Boete bij niet afmelden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CoronaLime

Boete bij niet afmelden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 22:07

Ik was vanmorgen wat vraagprogramma's aan het kijken op wedstrijdplatform.nl en toen zag ik bij een paar vraagprogramma's staan;
Bij niet afmelden word een boete van x euro in rekening gebracht + startgeld. De boete bedroeg tussen de 10 en 25 euro en dat vond ik eerlijk gezegd nogal pittig.

Als bestuurslid zijnde weet ik hoe vervelend het is als mensen gewoon niet op komen dagen zonder af te melden, maar om dan zulke bedragen als boete in te dienen. Ik vroeg me dan ook af, mag dit vanuit de KNHS, zijn hier regels voor? En een limietbedrag?

Op zich vind ik het zelf nog steeds vreemd dat je bij wél afmelden nog steeds startgeld moet betalen ondanks dat er dan een reservecombinatie in jouw plaats kan starten, maargoed, dat is een andere discussie.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:08

ik vind het wel terecht. het is toch geen moeite om ff af te melden?

edit: ik heb geen idee of er regels zijn. staat er niks in de reglementen?
Laatst bijgewerkt door loulou op 29-01-12 22:09, in het totaal 2 keer bewerkt

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:09

Ik dacht laatst gelezen te hebben dat dat mag, maar dan moet dat wel vermeld staan in het vraagprogamma. Limiet was geloof ik 25 euro. s trouwens niet alleen bij niet afmelden, maar ook te laat afmelden. Had het ook laatst. Paard kreeg medicijnen en mocht niet starten en dan ook nog een boete. :S Daarom heb ik het ook gecheckt.

Art 43. http://www.knhs.nl/objects/00022770.pdf

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:16

Bij te laat afmelden vind ik het niet terecht, als je paard de dag ervoor ineens kreupel is en je dus niet kan starten moet je startgeld betalen en dan ook nog een boete? 8)7

puma

Re: Boete bij niet afmelden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:19

Bij niet afmelden vind ik het niet meer dan terecht, andere ruiters worden er de dupe van als ze ineens onverwacht eerder moeten starten. Te laat afmelden kan iedereen gebeuren door allerlei omstandigheden.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 22:21

Vaak zijn de sluitingsdata ook weken voor de wedstrijd is dus mocht je ziek worden oid ben je alsnog de sjaak.. :+

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:30

Wij sturen eigenlijk alleen een rekening wanneer er iemand echt niet op is komen dagen. Als er gebeld wordt dat iemand ziek is, of als een paard kreupel is, doen we daar nooit zo moeilijk over.

Ik heb bij wedstrijden op een andere plaats wel eens gezien dat iemand zich inschreef en vervolgens niet komt. Dat was bij 2 wedstrijden het geval. Dat is gewoon zo zonde! Niet alleen van het inschrijfgeld, want dat wordt dan sowieso wel in rekening gebracht. Maar er hadden dan 3 andere combinaties kunnen starten die dan op de wachtlijst staan.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:33

Tsjah... Ik vond het ook wel een beetje oneerlijk dat ik een boete moest betalen terwijl mijn paard medicatie kreeg en ik volgens de reglementen niet mag starten. Had me woensdag afgemeld voor een wedstrijd op zondag. Maar ach... Ook ik doe niet moeilijk. Het was maar 5 euro. Maar er had wel iemand anders voor me kunnen starten. :S

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 22:36

:$ Ka ching voor de vereniging! Dubbel startgeld + 5 euro extra.

5 euro vind ik op zich nog wel redelijk eigenlijk, dat is nog wel te doen :j

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:40

Ergens vind ik het wel heel ver gaan... Als je gewoon niet komt opdagen is een 'boete' terecht, maar bij te laat afmelden? Belachelijk.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 00:56

bij te laat afmelden vind ik het ook belachelijk, maar bij niet afmelden meer dan terecht :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:25

Ik vind een boete voor mensen die gewoon niet komen opdagen een heel goede zaak, ik vind dat echt asociaal gedrag.
Bij te laat afmelden is het wat anders, maar de redenen zijn vaak niet of slecht te controleren.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:34

Ervaring leert dat een heleboel mensen laat afmelden omdat ze toch niet willen of kunnen starten, en dan als excuus maar aanvoeren dat hun paard onregelmatig is en daardoor niet kunnen starten. Vaak is dit dan niet waar, maar het is moeilijk te checken op waarheid. Ik vind het wel goed dat verenigingen daarom dit als regel hanteren, zodat er niet teveel misbruik van gemaakt zal worden. Er zijn ook verenigingen die bij een dierenartsverklaring geen geld laten betalen, vind ik ook een goede. De rest mag van mij een rekening krijgen.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:38

