nieuwe jureren B springen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

M_Vainqueur

nieuwe jureren B springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 15:15

*Als hier al een topic over bestaat zou ik graag de link ernaartoe willen hebben*

Jaja, het was te verwachten, er komt een nieuwe manier van jureren bij het B springen. Zat het net te lezen in de P&S, en ik vind het helemaal een geweldig idee! Eindelijk wordt het rijden nu echt beoordeeld en bepaald het niet alleen de plaatsing. Maar wat ik nu lees, je kan 100 punten krijgen, en vanaf 75 heb je 2 winstpunten en vanaf 60 heb je 1 winstpunt. Dit is goed, want je moet gemiddeld toch wel voor een 6 rijden wil je een winstpunt verdienen. Maar de 75 grens vind ik best hoog liggen als ik het zo bekijk met de stijlpunten van nu(die op dit moment bij mij in de regio gereden worden) Hierbij zijn er maar een enkeling die in de 50 stijl rijden. En omgerekend moet je nu 53 stijl rijden wil je bij het nieuwe systeem 2 winst kunnen krijgen.
Wat mij nu lijkt, is dat wanneer je een balkje eraf rijdt je stijl ook gelijk redelijk naar beneden gaat. Maar soms is een balkje gewoon een stom foutje wat niks met je rijstijl te maken heeft. Ik hoop dat bij het nieuwe beoordelen hier stabieler in wordt omgesprongen.

Maar om even duidelijk te zijn, ik vind het een super idee hoor! Nu kan je niet alleen maar makkelijk winstpunten en prijzen rijden omdat je paardje niet aan het hout komt en altijd afgaat terwijl je als een bezetene door die bak heen raast. Want ja, die 35 stijlpunten haal je wel hoor. Dus super idee! Een goede opleiding voor de juryleden erbij en het is af!

ohja, er is ook een mogelijkheid dat een 'jurylid of ervaren ruiter met certificaat ofzo' in de bak commentaar geeft achteraf. Dat lijkt me nog beter! Soms weet je zelf gewoon even niet wat er nou mankeert en wat ze willen zien.

Nou, wat vinden jullie ervan?

Koekje_

Re: nieuwe jureren B springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:06

Ik heb het artikel ook net gelezen. Ik vind het sowieso een goede zaak dat iemand met een hele nette ronde hoger kan eindigen dan iemand met een slordige foutloze ronde. En een balk hoeft niet ten koste te gaan van je punten, ligt eraan hoe je de fout krijgt natuurlijk.

Ik vind inderdaad 75 punten ook wel erg veel, maar misschien wordt er ook wel soepeler gejureerd.

Ik weet alleen niet of ze het ook wel veel in de hogere klasses toe gaan passen, maar juist in de L lijkt het me helemaal geen slecht plan om af en toe zo'n stijlwedstrijd te rijden.

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:10

Ene kan hartstikke goed.. aan de andere kant iets minder...

Ik heb nu momenteel dus een 5 jarige in het B... wij hebben vaak niet zulke hoge stijl punten.. aangezien ze erg graag mag bokken /slaan in het parcours.. dit drukt natuurlijk de stijl punten enorm....

Het is omdat ik hoger mag starten... maar mocht iemand wel winstpunten nodig hebben,en die zouden dus zo paard rijden wat ik dus rijd... dan haal je bijna nooit 2 winstpunten in een :o :')

Heb je een paard wat "stabiel" door een parcours gaat dan heb je natuurlijk zo 2 wp's...

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:13

ik vind het eerlijk gezegd niet zo heel fijn...
Ik vind het goed dat ze in de B beoordelen op stijl, en die 35 punten heb je inderdaad zo te pakken, maar ik vind dat ze beter daar iets aan hadden kunnen veranderen. Dat het bijvoorbeeld 'moeilijker' werd om zoveel punten te halen, of dat je pas bij meer punten een winstpunt krijgt. Of dat je bij 35 1 en 45 ofzo 2 winstpunten krijgt, ik noem maar even wat voorbeelden.
Ik vind dat het dan steeds meer op een dressuurproef begint te lijken. Als je netjes kunt rijden en een balk eraf springt win je van iemand die foutloos blijft maar minder goed op zijn/haar paard zit.
En ik vind het jammer dat er geen barrage meer is.

Wat ik trouwens wel heel goed vind is dat de jury in de bak staat en dat je meteen feedback krijgt over je rijden, in plaats van alleen het aantal punten!

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:15

dat lijkt me wel leuk ja,als er iemand met verstand in de bak staat om feedback e.d. te geven :)

dit lijkt me vooral zeer goed voor pony ruiters :j

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:20

Goede zaak! Zowel voor bij de paarden als bij de pony's. Denk dat als ik tijdig weet wanneer deze bijscholing is er wel heen ga.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 11:27

Gelukkig ben ik niet de enige die denkt dat 75 punten wel erg hoog gegrepen is.
Typhoon( Ten eerste gefeliciteerd met je verjaardag;)) Maar ik kan jouw punt heel goed snappen. Zelf heb ik ook een onervaren beestje in de B lopen en die heeft ook kunstjes. En dan gaan je punten flink omlaag!
Maar het wordt toch wel een flinke sprong, nu hoef je maar 50% te scoren voor winstpunten en dan moet je 60% voor 1 scoren en 75% voor 2(dat is echt heel hoog ineens).

