Springjasje bij dressuur --> slecht voor je punten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ryttare

Springjasje bij dressuur --> slecht voor je punten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 10:12

Hoi Allemaal,
Ik heb een kleine vraag emt betrekking tot de kleding. Als ik het reglement voor dressuur lees, begrijp ik het zo dat ik nu wel een dressuur wedstrijd mag rijden in mijn blauwe springjasje met krijt strepen en dat ik ook een bloes zonder plastron mag dragen.

Alleen heb ik echt niemand gezien die dat doet! Afgelopen wekend bekeek ik een dressuur wedstrijd niveau L1 en L2. Elke ruiter/amazone had en zwart of blauw wedstrijdjasje en een wit plastron. Ook is het toegestaan om in een andere kleur te rijden, hebben de jury misschien een voorkeur aan de meer traditionele kleding?

Mijn vraag is dan:
Kan het een negatief invloed hebben op mijn punten als ik in mijn spring jasje rijdt?

Ik bedoel nu niet dat het ergens zouden staan dat er twee punten afgetrokken moet worden voor en moderne jasje, het is duidelijk dat dat niet het geval is. Mijn vraag is of jullie de indruk hebben dat de jury minder geneigd zijn om modern geklede equipages hoge punten te geven.

Alle gedachten zijn van harte welkeom!!

_Daphne

Re: Springjasje bij dressuur --> slecht voor je punten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:40

Mm ik denk niet dat het veel uitmaakt eigenlijk.
Ik start gewoon dressuur in mijn grijze springjasje met een heel klein ruitje en heb niet de indruk dat me dat nu punten kost. :)
Overigens rijd ik wel gewoon met plastron, ik dacht dat dat wel verplicht was? :)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:42

Ik start in de dressuur in een zwart jasje met een witte krijtstreep, mag gewoon hoor en mijn punten zijn er ook nog nooit negatief door beinvloed.. :)
Plastron is niet meer verplicht ( ik draag m wel altijd) maar dan moet je wel een hoog gesloten kraag dragen.

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:43

Nee hoor denk niet dat het uitmaakt. Het is toegestaan en meesttal gaan ze als ze punten voor de verzorging moeten geven alleen kijken, of je volgens de regels gekleed bent en of het schoon is. (bijv heb je handschoenen aan etc)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:46

Heb jij dat idee zelf wel dan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:50

ik rijd in een bruin jasje en krijg gewoon een 8 voor verzorging.

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:05

k rijd in een bruin/grijs jasje met bruien kraag, springmodel, en heb er nog nooit wat van gehoord, of er minder punten om gekregen.

Ryttare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 11:20

Bedankt voor jullie antwoorden, klingt bemodigend!

@Scum, ik heb nog nooit in dressuur gestart dus ik weet het niet.

Het is wel zo dat in honden shows (in zweden dan) kan je waak een duidelijk voorkeur zien voor bepaald grooming. Ook zijn meerder vormen en presentaties toegestaan, de jury wil eigentlig maar een zien en geef de mindere klassieke vormen lager punten. Misschien doen ze dat niet express, maar je ziet gewoon dat de moderne presentaties geen kans hebben. Officiële regels is altijd een ding, maar hoe het echt gebeurt kan wel best anders zijn.
Je zag het heel duidelijk in zweden de jaren toen je kon kiezen tussen de start couperen of lang houden. Boxers met een start had de eerste 6-7 jaren geen kans. De coupeerde won elke keer, ook was de hond met de start gewoon beter. De jury's vond het gewoon niet mooi of verzorgd uit te zien met de lange start.

Toen ik zag dat "iedereen" in een klassieke jasje reed, dacht ik dat het misschien het zelfde was in de dressuur sport. Zo als: Oké, het is toegestaan om in een knalrood jasje te rijden, maar wil je het goed doen, dan doe je het beter niet.

Als de jury gewend is om de equipage op een bepaald manier te zien, dan kan het moeilijk zijn om objectief naar de nieuwe trend te kijken en mooi te vinden.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:31

Ryttare schreef:
Toen ik zag dat "iedereen" in een klassieke jasje reed, dacht ik dat het misschien het zelfde was in de dressuur sport. Zo als: Oké, het is toegestaan om in een knalrood jasje te rijden, maar wil je het goed doen, dan doe je het beter niet.

Denk dat dat ook grotendeels te maken heeft met het feit dat de 'dress-code' nog niet zo heel lang vrijgegeven is in de dressuur ( geloof nu iets van 2 jaar?) een gegemiddeld wedstrijdjasje gaat natuurlijk wel iets langer mee dan die 2 jaar. En ik snap wel dat mensen niet speciaal niets nieuws/aparts aan gaan schaffen omdat de kleding regels nu anders zijn, dus zullen veel mensen nog in het traditionele zwarte jasje starten. Eerlijk is eerlijk, als mijn andere jasje niet te groot was geweest ( ooit op de groei gekocht) had ik ook niet een nieuwe aangeschaft.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:36

Ik zelf rij in een zwartjasje met zwart dekje, mijn pony is wit en vind dit gewoon netjes om te zien.

