Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 19:55

Veiligheidshoofddeksel verplicht met ingang van 1 januari 2013

Per 1 januari 2013 stelt de FEI het gebruik van goed bevestigde veiligheidshoofdeksels verplicht wanneer men op het wedstrijdterrein bezig is met het rijden van paarden. Zo werd afgelopen weekend besloten tijdens de Algemene Vergadering van de FEI in Rio de Janeiro.

Op verzoek van de Amerikaanse Hippische Sportfederatie is besloten de invoering van deze regel nog niet dit jaar in te voeren, om op die manier de Amerikanen in de gelegenheid te stellen eerst een uitgebreid educatief programma uit te voeren. Daarom wordt deze regel van kracht op 1 januari 2013.

Bron: http://www.horsel.nl
http://www.horses.nl/horsesnl/nieuws/22 ... nuari-2013

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:57

Scum

Re: Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:09

Ontzettend jammer en betuttelend.

Maar ik ben bang dat de KNHS gaat volgen...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:11

En ik vrees zelfs per 1 april a.s. al.
Ik vind het ook te betuttelend voor woorden.

Wanneer moeten we in een compleet harnas te paard vraag ik me af.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:16

Ik denk dat we gewoon met zn allen uit de buurt van paarden moeten blijven, is wel zo veilig :').

Nee even zonder gekheid vind het ook erg betuttelend en jammer dat mensen totaal geen eigen verantwoordelijkheid meer krijgen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:21

Hmz. Beetje jammer weer :j Vind dan dat stang en trens er ook uit moet i.v.m glazuur behoud van het paard. Iedereen verplicht veiligheid beugels, bij paarden boven de 180 een parachute op je rug... ( bij springen hoger dan 50 cm verplichten)

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:22

nee, als je schedel in 1000 stukjes ligt wordt je blij.
Eindelijk nemen ze eens verantwoordelijkheid, ze hebben toch een voorbeeld functie.

Niks niet betuttelend.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:23

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet zo goed snap wat er nu het probleem is.
Kan iemand mij dat vertellen?

Is het puur dat een cap minder mooi is? Of speelt er meer?

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:23

moi22 schreef:
Ik denk dat we gewoon met zn allen uit de buurt van paarden moeten blijven, is wel zo veilig :').

Nee even zonder gekheid vind het ook erg betuttelend en jammer dat mensen totaal geen eigen verantwoordelijkheid meer krijgen.

Ik ben hier juist erg tevreden over..

Als je met een dressuur hoedje rijd heb je lang niet de bescherming als met een cap, een of 2 maanden geleden is hier nog iemand van het paard gevallen met een dressuur hoedje en is overleden, dit had met een cap verkomen kunnen worden.
Ik weet niet wat jou meer aan spreekt, vallen en kans hebben op een groter letsel of een cap dragen en geen of een klein letsel.. (dit is uiteraard als je een flinke smak maakt.. )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:25

Een cap staat minder chique, maar goed... Hoofdletsel is natuurlijk nog minder mooi.

Niks betuttelend, ik ben helemaal voor! :j

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:25

Goede zaak.
En over een paar jaar weten we niet beter meer en heeft niemand het er nog over.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:27

Ik kan niet helemaal uit het bericht opmaken of dat dit enkel voor het losrijden of training geldt, of ook in de proef.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:27

Ik ben heel blij met deze maatregel. Veel kinderen zien toch de topruiters als voorbeeld en willen dit dan nadoen.
En inderdaad je kan niet alles voorkomen, maar denk zeker dat het dragen van een cap iets goeds is. Ook al ben je een ruiter die z'n paard uitstekend in de hand heeft ook hier kun je afvallen.

Nu nog hopen dat ze een cap dragen met een buitenrit gaan verplichten!!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:28

Volgens mij mag er in de proef, zeker op GP niveau, zeker nog meet hoedje gereden worden.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:28

Een cap staat gewoon de helft zo net dan een hoedje. + ik er van uit ga dat als je Z rijd of hoger je je paard prima onder controle kan houden. En nu kan iedereen wel zeggen ja ook een Z paard kan vallen. Precies! Dat kan, maar ik kan morgen ook aangereden worden op de fiets door een auto... Die kans is ongeveer even groot.