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:07

Ik heb het artikel niet gelezen. Hoe gaat die nieuwe beoordeling nu werken dan?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:12

Mja, ik ben gematigd enthousiast. Vond het systeem zoals het was heel prima. Super dat stijl streng mee woog. Maar 75% scoren is mij nog nooit gelukt, zit meestal rond de 60% dan mag ik dus al 1WP per wedstrijd inleveren. Terwijl we altijd foutloos zijn.. Dan word de springsport dus ook het soort jurysport wat nu bij de dressuur zo vreselijk onder vuur ligt..

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:16

Ik neem aan dat je stijlpunten dan ook op meer dingen gebaseerd worden dan of je er netjes op zit en een leuke wissel kan springen. Een balk eraf zal ongtewijfeld meer negatieve punten meenemen... Maar er staat dus niet verder bij hoe dat stijlcijfer dan tot stand komt?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:24

Is er ook een linkje naar dit artikel?

Ik heb het idee dat het gaat lijken op de manier waarop bij studentenwedstrijden het springen wordt gejureerd. Ik ben er bij die wedstrijden echt helemaal voor. Ben benieuwd hoe het gaat uitpakken op de officiele wedstrijden, maar ben wel benieuwd naar hoe die regels nu precies gaan worden? Wie weet dat?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:28

Zoals ik het heb gelezen veranderd er op zich niet zoveel (stijlpunten worden nu immers gegeven aan de hand van dezelfde onderdelen), alleen wordt het duidelijker toegelicht door de jury in de ring.
En er staat dat stijlpunten zwaarder gaan wegen, alleen wordt uit het artikel niet duidelijk hoe ze dan een balk gaan aanrekenen, dat is een beetje jammer.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:29

Ik zou het eigenlijk wel een beetje raar vinden als mensen met balken boven mensen geplaatst gaan worden zonder balken.

S_Halley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:32

Bonita_Bon schreef:
Mja, ik ben gematigd enthousiast. Vond het systeem zoals het was heel prima. Super dat stijl streng mee woog. Maar 75% scoren is mij nog nooit gelukt, zit meestal rond de 60% dan mag ik dus al 1WP per wedstrijd inleveren. Terwijl we altijd foutloos zijn.. Dan word de springsport dus ook het soort jurysport wat nu bij de dressuur zo vreselijk onder vuur ligt..

Nja de springsport.... We hebben het over de B :D

Ik heb het artikel nog niet gelezen maar iets meer selectie op stijl kan geen kwaad. Op meeste B wedstrijden is het niveau om te huilen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:33

Bij de studenenwedstrijden is het zo, dat je 100 punten kunt verdienen (op stijl dus) en een balk kost je 10 punten. Iemand die super netjes rijdt maar een pechbalkje heeft kan dan dus hoger eindigen dan iemand die slordig rijdt maar wel foutloos rond komt. Ben benieuwd of ze dat ook op deze manier op officiele wedstrijden gaan doen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:34

Daarom heet het toch ook beginners?

@miccamaaike Dank voor de toelichting. Ik ben benieuwd of dat hier dan ook van toepassing is

Mischien toch nog maar even snel een paar keer starten voor 2012 :D

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:36

Er staat letterlijk in het artikel dat het wel de bedoeling is dat het mogelijk wordt dat je met een balk boven iemand kunt eindigen die foutloos rijdt.

Het kan natuurlijk heel goed dat de ene ruiter een heel mooi rondje laat zien met een paard dat mooi aan de hulpen is en goed door het lijf loopt, maar die heeft net een pechbalkje. Iemand anders heeft geen aanleuning, nauwelijks tempocontrole maar komt door geluk of doordat hij een voorzichtig paard heeft wel foutloos rond. In de B kan het dus in de toekomst zo zijn dat de eerste ruiter wint.

Door het rijtechnische aspect voorop te stellen beoogt de KNHS waarschijnlijk dat het rijtechnische niveau over de gehele linie omhoog gaat. Op zich een mooi streven, denk alleen wel dat zoiets samen zou moeten gaan met extra aandacht voor springinstructeurs, anders schiet het nog niet op.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:38

Op zich is er wel wat voor te zeggen als iemand als een maniak het parcours rond springt en wel steeds 2 wp's krijgt als hij foutloos blijft. Dan ben je zo L startgerechtigd terwijl je daar dan helemaal nog niet klaar voor bent. Ik vind het wel goed om meer op de wijze van rijden te gaan letten.

Dit is het studentenruitersprotocol voor de B, voor wie het interessant vindt: http://www.studentenruiters.nl/binnenla ... e%20B.docx

S_Halley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:39

manic schreef:
Daarom heet het toch ook beginners?