Ik had op stal wel een meisje lopen die starte helemaal in het roze, fel roze cap, jasje en laarzen.
Was best gaaf, ze kreeg veel leuke reactie's.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:41

Ik start enkel in het Z nog met plastron, daaronder doe ik gewoon een speldje op mijn kraagje en klaar...nooit iets over gehoord. Daarnaast heb ik zowel een korter grijs jasje (dat makkelijk als springjasje door zou kunnen gaan alleen spring ik dus niet) en een langer zwart jasje. Gebruik beide en merk echt geen verschil in punten.

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:45

Ik heb in het Z ook wel zonder plastron gereden, maar idd op mijn kraagje gespeld. Nooit iets over gehoord hoor..
Je mag gewoon in een springjasje starten, als je dat wilt. Alleen zou ik persoonlijk om even een voorbeeld te noemen niet met bruin tuig, zwarte laarzen, een grijs jasje en een blauwe cap starten :P

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:52

Ik start ook in het blauw, gewoon omdat ik dat mooier vind. kan me best indenken dat er meer zijn die het 'traditionele' toch mooier vinden bij de dressuur, en niet dat hele kleurencircus (begrijp me niet verkeerd, respecteer iedereen zijn keuze hoor, moeten ze lekker zelf weten :+) maar denk dat je het daarom misschien minder veel ziet als bij het springen :)

kwa kort of lang jasje moet imo geen verschil maken.

Ryttare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 12:03

Ik ben helemaal gerustgesteld! Ik vind ons wel prachting uitzien in de springoutfit, dus dat moet dan goed komen!

Bedankt!!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:38

Je ziet tegenwoordig steeds vaker springjasjes. Mijn jasje is ook een springjasje.

Evadi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:34

Vorig jaar was de Pikeur Epsom erg hot dus je bent vast niet de enige.
Ik ben ervan overtuigd dat je punten rijdt zolang je goed rijdt. Dat is altijd de beste presentatie!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:54

Ik was 1x mijn plastron vergeten, heb daar serieus commentaar op gekregen :=
Springjasje maakt geloof ik niks uit, wat is het verschil (korter model?) Emillie Scholtens rijdt tegenwoordig ook met (heel) korte jasjes ;).

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:12

Ik rij ook met een grijs springjasje. Heb er dan wel een grijs met zwarte cap bij gekocht zodat het geheel mooi staat. Ik heb daaronder een truitje met een hoge kraag, dus geen plastron. Op het kraagje staat een strass-steentje, verder is het heel gewoon.
Heb er nog geen commentaar op gekregen en gewoon een 8 voor verzorging..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:14

Ik rijd alleen maar dressuur, maar heb wel een springmodel jasje, zat lekkerder ;) Een grijze met krijtstreep. Ik draag wel altijd een plastron, maar dat is omdat ik geen mooi bijpassend bloesje heb gevonden nog. Nooit last gehad van mindere beoordelingen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:18

ik start gewoon dressuur in mijn bruine springjasje :D ding zit veel fijner, en mn dressuurjasje begon te klein te worden :') plastron draag ik altijd, ook met springen, voornamelijk omdat ik geen goede blouse heb, maar gewoon een tshirt onder mn jasje draag ;)

momelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:33

ik vind dat een springjasje voor dressuur beetje aan de kortekant is
maar vind het apsoluut wel kunnen
en dat daardoor niet de punten lager moeten zijn
behalve als je dan Z rijd ofzow

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:36

En bij welk onderdeel zouden ze dan punten af moeten trekken in het Z, momelientje? Je hebt dan geen verzoring meer, dus kunnen ze het nergens in betrekken. Daarbij is het een kwestie van smaak, maar mag het gewoon volgens het reglement.

malouvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:06

Nee ik vind dat wel kunnen!
ik heb zelf een animo rijjasje..
eigenlijk ook springen..
maar dressuur er ook mee.!
ik vind het vooral mooi omdat ze vaker wat korter zijn

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:14

Ik heb zelf een zwart jasje met blauwe krijgstreep en blauwe kraag en heb niet het idee dat ik daar mindere punten mee krijg.

Ik denk dat het de jury meer gaat om het totaal beeld. Als je oranje jasje heel erg vloekt bij de vos waar je op zit, of dat de daardoor een onrustig beeld krijgt zul je het misschien wel merken. Maar bij een nette combinatie merk je er als het goed is niks van :)

Tssaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:56

Een eerlijke jury zal je daar zeker niet voor afstraffen. Maar als je van plan bent om regelmatig dressuurwedstrijden te rijden is het toch zeker aangeraden om een zwart of grijs dressuurjasje te kopen met plastron. Het blijft een jurysport en het zou jammer zijn om hierdoor punten te verliezen.