Wat mij betreft mag die met buiten rijden verplicht worden!

Margot1001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:30

ik snap het wel maar je kan ook de verandwoordelijkheid bij de ruiter leggen als ze een hoedje of cap willen dragen..
Laatst bijgewerkt door Margot1001 op 15-11-11 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:32

Toch kan een paard schrikken ongeacht het niveau...
Goeie regels:D

Mischien iets om een hoed te ontwerpen met een cap erin.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:33

Een cap is minder mooi denk ik ;)

aan de ene kant vind ik het jammer maar ik snap het zeker weten wel!
Een paard is een paard en blijft een vluchtdier hoe dan ook.
Tuurlijk als ze op wat hoger niveau lopen moeten ze al minder om hun omgeving letten en in volle consentratie van hun ruiter zijn.

Eigenlijk een goed besluit. Tuurlijk lijkt het chique als je met een hoedje aan komt. Maar er zijn ook hoedjes tegenwoordig met een helm erin? kost wat geld maar dan heb je het!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:36

xxStitchxx schreef:
nee, als je schedel in 1000 stukjes ligt wordt je blij.
Eindelijk nemen ze eens verantwoordelijkheid, ze hebben toch een voorbeeld functie.

Niks niet betuttelend.

Helemaal mee eens, top *\o/*

Een cap eigen verantwoordelijkheid, dat is wel zo'n flauwe smoes. Hoe zit het dan bijvoorbeeld met de omstanders en hulpverleners die jou met je kapotte hoofd zien als je gevallen bent, en de invloed die het op hen heeft? Ik zou daar echt goed ziek van zijn, laat staan als het een kind is.
Om nog maar niet te spreken over de voorbeeldfunctie van sporters etc.
Als je alleen op de wereld was, dan ben je de enige die last heeft van een kapot hoofd, maar zo is de realiteit niet.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:38

Indd Blijheid! *\o/*

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:38

Maar dit wil toch niet zeggen dat dat ook verplicht is van de KNHS? (die zullen misschien wel volgen, maar hebben ze nog niet gedaan toch..?)

Sietara

Re: Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:42

idd Blijheid! Goed punt!

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:43

En straks moeten we allemaal nog met een moterhelm en bodyprotector te paard.. Ergens ligt een grens lijkt me, en ik vind dat ze het bij de ponys verboden hebben volledig terrecht maar een volwassen persoon is denk ik goed in staat om zijn eigen verantwoordelijkheden te dragen en weet ook vast wel wanneer hij/zij wel of niet met een dresuurhoedje kan rijden.. Ik zou het zeer jammer vinden als ze het gaan verbieden!

Dustyenmax18 schreef:
moi22 schreef:

Ik ben hier juist erg tevreden over..

Als je met een dressuur hoedje rijd heb je lang niet de bescherming als met een cap, een of 2 maanden geleden is hier nog iemand van het paard gevallen met een dressuur hoedje en is overleden, dit had met een cap verkomen kunnen worden.
Ik weet niet wat jou meer aan spreekt, vallen en kans hebben op een groter letsel of een cap dragen en geen of een klein letsel.. (dit is uiteraard als je een flinke smak maakt.. )

Bedoel je een vrouw op wedstrijd toendertijd? Wat ik gehoord heb is dat ze met haar nek op een ijzeren plaat is gevallen en dat ze met een cap het ook niet overleefd zou hebben..

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:44

Ik vind het ook een beetje jammer... Ben meer voor de keus aan ieders eigen te laten, en dus ook de verantwoordelijkheid bij de ruiter/amazone te leggen. die kent zijn eigen paard imo het beste dus weet echt wel of het verstandig is om een hoedje op te zetten of niet.
En natuurlijk het blijven dieren, zelfs de makste beesten kunnen schrikken. maar dan kan je beter ook niet in de auto stappen of op een fiets, daar kan ook net zo goed wat gebeuren.

Hoedje hoort gewoon bij de dressuur, een slipjas met een cap... nee dat is mooi :7

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:45

en mooi gaat natuurlijk voor veiligheid :Y)