Aantal vraagjes voor de duidelijkheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fellpony

Aantal vraagjes voor de duidelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 12:45

Hallo allemaal,

Het is me toch nog niet helemaal duidelijk wat de eisen zijn van de wedstrijden. Ik zou graag mijn Shetlander willen starten bij de KNHS onder de catogorie Dressuur. Het is een hengst dus misschien word dit een probleem. Het is de bedoeling dat er een bijrijdertje op gaat starten. Hij is gechipt, in het bezit van een stamboek en een paspoort. Alleen moet hij nog wel zijn jaarlijkse inentingen krijgen. Ook weet ik (volgens mij) dat hij gekeurd moet zijn. Dit is ook nog niet gebeurd. Als het mogelijk is om hem te starten, zou ik hem later eventueel ook graag willen starten voor het Springen.
Maar nu heb ik een paar vraagjes:

- Wat komt hier allemaal bij kijken?
- Mag een hengst ook officieel starten bij de KNHS?
- Moet ik lid worden van de KNHS om te kunnen starten?

En misschien nog verder informatie die ik hoor te weten.

Alvast bedankt.

Groetjes

Zooist

Re: Aantal vraagjes voor de duidelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:47

Om met een hengst te starten moet de ruiter/amazone al L2 geklasseerd zijn met een ander paard.
Hij moet niet alleen zijn jaarlijkse inenting krijgen maar ook de basisenting.
Je moet altijd lid worden van de KNHS.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:48

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 12:50

Zooist schreef:
Om met een hengst te starten moet de ruiter/amazone al L2 geklasseerd zijn met een ander paard.
Hij moet niet alleen zijn jaarlijkse inenting krijgen maar ook de basisenting.
Je moet altijd lid worden van de KNHS.

Oke, dankjewel. Maar wat mag ik verstaan onder een basisenting?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:53

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:54

Ja wat hierboven staat klopt precies. Op de wiki staat ook alle informatie, maar je moet dus lid worden van een vereniging (zij kunnen je helpen met het aanmelden bij de KNHS), dan wordt je lid bij de KNHS en vervolgens kun je startcoupons en een startkaart aanvragen. Deze startkaart moet je (samen met zijn paspoort waar alle gegevens in dienen te kloppen) altijd meenemen als je op wedstrijd gaat. De startkaart is zowel voor springen als dressuur. Je moet echter 1 winstpunt in de B dressuur halen voordat je mag springen. Er zijn wel aparte spring en dresuurcoupons. Succes!

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 12:55

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:56

Dan mag je ruiter wel gewoon 'onervaren' zijn

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 12:57

Mellis86 schreef:
Ja wat hierboven staat klopt precies. Op de wiki staat ook alle informatie, maar je moet dus lid worden van een vereniging (zij kunnen je helpen met het aanmelden bij de KNHS), dan wordt je lid bij de KNHS en vervolgens kun je startcoupons en een startkaart aanvragen. Deze startkaart moet je (samen met zijn paspoort waar alle gegevens in dienen te kloppen) altijd meenemen als je op wedstrijd gaat. De startkaart is zowel voor springen als dressuur. Je moet echter 1 winstpunt in de B dressuur halen voordat je mag springen. Er zijn wel aparte spring en dresuurcoupons. Succes!

Oke, dankjewel. Maar telt lid zijn van een manege ook mee? Ik weet verder niet waar de manege allemaal lid van is.

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 12:57

Mellis86 schreef:
Dan mag je ruiter wel gewoon 'onervaren' zijn

Oke, ik vind het een moeilijke keus haha. Een beetje ontopic maar wat zou een castratie ongeveer bedragen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:59

Fellpony schreef:
Zooist schreef:

Dankjewel. Mijn bijrijdster moet dus al L2 gestart zijn. En wat als ik mijn pony castreer?

Dan mag ze gewoon B starten.
Volgens mij moet ze, naast L2, ook minimaal 12 jaar zijn om met een hengst te mogen starten trouwens. Dit is wel te vinden in de reglementen.

Verder hoeft jij als eigenaar geen lid te zijn van de KNHS, enkel de ruiter. De pony moet dus ingeënt worden, daarnaast moet hij ook gemeten worden. Verder is er geen keuring.

De makkelijkste manier om alle informatie op een rijtje te krijgen is contact opnemen met een ponyclub in de buurt. Daar moet het ruitertje namelijk lid van worden en zij kunnen je ook precies vertellen wat de kosten zijn en wat er verder aan papierwerk nodig is.

Edit: een manege telt niet.
Edit 2: Ik zie net dat mijn eerste zin heel onduidelijk is. Ze mag sowieso B starten als de pony onervaren is, ik bedoelde te zeggen dat ze met een ruin dus sowieso mag starten, dan hoeft de ruiter zelf nog geen klassering te hebben.
Laatst bijgewerkt door 0000 op 07-06-11 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:00

Afhankelijk van hoe je het wil laten doen.
Dan kan je het beste even een paar dierenartsen bellen.
OP je manege kan je vragen of ze ook een vereniging hebben, dan kunnen ze je daar meer vertellen.
Soms staat het ook op de website van de manege.

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 13:02

_Esther_87_ schreef:
Fellpony schreef:
Dankjewel. Mijn bijrijdster moet dus al L2 gestart zijn. En wat als ik mijn pony castreer?

Dan mag ze gewoon B starten.
Volgens mij moet ze, naast L2, ook minimaal 12 jaar zijn om met een hengst te mogen starten trouwens. Dit is wel te vinden in de reglementen.

Verder hoeft jij als eigenaar geen lid te zijn van de KNHS, enkel de ruiter. De pony moet dus ingeënt worden, daarnaast moet hij ook gemeten worden. Verder is er geen keuring.

