Overgang L2-M1, ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Overgang L2-M1, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 21:32

31 juli heb ik mijn M1 debuut vaststaan, maar ben nu al zenuwachtig, alleen al omdat ik bang ben het te verprutsen. :+
(wel vaker last van, net zoals ik mijn selecties heb verpest alleen al door de zenuwen.)

Al heb ik al een aantal keren een M1 proefje gereden, en ik de proef eigenlijk veel 'makkelijker' en 'rustiger' vind
dan die L proeven, toch zit ik maar te piekeren. Loopt hij wel bergopwaarts genoeg? Zit ik niet te ver achterover?
Heb ik mijn benen wel stil? Zal hij wel reageren zonder dat ik met een zweep rijd als het zover is?
Tja, ik zit dus een beetje te stressen. Ik zal donderdag even mijn instructrise vermelden dat mijn M1 debuut
vaststaat en het over deze punten hebben.
Maar wat mij misschien ook even goed kan doen zijn ervaringen, hoe beviel jullie M1 debuut?
Waar kan je eventueel tegen aan lopen?

Ik hoor het graag,
Groetjes Lotte

CoriienRN

Re: Overgang L2-M1, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:34

Is niks engs aan gewoon lekker rijden ;)

Zou gewoon rijden hoe je normaal doet, en dan zie je het vanzelf wel :)

Ik vond het ook wel wat spannend maar ging er gelijk met 2 winst mee vandoor :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:37

Niet te druk over maken!
Zou wel zonder zweep oefenen als je dit nooit doet, anders is het natuurlijk heel anders voor hem in eens op de wedstrijd.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 21:39

Def schreef:
Niet te druk over maken!
Zou wel zonder zweep oefenen als je dit nooit doet, anders is het natuurlijk heel anders voor hem in eens op de wedstrijd.

ik rijd bijna altijd dus met zweep, en bijna nooit met sporen omdat ik dat gewoon wat 'eng' vind.
Ik gebruik die zweep om hem van achteren wat attenter te maken, waardoor hij dus wat hoger op met zijn hoofd komt.
Hij is best wel overbouwd, dus dat valt niet mee voor hem en zonder zweep gaat dat allemaal wat ingewikkelder.
Maar ik ben daar mee aan het oefenen, moet zeggen dat het buiten en swinters veel gemakkelijker gaat dan wanneer
ik binnen rijd en wanneer het wat benauwder is.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:40

Inderdaad niet druk over maken. Zonder zweep moet je oefenen.
Die van mij is zo handig om de 2e proef echt niet meer te willen en dan mis ik m'n zweep wel. Maar niet ieder paard maakt er misbruik van natuurlijk.
Pas als je de stap maakt, weet je of je goed genoeg bent. :D
Veel succes.

Timmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:42

Mij viel het op zich niet tegen, ondanks dat ik in het begin heb moeten knokken voor winstpunten.
Ik heb wel gemerkt dat toen ik handiger werd in de proeven ik ineens zeeen van tijd om de oefeningen voor te bereiden.
Dus eiugenlijk gewoon veel oefenen en lekker rijden zoals altijd.
Wat betreft zonder zweep rijden, ik rijd thuis ook zelden met een zweep zodat ik hem in een proef niet mis. Ben ik in het L2 eigenlijk al mee begonnen, en met losrijden rijd ik al helemaal niet met zweep op concours.
Alvast veel succes

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:44

Mijn M1 debuut was wat slordig, maar dat kwam waarschijnlijk van de kater van de avond daarvoor! :D Tip is dus; ga niet naar een tentfeest voordat je je M1 debuut hebt :Y)

Maar even serieus, na deze wedstrijd heb ik eigenlijk alleen maar winst gehaald in de M1. Ik vind de houding van de ruiter/amazone altijd errug belangrijk. Ook heb ik mezelf goed aangeleerd om mee te kijken met waar ik heen ga. Als ik bijvoorbeeld door een S van hand verander van B naar E, dan kijk ik op B al naar X, en op X al naar E. Ook zou ik goed oefenen met het aanspringen in de galop op de rechte stukken, bij B of E. Verder inderdaad gewoon lekker gaan rijden, en dan komen de punten vanzelf! :)

