrens rijden.
Hier in nederland zijn ook zat ruiters die hun paard meenemen op buitenritten.
Soms vertellen mensen ook graag iets wat anderen graag horen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:00

Met Parzival wordt ook buiten gereden en gewandeld hoor.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 14:00

Seraphim schreef:
Ik heb een tijdje terug een interview met Charlotte gelezen waarin ze idd verteld dat de paarden regelmatig mee op buitenrit gaan en dat ze ook in de wei komen. Echt super! :j

Waar? :-)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 14:02

jesito schreef:

(P)NH is NIET synoniem aan bitloos hoor! Geeft aan dat je je er niet in verdiept hebt. :)*

Net als dat iemand Pirelli schrijft ipv Parelli, dan kan ik zo'n antwoord niet serieus nemen, dan heb je echt niet eens een poging gedaan om te kijken wat het inhoudt :n

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:03

Ik weet niet of het waar is, maar vind haar echt super rijden. :) Ik zoek nog een instructrice die dit beeld nastreeft, zijn die er in NL?

Denk alleen wel dat je dit topic beter had kunnen openen over een maand of drie, als de ergste frustratie er bij de Nlers weer van af is. We hebben het over de dief van de goude medaille. :') Dit gaat niet positief worden ben ik bang en ik durf al wel een paar namen te noemen van bokkers die in dit topic gaan komen. :j

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:04

Wat zij doet is niks NH aan, dat zou jij toch moeten weten.
Paard staat gewoon in een box snachts en waarschijnlijk het grootste deel van de dag en krijgt krachtvoer en staat op ijzers.
Maar goed, Arabesk als jij contineu het nederlandse team tot op het bot af wil kraken, zegt dat meer over jouw dan over het hele nederlandse team.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 14:06

jesito schreef:
Wat zij doet is niks NH aan, dat zou jij toch moeten weten.
Paard staat gewoon in een box snachts en waarschijnlijk het grootste deel van de dag en krijgt krachtvoer en staat op ijzers.
Maar goed, Arabesk als jij contineu het nederlandse team tot op het bot af wil kraken, zegt dat meer over jouw dan over het hele nederlandse team.

Ah we worden weer persoonlijk :)* bij gebrek aan goede argumenten.

PNH is ook niet per se paddock paradise en bitloos, Parelli himself houdt ook nogal van dekens, ijzers en paarden moeten ook op stal kunnen staan. Maar de manier van omgaan is in elk geval heel anders, vanuit het paard gedacht. Enfin, zie http://www.parelli.nl

Ik neem aan dat als de FBpagina van Parelli met een bericht komt als:

Citaat:
Charlotte Dujardin of Great Britain earned double gold in the London Olympics using love, language, and leadership with her horse! When she learned she had won with an incredible 90.08%, her reaction was to talk about Valegro. She thanked him for giving everything he had. Thank you, Charlotte, for showing us how to ride and treat a dressage horse properly.

Dat het niet is omdat ze één lesje PNH heeft gevolgd.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:09

Zijn jongere paarden komen niet eens op stal, pas een stukje van hem gezien met een 4-jarige die 24/7 buiten stond

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:12

:O

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 14:20

Annienke schreef:
Zijn jongere paarden komen niet eens op stal, pas een stukje van hem gezien met een 4-jarige die 24/7 buiten stond

Ik zoek me wezenloos op internet, kan iemand iets vinden erover?

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:27

Zijn een hoop docu's over hem op Horse and Country TV, misschien dat er iets op de website staat?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:30

ik vind het eigenlijk wel interessant hoe charlotte haar paarden houdt. en dan niet om meteen de nederlandse manier van rijden af te kraken, maar gewoon uit interesse. ik zou het wel gaaf vinden als haar paarden veel in de wei komen, het zou een goed voorbeeld zijn :)

het enige wat ik kan vinden is dit:

Citaat:
Valegro en Uthopia gaan vrijdag gewoon mee naar huis, vertelde Hester. “Ze krijgen straks eerst een vakantie op de wei.

Citaat:
Valegro heeft na Hartpury een week rust
gehad, en toen ik hem weer oppakte
voelde hij fris aan, hij had zin in het werk.
De paarden gaan nog steeds dagelijks in
de wei, tenzij het te nat en glad is: dat
risico kunnen we dan zo vlak voor de
Spelen niet nemen.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:33

Arabesk schreef:
Seraphim schreef:

Waar? :-)

Dat weet ik echt niet meer, sorry. Maar kijk anders een rond op http://www.carlhester.co.uk

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 14:40

loulou schreef:
ik vind het eigenlijk wel interessant hoe charlotte haar paarden houdt. en dan niet om meteen de nederlandse manier van rijden af te kraken, maar gewoon uit interesse. ik zou het wel gaaf vinden als haar paarden veel in de wei komen, het zou een goed voorbeeld zijn :)

Precies :-)

Voor het afkraken van rollkur is al een topic :+

LadySpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:46

Seraphim schreef:

Zo hoort het!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:49

De meeste paarden van het Nederlandse team ook.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 16:57

Geweldig zoals jij altijd aanvalt en verdedigt, één spelfoutje en dan meteen geen kennis van zaken?? Het zij zo, veel plezier met dit topic maar leer zelf eens echt lezen ipv in je eigen wereldje te blijven hangen en mensen afschrijven op een spelfout, zegt ook wel iets.
NH staat voor mij synoniem van op een respectvolle manier met je paard omgaan en dat doe ik inmiddels meer dan 40 jaar, dat bewijzen mijn paarden wel dag in dag uit, die hebben geen moeite met de verkeerde spelling. Uit al die paardenmanieren kan iedereen eruit halen wat voor hem in zijn situatie het best werkt, en een way of life, ga toch op de prairie in tipi wonen.
Arabesk schreef:
jesito schreef:

(P)NH is NIET synoniem aan bitloos hoor! Geeft aan dat je je er niet in verdiept hebt. :)*

Net als dat iemand Pirelli schrijft ipv Parelli, dan kan ik zo'n antwoord niet serieus nemen, dan heb je echt niet eens een poging gedaan om te kijken wat het inhoudt :n

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:29

Toevallig heb ik laatst op youtube rondgezocht naar filmpjes van Carl en/of Charlotte. Gewoon even intypen Carl Hester interview oid en dan kom je op veel filmpjes waarin je oa zijn accommodatie ziet :j

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:31

Valegro vandaag...
Afbeelding

vosje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:35

Charlotte schrijft een column in de Paard&Sport, het blad van de KNHS.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:41

Ach vandaag kon je ook foto's vinden van Salinero in de wei en Parsival in de padock.