waarom stoppen mensen bij het z??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lottegold

waarom stoppen mensen bij het z??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 22:07

even een vraagje:
Ik lees best vaak hier op bokt dat mensen stoppen bij het z..(Dressuur)
Waarom is dat?

Is het omdat mensen er vaak geen zin meer in hebben? Of is het omdat het paard gewoon echt niet meer hoger/verder kan?
En waarom is de stap van het Z2 naar het zz-licht zo groot?? Tenminste dat denk ik want je ziet veel vaker bij mensen in hun onderschift bijvoorbeeld: Z2+ 12... En daarna is het paard verkocht of rijden ze allen nog recreatief of gaan over op het springen..

Waarom is dat?? Waarom gaan ze niet door met trainen?

Ik ben gewoon is nieuwsgierig naar jullie ervaringen!!:p

Anoniem

Re: waarom stoppen mensen bij het z??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:11

Wat mijn idee is, en die is misschien een beetje hard, is dat vaak de basis wordt overgeslagen. Tot de M kom je daarmee nog aan de punten, maar wanneer er echt verzameling, impuls en correcte nageeflijkheid gewenst is, loopt men vaak vast omdat dit nooit als basis is gezien. Veel paarden bieden nette correcte gangen aan en lopen de figuren netjes, wat punten oplevert. Maar als het echt gaat om de basis, mist deze meestal en dan kom je jezelf tegen in het Z waar dat toch echt van belang is...

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:13

RT-P -> WD-V

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:17

Bij mij was het omdat ik met een E-pony niet verder kon, behalve eeuwig in het Z2 rondrijden of bij de paarden starten, dat laatste is eigenlijk nooit een optie geweest..
Met mijn paard was Z2 echt ons eindstation. Ik moest meer dan foutloos rijden om nog een klein winstpuntje te kunnen halen en met de wissels hadden we beide veel moeite. Als ik nog een jaar door had gereden was het misschien wel gelukt, maar omdat ik van tevoren al niet de ambitie had om verder te gaan dan Z2, had ik niet echt meer de motivatie om het onderste uit de kan te halen :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:21

Persoonlijk denk ik:
- oog op verkoop, jong paard dat z loopt makkelijker te verkopen dan oudere die hoger loopt (gaat veel tijd inzitten en dus ook gels)
- je rijdt veel meer tegen proff's, die dag en nacht in paarden zitten en jij die savonds na werk eten kinderen etc nog moet gaan rijden hebt niet zoveel tijd vaak
- mensen halen hun "doel" en vervolgens stopppen veel mensen als ze gaan werken samenwonen etc
- voor heel wat paarden/ruiters is z al aan de hoge kant, maar door sprokkel winstpunten hebben ze het toch ghaald maar komen ze zichzelf pas tegen in het z

Persoonlijk was z1 mijn doel altijd (voor sport predicaat) inmiddels is het z2 geworden of ik dat ga doen weet ik nog niet gezien ik er een hoop in de rij heb staan en dit dier met z al meer dan genoeg heeft gedaan voor fokkerij :).

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 22:22

Joolien: dus iegenlijk zeg je dat het paard om dat moment gewoon niet verder kan... Omdat de basis er half in zit. Maar als je dan weer terug zou gaan naar de basis,die er correct "in" zou rijden. Zou het paard dan wel verder kunnen. En tot welk niveau denk jij dat een " gewoon" paard kan kome. Zonder onwijs goede gangen of papiere, aanleg of iets?

Maar relaxed: nu kunnen ook pony"s tot het zz zwaar komen!! Baal je dan niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:24

golddigger08 schreef:
Joolien: dus iegenlijk zeg je dat het paard om dat moment gewoon niet verder kan... Omdat de basis er half in zit. Maar als je dan weer terug zou gaan naar de basis,die er correct "in" zou rijden. Zou het paard dan wel verder kunnen. En tot welk niveau denk jij dat een " gewoon" paard kan kome. Zonder onwijs goede gangen of papiere, aanleg of iets?

Ja, en eigenlijk de ruiter ook niet, omdat de ruiter de basis is vergeten. In principe kan elk braaf paard ver komen, maar er is niks over te zeggen wat de top is, dat ligt aan de bouw en instelling van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:32

golddigger08 schreef:

Euhm, het is 10 jaar geleden ofzo dat ik Z2 reed bij de pony's, toen was daar nog helemaal geen sprake van ;) Ik was al super blij dat ik Z2 was geworden, we begonnen beide als 'niks' :)

Colette, jouw 2e punt is ook een goede.. Het is best frustrerend om tegen profs te rijden met zoveel beter paardenmateriaal.. Dan stopt je ambitie om koste wat kost verder te komen vanzelf :j

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:36

Ik denk dat eem "normaal" opgeleid paard niet speciaal het m moet halen, z komt al wat meer verzameling etc bij, her hangt natuurlijk ook van ruiter af etc.
Er zijn paarden waarvan men het nooit dacht die nu grand prix lopen en andersom.
Al zie ik dat er in het m al enorm veel afhaken, vervolgems zijn de z1 rubrieken weer groot omdat iedereen er maar in blijft hangen omdat er geen wp-grens meer is.(toch?)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:37

Hier veel simpeler.. paard raakte geblesseerd, wou er nog vele jaren plezier van hebben
dus terug getrokken uit de sport.

