Enorm gespannen paard op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Enorm gespannen paard op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 12:31

:wave:
Ik heb mijn paard vanaf september 2011. Het is een ontzettend lief dier en -meestal- braaf. Nu rij ik vanaf januari wedstrijden met hem, en dat gaat toch niet helemaal zoals gewenst :D

Het begint in de trailer al. Hij loopt er zo in, maar eenmaal erin is 'ie ontzettend gespannen. Vandaag zat z'n diarree van angst tot aan de zijwanden van de trailer.. Hij wil er dan ook zo snel mogelijk uit als we eenmaal gestopt zijn.

Tijdens het opzadelen is hij meestal wat drukker, maar niet vervelend. Als er paarden de poetsplaats verlaten om naar de bak te gaan, begint hij wel te dribbelen en te brullen.
In de inrijbak gaat het vaak redelijk tot goed, hij kijkt dan eerst eventjes rond en dan is het goed; hij kan dan mooi ontspannen en laat zijn nek en rug los. De troubles beginnen meestal op het moment dat ik de ring inga. Hij moet dan al zijn nieuwe paardenvriendjes in de inrijbak achter laten, en als echte net -niet friese hengst moet je jezelf dan laten horen natuurlijk! Veder ziet hij vaak allerlei spoken als hij dan in zijn eentje de grote boze bak ingaat, wat vaak resulteert in buitenstelling op de hoefslag en niet netjes door de hoeken gaan omdat ik het zo goed en zo kwaad als het kan op de hoefslag probeer te houden, maar hij daar eigenlijk niets van wil weten. Daarnaast is zijn nek dan ontzettend gespannen en is 'ie zo enorm sterk (de friezen mensen zullen wel weten wat ik bedoel ;) ) dat ik weinig te vertellen heb.
Dit kost me gewoon íedere keer punten en daar baal ik van!

Nu hoor ik jullie denken: ga lekker een paar maand thuis oefenen en neem hem dan weer mee op wedstrijd. Het vervelende is juist dat hij thuis wel kan ontspannen, hij kan dan halsstrekken met zijn neus over de grond bij wijze van spreken.

Ik vroeg me af of er meer mensen zijn met dit probleem en hoe jullie dit hebben opgelost. Ik zat zelf al te denken aan een homeopatische rustgever oid, daar heb ik goede verhalen over gehoord.
Tips en ervaringen zijn meer dan welkom! :)

Horsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 12:41

mag ik ook vragen hoe oud je paardje is ? :) en heeft ie al eerder concoursen (of op ander terrein oid) gelopen? ik had namelijk hetzelfde met mijn 5jarige toen die voor het eerst op concours ging, dit ging uiteindelijk wel beter!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 12:53

Hij is 4 :j Hij heeft al eerder één wedstrijd gelopen met zijn vorige eigenaresse in de L1 (zij is meerdere keren Z geweest), daar had 'ie 188 punten.

Ik heb zelf nu 3 wedstrijden met hem gereden.

Anoniem

Re: Enorm gespannen paard op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:17

Geef hem de tijd, veel meenemen en veel kilometers maken op vreemd terrein, dan wordt het vanzelf beter. Ik zou dat niet perse in wedstrijdvorm doen, omdat jij dan waarschijnlijk toch ook meer gespannen bent. Maar gewoon naar verschillende maneges gaan om te trainen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 13:20

Ik heb idd al gekeken naar oefenwedstrijden hier in de buurt, maar die zijn er maar heel erg weinig helaas, óf door de week, en dan kan ik jammer genoeg niet..

Ik probeer hem wel aan zoveel mogelijk dingen te laten werken, dus bvb buitenritten, andere omgeving enz, maar toch blijft het 'eng' op wedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:22

Toch denk ik dat er ook een groot deel spanning onbewust bij jou vandaan komt. Je ziet het enorm vaak, paarden gaan in de ring ineens anders lopen dan bij het losrijden.. In de ring 'moet' het ineens gebeuren daardoor gaan veel mensen toch net even anders rijden.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 13:24

Tsja, dat zou kunnen dat 'ie daarop reageert.. Alleen heb ik niet echt het idee dat ik zelf erg gespannen ben, maargoed, onbewsut misschien :P
En mijn vorige paardje had er geen past van trouwens, die was gewoon relaxed in de ring, terwijl ik met haar soms zelf wel gespannen was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:28

