Het lukt niet.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bontjee

Het lukt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 11:43

hallo,
Vorige week ben ik op mijn 4de wedstrijd geweest en had weer niet een winstpunt ik had 170 punten, maar heb twee onderdelen niet gereden omdat ik dat niet hoorde door de harde wind.
Ik heb zo vaak de proef geoefend en thuis kon ik hem helemaal uit mijn hoofd maar op de wedstrijd dus niet.
Als ik de proef thuis oefen gaat het helemaal goed en loopt hij heel fijn maar op de wedstrijd is dat anders.
Mijn ouders waren heel boos na de wedstrijd en zeiden dat ik beter mijn best moest doen, terwijl ik dat op de wedstrijd deed.
Ik moet nu de volgende wedstrijd een winstpunt halen en als ik dat niet doe mag ik geen wedstrijden meer rijden en dat wil ik wel.
Ik heb 0,0 wedstrijd ervaring net zoals mijn 4 jarige paard we rijden tussen de paarden.
Bij onze eerste wedstrijd kwam er een jury vloekend uit de auto en die zei dat ik zijn tijd verspeelde en dat ik maar moest stoppen met wedstrijden.

Ik ben ook heel erg nerveus voor een wedstrijd, is daar wat aan te doen?
Ik wil niet weer dat een jury zo boos wordt en dat ik mijn ouders teleurstel.

Heeft iemand tips?

geerke

Re: Het lukt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:46

leuke mensen heb je om je heen zeg...
goed voor je zelfvertrouwen ook.
Gewoon blijven oefenen en er vooral lol inhouden!
Er is meer in het leven dan steeds maar presteren.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:48

Ai, het zit je niet mee. Een vloekende jury (waar haalt die trouwens het lef vandaan?), een jong en onervaren paard, ouders die druk leggen. Hmmm...

Hoeveel punten had je op die andere wedstrijden?

Enige wat ik je mee kan geven is, doorgaan en ervaring en routine opdoen. Ik start ook met een groen paard. Alles is spannend en we moeten echt routine krijgen. Ik ga dom door.

Heb je trouwens les? Overleg eens een plan van aanpak met de instructeur. Of laat die eens meegaan op wedstrijd.

Enne, het allervoornaamste: Lol met je knol!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:48

Jury hoort niet zo boos uit de auto te komen (al moet ik zeggen dat er voor mij 1 uitzondering is, waarbij ik telkens weer tot 10 probeer te tellen, dat is als ze het paard gemeen bewust pijn doen).
Bijzonder jammer dat je nu net aan het beging van je wedstrijdcariere dit al moet meemaken.
Pa en ma moeten dan zelf maar eens gaan rijden, vind je niet?
En je moet alleen maar plezier hebben in het rijden.

Ga eens mee met schrijven, dan zie je het jureren van de andere kant zonder wedstrijdstress.

En bij mij is het of je proef uit je hoofd rijden of voor laten lezen. Als je beide probeert, raak ik altijd van in de war.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:50

Pardon? Een jury die vloekend de auto uit komt? Heb je hem aangegeven bij de Federatievertegenwoordiger?
Jouw ouders snap ik ook niet, dwang om te presteren geeft alleen maar stress en omgekeerde resultaten.
Probeer eens een keer ergens in een wei of stuk gras een proef te laten voorlezen door een vriendin of zo? Dat je wat ervaring krijgt?
Het is normaal dat het thuis beter gaat dan op wedstrijd, en zo te lezen was het beter geweest dat je een ouder, ervaren paard gekregen had i.p.v. een 4-jarige.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:54

jury schreef:
Ga eens mee met schrijven, dan zie je het jureren van de andere kant zonder wedstrijdstress.

Dat is een goed idee. Kun je veel van leren!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:57

Jeetje zeg, ik kan de reactie van je ouders niet begrijpen hoor. Je hebt een jong paard, zo groen als gras, net als jouw wedstrijdervaring. Dan ga je op wedstrijd, hebt zenuwen en ben je op een vreemde locatie, geen wonder dat het niet lukt. De enige oplossing is het gewoon vaak te doen. Als je ouders dat niet kunnen begrijpen, laat dan je instructrice eens met ze praten (desnoods wil ik het wel doen ;-))

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:58

Jemig, ik benijd je niet... bij mij was het vroeger andersom. Vond ik een keer dat het niet goed ging dan werd mijn vader boos en moest ik niet zeuren want dat had mijn pony niet verdiend....

