Met manegepaard naar een KNHS wedstrijd? --> Mag dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ryttare

Met manegepaard naar een KNHS wedstrijd? --> Mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 15:15

Hopelijk kan iemand mij wat verder helpen. Ik wordt niet helemaal wijs uit wat ik op internet leest met betrekking tot wedstrijden in Nederland

Ik rij een paar maanden 3 dagen in de week een 6 jarige ruin op een manege. Ik lease hem niet maar rijdt wenneer ik tijd heb en hij beschikbaar is en 1-2 keer per week voor privétrainer in springen en dressuur.

Hij was/is totaal onopgeleid maar het gaat echt ongelofelijk snel vooruit, het is een onwijs leuk paard. Dit is de eerste keer in mijn leven dat ik op een manege rijdt, heb altijd mijn eigen paard gehad maar kan wegens en rugopertie en een drukke baan geen 7 dagen in de week rijden meer. Ik heb nooit een dressuurwedstrijd gereden, en wegens mijn rug reed ik 8 jaar lang helemaal niet, ben nu net weer begonnen *D . Ik heb nooit en wedstrijd, springen of dressuur, gereden in Nederland

Het begint echter wel ontzettend te kribbelen om hem in een dressuurwedstrijd te starten. Ik zou gewoon graag een objectief beoordeling willen hebben op ons als equipage, ik ben natuurlijk ook heel trots op de voortgang. In december is er bij mijn manege een KHNS wedstrijd dressuur. Ik zou dolgraag met hem mee willen doen.

Mijn vragen zijn:
1. Mag je met een manegepaard KHNS wedstrijden rijden? Of moet ik mij perse als manegeruiter tot de FNRS wedstrijden houden?
2. Als ik het paard zouden leasen, verandert dat iets ten opzichte van deelname in wedstrijden?
3. Mag ik direct in L2 starten of moet ik mij hiervoor kwalificeren door eerst B en L1 te rijden?

Natuurlijk moet ik zowie zo toestemming hebben van de manege om hem te starten, maar generiek gezien: mag het?

Bij voorbaat dank voor je hulp! *\o/*

Roosch

Re: Met manegepaard naar een KNHS wedstrijd? --> Mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:17

Mits je toestemming hebt van de manege-eigenaar mag je starten met een manegepaard. Maar dan moet je wel een startkaart aanvragen en de normale procedure volgen.
Het maakt niets uit van wie het paard is, als je maar de juiste procedure volgt.
Ook zou je FNRS kunnen rijden, is makkelijker zonder al die rompslomp van de startkaarten e.d.

Mocht je een startkaart aanvragen moet je gewoon in de B beginnen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:19

Als jij toestemming krijgt van de manege om een KNHS startkaart aan te vragen mag je KNHS wedstrijden starten.
Je kunt ook met een manegestartkaart KNHS starten, maar dit gaat maar tot de L2 (althans, zoiets heb ik ooit eens gelezen, misschien dat er mensen zijn die hier zelf ervaring mee hebben).

Leasen veranderd opzich niets, wel kan het zijn dat je vanuit de manege meer 'vrijheid' krijgt met het paard.

Je dient te beginnen in de B.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 25-10-11 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:19

aanvulling op roosch.......

tenzij je al FNRS proeven heb gereden, na bepaalde niveaus mag je dan een klasse overslaan (dat was althans zo)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:20

Ja hoor, dat mag. Het maakt de KNHS niet uit wat voor paard je rijd of van wie dat paard is. Je moet wel evengoed lid worden van een rijvereniging, een startkaart aanvragen en gewoon in de B beginnen.

Als je meer wilt weten kan je op de knhs site de reglementen eens doorlezen, daarin word veel duidelijk!

Wel is het handig om te wachten met starten tot januari, omdat je per jaar betaalt. Je krijgt weliswaar vanaf oktober korting (kan je okt-dec starten voor halfgeld) maar dan nog is het vrij veel voor één wedstrijd...Als je per januari je papieren aanvraagt kan je gewoon een heel jaar vooruit.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:20

KellyG schreef:
aanvulling op roosch.......

tenzij je al FNRS proeven heb gereden, na bepaalde niveaus mag je dan een klasse overslaan (dat was althans zo)

Je hebt gelijk! :j

Zag alleen in de openingspost staan dat TS nog geen wedstrijden heeft gereden.