Maar toch baal je na 3 wedstrijden al dat de spanning zoveel punten kost.. Ik weet dus wel bijna zeker dat je onbewust alles wil doen om je paard te laten ontspannen.. En dat werkt juist averechts. Vergeet niet dat het ene paard hier veel gevoeliger voor is dan de andere, dus vergelijken met je vorige paard heeft weinig zin :D Mijn pony kon je ook een bom naast afsteken en mijn paard kon al schrikken van een wapperend grassprietje.. Dat zegt dus niets :n

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:32

Ik denk dat het een kwestie is van kilometers maken en zelf ook zoveel mogelijk ontspannen op wedstrijd, al is dat soms erg moeilijk!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 13:45

Relaxed schreef:
Maar toch baal je na 3 wedstrijden al dat de spanning zoveel punten kost.. Ik weet dus wel bijna zeker dat je onbewust alles wil doen om je paard te laten ontspannen.. En dat werkt juist averechts. Vergeet niet dat het ene paard hier veel gevoeliger voor is dan de andere, dus vergelijken met je vorige paard heeft weinig zin :D Mijn pony kon je ook een bom naast afsteken en mijn paard kon al schrikken van een wapperend grassprietje.. Dat zegt dus niets :n

Toen ik het typte dacht ik ook al, mijn vorige paard was sowieso heel laid back, het paard wat ik nu heb is inderdaad veel gevoeliger voor spanningen en stemming en meer op mij gericht.

Misschien moet ik zelf maar een rustgevend tabletje nemen dan voor de wedstrijd :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:49

Nee, samen veel kilometers maken, dan komt het allemaal vanzelf :j

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:29

Inderdaad, heel veel succes gewenst!

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:30

Ik heb ook zo'n paard, ook een Fries, en ik kan je vertellen het word beter, je hebt pas 3 wedstrijdjes gereden joh! Ik heb al aardig wat 160-ers om de oren gehad, en ik heb afgelopen weekend mijn eerste 170-ers gehaald, dit is voor mij een overwinning! Dit is niet zomaar opgelost, ik kan je aanraden gewoon lekker op wedstrijd te gaan en zoveel mogelijk verschillende locaties te proberen. Ik heb altijd zoiets van de eerste proef kan ze de bak bekijken, en de 2e proef kunnen we wat laten zien.

Gewoon lekker op wedstrijd gaan, ik ben ook niet helemaal bevestigd op B niveau (galopprobleempje) maar ik ga d'r gewoon voor want als ik straks alles bevestigd heb en ik kom de baan niet rond doet het veel zeerder!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:46

Ik ga met de rest mee, gewoon heel veel kilometers maken en verwacht er niet te veel van. Zie het echt als een leermoment en probeer zoveel mogelijk de ontspanning te vinden en baal er niet te veel van als het niet lekker gaat. ( Ook al is dat soms heel moeilijk! ) Uiteindelijk zal het vanzelf beter gaan als jullie wat meer ervaring opgedaan hebben. :)

xAnnabel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:52

En om meer te ontspannen vanuit jezelf kan je bijvoorbeeld ook een liedje zingen, dat helpt bij mij heel goed. En dan ben je tegelijk niet heel erg meer met je paard bezig.

Djoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:25

Gewoon vaak meenemen. Dan komt het allemaal vanzelf wel goed.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:05

Kilometers maken :j
Ga ook naar vreemd terrein om gewoon te rijden. Dat hij er aan went dat hij ook ergens anders aan het werk moet.
Verder moet het vertrouwen in jou blijkbaar nog groeien. Dat betekent dat jij onbewust toch iets op hem overbrengt, waardoor het blijkbaar spannend is en hij liever op zijn nieuwe paardenvriendjes vertrouwt dan op jou.
Dat kost tijd en rust.

Je kunt je paard Calmitan geven. Dat is speciaal voor stressituaties. Ik geef dit mijn haf ook wel voor wedstrijd, omdat hij ook gespannen is.
Dit haalt er net de scherpe randjes vanaf, waardoor je kunt blijven rijden en je dus wel naar ontspanning toe kan. Dit is op basis van magnesium, verkrijgbaar bij de paardendrogist.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:20

