Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

!
marle schreef:Ik rijd dit paard nu al 2 jaar en het lukt ook wel maar ik ben meteen alle ontspanning kwijt, en ik hoef ook echt nu nog geen hoge punten te halen maar ik wil wel graag beginnen met starten nu dus wachten en verder oefenen is niet echt een optie, en natuurlijk blijf ik het oefenen en hoe het 'verderop' in m'n carriere gaat zie ik dan wel, ik ben al blij als ik gewoon verder het proefje netjes uitrij.
En ik geloof dat het 3 keer is dat je moet doorzitten dus dat zou dan van -3 tot -6 zijn ongeveer, maar bedankt voor de reacties en het moet ook inderdaad wel goedkomen!
al ben ik echt superzenuwachtig nu aangezien ik morgen m'n eerste wedstrijd heb, offtopic
Langcara schreef:marle schreef:Ik rijd dit paard nu al 2 jaar en het lukt ook wel maar ik ben meteen alle ontspanning kwijt, en ik hoef ook echt nu nog geen hoge punten te halen maar ik wil wel graag beginnen met starten nu dus wachten en verder oefenen is niet echt een optie, en natuurlijk blijf ik het oefenen en hoe het 'verderop' in m'n carriere gaat zie ik dan wel, ik ben al blij als ik gewoon verder het proefje netjes uitrij.
En ik geloof dat het 3 keer is dat je moet doorzitten dus dat zou dan van -3 tot -6 zijn ongeveer, maar bedankt voor de reacties en het moet ook inderdaad wel goedkomen!
al ben ik echt superzenuwachtig nu aangezien ik morgen m'n eerste wedstrijd heb, offtopic
Punt is, dat als jij niet gemakkelijk doorzit, dat je het paard enorm stoort in de rug. En ja, dan gaat het de rug spannen en is de ontspanning weg.
De oorzaak kan bij zowel het paard als bij jou liggen. Jij zit niet gemakkelijk door, maar het kan ook zijn dat het paard jou ook niet láát zitten. Als het paard de rug dus niet voldoende gebruikt gooit het jou hoger op uit het zadel. Hij is dus niet nageeflijk genoeg.
Het punt zit hem dus in de nageeflijkheid. Waarom is het paard niet nageeflijk? Kun jij niet ontspannen, adem je wel voldoende door of hou je een beetje in, of heeft het paard een balans probleem, of , of , of......
Het eerste waar je naar moet kijken of het paard goed van achteruit naar de hand toe gereden wordt. D.w.z. dat er dermate voorwaartse hang in zit, dat jij het gevoel krijgt dat je het paard iets of wat moet opvangen aan de voorkant, maar záchtjes. En vervolgens moet je kijken, of het paard echt rechtgericht is. D.w.z. als je lengtebuiging of stelling naar binnen vraagt, of het paard niet verstrakt in rug en kaakspieren op één kant. Want dat doet hij dan omdat hij het gevoel krijgt omdat je hem uit balans trekt. En wat doet iemand die het gevoel krijgt om balans te verliezen? die zet zich alvast schrap, die ontspant niet meer.
heleen88 schreef:in de proef die je in okt nov dec rijd zitten 3 stukken in waarbij je door moet zitten, stel dat je 3x -2 krijgt mag je verder een zeer nette proef rijden wil je winst halen, mijn paard heeft ook al zoiets van ooh zijn we hier weer?? ga ik alvast heb dan gewoon op beidde kanten vaak een 5 als ze het doet. beter als 3x -2
marle schreef:al ben ik echt superzenuwachtig nu aangezien ik morgen m'n eerste wedstrijd heb, offtopic
marle schreef:Ik denk dat het een beetje van allebei is, ik vind het moeilijk om door te zitten maar vooral op hem, hij gooit heel hoog op. En hij loopt (meestal) toch wel zeker netjes nageeflijk, maar als ik wil gaan doorzitten ben ik ook meteen eigenlijk het meeste weer kwijt omdat hij dus meteen eigenlijk aanspant.
marle schreef:Ik oefen het wel door alleen maar kleine stukjes te doen dus 3/5 pasjes maar ik denk dat de grootste oorzaak toch echt bij mij ligt en in combinatie met het hoge opgooien van hem lukt het me ook echt niet goed.
CharleyT schreef:Drie keer -2 hoort niet. Als je lichtrijdt waar doorzitten ge vraagd wordt gaat er 1 punt van het waarderingscijfer af, thats it. Lees het reglement er eens op door.
Langcara schreef:Even hier op terug komen:marle schreef:al ben ik echt superzenuwachtig nu aangezien ik morgen m'n eerste wedstrijd heb, offtopic
Let op dat je morgen heel goed blijft doorademen, vooral het uitademen moet goed gebeuren. Hiermee laat je de spanning uit je lichaam wegvloeien. Want als je nerveus bent, ben je gespannen. Iemand die gespannen is, verstrakt in het lichaam. En een verstrakt lichaam zit niet mee in de beweging van het paard, het hindert hem, het remt een paard af of hij slaat tot vluchtgedrag (d.w.z. dat hij loperig wordt).
Maar d.m.v. je ademhaling kun je de spanning naar het paard toe in ieder geval verbergen en hinder je hem niet zo.marle schreef:Ik denk dat het een beetje van allebei is, ik vind het moeilijk om door te zitten maar vooral op hem, hij gooit heel hoog op. En hij loopt (meestal) toch wel zeker netjes nageeflijk, maar als ik wil gaan doorzitten ben ik ook meteen eigenlijk het meeste weer kwijt omdat hij dus meteen eigenlijk aanspant.
Dan laat hij je dus niet zitten. Dat moet hij nog leren en jij moet heel goed opletten dat je loslaat in je bekkengebied. Doe je dat niet, dan zul je hem altijd reden blijven geven om zijn rug te spannen.marle schreef:Ik oefen het wel door alleen maar kleine stukjes te doen dus 3/5 pasjes maar ik denk dat de grootste oorzaak toch echt bij mij ligt en in combinatie met het hoge opgooien van hem lukt het me ook echt niet goed.
Zelfs een paard dat hoog opgooit kan je nog wel iets laten doorzitten. Maar ik vind het goed dat je ziet waar je probleem ligt. Dat kan ik namelijk vanaf hier niet beoordelen.
.