Overigens was dat ten tijde dat mijn D-tje ook niet verder had gekund dan het Z2....

Had dus ook niet echt haast, want dat zou toch ons eindstation zijn, dus waren
toen al begonnen met onze "verbreding", bovendien had ik nou niet meteen prototype dressuurpaard.
Vind mijn pony al een topper door wat ze wel voor me gedaan heeft.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:39

Ook ik kon 10 jaar geleden niet verder komen met met E-pony dan het Z2.
En volgens mij was dat ook wel haar top.
En met mijn huidige paard ben ik al gestopt in het M2

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:42

Bij mij werd alles direct door de eigenaar verkocht zodra het Z1 of Z2 liep :') Was je eindelijk ergens met vaak niet de makkelijkste/meest goed gebouwde paarden/meest goede bewegers, zagen de eigenaren gulden/eurotekens voor de ogen en moest het verkocht! Beeetje jammer. Maar over enkele weken heb ik er eentje onder mn kont waarmee ik in het Z2 ga beginnen en dan eens hoop door te rijden in het ZZ-licht. :D

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:45

Ik ben ook gestopt, omdat ik gewoon zeker weet dat mijn paard dat niet trok. Z2 was voor haar al heel moelijk; teveel stress door wissels, teveel spanning en niet voldoende maat / beweging om dat te 'verbloemen'. Ons doel was sportpredikaat en dat heeft ze binnen en nu is het genoeg. Het was steeds meer een emotionele strijd voor ons allebei. Gek genoeg konden we in de training soms wel doorpakken op moeilijkere oefeningen, maar 'het op wedstrijd' gaan is niet haar ding. Ze staat nu op een wei met schuilstal en niet normaal; ze lijkt gelukkiger dan ooit... Dat is best confronterend, maar ik ben blij dat ik dit haar kan bieden. Verkoop was geen optie i.v.m. dit karakter; geen leuk leerpaard en geen relax recreatiepaard. De handel in kan ik niet over mijn hart verkrijgen.
Gelukkig is ze nu dikke maatjes met mijn fokmerrie en hoeven ze niet alleen te staan.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 22:49

ESSIE70 schreef:
Ook ik kon 10 jaar geleden niet verder komen met met E-pony dan het Z2.
En volgens mij was dat ook wel haar top.
En met mijn huidige paard ben ik al gestopt in het M2

En waarom ben je nu gestopt met je huidige paard in het m2?

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 07:04

Mijn paardje werd dit jaar 20, en liep met veel moeite Z1. Dat hij dat zou halen had niemand gedacht, maar met idd heel hard oefenen op die basis, sprokkelden we puntjes bij elkaar. Dus toen vond ik het wel mooi geweest, hij verdient ook een pensioennetje nu :)

Met mijn jonkie zien we wel waar het schip strandt :)
Ik vind wel dat paard en ruiter er plezier in moeten hebben. Als je op een punt komt dat het niet meer gaat, verlies je je plezier, jij of je paard of allebei ;) en dan moet je in mijn ogen stoppen ;)

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 07:52

golddigger08 schreef:
En waarom ben je nu gestopt met je huidige paard in het m2?

Omdat zij het M2 al bijna niet trekt :o Ze heeft niet zo handige bouw,kort voorbeen,traag achterbeen.
En daardoor vindt ze het heel moeilijk om de achterhand eronder te zetten. Aan gezien
ze in het Z al echt verzameld moet lopen, ik besloten dat dat het niet gaat worden. ;(
Kleine stukjes in de training gaat best maar niet een heel proefje.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 08:01

Joolien schreef:
Wat mijn idee is, en die is misschien een beetje hard, is dat vaak de basis wordt overgeslagen. Tot de M kom je daarmee nog aan de punten, maar wanneer er echt verzameling, impuls en correcte nageeflijkheid gewenst is, loopt men vaak vast omdat dit nooit als basis is gezien. Veel paarden bieden nette correcte gangen aan en lopen de figuren netjes, wat punten oplevert. Maar als het echt gaat om de basis, mist deze meestal en dan kom je jezelf tegen in het Z waar dat toch echt van belang is...