@miccamaaike Dank voor de toelichting. Ik ben benieuwd of dat hier dan ook van toepassing is

Mischien toch nog maar even snel een paar keer starten voor 2012 :D

Waarom heet het Beginners?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:42

ik vind het zoiezo een goede zaak .
ik erger me soms suf als ik mensen zie rijden in het parcours .
eigenlijk vind ik ook dat je minimaal 1 winstpunt in de l1 moet hebben voor je mag springen .
i,p,v 1 winstpunt in de B

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:43

@S_Halley Jij dat in het B het niveau vaak om te huilen is. Mijn opmerking is dat het toch de B voor Beginners is. Met andere woorden, foutjes maken moet kunnen toch, of moeten we allemaal al gelijk perfect over die hindernissen komen? Ik vind dat een beetje groot of dicht eronder in het B gewoon moet kunnen.

En als je als een kamikaze piloot door het B heen gaat, dan loop je toch vanzelf in het L of het M vast?

Ik vind toch eigenlijk dat het bij het springen moet gaan om het aantal balken dat blijft liggen, maar goed.

Ik rij zelf M2 met mijn paard, maar dat zegt weinig over mijn stijl bij het springen hoor... Vind ik volstrekt niet vergelijkbaar.

S_Halley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:47

manic schreef:
@S_Halley Jij dat in het B het niveau vaak om te huilen is. Mijn opmerking is dat het toch de B voor Beginners is. Met andere woorden, foutjes maken moet kunnen toch, of moeten we allemaal al gelijk perfect over die hindernissen komen? Ik vind dat een beetje groot of dicht eronder in het B gewoon moet kunnen.

En als je als een kamikaze piloot door het B heen gaat, dan loop je toch vanzelf in het L of het M vast?

Ik vind toch eigenlijk dat het bij het springen moet gaan om het aantal balken dat blijft liggen, maar goed.

Ik rij zelf M2 met mijn paard, maar dat zegt weinig over mijn stijl bij het springen hoor... Vind ik volstrekt niet vergelijkbaar.

Dat ben ik met je eens! Het gaat mij ook helemaal niet om iets te groot of te dichtbij. Voor mijn part zitten ze elke hindernis een hele galopsprong te vroeg.
Maar tegenwoordig kunnen ze nog niet eens in balans op hun paard zitten en ritme houden. En dat zijn toch echt wel minimale eisen voor je een parcoursje binnen rijd.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:47

manic schreef:
Ik zou het eigenlijk wel een beetje raar vinden als mensen met balken boven mensen geplaatst gaan worden zonder balken.

hoeft niet perse, soms kan een paard het parcours uitkomen zonder balken en niks geleerd hebben, en een andere keer komt het paard uit de ring met 2 balken maar heeft superveel geleerd.
Als een ruiter ziet dat hij een perfecte afstand krijgt, en hij doet netjes zijn hand naar voren, en het paard schopt de balk eraf, heeft de ruiter perfect gehandeld. Op zo;n moment kun je ervoor kiezen een keer te trekken en schoppen dat het paard oplet en zijn benen op tilt, of je kunt hem zelf de fout laten maken en iets laten leren.
En daar is de B uiteindelijk ook voor. Ik vind het een goede zaak dat het in de b niet meer alleen om foutloos gaat, maar dat de ruiters netjes leren rijden.
En een paard die bokt in het parcours, is toch alleen goed als die iets lager gepunt zou krijgen, is toch een soort van verzet (ook al is het van vrolijkheid), dit is in de dressuur nu ook eenmaal zo.
Zo ga je in ieder geval wel krijgen dat ruiters op hunzelf gaan letten, en niet koste wat het kost alleen foutloos willen rijden, met geruk en gepluk van alle kanten om maar geen balk te hoeven hebben. (en dit gebeurt vaker dan iedereen denkt).
Zeg nou zelf, wat zien we liever, iemand die mooi stil zit, mooi ritme heeft, netjes meezit boven de sprong, een paard die iedere keer in de goede galop landt en tussen de hindernissen mooi gecontroleerd is, of iemand die met 180 km per uur zit te rukken en plukken om maar een beetje een afstand te krijgen en foutloos te blijven.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:49

Nee dat is ook niet vergelijkbaar. Goed kunnen dressuren zegt niets over goed kunnen springen, is toch een beetje andere techniek voor nodig.

Maar ik vind t op zich wel goed om van die kamikazes langer in de B te kunnen houden. Ik vind het wel twijfelachtig hoe het toekennen van wp's gaat. Gemiddeld een 7,5 halen is best pittig!

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:49

manic schreef:

Naar mijn idee gaat het er in de B om dat je een net rondje kan rijden met wat sprongetjes. Anders loop je inderdaad in het L of M vast. Dus door vanaf de B de stijl meer mee te laten tellen gaan ruiters hopelijk bewuster paardrijden zodat die personen daar profijt van hebben in het L etc. Ik vind dit vooral ook bij de ponyruiters echt een goede zaak! Ik hoop ook wel dat deze stijlrubrieken een aantal keer per jaar in de hogere klasses uit gaan schrijven.