Enne, niet vergeten buiten de baan in te rijden! Je mag niet in de baan voordat je gestart bent! ;) daar liep ik de eerste keer ook tegenaan, maar de jury had wel door dat het mijn eerste keer was, en zag het dus door de vingers.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:45

Nou ja prima toch dat je aan t oefenen bent, het hoeft ook allemaal niet gelijk super top te gaan toch?
Zou ik gewoon goed gaan oefenen zonder je zweep met je instructrice erbij, die heeft vast nog wel goede tips.
Ik weet zo even niets, mijn pony wordt juist gestressed van de zweep, dus die gebruik ik nooit.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:49

Als het in het L2 goed gaat, dan in het M1 ook.
Heb je nog een keer een L2 wedstrijd? Dan zou ik die ook lekker zonder zweep rijden, dan is daar al niks spannends meer aan :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 21:50

Hyposjuhhh schreef:
Als het in het L2 goed gaat, dan in het M1 ook.
Heb je nog een keer een L2 wedstrijd? Dan zou ik die ook lekker zonder zweep rijden, dan is daar al niks spannends meer aan :)

nee, heb tussendoor geen L2 wedstrijd meer. :)

dit was mijn punten lijstje in de L2.
23-04 Firdgum (1e) 196 (Telt niet, onderling)
29-05 Arum (2e) 183 & (1e) 191
05-06 Oranjewoud (3e) 193 & (1e) 195
13-06 Arum (1e)182 & (1e)191
03-07 Arum (1e)199 & (1e)199 (-4)

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:51

als je thuis al merkt dat je met oefenen de m proef al "makkelijker" vind om te rijden zou ik me niet zo veel zorgen maken. Wel heel belangrijk dat je 'leert' zonder de zweep te rijden en tja dan wellicht toch maar een spoortje moet gaan gebruiken. Er is immers niets zo vervelend als een paard wat op het voorterrein met zweep heel fijn loopt om vervolgens in de proef zonder zweep in te kakken.
Helaas zie ik dit nog regelmatig gebeuren. Hou de zweep er voor thuis alleen eens bij voor het extra.

Gaat vast goed komen en alvast succes!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 22:02

Bedankt, ik hoop het :)

Ik probeer de zweep eerst ook er niet bij te hebben, en heb nu al 2 keer met een spoortje gereden,
maar opzich reageert hij daar niet veel meer op dan zonder... of ik weet gewoon nog niet hoe je hem moet gebruiken :+

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:40

Komt helemaal goed Bitje, met deze punten in de L2 komt de M ook wel goed ;)

Lekker met spoortje gaan rijden en zonder zweepje in je training!
Ik zal voor je duimen op je M1 debuut!

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:25

L2 vond ik veeeel vervelender dan de M1. mocht na een paar wedstrijden al M2 starten! ;)
zolang ze maar niet meer heel diep lopen lukt het makkelijk en gezien jou punten zou ik niet te zenuwachtig zijn.
komt vast goed, succes alvast!

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:57

Heerlijk dat je gewoon de hele proef mag doorzitten :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 21:00

CoriienRN schreef:
Heerlijk dat je gewoon de hele proef mag doorzitten :)

ja dat is inderdaad wel een pluspunt van de M1!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:10

Wat vooral belangrijk is in het M1 en waar je je mee kunt onderscheiden is een stille en correcte aanleuning. Zorg dat je paard niet te diep zakt, zeker niet achter de loodlijn, gewoon een vriendelijke verbinding naar voren houden. Opwaarts hoeft hij echt nog niet te lopen, wel al wat gesloten, dus dat hij niet meer onder je vandaan loopt en echt terugkomt in de overgangen.

Verder bij het B afwenden X aangalopperen RECHTUIT rijden!!! Zonder overdrijven 9 van de 10 combinaties rijden geen rechte lijn maar een halve volte, niet doen. Afwenden, rechtstellen, aangalopperen, rechtdoor rijden en een wending maken, geen halve volte.