_/-\o_

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 08:19

Mijn eerste paard zat gewoon echt aan haar top in het Z2, en na 16 wp daarin raakte ze ook nog eens (chronisch) kreupel, dus dat was einde carriere.

Mijn tweede paard moesten we verkopen toen hij in het ZZ-L liep, omdat ik zwanger was en hij dan stil zou komen te staan. We hadden net de eerste wp te pakken, maar het was niet eerlijk om hem stil te gaan zetten en een bijrijder was niet te vinden.

Mijn derde paard heb ik tot het M1 gereden, toen we er echt tegenaan liepen dat we geen goede combinatie vormden. Om die reden gestopt met wedstrijden

Het vierde paard reed ik voor iemand anders, daarmee was ik net begonnen (L1) en toen werd ze verkocht. Vond ik erg jammer, want daar had ik een giga-klik mee.

Het vijfde paard had ik voor de verkoop gekocht. Deze was al 11 toen hij bij ons kwam en was altijd recreatiepaard geweest. Ik heb hem L1 en L2 gestart en toen weer verkocht.

Het zesde paard is verkocht voordat ik hem heb gestart, thuis tot L niveau getraind.

Het zevende paard, dat is mijn meisje, en die blijft dr leventje lang bij me. Met haar heb ik een rentree gemaakt in de wedstrijdsport (na een stop van bijna 5 jaar) en we hebben het L1 nu ongeveer gehad en gaan straks naar de L2. Doel is ooit het Z(2), maar het doel is niet hoger omdat ik vermoed dat dat echt wel haar maximum gaat zijn. Het doel is niet lager, omdat zij net als paard 1 niet het "ideale dressuurpaard" is en ik ons graag wil bewijzen haha.

Het achtste paard is onze ruin, van hem heb ik hele hoge verwachtingen qua talent, maar ik vraag me alleen af of ik het zelf nog een keer kan leren allemaal, omdat ik toch wel een aantal jaren er helemaal uit ben geweest en niet weet of ik het talent nog wel heb om nog een keer hogerop te rijden. Voor nu ligt ons doel bij vertrouwen kweken en hopenlijk dit jaar in het L te beginnen. En dan zien we het wel ;)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 08:26

Het Z2 is voor de meeste paarden al erg moeilijk.
Het zijn vrij 'snelle' proeven waarbij de oefeningen zich snel opvolgen.
Heb je een paard wat al snel wat gespannen raakt dan komt het vaak bij deze proeven al tot uiting.
Wissels zijn ook een struikelpunt.Kom je in het Z2 nog weg met een slechte wissel,in het ZZL kun je dat wel vergeten.

Ik heb met relatief gewone paarden de licht tour behaald,maar ze waren wel stil in aanleuning en konden beide mooie wissels springen.
Dat is een must om verder te komen.Heeft dit altijd iets te maken met je basis africhting?
Ik denk het niet.Ik rijd namelijk nu een paard in het Z2 maar deze heeft veel meer moeite met de verzameling,
pirouettes zijn echt een marteling.Wissels zijn mooi,maar uitstrekken zit er niet in.
Op den duur moet je dan je plafond zien,deze is daar duidelijk aan.Gaan we verder dan wordt het voor allebei niet leuk meer.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 08:38

Omdat de training vaak niet voor elkaar is en de paarden daardoor lossigheid en kracht missen om verder te kunnen komen. Met sleur, trek en stampwerk gaan veel ruiters heel hard door alle klassen heen en dan stopt het bij de Z. Kijk bijv. maar eens op een willekeurige pensionstal, hoeveel mensen die wedstrijden rijden zijn met de basis bezig?? Vaak is het na 5 minuten al oefeningen rijden. Kijk ook bijv. maar eens op marktplaats, veel paarden die Z zijn geweest zijn volledig in elkaar gereden en vaak niet meer voorwaarts, regelmatig en los in het lijf. Maar dit is mijn bescheiden mening en geldt niet voor iedereen natuurlijk!

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 08:48

Wat ik ook denk dat mee kan spelen is als de ambitie niet enorm sterk is, en als je in het zzlicht komt, zul je waarschijnlijk verder moeten reizen voor wedstrijden omdat er nou eenmaal niet zoveel mensen op zulk niveau rijden. Als je dan niet een sterke ambitie hebt kan ik me voorstellen dat je dan niet meer zovaak op wedstrijd zult gaan.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 08:49

mijn doel is ook inderdaad om het Z1 paarden te behalen. dit omdat ik een arabier x new forest heb van 1.57 en start tussen de paarden, zoals al eerder gezegt bij ons moeten alle puntjes perfect zijn, omdat mijn paard dus geen extreme extra draf heeft, hierdoor word het Z1 behalen dus al een flink lastig doel, maar verder ga ik dus niet om hem en mij de frustraties te besparen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:50

