Terugplaatsing M1 naar L2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paard89

Terugplaatsing M1 naar L2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 21:57

Hallo,

Heb al verschillende topics gekeken maar niet een die specifiek op mijn vraag ingaat, vandaar dit topic.
Vorig jaar heb ik mijn paard (na een rugblessure) weer opgepakt in de L2.
Dit ging ontzettend goed, en zo goed dat ik bij 20 winstpunten over ben gegaan naar de M1.
Ik heb hierbij een grote fout gemaakt. Paard loopt nu voor geen meter meer, we moeten om de ring heen en paard is super kijkerig, veel spanning en druk.Daarnaast word er veel meer van je gevraagd. Weet ik. Conclusie is dus dat ik te vroeg over ben gegaan en hierdoor rij ik al bijna een half jaar 160/170 punten.
Nu kan je wel verliespunten rijden,maar lijkt me ook niet de bedoeling om opzettelijk verliespunten te willen rijden. maar is het ook gewoon mogelijk om terugplaatsing aan te vragen?
Ik en het paard kunnen het niveau gewoon (nog) niet aan, en op wedstrijden is de lol er natuurlijk ook wel af nu.
Laatst bijgewerkt door paard89 op 24-06-11 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:02

Of niet starten en door traien totdat je M1 klaar bent :)

Johnnydepony

Re: Terugplaatsing M1 naar L2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:05

Als je nog geen winstpunten hebt gereden mag je toch zowiezo terug ?

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 22:08

Johnydepony: Daar hoop ik eigenlijk wel op. Ik ben op mijn knhs hoogste stand ruiter (en paard) L2+20, en dan M1 bij gewone standen*. Dus kan ik me gewoon weer L2 opgeven? Ik heb al gekeken op knhs. Maar daar staat alleen dat je kan aanvragen als je er lange tijd uit bent geweest.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:11

Trug plaatsing is naar mijn weten niet mogelijk
alleen voor eventuele medische reden kun je dispencatie aan vragen
maar ook mijn advies gewoon door trainen tot je M1 klaar bent of in de winter starten
binnen moet je de ring niet rond

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:14

Ik zou gewoon even een mail naar de KNHS sturen. Ik loop momenteel tegen hetzelfde probleem aan in de M2.
Heb alleen wel al 2 wp gereden. Maar bij mij heeft het een iets andere oorzaak. Ik ben in Januari van instructrice veranderd en deze manier van rijden past niet bij het paard. Dus nu andere instructrice in de arm genomen gisteren eerste les gehad en nu weer helemaal bij de basis beginnen, poeh wat voel ik me nu een prutser zeg. Maar met een maand of twee hopen we de basis er weer goed in te hebben.
Momenteel heb ik even wedstrijdpauze ingelast met dit paard, ik ga nu een aantal keer starten met mijn jonge paard in de B.

Okky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:16

ik wilde me ook om medische redenen terugplaatsen een klasse lager (wel in t springen, zodat ik B kon starten ivm flexibel springen) maar dat kon niet, ze geven geen dispencatie na herstel van een blessure, alleen als het een tijdje niet zo goed gaat als combinatie (denk dat ze dan naar je punten kijken?)
ik zou gewoon even mailen als ik jou was.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:18

Nee, ook als je geen winst hebt gereden, mag je niet zomaar terug. Dan zou het voor iedereen makkelijk zijn om een klasse hoger te gaan, en als het niet gaat zoals het gaat, terug gaan naar de vorige klasse.

TS, ik zou toch eens onderzoeken waarom het niet meer zo lekker gaat. Wellicht bouw je zelf teveel spanning op, heb je moeite met de hele proef doorzitten of iets anders. Ik betwijfel het of de KNHS je om je aangegeven redenen terug zal plaatsen. Tot die tijd zou je HC kunnen starten, of gewoon even helemaal niet starten en alleen thuis goed doorwerken met de M1 oefeningen.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 22:35

Kleinvosje: Het is ook wel de spanning die ik nu opbouw. Ik zet zo`n druk op mezelf om een winstpunt te halen dat ik me al dagen vantevoren druk maak. Op het laatste moment niet meer wil starten, zenuwen als ik `s avonds op bed lig, en ook al zoiets van ja, zal wel niet lekker gaan.
Ik ben er drie maand uitgeweest om het paard goed door te trainen. Daarnaast weet het paard ook heel goed dat ik in die 6 minuutjes proef niet ingrijp als ze er tussen uit knijpt. Daar verander je niets aan want zo is ze altijd al geweest.