Ik zou idd ook je instructeur eens mee laten gaan misschien kan die ook een beetje op je ouders inpraten. Want een winstpunt 'moeten' rijden, dat kan volgens mij niet. Als het goed genoeg gaat haal je die vanzelf. Ik kan me voorstellen dat je op de wedstrijd fouten maakt als er zoveel druk op staat. Thuis ook de proef oefenen inderdaad en in je hoofd zodat je dat ding kunt dromen.
Het kan ook zijn dat jullie gewoon nog niet helemaal toe zijn aan wedstrijden, ook dat zou ik overleggen met je instructeur. Dan zou je gewoon eerst een half jaartje thuis door moeten trainen en het dan nog een keer proberen.

Ik vraag me trouwens wel af wat je in godsnaam verkeerd deed dat die jury boos uit de auto kwam hoor!
Dat gebeurt echt bijna nooit, tenzij je je paard mishandelt ofzo.

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 12:02

Bedankt voor jullie reacties.
De vorige wedstrijden had ik ook constant rond de 170 punten.
Ik heb 2× in de week les en dan gaat het ook goed, maar wanneer ik bij een wedstrijd ben en mijn ouders zijn mee wordt ik nerveus.
Mijn ouders hebben nog nooit paardgereden eigenlijk moeten ze dat inderdaad een keertje doen.
Ik zou eigenlijk wel met mijn vriendin naar wedstrijd toe willen maar ik ben nog lang geen 18 dus rijden lukt niet.
Ik vind het wel leuk dat mijn ouders moeite doen om met me mee te gaan naar wedstrijden daar ben ik blij mee alleen vind ik het zo jammer dat ze zo teleurgesteld zijn als ik slechte punten haal.

misschien is het inderdaad een idee om mijn instructrice mee te vragen naar wedstrijden.
De jury werd zo boos omdat ik veel te lief voor het paard was en ik dat beest aan moest pakken, omdat ik te makkelijk er over dacht.zei hij

Red12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:04

Nee. het zit je niet mee!
Wat vervelend allemaal.
Een jury die vloekend de auto uit kwam. Weet je daar de reden ook van. Waarom die jury
zei dat je geen wedstrijden meer moest rijden.
Ik zou zeggen deze tips die hiervoor zijn geplaats. Zijn super handig.
En die ouders van jou. Die zijn niet de meest geliefde ouders op wedstrijd.
Ik rijd Wedstrijden voor de lol en de prestatie. Niet de prestatie op de wedtsrijd maar in het verloop van
alles hoe die op de 1wste wedstrijd reed en tot de laatste. Naar dat proces moet je kijken.
Natuurlijk is het leuk dat je wp behaalt. Maar ik met me eerst pony heb de eerste 6 wedstrijden ook geen winstpunten
gereden. Hoe hard ik ook trainde. Me ouders scholden me niet uit. Ze vingen me op. En naar een paar wedstrijd had ik in eens 2 winspunten bijna 3 ik had 194 en 189.
Mijn pony had wel wedstrijd ervaring ikke niet. Alleen de reden dat ik niet vaak wp was kwam gewoon. Omdat mijn pony net iets te kort in de hals is. Het is een klassieke pony. Maar daar zat ik nooit mee. Ik heb super veel ervaring op gedaan en geleerd. Me ouders zijn me altijd blijven steunen. En ons doel was om zo goed mogelijk een proef te rijden en de ontspanning te behouden in de proef.
Ik wil je vooral een tip mee geven. Praat met je ouders er over. En laat anders deze berichten lezen. Misschien begrijpen ze er dan meer over. En blijf gewoon doorgaan. Blijf trainen maar met ontspanning. Je kan wel 6 x per week trainen maar neem dan ook eens een keer een buitenrit of longeer training mee.

En omdat je paard nog heel jong is is het logisch dat jij als onervaren wedstrijdruiter eerst nog veel moeten ontdekken en leren voor dat jullie uitbloeien tot een team. Ik vind zelf dat je na een jaar te trainen pas echt een team bent.
Leer hier van! En gebruik het voor je toekomende jaren in de paardensport.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:06

Bontjee schreef:
Ik heb 2× in de week les en dan gaat het ook goed, maar wanneer ik bij een wedstrijd ben en mijn ouders zijn mee wordt ik nerveus.
Mijn ouders hebben nog nooit paardgereden eigenlijk moeten ze dat inderdaad een keertje doen.
Ik zou eigenlijk wel met mijn vriendin naar wedstrijd toe willen maar ik ben nog lang geen 18 dus rijden lukt niet.
Ik vind het wel leuk dat mijn ouders moeite doen om met me mee te gaan naar wedstrijden daar ben ik blij mee alleen vind ik het zo jammer dat ze zo teleurgesteld zijn als ik slechte punten haal.

misschien is het inderdaad een idee om mijn instructrice mee te vragen naar wedstrijden.
De jury werd zo boos omdat ik veel te lief voor het paard was en ik dat beest aan moest pakken, omdat ik te makkelijk er over dacht.zei hij

Te lief voor je paard. Dat is helemaal grappig... Hihi. Ineens nog een ideetje hier. Laat je ouders een keer schrijven bij een jury.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:09

Illusion1990 schreef:
Bontjee schreef:

Te lief voor je paard. Dat is helemaal grappig... Hihi. Ineens nog een ideetje hier. Laat je ouders een keer schrijven bij een jury.

