Mogen sporen met wieltjes in de B dressuur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sachet

Mogen sporen met wieltjes in de B dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 19:45

Helaas kom ik er op de site van de KNHS echt niet uit, dus vandaar de vraag mag je in de B dressuur sporen met wieltjes gebruiken??

Groetjes.. :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:46

Alleen bij de paarden.
Is overigens heel simpel te vinden, alle toegestane sporen staan namelijk als bijlage in het reglement met plaatje en al en er staat ook duidelijk bij welke voor pony's en welke voor paarden zijn.

Edit; discipline reglement dressuur overigens, kan je zo downloaden via knhs site.

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 19:48

Hé bedankt.. :) Ik ga nog eens even kijken!

Edit: Gevonden, mijn sporen mogen inderdaad.. :) Ben alleen nog even aan het twijfelen of ik het wel of niet zou doen.

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 17:52

Weet iemand van jullie ook hoe lang sporen met wieltjes mogen zijn? :)

Brainfail

Re: Mogen sporen met wieltjes in de B dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:01

Alles is op de knhs site te vinden bij dressuur regelementen ;) .
Deze link zijn alle regelementen hier staat het wel ergens tussen :http://www.knhs.nl/overview3.asp?pCatID=151&CatID=162&ppCatID=162&ID=36&style=3&zoomstyle=11&men=07
:) veel succes op wedstrijd !!!

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 18:10

Die link heb ik bekeken maar daar staat nergens een maximale lengte, alleen foto's van sporen die wel en niet toegestaan zijn..

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:17

Hou er rekening mee dat de jury het niet altijd kan waarderen dat je met sporen met wieltjes rijdt in de B dressuur...

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:20

criollolover schreef:
Hou er rekening mee dat de jury het niet altijd kan waarderen dat je met sporen met wieltjes rijdt in de B dressuur...

daar dacht ik dus ook al aan.

waarom rij jij in de b al met sporen met wieltjes? (niet aanvallend bedoelt hoor)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:21

Ja het mag wel.. Maar waarom sporen? Je rijd alleen maar grote lijnen en geen scherpe bochten..

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 18:28

Gezien ik veminderde kracht heb in mijn been door een val van een paard, helaas..

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:37

Voor been aanleggen is toch geen kracht nodig?

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 18:39

Mijn benen zijn kwa kracht gewoon niet gelijk, bij mijn rechterbeen zo erg dat met een normale spoor het paard nauwelijks reageert. Als ik met een spoor met wiel rij dan lukt dit mij wel zonder dat ik voor mijn gevoel enorm veel kracht moet zetten. Waar mijn linkerbeen 100% kracht heeft heeft mijn rechterbeen dat nog maar voor 20%.

Het is dus niet zo dat ik een een of andere beul ben die voor de pronk met wieltjes wil rijden, t is helaas niet anders.. :)
Laatst bijgewerkt door Sachet op 26-05-12 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:43

Vilar schreef:
Voor been aanleggen is toch geen kracht nodig?

Je hebt wel degelijk te maken met spierspanningen, dus als je kracht verminderd is, kun je nagaan dat je moeite hebt daarmee.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:46

Eefke_ schreef:
Mijn benen zijn kwa kracht gewoon niet gelijk, bij mijn rechterbeen zo erg dat met een normale spoor het paard nauwelijks reageert. Als ik met een spoor met wiel rij dan lukt dit mij wel zonder dat ik voor mijn gevoel enorm veel kracht moet zetten. Waar mijn linkerbeen 100% kracht heeft heeft mijn rechterbeen dat nog maar voor 20%.

Het is dus niet zo dat ik een een of andere beul ben die voor de pronk met wieltjes wil rijden, t is helaas niet anders.. :)

Oei wat lastig zeg!

