Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

nicky_rilana schreef:met het springen mag het wel, volgens iemand op mijn oude club. bij het dressuuren niet mag je alleen met tiedeman of hoe dat ding heet. je mag ook niet longeren met bijzet of iets dergelijks

nicky_rilana schreef:nee bij het dressuur weet ik zeker dat het alleen tiedeman is
Martingaal mag wel.Citaat:*** Op het losrijterrein en op andere trainingsplaatsen van het wedstrijdterrein zijn wel toegestaan:
- glijdende martingaal, Thiedemann-teugel alleen echter in combinatie met een trenshoofdstel,
- enkelvoudige bijzetteugels, vastgemaakt aan het bit en het zadel, alleen tijdens het longeren op het oefenterrein en slechts dan wanneer er gebruik wordt gemaakt van een enkele longe. De bijzetteugels dienen te zijn bevestigd aan het bit van een trenshoofdstel en aan het zadel. Het longeren met gebruikmaking van welke andere hulpteugel of voorziening dan ook is niet toegestaan.

Ariebren schreef:Daarom ben ik geen dressuur liefhebber.
Lekker hangen en trekken aan de teugel, dat is dressuur.
Paard is niet moe, de ruiter is bezweet.
Lekker relaxed rijden op zijn western.
Paard is bezweet en de ruiter is nog fris.
Ariebren schreef:De slof is een heel streng hulp middel.
Zonder slof zal je heus wel een keertje in het bit moeten hangen.
Maar een paard wat in balans loopt heeft al die hulp middelen niet nodig.
En dan is de deskundigheid van de ruiter bepalend.
Dit is off topic, maar het wordt tijd dat alle instanties die hulp teugels gaan verbieden.

nicky_rilana schreef:ja en bij de western ook al die bitten kan toch ook niet, dat ze die dan maar eens verbieden. maar nu gaan we echt te ver off topic
Ariebren schreef:Omdat ik anti slof teugel ben.
Ontspanning, enz leer je een paard door goed te trainen.(...)
Bij de western wordt de houding geleerd door goed te trainen met een paard.
Ariebren schreef:Lekker relaxed rijden op zijn western.
Paard is bezweet en de ruiter is nog fris.
Sammie schreef:Slofjes worden niet alleen gebruikt voor de ontspanning. Ontspanning afdwingen via de slof is inderdaad niet de juiste manier, maar er zijn tig andere redenen om een slof (correct) te gebruiken.
helemaal mee eens. De mensen die zo negatief zijn over de slofteugel hebben óf zelf geen ervaring om ermee te rijden óf zien het verkeerde voorbeeld in hun omgeving.