Nee, ik kan me zo'n reactie best voorstellen als het paard alles maar mag doen zonder consequenties. Zo'n dier mag dan ook wel eens aangepakt worden, maar als de ruiter die erop zit dat lef niet heeft...

TS, het is wel een tip waar je wat mee kunt. Op wedstrijd iets strenger zijn als je paard een loopje met je neemt. Ok, misschien krijg je dan nog steeds geen winstpunt, maar je laat wel zien dat je ermee bezig bent, dat je eraan rijdt.

Red12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:13

Citaat:

Nou.. dan slaat het nergens op dat die jury jou gaat uitschelden!. Ik vind het beter als je te lief voor je paard bent dan dat je hem mishandelt.
De jury kon beter even naar je toegaan. En kon beter zeggen:'' Opzich rij je hem redelijk. Maar wees niet te lief. Probeer hem de volgende keer iets meer te durven te rijden.''
Nou dat zou veel leuker zijn geweest toch!
Ik lees mee.
En ben benieuwd hoe het afloopt!
Succes er mee!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:17

Ik vind het ook geen reden om boos uit de auto te komen. Daar heb je een coupon voor waar ze het op kunnen schrijven. Helemaal als je nog 170 punten rijdt. Dan is het echt niet dramatisch.
Dus van deze jury zou ik me niet teveel aantrekken!

Misschien is er een mogelijkheid om een keer onderling te starten? Dan is er vaak ook wel gelegenheid om de jury te vragen wat er nog aan mankeert enzo. En er is wat minder stress dan op een 'echte' wedstrijd.

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 12:24

Bedankt voor de reacties.
Ik weet dat ik strenger moet zijn daar ben ik ook mee bezig, maar als ik een proef rijd wil ik het te netjes doen waardoor ik veel te voorzichtig rijd.
Vorige maand hadden we nog een onderlinge wedstrijd toen zijn we 2de geworden, maar toen was ik ook niet zenuwachtig we hadden 196 punten, maar op echte wedstrijden lukt het niet om een winstpunt te halen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:35

Geen wedstrijden in de buurt waar je rijdend naar toe kan, zodat je je ouder thuis kan laten?
Ik heb altijd voor de lol gereden, maar 1e winstpunt was ook toen mijn vader er niet bij was (en die was en is nog steeds wel geduldig en ondersteunend).
Bontjee schreef:
Bedankt voor de reacties.
Ik weet dat ik strenger moet zijn daar ben ik ook mee bezig, maar als ik een proef rijd wil ik het te netjes doen waardoor ik veel te voorzichtig rijd.
Vorige maand hadden we nog een onderlinge wedstrijd toen zijn we 2de geworden, maar toen was ik ook niet zenuwachtig we hadden 196 punten, maar op echte wedstrijden lukt het niet om een winstpunt te halen.
Perfectionistisch en onzeker?

Denk niet zo zeer dat je strenger moet zijn, maar net zo duidelijk als je kennelijk in de les en op onderlinge wedstrijden bent. Zenuwen + streng moeten worden = snel te streng/onredelijk worden naar je paard toe en dan ben je verder van huis. Zoek een manier om zonder ouders op wedstrijd te gaan en vindt eerst eens de lol in het wedstrijdrijden terug. Prestatiedwang kost punten.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:55

:(:)

Wedstrijd rijden is spannend en vooral als je dat nog nooit gedaan hebt. Je gaat naar vreemd terrein, je weet niet goed wat je kan verwachten. Ik denk dat heel veel mensen er wel een paar wedstrijden over gedaan heeft om de eerste winstpunt binnen te slepen, is niets om je voor te schamen. Dat je druk mee krijgt van je ouders komt niet helemaal ten goede op deze manier (eigenlijk moet je ze een keertje thuis laten :D) want dat je te lief bent komt juist omdat je het te goed wilt doen en dan blijf je niet rijden en maakt de paard daar een beetje misbruik van.

Je moet wedstrijden als een moment zien om te meten waar je op dit moment staat in je training. Stel haalbare doelen voor jezelf bijv. dat je paard voldoende voorwaarts is in de proef. Is dit gelukt? Dan is je doel voor die wedstrijd gehaald. Volgende wedstrijd weer een ander doel met jezelf afspreken.

