starten met wond?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

happy2014

starten met wond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 10:05

Hallo bokkers,

Mijn paard heeft 4 weken terug een wond opgelopen op het land. Behoorlijk heftig, bot en pees waren zichtbaar. Paard is gehecht en staat onder behandeling dierenarts. Dierenarts is zondag geweest en was erg tevreden. Wond is droog, wondranden beginnen naar elkaar toe te groeien en langzaam komt er een korstje op. Hij staat nu nog in verband, dat mag er maandag af en vanaf dan mag ik ook weer gewoon vol aan het werk met hem. Ik heb dan 3 weken om hem op te bouwen voor geplande wedstrijd op 15 mei. Krijg ik hem niet op tijd opgebouwd, dan start ik uiteraard niet. (paard heeft 4 weken zo goed als stil gestaan, alleen wat gestapt)

Voor alle duidelijkheid, wond zit op voorbeen, aan de voorkant onder de knie. Paard loopt helemaal zuiver en binnen in is de boel helemaal in tact. Wel kan het nog maanden duren voor er weer haar over de wond gaat groeien.

Nu is mijn vraag, als ik weer ga starten, zal je ongetwijfeld nog een korst zien zitten. Kan een jury je daarop diskwalificeren?

Brainless

Re: starten met wond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:07

Ik zou pas starten als de wond volledig dicht en sterk genoeg is.
Haargroei kan heel lang duren, en soms komt er geeneens haar meer voor terug.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 10:11

bedankt voor je antwoord, maar dat kan wel een half jaar duren, daar ga ik niet op wachten als het niet nodig is. Als ik volgens dierenarts volledig aan het werk kan (uiteraard wel opbouwen), kan ik ook wedstrijdje mee pakken. Ik ben allen benieuwd hoe een jury reageert, als ze het zo snel kunnen zien..

Rufus2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:11

Hoi ,ik zou aan de DA een briefje vragen waarop staat dat het geen probleem is om met die wond deel te nemen aan wedstrijden , als een jury opmerkingen heeft over die wond dan kan je dat briefje laten zien.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:12

TS, kun je dat van de DA niet zwart op wit krijgen? Dan kun je, bij eventueel commentaar, dat overhandigen aan de jury?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:13

Haha Rufus was met nét voor

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:13

Ik weet niet welke kleur je paard is, maar je hebt best kans dat het de jury niet eens opvalt. Donkere korst op donker paard zie je niet zo heel goed. Dan rest de vraag of je zeker weet dat het niet de genezing van de wond belemmert. Maar als je thuis kan/mag rijden, kan dat op wedstrijd ook.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:14

Als je weer mag rijden en het nog eenpaar weken duurt...dan kan het al een heel eind zijn genezen. Zou niet weten waarom je niet kunt starten mits de omstandigheden er naar zijn. Omdat er een korst op zit?? Tja er zijn ook paarden die hun staart weg schuren of whatever of een schaafwond op hun kont hebben (kende er eentje die toch startte).

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:15

Mijn pony was vorig jaar in de wei door een paard erg gebeten. Hier had hij toen allemaal bijtwonden van. Toen heeft hij uiteraard rust gehad, maar toen de wonden haast helemaal waren genezen, en hij er ook geen last meer van had ben ik weer gaan rijden. Toen was net de selectiewedstrijd waar ik ben gestart. Ik heb hier helemaal geen commentaar op gehad.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 10:18

Ik heb een Vos. Rufus, dat is inderdaad een goede! Ik heb dierenarts voorgelegd dat ik 1 juli met een aantal stalgenoten een lang weekend naar Kootwijk wil met de paarden en of hij dacht dat paard dan helemaal hersteld was! Zijn antwoord was makkelijkkkkkkkkk. Dat is denk ik zwaarder dan een B proefje.

Ik denk zelf (en DA) niet dat het genezing belemmert, die 2x vijf minuten, thuis wordt hij ook gewoon bereden. Overigens moet ik het over een week of twee bekijken hoe het er dan uitziet. Voorloopt alles niet zo rooskleurig als DA nu denkt, dan wordt er natuurlijk niet gestart.

