proef laten voorlezen of uit het hoofd???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adamootje

proef laten voorlezen of uit het hoofd???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 22:58

Hoi,

Ik heb kort geleden mijn startkaart aangevraagd via de KNHS. Het is nog even wachten op mijn startkaart en startcoupons dus. Nu weet ik dat de proeven voorgelezen kunnen worden, of uit het hoofd kunnen worden gereden (in overleg met de jury). Omdat er niet altijd gegarandeerd kan worden dat ik een voorlezer naast de ring heb staan luidt de vraag dus bij mij:

Wat doen jullie? Hebben jullie altijd iemand naast de ring staan die de proef voorleest? Rijden jullie de proef uit het hoofd, of regelen jullie op het allerlaatste moment een voorlezer op het wedstrijdterrein?

Ben benieuwd naar de reacties!:D

just_kiki

Re: proef laten voorlezen of uit het hoofd???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:58

voorlezen :j
Ik vergeet toch anders me proef :+

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 22:59

Ja zeker!! Stel nou dat je een blackout krijgt! Maar wat te doen als ik niemand mee heb die überhaupt een proef kan voorlezen???

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:01

aan Diegen die vóór jouw moet rijden even vragen (aan der voorlezer dan) :j

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:02

Meestal heb ik iemand mee om voor te lezen, maar ik ga ook wel eens alleen op concours. Soms regel ik dan ter plekke een voorlezer (zijn altijd wel bekenden), maar ik rij ook wel eens uit mijn hoofd. Al doe ik dat alleen maar tijdens de wintermaanden als ik slechts 1 proef rijd. Ik ben bij 2 proeven namelijk bang dat ik de boel door elkaar ga halen.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:02

Allebei, als je de proef uit je hoofd leert kun je je beter concentreren op het rijden en minder van oh wat nu,
En als je het dan effe niet meer weet heb je altijd een spiekvoorlezer!

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 23:04

souffleren dus! Altijd handig:) Zou je ook iemand vanuit het bestuur bijvoorbeeld kunnen regelen die kan voorlezen? Niet iedereen is altijd even behulpzaam lijkt me...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:04

Uit mijn hoofd en ik kan het iedereen aanraden. Het is echt veel rustiger voor jezelf!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:19

ik rijd meestal uit het hoofd. Soms als mijn moeder mee is en ik heb de week ervoor te weinig tijd gehad om de proef zelf te oefenen, wil mijn moeder nog wel eens voorlezen. Ik merk dan wel dat ik minder fijn rijd :)

Ik heb idd 1x een black-out gehad, gelukkig kreeg ik het snel weer terug :) Het scheelde me uiteindelik ongeveer 4 punten, jammer maar t is niet anders :) dr komen zat andere wedstrijden :j

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:24

Ik wil geen risico lopen als het niet nodig is, mijn geheugen is soms net een vergiet.
Maar wel met een goede voorlezer, anders kom je nog in de problemen tijdens de proef.
Het kan geen kwaad om de proef te kennen.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:27

idd, en die goede voorlezer ontbreekt bij mij regelmatig aangezien mn moeder tegenwoordig ook in de weekenden werkt.
ik vind het persoonlijk niet prettig om op wedstrijd nog iemand te moeten regelen.

mieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:32

uit het hoofd. zelf heb ik meestal wel een voorlezer maar eerlijk gezegd heb ik daar meestal niet op gelet en dus ook niet gehoord

Goesju

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:47

Ik vraag altijd een voorlezer, omdat ik bang ben dat ik die proef vergeet.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:10

Ik leer mijn proef altijd uit het hoofd. Het geeft veel meer rust voor mezelf als ik weet wat er gaat komen.
Maar tijdens een wedstrijd zorg ik wel dat ik een lezer heb. Vaak hoor ik haar niet eens als ik mijn proef rij, maar op momenten dat mijn paard gek gaat doen of er gebeurd wat dan ben ik helemaal de kluts kwijt en dan is het fijn als je een lezer hebt die je kan vertellen waar je verder moet.
Ik zorg wel altijd dat ik van tevoren iemand geregeld heb, dat wil ik niet op het wedstrijdterrein nog moeten regelen.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:46

just_kiki schreef:

In het indoorseizoen is dat indd een optie, outdoor niet. Aangezien je dan ( tenminste de meesten) 2 proeven gaat rijden. Als jij dan begint met je eerste moet die voor jou zijn of haar 2e nog.
Ik zorg dat ik altijd iemand mee heb ( instructrice/vriendin/stalgenootje) mocht dat om een of andere reden echt niet lukken dan zijn er altijd nog wel mensen die ik ken op wedstrijd zelf die me eventueel voor zouden lezen. En ik heb m'n vriend nog als back-up, lezen gaat nog niet heel vloeiend, maar ken de meeste proeven wel uit m'n hoofd, maar hij leest 't ter bevestiging dan nog even op :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:56