Splendesco schreef:
Bij te laat afmelden vind ik het niet terecht, als je paard de dag ervoor ineens kreupel is en je dus niet kan starten moet je startgeld betalen en dan ook nog een boete? 8)7

Als je met een doktersverklaring, dierenarstverklaring, rouwkaart e.d. kunt aantonen dat je echt een goede reden had om te laat of niet af te melden, dan vind ik de boete niet terecht maar anders vind ik gewoon dat je moet betalen. Zo werkt het overal, met je schoolexamen, je rij-examen e.d. dus waarom hier niet?
Er zijn echt veel mensen die gewoon zonder reden niet op komen dagen, dat vind ik echt aso.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:15

Kun je beter die boete betalen, ik laat echt geen DA komen voor een paard wat een paar dagen kreupel is, die voorrijkosten zijn ook niet misselijk en meer dan 'koelen en afstappen' hebben ze doorgaans toch niet te melden. We zien wel weer als ze langer dan een week onverklaarbaar kreupel zijn. Precies zoals ik voor een griepje echt geen doktersbezoek ga doen om een briefje te krijgen, kost me ook 25 euro.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 20:37

Precies Urielle, en voor een simpel griepje ga je ook niet naar de dokter lijkt me.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:40

fl0wer schreef:
Splendesco schreef:

Als je met een doktersverklaring, dierenarstverklaring, rouwkaart e.d. kunt aantonen dat je echt een goede reden had om te laat of niet af te melden, dan vind ik de boete niet terecht maar anders vind ik gewoon dat je moet betalen. Zo werkt het overal, met je schoolexamen, je rij-examen e.d. dus waarom hier niet?
Er zijn echt veel mensen die gewoon zonder reden niet op komen dagen, dat vind ik echt aso.

Een schoolexamen of rijexamen is veel waardevoller dan een concoursje. Daarbij, als ik een griepje heb ga ik niet rijden, maar laat ik ook echt de dokter niet komen voor een verklaring, ik ben wel gek. Voor een rijexamen wel, voor een concours echt niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:01

Ik heb wel eens netjes op de dag zelf afgemeld wegens een kreupel paard. Ik heb gezegd van geef rekeningnr maar, dan maak ik geld wel over, bewaar coupons maar voor dan en dan.
Nee, ze zouden rekening sturen. Prima. Maar toen ik rekening kreeg werd er ook 5 euro extra in rekening gebracht. Nou, sorry, dat vind ik dus zeer onterecht. Ik kon gewoon echt niet komen, ik bied aan om zelf actie te ondernemen, maar om mij dan een rekening met een extra bedrag te sturen? sorry, dat vind ik gewoon onbeschoft van zo'n vereniging.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:05

Bij te laat afmelden vind ik het niet altijd onterecht om toch nog startgeld te rekenen, het lukt ons niet altijd om een reserve nog in te zetten.. we hebben dan toch op een bepaald aantal starts gerekend.
Wel flauw om dan nog extra te rekenen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:15

Chessie, ik heb het in mijn geval ook niet over het startgeld. Maar wel over extra geld vragen. En dat is gewoon geheel onterecht. Ze hoeven niet eens de coupons terug te sturen, die mochten ze gewoon bewaren. Maar om dan toch een rekening+extra kosten te vragen, sorry, dat vind ik belachelijk.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:16

zeker.. dat zeg ik ook,
kan me wel voorstellen dat het gedaan worden als mensen gewoon zonder bericht niet komen (tenzij ze achteraf even melden waarom, soms is er een goede reden voor).

silvershardo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:33

Ik heb ook zo'n boete gehad maar wij hadden wel afgemeld (omdat mijn pony verkocht was)
wij hebben na veel regelen het niet meer hoeven te betalen

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:47

Ik vind het een goede regeling, veel mensen denken soms ach tis slecht weer laat die wedstrijd maar doen of iets dergelijks. Bij de vereniging waar ik rijd doen ze heus niet moeilijk als je ziek bent of paard kreupel etc. maar als je niets van je laat horen en dus gewoon niet komt terwijl andere combinaties graag zouden willen starten maar dit niet meer kan vanwege overvol, vind ik dit een goede regel. De mensen die vaak te lax zijn om zich af te melden leren het vanzelf zo wel waf.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 19:01

Dan is jouw vereniging een van de weinigen, vaak word er juist erg moeilijk gedaan en moet je om een griepje of kreupelheid al een dokters of da verklaring hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 08:49

F*ck zeg, ben dus ergens niet op komen dagen :+ Stond op de reservelijst ergens als derde of vierde en had verwacht dat ik wel even een belletje zou krijgen dat ik moest starten, had dus zelf de startlijst moeten bekijken blijkbaar...