Ow enne, je instructrice met je ouders laten praten kan helpen ;) Neem je instructie mee op wedstrijd, die kan je helpen met losrijden en na de proef kan ze een beetje met je ouders babbelen dat er verbetering in zit maar het er op de wedstrijd nog niet uitkomt maar dat dat zeker gaat komen blablabla ;)

Wat ook kan helpen is je proef laten filmen, kan je met je instructie daarna samen bekijken wat je kan verbeteren.

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 14:16

Hier heb ik echt iets aan bedankt voor jullie tips! :)
De zesde wedstrijd is op loopafstand dus dan zorg ik ervoor dat mijn ouders thuis blijven.
Ik denk dat het inderdaad al begint met losrijden mijn moeder staat daar dan wel eens bij en zegt wat ik moet doen, maar daar wordt hij niet veel losser van, en als mijn instructrice erbij staat wel denk ik.
Ik zal nu zeker mijn instructrice meenemen op wedstrijd als het goed is moet ze volgende week zelf ook rijden dus ze is daar sowieso en wil me wel helpen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:39

Er zijn een aantal factoren die je niet meezitten
- negatieve ervaring met een jury
- onervaren paard met onervaren ruiter
- steun van je ouders ontbreekt imo

Goed idee om je ouders thuis te laten en je instructrice mee te nemen. En waarom moet je perse dat winstpunt hebben van je ouders? Gaat het om het winstpunt?
Volgens mij is paardrijden je hobby. En je hobby hoort iets te zijn waar jij plezier in hebt. Wedstrijden horen ook iets te zijn waar je plezier in hebt. Ook als het geen winstpunt is of als het een keer tegenzit.

Succes alvast op je volgende wedstrijd!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:23

Aangezien ik inmiddels een vermoeden heb wie je bent :Y) denk dat het voor jou best handig kan zijn om alvast even te oefenen op de locatie van je volgende wedstrijd, je kunt er ook voor kiezen om een keertje een clubles mee te rijden. Dan kun je en oefenen aan je eigen ontspanning en aan die van het paard, plus dat je de omgeving goed kunt verkennen en een proef kunt oefenen. Als lid van de vereniging heb je dat voordeel! En om je ouders beter te laten ervaren wat het is om wedstrijden te rijden, we hebben nog steeds vrijwilligers nodig voor de wedstrijd en volgens mij heb ik nog geen antwoord van jullie gekregen :P

edit:En niet wanhopen, als je goed je best blijft doen en zoals hier eerder gezegd werd, kleine doelen stellen voor jezelf en je paard dan komt het vast wel goed! Het is niet niks zo'n wedstrijd en het paard heeft het heus wel in de gaten als je wat gespannen bent en dat alles anders is dan anders.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:46

kun je niet ergens een onderlinge wedstrijd mee rijden?
daar punten ze meestal hoger en heb je een winstpunt, die telt dan wel niet mee maar dan mag je nog wel wedstrijden rijden :D

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:34

_Amigo schreef:
daar punten ze meestal hoger en heb je een winstpunt, die telt dan wel niet mee maar dan mag je nog wel wedstrijden rijden :D

Beetje flauw.... Dan hou je jezelf voor de gek als je zo denkt.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:01

Dressuurgek schreef:
_Amigo schreef:

Beetje flauw.... Dan hou je jezelf voor de gek als je zo denkt.

't is anders wel goed voor je ervaring en je zelfvertrouwen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:08

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-25 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:20

Wedstrijd rijden is iets dat je moet leren.

Het is niet alleen een proefje rijden, maar ook leren hoe lang rijd ik los, hoe reageert mijn paard op vreemd terrein, hoe reageer ik zelf op vreemd terrein, hoe ga ik met wedstrijdspanning om, hoeveel moet ik doen voor de dagen voor de wedstrijd, etc. etc.

Er is zoveel te leren voor jou en dan heb je ook nog een onervaren wedstrijdpaard, die zelf ook nog moet leren. Ik vind het knap dat je 170 punten scoort. Dat is al prima. Zie de eerste wedstrijden als ervaring opdoen voor jou en jouw paard. En als het lekker gaat en jullie zijn allebei in staat netjes je proef rond te komen, dan heb je al heel veel gewonnen; namelijk VERTROUWEN voor jou en jouw paard. Dan ben je al een winnaar.

Winstpunten rijden komt pas als ruiter/paard en combinatie klaar zijn voor de hogere klasse. Die ervaring heb je nog niet, dus is het "normaal" dat je nog geen winstpunt rijdt.

Wees blij met elke ervaring en je zal merken als jij en jouw paard een betere combinatie worden en jullie ook op vreemd terrein leren samen werken, dat de winstpunten vanzelf komen.