Dat is persoonlijk, wat voor jou fijner is. Ik heb een paar keer noodgedwongen uit mijn hoofd moeten rijden. Gelukkig is het goed gegaan, maar ik heb echt enorme stress gehad de hele proef door dat ik fout zou rijden. Ik bleef de proef maar repeteren en kwam dus niet meer aan rijden toe.
Dus voor mij is een voorlezer echt een must ;)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:56

Ik probeer altijd de proeven uit mijn hoofd te leren, maar ik laat me toch voorlezen voorlopig. Tijdens de proef probeer ik altijd te onthouden wat het volgende punt is, maar op de een of andere manier ben ik het op dat moment dan volledig kwijt :')

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:58

ik laat me nu nog voorlezen..
Maar gezien mijn mama niet altijd meekan en mijn vriend niet kan voorlezen, moet ik hem ook uit mijn hoofd rijden.
Ik denk dat je dat het beste tegen de jury kan zeggen.
Ze vroegen laatst, toen ik me aanmelden, of ik hem uit mijn hoofd reed.. Maar nee mama liep aan de andere kant van de ring.
Dus ik denk dat het goed is al je het meld.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:34

Op het laatste moment iemand zoeken, zou ik niet doen :o Ik bedoel dan ben je erg gestresst want je weet niet of je iemand kan vinden.

Gelukkig heb ik een moeder die altijd mee gaat en die mij voor leest. Maar ik zorg ook altijd dat ik de proef ken. De lezer kan een fout maken, en wat zegt de jury dan. Jij moet de proef uit je hoofd kennen ;)

Succes met oefenen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:07

Ik leer ze uit mijn hoofd, maar laat tijdens de proef ook voorlezen.
Diegene die mij leest heeft niet zo'n harde stem, welke in bijv. de wind nog weleens weg wil vallen.
Dus dan weet ik toch wat ik dan moet rijden.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 19:24

roxiie schreef:
just_kiki schreef:

In het indoorseizoen is dat indd een optie, outdoor niet. Aangezien je dan ( tenminste de meesten) 2 proeven gaat rijden. Als jij dan begint met je eerste moet die voor jou zijn of haar 2e nog.
Ik zorg dat ik altijd iemand mee heb ( instructrice/vriendin/stalgenootje) mocht dat om een of andere reden echt niet lukken dan zijn er altijd nog wel mensen die ik ken op wedstrijd zelf die me eventueel voor zouden lezen. En ik heb m'n vriend nog als back-up, lezen gaat nog niet heel vloeiend, maar ken de meeste proeven wel uit m'n hoofd, maar hij leest 't ter bevestiging dan nog even op :)

Haha, ja mijn vriendje is ook een potentieel slachtoffer :)

sannemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:59

voorlezen, maar ik lees de proef altijd wel even goed door, want voorlezer kan ook wel een keer iets verkeerds zeggen! ;$

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:04

sharonalover schreef:
ik rijd meestal uit het hoofd. Soms als mijn moeder mee is en ik heb de week ervoor te weinig tijd gehad om de proef zelf te oefenen, wil mijn moeder nog wel eens voorlezen. Ik merk dan wel dat ik minder fijn rijd :)

Ik heb idd 1x een black-out gehad, gelukkig kreeg ik het snel weer terug :) Het scheelde me uiteindelik ongeveer 4 punten, jammer maar t is niet anders :) dr komen zat andere wedstrijden :j

Heel herkenbaar. Ik kan me beter ontspannen met uit het hoofd rijden. Ik heb alleen de eerste keer in een nieuwe klasse graag een voorlezer. Ik ben tot nog toe 1 keer verkeerd gegaan en dat had de jury ook niet door, was eerste starter. Koste me inderdaad 2 minpunten, maar reed evengoed nog 191 punten.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:07

Ik kende de proef wel uit mijn hoofd maar ben wel blij dat iemand mij voorlas..
Je weet wat er komen gaat maar dan heb je alsnog iemand die zegt waar je heen moet als je misschien iets vergeten bent.

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:15

Ik had altijd een voorlezer, maar die gaat tegenwoordig niet meer mee, dus ik ben altijd afhankelijk van anderen, dus ga ze ook uit m'n hoofd rijden! :) Vind het denk ik ook fijner.