wel of niet dressuur rijden?!?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniemkl

wel of niet dressuur rijden?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 08:56

hey,
de titel zegt het al.
ik wil graag gaan dressuren en springen met mijn 6 jarige pony Special. Alleen moeten we dan met bit rijden... en we rijden nu al twee jaar bitloos en zo heb ik dr ook ingereden... Nou heb ik dus een hoofdstel met bit aangeschaft, en we hebben het heel rustig opgebouwd maar ze vind het nog steeds vreselijk!!! zodra ik de teugels ga aannemen gaat ze moeilijk doen en is ze niet echt meer te sturen. maar ze kan het bit wel gewoon inhebben als ik bitloos rij. en zodra ik afstap gaat ze allemaal rare bekken trekken en probeert ze op alle mogelijke manieren duidelijk te maken dat ie uit moet! ze heeft verder gewoon een goed gebit.
heeft iemand tips???
en wat vinden jullie moet ik nou gewoon doorzetten of het er bij laten en gewoon bitloos rijden, want ik wil ook dat het voor haar leuk blijft (maar dan geen wedstrijden).

ik rij trouwens met een dubbel gebroken bus trens

power1997

Re: wel of niet dressuur rijden?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 08:58

Je mag ook bitloos wedstrijden rijden :)

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 08:59

power1997 schreef:

ja alleen speciale, heb ik ook al naar gekeken... en dat zijn dr zo`n 3 per jaar ;(

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 09:01

specialmoon schreef:
maar ze kan het bit wel gewoon inhebben als ik bitloos rij.

Kan je deze zin even beschrijven? Wn als je een bit in hebt rijd je toch echt niet bitloos ;).
Wat is de reden dat je bitloos rijd?
En de reden dat je voor wedstrijden een bit moet hebben snap ik niet helemaal,bitloos kan ook he?!

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 09:03

specialmoon schreef:
power1997 schreef:

ja alleen speciale, heb ik ook al naar gekeken... en dat zijn dr zo`n 3 per jaar ;(

Dus omdat JIJ wedstrijden wil doen moet je pony maar gewoon een bit in omdat je 3 per jaar te weinig vind? Sorry maar dat is naar mijn idee oneerlijk voor je pony...*duiktweg*

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 09:09

Dus omdat JIJ wedstrijden wil doen moet je pony maar gewoon een bit in omdat je 3 per jaar te weinig vind? Sorry maar dat is naar mijn idee oneerlijk voor je pony...*duiktweg*[/quote]

oneerlijk voor je pony??? echt een opmerking voor een 13 jarige........

ts: ik zou het blijven proberen, het is natuurlijk een hele omschakeling wat je van je pony vraagt. je zou ook eens een ander bitje kunnen proberen. bijvoorbeeld een rubberen bit dat is wat zachter.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 09:12

Linnettaaaa schreef:
Dus omdat JIJ wedstrijden wil doen moet je pony maar gewoon een bit in omdat je 3 per jaar te weinig vind? Sorry maar dat is naar mijn idee oneerlijk voor je pony...*duiktweg*

Ze geeft toch aan dat ze als haar pony het niet fijn vindt ze helemaal geen wedstrijden gaat rijden? Vind het alleen maar goed dat ze er zo goed over nadenkt. Kan me goed voorstellen dat het wedstrijden starten best veel geld kost etc en dat je dan voor die 3 wedstrijden het er niet voor over hebt.

@TS: Misschien een ander soort bit erin hangen om te kijken hoe ze daar op reageert? Welk bit heb je er nu in?

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 09:13

Linnettaaaa schreef:

dat zeg ik niet, ik zit zelfs te denken om het niet te doen vanwege het feit dat ik wil dat zij het ook nog leuk vind (alleen voor maar drie wedstrijden ga ik geen stratkaart etc. aanvragen dat vind ik een beetje te duur :o )!!!en ik ben absoluut niet zo`n ruiter die maar vind dat het paard moet doen wat ik zeg, ik doe altijd alles samen en zorg dat ze dr nog lol in heeft!!! Special is voor mij het belangrijkste wat er is. :j

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 09:13

Misschien is er een probleem met de tanden? Dat zou de reactie op het bit kunnen verklaren.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 09:14

Linnettaaaa schreef:
specialmoon schreef:
maar ze kan het bit wel gewoon inhebben als ik bitloos rij.