Toch is mijn advies: heel veel oefenen.
Ik heb met mijn "toen-3/4 jarige" enorm veel km gemaakt, soms kwam ik met een puntje naar huis, en soms niet.
Sommige paarden zijn nou eenmaal wat meer gestresst dan andere.
En aangezien jou Fries voorheen gereden is door iemand die meerdere keren Z geweest is, mag ik wel aannemen dat zij waarschijnlijk ervaring heeft met jonge/zenuwachtige paarden uitbrengen in de ring.
Ik zou je paard niet verdoven of rustgevende middelen geven, maar geef hem de tijd.
Dat was bij mij het beste medicijn.
Mijn paardje is nu 6 jaar, en nu pas is zij het grootste deel van haar zenuwen kwijt.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:23

Veel kilometers maken en veel oefenen met de trailer.
Was hij wel een trailer gewend of alleen een vrachtwagen. Mijn merrie kende alleen een vrachtwagen en was in het begin gestresst op de trailer. Ik heb haar er regelmatig ingezet zonder te rijden en ook wel eens gevoerd. Stukje rijden en weer terug naar huis. Daarnaast regelmatig naar een andere manege gaan.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:27

Heel veel kilometers maken, op een gegeven moment leert hij dat er niks aan de hand is als hij zijn concurrentie moet verlaten en hij altijd weer terug thuis komt.
Het is even vervelend dat je geen punten haalt, maar ook weer een ervaring en jullie moeten nog een team worden, hou daar ook rekening mee.

Op dit moment ben je nog bezig met een paard op te leiden.

Succes !

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:28

je hebt van allerande spullen om je paard rustig te houden en dit is dan niet doping. maar ik denk dat het belangrijk is dat je paard veel km maakt en met rust, ik weet niet of je zelf stres hebt voor een wedstrijd? maar dat help vaak niet. misschien kun je ergens in de beurt oefenen in een bak of zo?

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:38

Ik zal als ik jullie was beginnen bij het begin. Dat is de trailer in. Misschien een paar keer op stal oefenen? Paar keer in/uit de trailer gaan, veel belonen als hij op de trailer staat (wel rustig). En dan ook vooral de trailer uitlopen oefenen zodat je zelf ook wat meer vertrouwen in het laden en lossen wordt, dit heeft weer een positieve invloed op de rust van het paard.
En wat al veel gezegd is, vee oefenen op vreemd terrein. Wat ook heel belangrijk is: zelf kalm zijn. Het kan heel goed dat jij onbewust toch jezelf (en je spieren en je gedrag) aanspant. Dit merkt een paard gelijk. Ademhalingsoefeningen kunnen hier heel goed bij helpen. Zelf heb ik een Mental Training gedaan bij Sanne Beijerman (weet niet of je haar kent), maar dat kwam er op neer dat jij in controle bent niet alleen van je eigen spanningsniveau maar dat van je paard! Je paard heeft in die grote boze bak een leider nodig en dat ben jij. Dus jij moet tegen het paard communiceren: dit en dat moet je doen (bv we gaan nu de hoefslag over -om maar even iets te noemen-). Niet boos worden als je paard bang wordt, neem alleen de leiding :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 19:41

Met het trailer gebeuren gaat het wel beter trouwens hoor :j Als ik 'm in de trailer doe, is het ook niet alleen maar als ik op wedstrijd ga, maar ook bvb naar het bos ofzo.
Eerst was het namelijk zowat een sauna toen ik de trailer inkwam om hem eruit te halen, zoveel had hij dan gestoomt en gezweet, er lagen gewoon plassen bij z'n benen. Nu gaat dit beter en zweet hij al véél minder, hij is alleen wat warm als ik hem eruit haal.

Ik denk zeker dat ik een deel onbewust zelf op hem overbreng hoor. Aan de ademhalingsoefeningen maar dus, bedankt voor de tip :))

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:15

Ik weet hoe jij je voelt als je op wedstrijd gaat en het dan niet lukt door de spanning!. En thuis gaat het wel goed.
En dat gevoel is behoorlijk klote. Want op een gegeven moment wil je toch wel is een puntje halen voor je harde werk en energie dat je er in stopt.
Alleen als je een jong paard heb zul je er toch de geduld voor moeten opbrengen en doorgaan met trainen thuis en misschien is het een idee om eens je instructie mee te nemen naar de wedstrijd?
Soms zijn er handige trucjes voor dat spook gedrag waardoor je en veel km kan maken en je een beetje knap de proeven door komt.

naturalwayx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:39

misschien af en toe wedstrijde op je eigen stal rijden als die der zijn ?
en misschien moet ie nog meer wennen aan jou want hoe gaat het rijden thuis ?