Einde capaciteiten, de meeste paarden kunnen gewoon niet meer dan Z, voor ZZL en hoger moet je ook gewoon een paard hebben die de souplesse en draagkracht kan verenigen met expressie.
Met The_Stig ben ik het totaal niet eens, oefeningen kunnen je paard zo ontzettend verbeteren en zo zijn ze ook bedoeld, sterker in het achterbeen, meer souplesse, rechter, meer controle over het plaatsen van voor- en achterhand. Voorbeeldje: ik heb zelf een linkerbeen waarin ik door een rugprobleem minder handig en snel mee ben. Nou weten mijn paarden dat uiteraard donders goed en die maken daar graag een beetje misbruik van. Op een gewone grote volte of wending gaan ze dus graag een beetje tegen mijn binnenbeen inhangen. Omdat te voorkomen kan ik ze op voorhand al een beetje attent maken voor dat linkerbeen door enkele pasjes schoudervoor of evt. zelfs schouderbinnen te zetten. Nog een voorbeeldje: mijn paard liep M, maar de contra wou niet mee. Op de voorhand, uit elkaar, over tempo, scheef, alles behalve een nette contra en ik kreeg het niet opgelost. Toen kreeg ik een instructeur die zich dat niet aantrok en gewoon verder ging waar ik vastgebeten zat op die contra. Die heeft me aan het werk gezet met de eenvoudige galopwissel. Door die eenvoudige wissel moest het paard in de gewone galop meer gaan sluiten en ik moest meer controle krijgen. En tada, ineens was de contra er ook. Idem voor een pony die de neiging had om telgangend te gaan stappen, is opgelost met travers en renvers. Alles hangt met alles samen! Het zegt meer over jou dat je oefeningen als kunstjes ziet dan over de ruiter die ermee bezig is!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:14

Niet alle paarden hebben de capaciteiten om verder te komen, maar dat geldt ook voor veel ruiters.
Ik bleef met mijn vorige paard ook in het Z2 steken, maar nu loopt hij met een betere amazone GP.
Daarnaast vind ik het ook erg leuk om jonge paarden op te leiden. Vandaar dat ik mijn paard meestal verkoop als we Z zijn, om weer opnieuw beginnen met een nieuwe uitdaging. :)

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:16

Urielle schreef:
Einde capaciteiten, de meeste paarden kunnen gewoon niet meer dan Z, voor ZZL en hoger moet je ook gewoon een paard hebben die de souplesse en draagkracht kan verenigen met expressie.
Met The_Stig ben ik het totaal niet eens, oefeningen kunnen je paard zo ontzettend verbeteren en zo zijn ze ook bedoeld, sterker in het achterbeen, meer souplesse, rechter, meer controle over het plaatsen van voor- en achterhand. Voorbeeldje: ik heb zelf een linkerbeen waarin ik door een rugprobleem minder handig en snel mee ben. Nou weten mijn paarden dat uiteraard donders goed en die maken daar graag een beetje misbruik van. Op een gewone grote volte of wending gaan ze dus graag een beetje tegen mijn binnenbeen inhangen. Omdat te voorkomen kan ik ze op voorhand al een beetje attent maken voor dat linkerbeen door enkele pasjes schoudervoor of evt. zelfs schouderbinnen te zetten. Nog een voorbeeldje: mijn paard liep M, maar de contra wou niet mee. Op de voorhand, uit elkaar, over tempo, scheef, alles behalve een nette contra en ik kreeg het niet opgelost. Toen kreeg ik een instructeur die zich dat niet aantrok en gewoon verder ging waar ik vastgebeten zat op die contra. Die heeft me aan het werk gezet met de eenvoudige galopwissel. Door die eenvoudige wissel moest het paard in de gewone galop meer gaan sluiten en ik moest meer controle krijgen. En tada, ineens was de contra er ook. Idem voor een pony die de neiging had om telgangend te gaan stappen, is opgelost met travers en renvers. Alles hangt met alles samen! Het zegt meer over jou dat je oefeningen als kunstjes ziet dan over de ruiter die ermee bezig is!

Je hebt gelijk dat oefeningen inderdaad gebruikt kunnen worden om het paard te gymnastiseren. Het paard moet dan al wel toe zijn aan de oefeningen. Helaas zie je dat maar weinig. Ik zie veel meer dat oefeningen puur wedstrijd gericht gereden worden. Veel paarden zijn al strak en niet los voordat er oefeningen gereden worden, en tijdens het rijden van de oefeningen worden ze helemaal strak. Maar nogmaals, dit is wat ik veelal constateer. Natuurlijk heeft het ene paard meer talent dan het andere paard, maar denk dat door juiste training veel paarden verder zouden kunnen komen.