Verder stelt het allemaal niet zo veel voor, rijd met lef en impuls, vooral niet terug gaan rijden maar een vlotte actieve proef laten zien, je hebt tijd genoeg om alles voor te bereiden dus moet goedkomen!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:06

Ik ben de L2 echt doorgevlogen, dus ook maar direct daarna M1 gestart.
Eigenlijk iets te vroeg, maar na 1 wedstrijd acclimatiseren kwamen de puntjes weer binnen. :j
Wist toen 'oja, dat wordt er verwacht', de overstap is eigenlijk niet heel groot.

wollie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:40

Ik heb zelf het idee dat de moeilijkheidsgraad niet in de (nieuwe) oefeningen zit maar in de uitvoering ervan Het moet net allemaal weer wat secuurder. Meer gesloten en meer oprichting.
Ik rijdt thuis meestal met de zweep erbij en als ik de proef oefen dan leg ik de zweep aan de kant. Zo doe ik het op concours ook en dit werkt voor mij best goed. (op een enkele keer na).
Ik denk dat de overstap van M1 naar M2 wel lastiger gaat zijn.
Als ik de proef meestal een 3 tal keer geoefend heb zit het ritme en secuurheid er wel in. Maar dat is natuurlijk voor iedereen weer anders. Ik ben nu 3 keer M1 gestart( let niet op mn onderschrift, moet ik nog aanpassen:o ) de 1ste x 169, de 2de keer 173 en de 3de keer 179 dus ik ben er van overtuigd dat het winstpuntje bij mij er zeker inzit!
Maar als ik naar jou foto's in je profiel kijk en naar je punten in het L2 dat het geen probleem hoeft te zijn!
Heel veel succe6! :j

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:20

De overgang van de L2 naar de M1 vond ik een hele fijne overgang. Achteraf had ik misschien nog iets beter thuis kunnen gaan oefenen maar dat soort dingen merk je pas als je op wedstrijd ben geweest. Heb tussendoor wel een paar pauzes genomen omdat ik het gevoel had niet verder te komen. Uiteindelijk heb ik er achteraf gezien nog best kort over gedaan om m´n punten voor de M2 binnen te halen.

@wollie2004 ik vond de overstap van de M1 naar de M2 niet zo moeilijk. Door de overgangen stap/galop, galop/stap kan ik m'n paard veel makkelijker bij elkaar blijven rijden in de proef :)

wollie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:35

@vibabu: hoop voor de toekomst! *D :j

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:59

Bij mijn overgang naar het M1 merkte ik dat ik erg weinig conditie had!
het doorzitten werd op de helft van de proef erg vermoeiend en kon dan niet
goed meer mee zitten met mijn paard.. Hier heb ik erg mee zitten kampen.
Begin M2 ook nog. Toen dronk ik echt voor de wedstrijd even een blikje red bull op.
Maar nu gaat het super en hijg zelfs bijna niet meer na de proef haha.
Verder hadden we moeite met los komen van de zweep..
Mijn M1 debuut ging verder wel goed. weet nog dat ik 192 punten had :D

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:02

In het L2 moet je ook de hele proef (muv de middendraf) doorzitten. Zo'n groot verschil is dat nou ook weer niet met het M1.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:30

Nee maar daar had je een zweep om je paard even mee aan te drijven.
Zonder zweep was hij niet vooruit te branden ! :P

marlouzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:05

Het komt mij erg bekend voor. Ik vloog ook als een raket door de L2. Toen begon ik M1 te oefenen en sloeg mijn paard bij de verbetering van de verbinding steeds helemaal af. Een tijdlang lukten de wedstrijden ook gewoon helemaal niet meer en waren zowel ruiter als paard op den duur het vertrouwen allebei helemaal kwijt. Met heel veel les ben ik er weer bovenop gekomen...inmiddels zit ik nu dik in de 20 winstpunten en moet ik zelfs bijna over. Toch blijf ik er tegenaan hangen en tegenaan zien, terwijl de oefeningen thuis toch goed lukken!
Maar als ik jouw verhaal zo lees, dan denk ik dat je het makkelijk moet kunnen doen! Dus wens ik je alvast heel veel succes en misschien komen we elkaar op termijn wel tegen in de m1!