sporen in de B

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

sporen in de B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 15:36

Hoi Bokkers,
Weet iemand of deze sporen toegestaan zijn in de B? In het regelement van de KNHS stonden deze niet bij, dus ik dacht ik vraag het voor de zekerheid even hier. :)
Afbeelding

criollolover

Re: sporen in de B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:38

In de B dressuur met deze sporen? Het mag wel maar ik vraag me af waarom...Het wordt meestal niet gewaardeerd door de jury.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 15:40

Omdat ik deze vriendelijker vind als zo'n normale.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:41

Volgens mij ligt dat niet per direct aan het spoortje, maar aan de ruiter.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 15:42

MarlindeRooz schreef:
Volgens mij ligt dat niet per direct aan het spoortje, maar aan de ruiter.

Klopt, maar mijn paard loopt fijner op deze, en deze kan je ook gewoon zachtjes laten rollen als het ware.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:43

Ik rijd ook met deze sporen in de B. Het mag en ik heb er nog nooit commentaar op gehad.
Zolang je ze goed gebruikt zul je dat niet krijgen ook.
Ik vind ze ook vriendelijker dan een stompe en mijn paard reageert hier ook stukken beter op.
Dus waarom niet?

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 15:44

Amanda schreef:
Ik rijd ook met deze sporen in de B. Het mag en ik heb er nog nooit commentaar op gehad.
Zolang je ze goed gebruikt zul je dat niet krijgen ook.
Ik vind ze ook vriendelijker dan een stompe en mijn paard reageert hier ook stukken beter op.
Dus waarom niet?

Oke dankjewel. :)

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:45

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:20

bij de paarden? ja
bij de pony's? nee!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:21

Ik heb ook met deze sporen gereden in de B. Nooit commentaar op gehad.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:22

In de B en je paard nog niet aan het been?

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:25

Lara_Silver schreef:

Dat TS met sporen rijd wil niet zeggen dat het paard niet aan het been is!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:27

Lara_Silver schreef:

Zou het een grovere schande vinden als het paard in het Z nog niet aan het been is.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:30

Mag hoor, bij de paarden tenminste.
Bij de pony's niet :n
Ik vind het fijne sporen en reed er zelf ook mee in de B-paarden.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:38

waarom uberhaupt sporen in de B :? laat staan met wieltjes????

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:41

Queelens schreef:
Lara_Silver schreef:

Mee eens dat heeft er niks mee te maken. TS moet zelf maar beoordelen of ze deze sporen gebruikt omdat het paard anders niet aan haar been is. Als dit laatste het geval is, zou ik ze persoonlijk niet gebruiken.
In de B mogen deze sporen wel behalve bij ponyruiters, zelfs niet in het Z (tot groot verdriet van mijn dochter). Dat snap ik wel, want zulke sporen moeten wel oordeelkundig worden gebruikt en je kunt je afvragen of dat bij volwassenen in de B dan ook het geval is. In principe maken de oefeningen in de B het niet nodig om zulke sporen te gebruiken, maar in de klassen waar je zijgangen moet rijden en waar meer verzameling wordt gevraagd, waar het nodig is om het paard goed recht "tussen de benen" te houden het best fijn om zo'n spoor te hebben. Meer logisch zou ik het dus vinden dat vanaf M of zo zulke sporen zijn toegestaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:42

Lara_Silver schreef:

:?
Kortzichtig. Alsof je een spoor gebruikt om je paard aan je been te hebben. Daar is een spoor niet voor bedoeld.

Waarom een spoortje in de B? Ikzelf gebruik ze af en toe in de buiging. Mijn haflinger wil zich nog wel eens recht trekken op een volte en mijn binnenbeen negeren.
Met een spoortje kan ik hem net even duidelijker vertellen dat hij toch echt moet buigen om mijn been.
Verder train ik thuis op een hoger niveau dan de L1 waarin ik nu start. En zo kan ik mijn hulpen veel fijner geven en zijn ze veel duidelijker.
Een kleinere hulp op een kleiner oppervlak (spoortje) is veel duidelijker dan een hulp op een groter oppervlak (kuit).

Waarom een wielspoortje? Mijn haflinger sloeg naar een stomp spoortje. Reageerde er wat nukkig op.
Doordat je een wieltje afrolt, kietel je hem eigenlijk. Met een stomp spoortje geef je hem een por.
Door het kietelen kreeg ik de reactie die ik zocht.

Als je een goede stille beenligging hebt, is een spoortje geen probleem.
Mijn haflinger is ook prima te rijden zonder spoortje. Maar dan wel heel basic. Voor de lastigere oefeningen en de verfijning van mijn hulpen, draag ik een wielspoortje om hem er net wat meer in te helpen.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 17:42

Lara_Silver schreef:

Hoe kun jij daarover oordelen, mijn paard is super aan het been. Alleen van een zweepje wordt hij nijdig en komt er een slechte reactie. Soms negeert hij mijn been en loopt er door heen, dan krijgt hij even zachtjes met het wieltje tegen zijn buik. Ook zoals al eerder genoemd wordt buigt hij veel beter. Zelf thuis train ik ook hoger als B nivo en pakken we regelmaig schouderbinnewaarts, travers, wijken en galopswissels erbij.
Maar in principe hoef ik hem maar heel zacht met mijn kuit aan te raken en hij gaat naar voren. Dus wat jij hier zegt gaat nergens over.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:45

rox_en_wilvy schreef:
waarom uberhaupt sporen in de B :? laat staan met wieltjes????