De makkelijkste manier om alle informatie op een rijtje te krijgen is contact opnemen met een ponyclub in de buurt. Daar moet het ruitertje namelijk lid van worden en zij kunnen je ook precies vertellen wat de kosten zijn en wat er verder aan papierwerk nodig is.

Edit: een manege telt niet.

Dankje. Een hoop gedoe allemaal dus. Ik ben niet in het bezit van een trailer namelijk. Dus dan word het ook moeilijker om vaak op de ponyclub aanwezig te zijn of is dit niet nodig? Mijn pony is tevens wel officieel gemeten. Moet hij in dit geval alsnog opnieuw gemeten worden?

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 13:02

Zooist schreef:
OP je manege kan je vragen of ze ook een vereniging hebben, dan kunnen ze je daar meer vertellen.

De website is www.mastbosruiters.nl

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 13:04

Zooist schreef:

Wat bedoel je trouwens met 'afhankelijk hoe ik het wil doen'? :o

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:04

Meten moet jaarlijks gebeuren tot en met het 8e levensjaar van de pony. Als hij dus ouder is dan 8, en op zijn 8e is gemeten hoeft het niet meer, als hij bijvoorbeeld voor het laatst is gemeten toen hij 6 was, moet het wel.

Of je naar de ponyclub toe moet ligt helemaal aan de verenigingen. Sommigen vinden het prima dat je lid bent alleen om wedstrijd te kunnen rijden en dan is het geen probleem om verder nergens aan mee te doen, andere clubs verwachten dat je komt lessen, viertal rijd en misschien meehelpt met activiteiten. Gewoon iets zoeken wat bij jou past dus.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:05

Afhankelijk van hoe je het castreren wil laten doen: staand, liggend, op de kliniek, onder narcose....

Op de website kan ik niks vinden over KNHS. Wel doen ze zelf leuke wedstrijden zo te zien.
Kan je daar niet mee beginnen? Klinkt wel leuk allemaal.
Als het dan heel goed gaat kan je altijd nog overgaan naar de KNHS.

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 13:06

_Esther_87_ schreef:
Meten moet jaarlijks gebeuren tot en met het 8e levensjaar van de pony. Als hij dus ouder is dan 8, en op zijn 8e is gemeten hoeft het niet meer, als hij bijvoorbeeld voor het laatst is gemeten toen hij 6 was, moet het wel.

Of je naar de ponyclub toe moet ligt helemaal aan de verenigingen. Sommigen vinden het prima dat je lid bent alleen om wedstrijd te kunnen rijden en dan is het geen probleem om verder nergens aan mee te doen, andere clubs verwachten dat je komt lessen, viertal rijd en misschien meehelpt met activiteiten. Gewoon iets zoeken wat bij jou past dus.

Ik durf niet te zeggen hoe oud hij toen was. Toen ik hem kocht was hij 10 geloof ik (inmiddels is hij 14). Weet dus ook neit op welke lijftijd hij voor het laatst gemeten is. Ik zal een speurtochtje moeten maken bij ponyclubs dus :P

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 13:07

Zooist schreef:
Afhankelijk van hoe je het castreren wil laten doen: staand, liggend, op de kliniek, onder narcose....

Op de website kan ik niks vinden over KNHS. Wel doen ze zelf leuke wedstrijden zo te zien.
Kan je daar niet mee beginnen? Klinkt wel leuk allemaal.
Als het dan heel goed gaat kan je altijd nog overgaan naar de KNHS.

Dat klopt, maar mijn pony staat te ver daar vandaan. Ik mis bijna nooit een wedstrijd daar (op een manegepony doe ik altijd mee). Maar de afstand is in dit geval dus een probleem.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:08

Dat kan je toch gewoon in zijn paspoort zien ;) Daar staat het namelijk in als het goed is...anders moet het sowieso opnieuw.

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 13:09

_Esther_87_ schreef:
Dat kan je toch gewoon in zijn paspoort zien ;) Daar staat het namelijk in als het goed is...anders moet het sowieso opnieuw.

Waar moet het staan als ik vragen mag? Dan zoek ik eventjes.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:10

Dat durf ik zo niet te zeggen...ik heb al een tijdje geen pony's meer dus ook geen bijbehorend paspoort.

Meethistorie oid?
Er moet in ieder geval datum, naam + handtekening van de meter en dus de hoogte staan. Aan de hand van de datum kan je dan zien hoe oud je pony toen was...

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 13:13

_Esther_87_ schreef:
Dat durf ik zo niet te zeggen...ik heb al een tijdje geen pony's meer dus ook geen bijbehorend paspoort.

Meethistorie oid?
Er moet in ieder geval datum, naam + handtekening van de meter en dus de hoogte staan. Aan de hand van de datum kan je dan zien hoe oud je pony toen was...

kan ik helaas nergens vinden

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:15

Help, mensen met pony's??

Ik weet het niet, ben vrij zeker dat het bij mijn pony's vroeger gewoon in het paspoort stond maar die hadden een paspoort van het Welsh-stamboek, misschien dat daar dan verschil in zit...ik weet niet waar het anders genoteerd word.
Hopelijk kan iemand duidelijkheid brengen voor je!

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 13:17

_Esther_87_ schreef:
Help, mensen met pony's??

Ik weet het niet, ben vrij zeker dat het bij mijn pony's vroeger gewoon in het paspoort stond maar die hadden een paspoort van het Welsh-stamboek, misschien dat daar dan verschil in zit...ik weet niet waar het anders genoteerd word.
Hopelijk kan iemand duidelijkheid brengen voor je!

Ik denk dat alles redelijk dicht in de buurt moet zijn qua paspoorten. Maar in zijn paspoort vind ik helemaal nergens iets over zijn stokmaat (of ik kijk erover heen).