Ik krijg er gewoon niet uit wat ik er thuis wel uit kan rijden. Want thuis gaat het wel erg fijn.
Spanning van mij doet heel veel. Maar ik voel me al beroerd als ik alleen al aan wedstrijden denk. Probeer het al zoveel mogelijk te vermijden en het liefst ga ik met iemand mee zonder dat ik zelf hoef te rijden.
Als ik er al zo in ga, dan moet je ook niet aan wedstrijden beginnen vind ik dan. Die spanning heb ik altijd al gehad, en die krijg je ook niet weg. Pilletjes, blijven ademhalen tijdens wedstrijden:P, er geen druk op zetten, het heeft geen nut bij mij. Dat krijg ik niet weg en zal altijd een probleem blijven.
Ik wil gewoon even weer een paar proefjes fijn (en ook winstpuntwaardig) kunnen rijden om weer dat gevoel met de wedstrijden te krijgen.

yevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:39

En als je nou eens gewoon een paar keer je paard meeneemt naar vreemd terrein? gewoon om te oefenen, misschien dat je op vreemd terrein dat wat minder last krijgt van spanning.
en idd ook nog een optie is gewoon HC starten, er hangt dan niets vanaf en is meer gewoon een trainingsrondje.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:40

Ik snap heel goed wat je bedoelt hoor, ik had dat met mijn vorige paard ook. Zo graag willen dat je er haast ziek van wordt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dat je paard dan weet dat je niet ingrijpt helpt daar niet bij. Ga eens HC starten met haar, met zweep erbij als je dat fijn vindt. Leg een aan de jury uit waarom je HC start, en dat je haar een op haar plaats wilt zetten voor het geval ze weer doet wat ze altijd doet. Op die manier leert je paard dat je toch wel in kunt grijpen en dat ze er niet altijd mee wegkomt. Verder, als het kan, ook een keer je instructrice meenemen, en haar laten helpen. Heeft bij mij echt heel veel gescheeld!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:50

Inderdaad hc starten en zelf ontspannen, is echt niet gezond als je dagen van tevoren al zenuwachtig bent :=
En vd winter als je rondje in de baan mag weer officieel.
Of jaar wachten (niet starten) dan mag je geloof ik klasse lager beginnen. Maja niet echt handig lijkt me.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 23:03

Als je echt terug wil, 3 x verkeerd rijden in je proef, dan wordt je uitgesloten en krijg je 2 verliespunten. Dit 5x doen en je mag weer terug naar het L2 ;)
Maar dan moet je in het L2 weer opnieuw beginnen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 23:03

colette_007 schreef:
Inderdaad hc starten en zelf ontspannen, is echt niet gezond als je dagen van tevoren al zenuwachtig bent :=
En vd winter als je rondje in de baan mag weer officieel.
Of jaar wachten (niet starten) dan mag je geloof ik klasse lager beginnen. Maja niet echt handig lijkt me.

Nee, is langer dan 1 jaar, en denk ik ook niet de oplossing hier. TS moet weer vertrouwen in zichzelf en in haar paard krijgen in de wedstrijdring.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:06

Misschien eens niet teveel gaan fixeren op het winstpunten willen halen. Maar op één ding gaan focussen. Dus bv. de ene keer voor 2 keer een goede schouderbinnenwaarts gaan en de andere keer voor het netjes binnenkomen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:25

Het lijkt me dat je probleem niet weg is als je terug zou mogen naar het L2, je zal daar dan ook spanning hebben. Ik denk dat je daar dus ook beter aan kan gaan werken. Start een paar keer HC en leg niet zoveel druk op jezelf, ga niet voor winstpunten en goede prestaties maar ga gewoon voor een ontspannen proef waarbij het ook niet erg is als je fouten maakt. Je doet het als hobby en omdat je het leuk vindt, maar ik kan me niet voorstellen dat het op deze manier nog leuk voor je is...