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:30

Vanaf f8 mag je b starten en f12 in de l1 . maar zonder wedstrijdervaring wordt het sowieso B

Ryttare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 15:36

Dank je wel allemaal, voor de duidelijke en snelle antwoorden. _/-\o_ Nu maar hopen dat ik toestemming krijgt om hem te starten!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:44

Dat heet dan trouwens een manegestartkaart. Dit is ruitergebonden ipv combinatie gebonden :)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:47

Miseria schreef:
Dat heet dan trouwens een manegestartkaart. Dit is ruitergebonden ipv combinatie gebonden :)

Bij de FNRS ja. :j
Daar heb je een ruiterpaspoort voor nodig, maar als het goed is heb je die al als je ingeschreven staat bij de manege. (correct me if I'm wrong)
Bij de KNHS koop je een startkaart die combinatiegebonden is. Daarbij moet je je ook inschrijven bij een vereniging.
Zoek maar eens op Bokt, daar zijn veel topics over. :j

Mocht je via de KNHS wedstrijden gaan rijden, zou ik je aanraden deze niet voor een wedstrijd aan te schaffen, zoals je doel is.
Met deze kaart kun je dus bij officiële wedstrijden inschrijven.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:48

Miseria schreef:

Maar daar vraagt ze helemaal niet om...Ze wil gewoon met één paard op wedstrijd wat toevallig een manegepaard is, dat kan dus gewoon met een normale startkaart...maakt helemaal niet uit wat voor paard het is. De manegestartkaart is juist specifiek voor mensen die met verschillende manegepaarden op wedstrijd gaan omdat ze bijvoorbeeld niet de beschikking hebben over een vast paard...Daarmee mag je ook nog eens niet hoger dan L starten. Terwijl als TS een normale startkaart aanvraagt ze gewoon dezelfde rechten heeft als iedere andere wedstrijdruiter.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:49

Roosch schreef:
Mocht je via de KNHS wedstrijden gaan rijden, zou ik je aanraden deze niet voor een wedstrijd aan te schaffen, zoals je doel is.

Ik snap dit stukje even niet, sorry :o? Kan je m toelichten?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:50

Ja, sorry, lig met koorts op bed en heb wat moeite met dingen formuleren vandaag. :')

TS geeft aan dat ze een bepaalde wedstrijd in december graag wil rijden, bij haar op de manege.
Dit is een KNHS wedstrijd. Ik bedoelde dat het weinig zin heeft om speciaal daarvoor een startkaart aan te vragen als ze verder niet van plan is wedstrijden te rijden.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:51

Oh oke dan snap ik m :+ Hier ook een hoofd vol met verkoudheid en hoesten, dus ben minder scherp :') .

Anyway, ben ik met je eens.. het is zonde om voor 1 wedstrijd en complete startkaart aan te vragen. Plus dat het voordeel van de manegestartkaat (via de FNRS) is dat je, als deze pony nog eens weggaat, je met een andere pony gewoon verder mag rijden. Met een KNHS startkaart moet je dan weer onderaan het trapje beginnen!

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:55

Je zou toch ook eventueel HC kunnen starten? Dan hoef je geen startkaart te hebben en kun je L2 starten. Alleen mocht je in de prijzen rijden dan telt het niet..

(ik weet dit niet 100% zeker, zou je even moeten opzoeken)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:56

Ik heb jarenlang met manege pony's en paarden KNHS wedstrijden gereden, vroeger al bij de NPC. Kan inderdaad gewoon. Wel netjes in de B beginnen als je geen wedstrijdervaring hebt.

@Sashafierce, nee, dit is niet waar, voor HC heb je nog steeds een startkaart nodig.

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:57

Oh dan heb ik niets gezegd.. :)

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:10

Sorry, even een off-topic vraag tussendoor :o
Ik rijd nu met mijn pony LI, maar als ik dus zou willen zou ik gewoon HC MII kunnen starten, bijvoorbeeld?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:11

Nee, als het goed is niet, je mag wel 1 klasse hoger starten dan je eigen niveau.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:11

Klopt :j 1 klasse hoger mag, maar niet meerdere.

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:12

Haha okey, bedankt. Vroeg ik me eigenlijk al heel lang af (niet dat ik de intentie heb maargoed haha) en door dit topic kwam ik erop, dus bedankt TS :P

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:45

1 klasse hoger mag maar dan moet je wel je winstpunten hebben!
Dus L1+10 mag L2 HC starten.
Lager HC mag altijd, hoger niet.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:52

Pion, die regel ken ik niet?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:55

reglement schreef:
3. Indien een wedstrijdgevende organisatie met instemming van de jury een geregis-treerde combinatie gelegenheid wenst te geven om hors concours (buiten mededinging) te starten, anders dan bedoeld in lid 2, mag dat worden toegestaan, echter met inachtneming van de navolgende bepalingen:
a. Hors concours (buiten mededinging) starten is toegestaan in de klasse waarin men reglementair startgerechtigd is, in een lagere klasse of in één klasse hoger, dit laatste na toestemming van de jury op grond van de gereden proef in de eigen klasse. Indien de combinatie in de rubriek waarin zij startgerechtigd is zowel voor klassering als hors concours wil starten, dan dient de proef voor klassering als eerste te worden verreden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:58

Maar het dikgedrukte verklaart niet dat je 10 wp in de huidige klasse moet hebben, als je vantevoren bij inschrijving opgeeft HC te willen starten, is er geen eigen klasse-proef gereden. Dan kan de jury ook niet weten of ze genoeg wp heeft om een klasse hoger te gaan.