Deze wieltjes zijn vriendelijker dan gewone punten..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:50

Babootje schreef:
Queelens schreef:

Mee eens dat heeft er niks mee te maken. TS moet zelf maar beoordelen of ze deze sporen gebruikt omdat het paard anders niet aan haar been is. Als dit laatste het geval is, zou ik ze persoonlijk niet gebruiken.
In de B mogen deze sporen wel behalve bij ponyruiters, zelfs niet in het Z (tot groot verdriet van mijn dochter). Dat snap ik wel, want zulke sporen moeten wel oordeelkundig worden gebruikt en je kunt je afvragen of dat bij volwassenen in de B dan ook het geval is. In principe maken de oefeningen in de B het niet nodig om zulke sporen te gebruiken, maar in de klassen waar je zijgangen moet rijden en waar meer verzameling wordt gevraagd, waar het nodig is om het paard goed recht "tussen de benen" te houden het best fijn om zo'n spoor te hebben. Meer logisch zou ik het dus vinden dat vanaf M of zo zulke sporen zijn toegestaan.

Eigenlijk stom.. want je mag tot je 18e bij de pony's rijden.. en vanaf je 12e/13e? mag je tussen de "volwassenen" bij de paarden starten (met een paard). Iemand die al 8 tot 10 jaar bij de pony's rijd is dus minder "oordeelkundig" dan die "recreatieruiter" die 2 jaar manegelesjes heeft gehobbeld en een eigen paard heeft gekocht en voor de lol gaat starten? Of een "kind" dat direct een eigen paard krijgt ipv een pony..... die is wel "oordeelkundig"?

(recreatieruiter tussen haakjes, want ik wil niemand tegen de schenen trappen als ik zeg dat ik een beginnende ruiter/paardeigenaar die alleen maar rondjes hobbelt een recreatieruiter vind en geen sporter. Er zijn uiteraard ook recreatieruiters die wel echt trainen)

Ik snap het wel.. maar de regel is wel een beetje krom :=

TS, je mag er mee starten bij de paarden. Ik rijd er zelf niet mee.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 29-05-12 18:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:54

Als je dat indd zo vergelijkt als een 12 jarige met 0,0 ervaring bij de paarden gaat 'rijden' met zulke sporen. en iemand (zoals ik) van 18 jaar die al een aantal jaren wedstrijden start en met meer ervaring zou het niet mogen.(rijd dit jaar nog uit bij de pony's)
Agja ze moeten dan weer ergens theoretisch een 'grens' hebben natuurlijk :j

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:46

Ik vind deze sporen ook minder scherp eruit zien dan de doorsnee wielsporen. Bij de pony's mag het inderdaad niet.

En sporen zou je dus alleen gebruiken als je paard niet aan het been is..? :') Dan is 90 % van alle paarden niet aan het been vrees ik.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:30

In de B zie ik bijna iedereen met sporen rijden. Ook wielsporen zie ik zeer regelmatig op wedstrijd in de B. Ik rij zelf B zonder sporen rij zoizo op dit paard zonder sporen, hij houdt er gewoon niet van en ja hij kan ook verzamelen zijgangen zoals travers SB enz. dit ligt er gewoon aan hoe scherp je paard aan de hulpen staat. Je moet gewoon doen wat bij jou paard het beste werkt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:56

S_en_Z schreef:
Eigenlijk stom.. want je mag tot je 18e bij de pony's rijden.. en vanaf je 12e/13e? mag je tussen de "volwassenen" bij de paarden starten (met een paard). Iemand die al 8 tot 10 jaar bij de pony's rijd is dus minder "oordeelkundig" dan die "recreatieruiter" die 2 jaar manegelesjes heeft gehobbeld en een eigen paard heeft gekocht en voor de lol gaat starten? Of een "kind" dat direct een eigen paard krijgt ipv een pony..... die is wel "oordeelkundig"?

(recreatieruiter tussen haakjes, want ik wil niemand tegen de schenen trappen als ik zeg dat ik een beginnende ruiter/paardeigenaar die alleen maar rondjes hobbelt een recreatieruiter vind en geen sporter. Er zijn uiteraard ook recreatieruiters die wel echt trainen)

Ik snap het wel.. maar de regel is wel een beetje krom :=

TS, je mag er mee starten bij de paarden. Ik rijd er zelf niet mee.

Ik ben het helemaal met je eens!!! Daarom zeg ik ook "tot groot verdriet van mijn dochter". Die rijdt dus bij de pony's waar je heel beperkt met spoor mag rijden. Ze rijd M1, kan geweldig rijden maar onze E pony is op 1cm na paard en erg fors. Dus hem "ertussen" houden als ie bijvoorbeeld heel zijn gewicht in de strijd gooit en iets over de schouder weg loopt kan zij net niet genoeg tegenhouden. Dus dan maar in de training met wieltje en in de wedstrijd gewoon spoor. Dat lukt wel hoor, maar stom vind ik het wel. En bij de paarden in de B zie je soms echt prikkers. En dat mag dan wel. Dus vandaar mijn commentaar.

PS: we hebben ervoor gekozen bij de pony's te starten omdat ie ook springt. Dat scheelt 10cm in de B. Vandaar. Want anders ging ze gewoon bij de paarden starten hoor, want dat mag dan wel. Absurd he?

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 00:31

nou ik reed ook gewoon met sporen in de B met de paarden. het is wel zo dat je vanaf het m niet meer met zweep mag rijden maar sporen mag altijd. ook bij de ponys mag dat. ik zie veel meiden op ponys rijden met sporen en niemand die er iets van zegt!