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:05

Dat is nogal k.u.t.
Wat rot nu voor je maar opsich zijn wieltjes vriendelijker dan lange stompe sporen aangezien een wieltje wegrolt dus niet op een dezelfde plek zit bij het aansporen met spoor. ;)
Maar iets met plaatje weet ik niet ik weet alleen dat bij de pony's een maximum lengte van 3 cm is.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:31

Is het een idee om dit van te voren te melden bij de jury? :) dan kijken ze er misschien anders tegenaan.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:38

je kan dit aangeven bij de KNHS en dan kan er een aantekening komen op je startkaart. bij mijn dochtermet reuma is dat ook gedaan omdat ze met name in de winter met een speciale teugel rijdt.

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:40

Millanka schreef:
Is het een idee om dit van te voren te melden bij de jury? :) dan kijken ze er misschien anders tegenaan.

Nee, heeft geen zin. Als juryleden van iedereen een melding krijgen over iets, en overal rekening mee gehouden moet worden, kunnen ze net zo goed niet meer jureren, je bent niet meer objectief dan. Daarbij, je hebt je te houden aan de regels zoals ze zijn. Kun je dat om lichamelijke redenen niet, dan hoor je theoretisch niet thuis in de reguliere sport.

Dit slaat niet op jou hoor TS! Je mag gewoon met wieltjes rijden in de B paarden, zijn er genoeg die dat doen, en inderdaad, een wiltje is niet scherper dan een gewoon spoortje!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:10

criollolover schreef:

Daar mag een jury geen mening over hebben. Het is reglementair toegestaan en daarmee klaar ;) Alleen als iemand ruwe hulpen zou geven met de sporen, dan kun je dat afstraffen. Maar dat geldt voor alle soorten ruwe hulpen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:21

kleinvosje schreef:
Daarbij, je hebt je te houden aan de regels zoals ze zijn. Kun je dat om lichamelijke redenen niet, dan hoor je theoretisch niet thuis in de reguliere sport.

Dat is in elk geval volkomen onzin: je kunt dus dispensatie krijgen juist zodat je met een eenvoudige aanpassing wel in de reguliere sport deel kunt nemen.
Van de KNHS zelf: "Paardensport leent zich bij uitstek voor de integratie van het Aangepast Sporten binnen de reguliere wedstrijdsport. Wanneer een sporter vanwege een lichamelijke beperking niet kan voldoen aan de Wedstrijdreglementen dan proberen wij deelname wel mogelijk te maken door indien mogelijk aanpassingen toe te staan."
http://194.150.209.176/news.asp?pCatID= ... le=11&men=

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:35

Eefke_ schreef:
Gezien ik veminderde kracht heb in mijn been door een val van een paard, helaas..

Hier heb ik na een val ook heel lang last van gehad. Heb denk ik zeker wel een jaar met wielsporen gereden gewoon omdat het dan wel ging.
Nooit commentaar op gehad.

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:09

Shadow, dat weet ik wel, dat ze daar voor zijn, maar ze gaan niet voor tijdelijke dingen dispensatie verlenen. Daarom schrijf ik ook theoretisch.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 07:34

kleinvosje schreef:
Shadow, dat weet ik wel, dat ze daar voor zijn, maar ze gaan niet voor tijdelijke dingen dispensatie verlenen. Daarom schrijf ik ook theoretisch.

Dat is nog steeds onjuist:
"Heb je een tijdelijke blessure opgelopen en wil je toch graag wedstrijden rijden? [...] Kun je niet voldoen aan één of meerdere bepalingen die reglementair zijn vastgelegd dan heb je dispensatie nodig. Je kunt dan een tijdelijke dispensatie aanvragen"

Ik hoop dat je niet als jury spreekt?

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 08:54

Nee, ik spreek uit eigen ervaring. Heb ook een keer dispensatie aangevraagd na een val van mijn paard (tijdelijke disp.) Maar niet gekregen, kreeg bovenstaande min of meer als antwoord. Misschien zijn ze nu soepeler hoor, maar 'even dispensatie aanvragen en je krijgt het' is dus niet helemaal waar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 09:59

Oh, da's een knap lüllige reactie van de KNHS zeg! Dat ze besluiten dat de dispensatie niet verleend wordt is tot daar aan toe (ook al vervelend) - maar zeggen dat je dan niet in de reguliere sport thuishoort, da's gewoon heel erg fout.