Kan je deze zin even beschrijven? Wn als je een bit in hebt rijd je toch echt niet bitloos ;).
Wat is de reden dat je bitloos rijd?
En de reden dat je voor wedstrijden een bit moet hebben snap ik niet helemaal,bitloos kan ook he?!

ghehehe beetje onduidelijk indd. ik heb dan extra bakstukken waar ik het bit aanhang en dan stuur ik wel gewoon op mijn bitloze hoofdstel (zodat ze dr aan kan wennen)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 09:15

specialmoon schreef:
Linnettaaaa schreef:

dat zeg ik niet, ik zit zelfs te denken om het niet te doen vanwege het feit dat ik wil dat zij het ook nog leuk vind (alleen voor maar drie wedstrijden ga ik geen stratkaart etc. aanvragen dat vind ik een beetje te duur :o )!!!en ik ben absoluut niet zo`n ruiter die maar vind dat het paard moet doen wat ik zeg, ik doe altijd alles samen en zorg dat ze dr nog lol in heeft!!! Special is voor mij het belangrijkste wat er is. :j

*\o/* *\o/* *\o/*

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 09:15

criollolover schreef:

oneerlijk voor je pony??? echt een opmerking voor een 13 jarige........

ts: ik zou het blijven proberen, het is natuurlijk een hele omschakeling wat je van je pony vraagt. je zou ook eens een ander bitje kunnen proberen. bijvoorbeeld een rubberen bit dat is wat zachter.[/quote]

Hoezo een typische opmerking voor een 13jarige? Ik rijd bitloos wil al te graag wedstrijden doen maar de meeste wedstrijden(bitloos) zijn voor mij niet in de buurt. Maar geen haar aan mn hoofd die eraan denkt er een bit in te doen zodat IK plezier en de pony het maar niks vind. Nee, pony van TS is geheel bitloos opgevoed omdat TS dast wilde, nu wilt TS wedstrijden en moet er dus maar een bit in...

TS: ik denk trouwens dat je pony gewoon moet wennen! :)

Edit: oke dat van het bit tijdens bitloos snap ik nu.
Sorry je OP kwam wel een beetje zo op mij over!
over de prijd heb je gelijk, ik doe het daarom ook niet :D
Laatst bijgewerkt door Fennee op 01-12-11 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 09:17

ander bit is indd wel een idee, moet dat dan een rubberen bit zijn? (heb niet zoveel verstand van bitten :-P)

ze is laatst nog gechekt op haar gebit... de veearts zij dat alles gewoon goed was...

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:37

ik denk dat het een kwestie van uitproberen is. een rubberen bit ligt wat zachter in de mond.
je zegt zelf dat je niet veel verstand van bitten hebt, weet je wel zeker dat je de juiste maat hebt? een te groot of een te klein bit is ook erg vervelend voor een paard.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:55

springen mag met de teugels direct aan het hoofdstel bevestigd, zonder hefboom dus aan een gewone neusriem. Als je paard daar goed op loopt dan kun je dat proberen.
De winstpunt in de dressuur zou je dan kunnen proberen te halen op een van de bitloze wedstrijden.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 17:10

criollolover schreef:
ik denk dat het een kwestie van uitproberen is. een rubberen bit ligt wat zachter in de mond.
je zegt zelf dat je niet veel verstand van bitten hebt, weet je wel zeker dat je de juiste maat hebt? een te groot of een te klein bit is ook erg vervelend voor een paard.

denk wel dat ik de juiste maat heb, want het is een 11,5 en 12,5 is haar echt te groot, en het lijkt wel of ie goed in dr mond ligt. maar ik kan indd wel even een rubberen bit gaan proberen! en zal mijn stalgenootjes even vragen wat zij vinden van de maat, (die rijden wel allemaal met bit)

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 17:11

schoentje schreef:
springen mag met de teugels direct aan het hoofdstel bevestigd, zonder hefboom dus aan een gewone neusriem. Als je paard daar goed op loopt dan kun je dat proberen.
De winstpunt in de dressuur zou je dan kunnen proberen te halen op een van de bitloze wedstrijden.

zou je dat kunnen uitleggen? moeten de teugels dan direct aan de neusriem of...???

