Wat is netter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nienzzz

Wat is netter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 09:22

Hallo Bokkers!

Ik vraag me af...
Als je een diagnaal rijdt, moet je dan op de x van been wisselen.
Of aan het eind?
Wat moet ik doen op de x of aan het eind?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

Met vriendelijke groet Nienzzz /3

Anoniem

Re: Wat is netter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 09:28

Aan het eind! Zie vaak mensen het op X doen en geheid dat je dan (in de middendraf) een taktfout krijgt..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 09:29

Op het einde!
Vroeger was het op de X, maar als je net een middendraf doet, verstoord dat natuurlijk de tact van de middendraf, dus altijd pas aan het einde van de diagonaal, vlak voor de letter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 09:31

Ik heb het nooit op de X geleerd hoor :n

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 09:33

Bij middendraf (of uitgestrekte natuurlijk..) na het opvangen, dus vlak voor de wending aan t einde.
Zonder verruimen doe ik t meestal gewoon rond de x.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 09:37

Cynn_x schreef:
Bij middendraf (of uitgestrekte natuurlijk..) na het opvangen, dus vlak voor de wending aan t einde.

Bij de uitgestrekte draf moet je gewoon blijven doorzitten ;)

Nienzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 09:41

Oke bedankt want ik binnekort een dressuur wedstrijd dus dan wil ik wel zoveel mogelijk punten bijhouden en niet verliezen!

Maar heel erg bedankt!!! :))

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 09:43

Relaxed schreef:
Ik heb het nooit op de X geleerd hoor :n

Ik wel, in de manegeles en in arbeidsdraf. Meer om zelf ook door te krijgen wat/waarom.

Nu, jaren later en niet eens in de dressuurring, pak ik wel het einde van de diagonaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 09:46

Ik was ook altijd in de veronderstelling dat iedereen had geleerd om het op het einde te doen, tot ik ging jureren en het ineens ook regelmatig op X zag gebeuren :+ Vond het maar vreemd en zet er ook altijd een opmerking over op de coupon, als tip om het aan het einde te doen :j

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 12:24

Ik deed het eerst inderdaad standaard op de x. En toen had mijn instructrice vlak voor mijn proef nog gezegt, wel op het einde van been wisselen he! En sindsdien vergeet ik het eigenlijk niet meer, deed het eigenlijk automatisch op de x. Maar als je inderdaad in middendraf zit is dat heel storend.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 13:28

Relaxed schreef:
Cynn_x schreef:

Bij de uitgestrekte draf moet je gewoon blijven doorzitten ;)

Ik rij niet officieel dus dat hoef ik niet, plus dat het haast niet uit te zitten is op mijn knollie. Dus was gewoon trainingsgericht bedoelt.

Toadeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 13:30

Als je geen midden- of uitgestrektedraf hoeft te doen dan is het netste onder de x, zo wel dan rijd je eerst je overgang terug, en verwissel je daarna netjes van been.

EllaRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 13:42

Ik heb het op de manege ook geleerd om op x te wisselen maar nu met uitgestrekte draf vind ik het netter en makkelijker omdat pas op het einde van de diagonaal te doen na het terugnemen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 15:52

Toadeye schreef:
Als je geen midden- of uitgestrektedraf hoeft te doen dan is het netste onder de x, zo wel dan rijd je eerst je overgang terug, en verwissel je daarna netjes van been.

Nee hoor, zelfs bij de fnrs moet je bij het van hand veranderen in het zelfde tempo, vlak voor de letter van been wisselen. Op x is niet meer van deze tijd.

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 15:58

Volgens de regels van nu moet je zelfs op het begin of het eind wisselen en mag je niet meer in het midden. Zijn ze echter niet zo streng in

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 23:19

Altijd aan het einde van diagonaal van been wisselen :). Ook als er geen middendraf oid gevraagd wordt.

Nodime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 23:22

Maar is het dan wel de bedoeling dat je door gaat zitten in de middendraf op de diagonaal?
Hoor het hier iemand zeggen, maar doe dat zelf eigenlijk nooit (en ook nog nooit commentaar op gehad).

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 23:42

Toadeye schreef:

Nou, ik vind daar niks nets aan. Een rommelige puinhoop vind ik het.

Middendraf moet je niet doorzitten. Uitgestrekte draf is pas vanaf Z en dan moet je heel je proef doorzitten, vandaar dat er een opmerking kwam dat je nooit moet lichtrijden tijdens uitgestrekte draf.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 08:25

Nee hoor Nies, in het M2 heb je uitgestrekte draf, en vanaf het M1 moet je de hele proef doorzitten.
Dus Nodime, om het even te verhelderen, in de proef staat altijd aangegeven of je moet doorzitten of lichtrijden.
Vanaf het M1 moet je de gehele proef doorzitten.
Dus ook in de middendraf ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 08:41

Oh, sorry. M2 dan! Maar dat bedoelde ik dus, dat je in welke proef dan ook bij een uitgestrekte draf nooit hoeft licht te rijden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 08:55

Is het ooit wel zo geweest dat je onder de X van been moest verwisselen dan :?

Toen ik nog wedstrijdjes reed begin jaren '90 (B en L) was het ook gewoon altijd pas op het eind van de diagonaal, wanneer je dus echt pas werkelijk op de andere hand gaat rijden zeg maar.

Wel zo netjes ook, je zet de bocht in en rijdt op de juiste hand licht :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:06

Nee heel vroeger was het idd op X van been wisselen, zo heb ik het destijds ook geleerd, zal voor '90 zijn geweest dan.
Helaas zijn er nog steeds instructeurs die dit zo leren, die dus niet meegaan met de tijd :+

LotteToos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:46

Op het eind!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:52

Op het eind, maar ik heb wel geleerd dat je het moet doen tijdens de oefening. Dus als je er een diagonaal van K naar M wordt gevraagd, moet je, volgens mij, wel voor de M, dus voordat je de wending inzet, van been zijn gewisseld, en mag dat niet in de wending zelf. Misschien dat de jury mensen hier op bokt daar hun licht op kunnen laten schijnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:47

s6801881 schreef:
Op het eind, maar ik heb wel geleerd dat je het moet doen tijdens de oefening. Dus als je er een diagonaal van K naar M wordt gevraagd, moet je, volgens mij, wel voor de M, dus voordat je de wending inzet, van been zijn gewisseld, en mag dat niet in de wending zelf. Misschien dat de jury mensen hier op bokt daar hun licht op kunnen laten schijnen?

Idd aan het eind van de diagonaal :j