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:44

Ik vorig jaar dispensatie gekregen, van de M1 terug naar de L2. Niet omdat mijn paard door een peesblessure eruit is geraakt. Maar op basis van de verjaringsregeling, ben langer dan 3 jaar niet gestart. Via versneld promoveren zou ik na een aantal keer weer M1 kunnen starten.
Helaas heb ik er geen gebruik van kunnen maken, aangezien paardlief haar pees weer opspeelde :)

Ze zullen je hoogstwaarschijnlijk niet vanwege jouw probleem dispensatie verlenen.

[edit]
Als je zelf denkt (mss heb je dan meer 'rust' in het hoofd hebt) dat de L2 uit maakt, kun je natuurlijk ook HC L2 starten.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:48

Je moet een wedstrijd niet gaan zien als wedstrijd. Je moet een 'wedstrijd' gaan zien als een moment waarop een onafhankelijk persoon gaat kijken waar je op dit moment in je training staat, of je op de goede weg bent. Stel jezelf haalbare doelen. Die plaasing is maar bijzaak. Probeer iig eerst een ontspannen proef te rijden, pech als het fout gaat volgende onderdeel beter.

laurabosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:11

je kan disposatie aanvragen en dan kan je gewoon weer met je paard L2 rijden.
het enige nadeel aan disposatie is dat je geen kampioenschappen mag rijden in het L2, dus de selecties tellen niet en je kan dus ook niet starten op een regiokampioenschap of NK.
wel erg goed trouwens dat je voor je paard kiest en niet voor het rijden in een hogere klasse!! +:)+

Groetjess

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:13

laurabosman schreef:
het enige nadeel aan disposatie is dat je geen kampioenschappen mag rijden in het L2, dus de selecties tellen niet en je kan dus ook niet starten op een regiokampioenschap of NK.
wel erg goed trouwens dat je voor je paard kiest en niet voor het rijden in een hogere klasse!! +:)+

Groetjess

Ten eerste is het dispensatie, en ten tweede zou ik even teruglezen als ik jou was, je krijgt niet zomaar 'gewoon' dispensatie...

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:18

Ik denk dat je beter kunt gaan werken aan je eigen zenuwachtigheid ipv terug plaatsen naar de L2. Daarmee ga je het probleem uit te weg in plaats van het op te lossen. Kun je je instructie niet een paar keer meenemen?

laurabosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:22

kleinvosje schreef:
laurabosman schreef:

Groetjess

Ten eerste is het dispensatie, en ten tweede zou ik even teruglezen als ik jou was, je krijgt niet zomaar 'gewoon' dispensatie...

sorry dat ik het verkeerd type.. en het klopt dat het niet zomaar kan, maar met een medisch probleem en dergelijke kan het wel makkelijker. ze kijken erg naar het belang van je paard.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:23

Maar het paard heeft geen medisch probleem, de ruiter heeft het probleem hier. Daar zul je echt geen dispensatie voor krijgen vrees ik.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:27

Voor medisch problemen van je paard overigens ook niet!

laurabosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:29

ik lees volgens mij dat het paard een rugprobleem heeft gehad en als dat de reden is waardoor het paard nu weer slecht loopt dat zou het wel een medisch probleem zijn ;) (dit kan wel als ik het goed heb?)
als een paard namelijk heel kijklerig, spanning heeft en angstig is dan kan dit heel goed duiden op een rug probleem ;) (wij hebben ook een pony gehad met erge rugproblemen en dit zijn mede de symptomen van rugproblemen)
maar misschien begrijp ik het verkeerd en heeft de ruiter rugproblemen gehad.
paard89 had jij een rugprobleem of je paard?