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:28

ja, direct aan de neusriem.
Check er voor de zekerheid even de reglementen op na

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:31

Als je echt graag met bit wil rijden, dan zou ik eens goed les nemen. Ik ben namelijk van mening dat het bij geen enkel paard (dat medisch in orde is) een probleem hoeft te zijn wanneer er rijtechnisch goed met bit gereden wordt. Het is na 3 jaar voor een paard natuurlijk wel even wennen. Maar met gewoon correct rijden, en een gewoon vriendelijk bit, is elk paard met bit te rijden.

Of je het wel of niet doet, is dan je eigen keuze.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:37

er is al gezegd dat springen dus bitloos mag, en bij de dressuur zou ik even kijken naar een passend bitje, niet perse rubber, als je paard/pony zelf weinig speeksel maakt dan kun je je voorstellen dat rubber JUIST pijn doet, omdat het dan gaat branden. ik zou zelf kijken of je wat verschillende bitjes mag lenen.

Dubbelgebroken, rubber, dun, dik, en wel even minimaal een weekje aankijken per bitje.

en ik sluit mij aan bij Anoeska.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 19:25

weet iemand bij hoeveel winstpunten in de B je mag gaan springen?

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:28

Eentje maar!

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:35

Ik zou het ook nog even door blijven proberen, misschien ligt het ook aan het materiaal?
Ik heb een paardje die erg gevoelig is in de mond en ook moeilijk een normaal bit kan aannemen, dan doet 'ie ook z'n mond open, zit er tegenin te trekken, etc etc.
Ik heb toen dit bit bij divoza gebruikt: http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... 21-mm.html

Ik vind het een heel fijn bit en dat over de pittige inwerking valt réuze mee, mijn paardje doet er super op en heeft nergens meer last van. Ik heb het ook op andere paardjes gebruikt die last hadden van hetzelfde probleem en nadat ik dit bit had ingedaan gingen ze helemaal schuimen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:38

Vervelend vraagje misschien: maar hoe onafhankelijk is je zit, of anders gezegd: hoe stil is jouw hand? Ik ben nl van mening dat het niet zozeer bit/bitloos is wat het paardrijden eventueel onvriendelijk zou kunnen maken, maar het al dan niet hebben van een onafhankelijke zit, in combinatie met een stille hand! Is jouw hand niet stil genoeg dan kan een bit vervelender voor jouw paard zijn, dan wanneer je bitloos rijdt. Ik zeg dit ook omdat je paard het kennelijk geen probleem vind om een bit in te hebben, maar wél als je er ineens mee gaat rijden ( lees: je hand toevoegd aan het geheel). Dit is níet vervelend bedoelt, maar gewoon een optie om te overwegen. De oplossing kan dan 'gewoon' zitten in het extra aandacht besteden aan het rijden met een stille hand ( waarvan iedereen denkt dat hij het doet, maar veelal toch niet echt het geval is ( helaas spreek ik uit ervaring.. en ben druk doende aan het leren!!). Heel veel succes en wijsheid toegewenst, van een amazone die de keuze heeft gemaakt wél met bit te rijden omdat ik toch echt wedstrijden wil rijden. Die keuze moet wat mij betreft, itt wat hierboven gezegd wordt, iedereen mogen maken ( mits het bit verantwoord gebruikt wordt natuurlijk)

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:44

Hmm... De overstap is natuurlijk ineens wat raars voor je pony... Ik zou het persoonlijk op bitloos dressuur houden en springen mag je gewoon bij de bitwedstrijden. Maar als je hart meer bij de dressuur ligt...
Ik wilde zelf ook gaan starten maar ik voel me toch te goed bij het bitloze... Ik zal het altijd jammer blijven vinden dat het niet gewoon mag. De optoming zou de vrije keuze van de ruiter moeten zijn. Maar da's weer een andere discussie.

Ik zou dus zeggen: doe wat je hart je ingeeft. (Wat ben ik melig vandaag...)