paardenstartkaart <16?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VD_NH

paardenstartkaart <16?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 10:16

hallo,
ik heb een aantal vragen over het landelijk wedstrijdrijden.
ik heb gezocht maar kon niks vinden omdat ik waarschijnlijk een van de enige ben :+

vraag 1.
Ik heb een E-pony waar ik graag landelijk mee wil rijden (SGW, ik weet dat ik daar voor eerst dressuur en springpunt moet hebben) maar ik vind pony wedstrijden niks, heel raar want paarden wedstrijden vind ik wel super leuk!
ik wil dus tussen de paarden starten. maar ik ben nog geen 16 (in december 15 :o ) mag ik dan wel tussen de paarden starten?

vraag 2.
een Punt in de dressuur snap ik nog wel, maar hoe krijg je een punt in het springen? want je hebt meestal geen punten aantal in het springen

vraag 3.
dit kan misschien beter tussen de SGW vragen
tijdens de SGW moet je natuurlijk bij de dressuur en springen in wedstrijd kleding (witte broek, witte blouse, jasje) maar dit lijkt me niet handig tijdens de Cross, wat moet je dan aan?

alvast bedankt voor de antwoorden van deze vragen :)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:19

1. Ja
2.Bij een foutloos parcours krijg je 2 winstpunten bij één springfout krijg je nog 1 winstpunt.
3. In de cross is een goedgekeurde bodyprotector (Beta level 3) verplicht. Voor de rest is de kledingkeuze vrij qua kleuren. Overigens mag je het springparcours van de cross in crosskleding afleggen omdat je geen tijd meer hebt om je om te kleden. Doorgaans heb je 20 minuten tussen je springen en cross en in die tijd moet je naar de DA voor de keuring en spring je wat crosshindernissen om je paard voor te bereiden op de cross.

VD_NH

Re: paardenstartkaart <16?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 10:22

dankje voor de snelle reactie :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:00

met 1 kleine aanvulling op sim, je moet ook een voldoende voor stijl hebben om een winstpunt te halen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:01

Oja, klopt. Daar denk ik eigenlijk nooit aan bij het springen.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:03

bij de paarden starten ligt er natuurlijk wel even aan hoe groot dat je pony is?
want onder de 1.57 moet je nog bij de pony's tenzij je 18 bent!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:04

nee, je mag vanaf je 12e bij de paarden starten, en of je dan een shetlander of een shire start maakt niets uit.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:06

Jodyy93 schreef:
bij de paarden starten ligt er natuurlijk wel even aan hoe groot dat je pony is?
want onder de 1.57 moet je nog bij de pony's tenzij je 18 bent!

Hoe kom je daar bij?
Inmeten hoeft alleen als je bij de pony's start. Stokmaat heeft niks van doen met tussen de paarden starten.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:09

je kunt gewoon tussen de paarden starten, ik namelijk iemand die is ook nog geen 18 en die start ook al tussen de paarden met een pony

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 11:20

okee, dus een voldoende voor stijl bij het springen + foutloos of 1 springfout is een winst punt :j
je mag wél met een pony tussen de paarden als je ouder bent dan 12 jaar.
en je moet dressuur in witte kleding rijden en springen en cross mag in zelfgekozen kleding?

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:22

Je moet je wel realiseren dat je het jezelf moeilijker maakt tussen de paarden, aangezien het springen 10 cm hoger is ;)

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 11:23

ja weet ik :D

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:24

nou dan is dit bij mij toch echt anders? heel apart dat je onder de 18 en met een pony toch paarden kan starten? heb dit eerlijk gezegt nog nooit gezien of gehoord. heb zelfs een keertje gehoord dat een jury hier erg commentaar op had en niet geloofde dat het een paard was!

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:25

ik zou btw, gewoon knhs een mailtje sturen met je vraag erin is misschien wel het duidelijkst

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:25

Lielle schreef:
nee, je mag vanaf je 12e bij de paarden starten, en of je dan een shetlander of een shire start maakt niets uit.

Kleine aanvulling let hiervoor op dat je niet lid bent van een ponyclub. Want om bij de paarden te starten moet je lid zijn van een rijvereniging en niet een ponyclub.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:27

Jodyy93 schreef:
nou dan is dit bij mij toch echt anders? heel apart dat je onder de 18 en met een pony toch paarden kan starten? heb dit eerlijk gezegt nog nooit gezien of gehoord. heb zelfs een keertje gehoord dat een jury hier erg commentaar op had en niet geloofde dat het een paard was!

Het heeft te maken met waar je lid bent. Als jij lid wil worden bij een vereniging die geen ponyclub afdeling hebben kan je met je pony gewoon bij de paarden starten!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:28

jody, dan zit die jury ernaast want het is gewoon echt niet waar. Het gebeurt weinig, maar het mag wel degelijk. Mailtje sturen kan natuurlijk, maar TS kan ons ook gewoon geloven.

Als je het reglement doorleest (staat op http://www.knhs.nl ) zie je namelijk dat er nergens een eis is aan de minimumstokmaat van een paard (tenzij je Prix st George start), alleen een maximumstokmaat bij de pony's, en een minimumleeftijd voor de ruiter/amazone.

PP, terechte aanvulling.

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 11:30

ponyparadijs schreef:
Lielle schreef:

Kleine aanvulling let hiervoor op dat je niet lid bent van een ponyclub. Want om bij de paarden te starten moet je lid zijn van een rijvereniging en niet een ponyclub.

gelukkig ben ik lid van een rijdvereniging :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:43

Dan kan je gewoon een startpas aanvragen en daarmee bij de paarden opgeven. Let er op dat de verenigingen waar je start je ook bij de paarden laat starten want anders tellen je punten niet!

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 11:44

okee, dankjullie wel allemaal :D

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:49

Ik zou even bellen met de KNHS (zie http://www.knhs.nl) omtrent deze vraag, want het is iets lastiger dan hier gesteld wordt.
Vanaf 1-1-20212 heb je geen startkaart meer maar een starterspas.
Normalieter was je lid van een ponyclub of rijvereniging, maar dat wordt praktisch allemaal paardensportverenigingen (PSV)
Als je de startkaart aanvraagd moet je de stokmaat invullen en onder de 1.57 deelt de KNHS dan in, in ABCDE pony.
Onder de 18 ga je dan automatisch naar de pony's (roze coupons dressuur) en boven de 18 naar paarden (gele coupons dressuur).
Dus je zal dispensatie moeten aanvragen.
Voorbeeld: Fries is officieel een paard maar met een stm van 1.56 mag je deze dus bij pony's starten!!!
Vanaf 12 jaar idd mag je bij de paarden starten, maar ik denk dat je paard dan ook echt een paard (dus >1,57) moet zijn.
Voorkomen is beter dan genezen, dus vraag morgen even, weet je het zeker.
Overigens is het wel moeilijker hoor om met een pony bij de paarden te starten. Zowel qua dressuur, als springen, als SGW. Is je pony paard gefokt dan redt deze het soms nog wel, maar heb je pony gefokt is het toch moeilijker (gangen, sprong etc.) 't is maar een tippie hoor!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:53

Torius, zolang het reglement niet veranderd is mbt minimumstokmaat is het aanvragen van dispensatie helemaal niet nodig. Een startpas ipv startkaart en coupons is een wijziging van registraties, niet meer dan dat. Je moet alleen wel even opletten dat je de juiste indeling krijgt, dat ben ik met je eens.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:00

Tja en daar twijfel ik dus aan....
Omdat je in mijn knhs transponder nummer moet invullen en haar pony zal dus als pony geregisteerd staan ivm de stokmaat.
Weet niet of ze lid is van een PC, LR of PSV en idd zul je dan iets moeten aangeven (als het goed is gaat dat automatisch bij LR of PC maar niet bij PSV dan moet je kiezen dacht ik)
Ze zal niet de eerste zijn die verkeerd start hoor!
En ook de mensen die nu met een E-pony bij de paarden starten staat op startkaart en startcoupon E-pony......(of D 't is maar waar je op rijdt)
Mijn broertje reed ook op E-pony nl. werd 18 wilde overstap maken naar paarden, moest eerst ene lidmaatschap bij PC opzeggen toen weer naar LR en toen weer opnieuw startkaart aanvragen. Ging dus iets minder eenvoudig dan gedacht én let wel hij is gewoon lid gebleven van dezelfde vereniging hé die zowel pony's als paarden doet!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:05

ik zeg niet dat het gemakkelijk zal gaan, en TS zal zeker even moeten opletten, maar zo lang het reglement geen minimumstokmaat voor paarden kent, zal ze geen dispensatie hoeven aanvragen. Daarbij zou nl de kans bestaan dat het niet toegewezen wordt, en dat kan dus niet.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:12

Geen minimumstokmaat voor paarden kent? Tuurlijk is daar een minimale stokmaat voor!
Een paard is het vanaf 1.57 en nog wat en alles wat daaronder zit is een pony. Sterker nog wij zijn het enige land dat een E maat kent (vandaar de deelname aan K ed alleen met D pony!!) Dus ook als start je bij de paarden, je pony blijft een pony en ook als zodanig ingedeeld.
Ook een pony moet een minimale stokmaat voor de A hebben (mini falabella's zullen we dus niet (nog) niet tegenkomen in de wedstrijd ring)
Ook zijn er een aantal stamboeken die een mimimum stokmaat voor opname in stamboek hebben (de friezen bijv. moeten min 1.56,5 zijn anders kunnen ze niet opgenomen worden).
Daarom zeg ik; bel of mail KNHS want dit is iets complexer (denk ik) ook omdat ze nog nooit gestart is ( en ja idd maakt ze het daar haarzelf het wel wat moeilijker mee door gelijk bij de paarden te gaan starten, denk ik)