Ik denk inderdaad dat het de jury waarschijnlijk niet eens opvalt..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:29

hangt van de wonde af, als je merkt dat de korst makkelijk barst waardoor het wel weer wat kan bloeden, dan zou ik afzien van de wedstrijd.
Wel moet je je bedenken dat korstvroming "vervelend" kan aanvoelen voor je paard, het is namelijk niet elastisch zoals de huid, maar misschien kan je er een zalf opsmeren om het soepeler te houden en zo barstjes en scheurtjes te voorkomen.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 10:42

petitparis, ik ga volgende week inderdaad smeren met mesitran (honingzalf). Maar even zien hoe het er over drie weken uitziet, dan kan het allemaal al heel anders zijn.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:21

Volgens mij niet zolang je paard goed loopt en het niet hevig bloed.
Mijn paard zit onder de bijt wonden. Allemaal roze uit en ik ben er ook niet op gediskwalificeerd
Ik gebruik veel uierzalf om de wond randen wel soepel te houden, haar groeit ook mega snel terug :j

walithe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:21

uierzalf of vaseline er op voor het soepel houden en als je paard lekker loopt gewoon starten

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 21:11

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:22

Nou als ik je foto's van vandaag zie dan zou ik toch echt niet gaan starten, al was het maar uit respect naar mijn paard toe. Je wond is nog behoorlijk "open". Beenwonden duren altijd langer dan andere wonden helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:26

Pff je zou niet eens moeten willen starten na zoiets. Geef het de tijd, meer wedstrijden dan kerels in Nederland. Wat is nou het belang van 1 zo'n wedstrijd? Door de pijn kan je paard zich best verhouden hebben waardoor de spieren ook een opdonder hebben gehad (en geloof me, ik kan het weten, mijn vorige paard heeft zn sprong kapot gehad) en daardoor kan het moeilijker zijn om hem in vorm te krijgen. Laat deze wedstrijd schieten, denk eens aan je paard en niet aan jezelf en je eigen eer of wat dat dan ook is en bouw RUSTIG weer op...

Edit: heb net de meest recente foto bekeken en dat kan je wel schudden voor 15 mei, dat is nooit op tijd dicht (zou bijna zeggen 'gelukkig'). Begrijp me niet verkeerd, maar die gefixeerdheid op wedstrijden kan ik niet goed volgen. Dat je zo nodig een wedstrijd moet gaan rijden terwijl je paard zo'n wond heeft (gehad), dat je de wond wel dicht wilt kijken want "oe mijn wedstrijd", dat begrijp ik dus totaal niet. Je mag blij zijn dat je paard uberhaupt geneest en niet geopereerd hoeft te worden en er waarschijnlijk niets aan overhoudt. Besef maar eens hoeveel mazzel je daarmee hebt.........

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 17:26

Gelukkig hoef ik niet vandaag te bekijken maar pas over drie weken en dan kunnen dingen er al heel anders uit zien.

Joehoe, ik weet niet hoe jij er bij komt dat ik niet rustig op zou bouwen?? ik heb ook nergens gezegd dat ik start als de wond nog open is. Ik stel alleen de vraag of wat de reactie van een jury is als je nog tekenen van een wond ziet. Dit kan namelijk een half jaar duren voor je hier niets meer van ziet. Ik mag mag vanaf vandaag ook gewoon weer rijden (op advies van 2 onafhankelijke dierenartsen.) Overigens wacht ik daar nog even mee en dan rustig stappen in het bos om te beginnen.

Verder besef ik mij maar al te goed hoeveel mazzel ik heb gehad dat er geen bot of pees kapot is en hij er verder "niets"aan heeft overgehouden. Joenohoe, daar heb jij verder geen zicht op en enkel omdat ik mij afvraag of je kan starten als je nog tekenenen van een wond ziet, wil nog niet zeggen dat ik mij andere zaken niet besef. Vind dat dan ook niet zo netjes van je om daar een oordeel over te geven.

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:43

Ik verwachtte hele erge foto's... Ik heb vorige week gestart met een wond die minstens 3x zo groot is... Maar belemmerd paard helemaal niet en heb er van niemand commentaar op gehad. Ook rond de knie aan een voorbeen. Denk dat het de meeste mensen niet eens opvalt. Als paard rad loopt waarom niet doen?

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:07

Als je mag en kan rijden is het toch geen probleem? tenzij het nog 'vies' is om te zien..
Ik heb met mijn paard laatst ook gehad dat er een dikke korst op de schouder zat, was wel helemaal dicht, zadel & dekje kwamen er niet op.. Dus dan ga ik gewoon naar wedstrijd :)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 21:48

Wond ziet er al veel beter uit, dus als hij goed loopt ga ik inderdaad gewoon. Alleen hij loopt net niet helemaal goed. Vandaag voor het eerst gereden, gister heeft een vriendin hem in het bos gereden, dat ging goed. Vandaag ik in de bak, maar in draf loopt hij toch niet helemaal lekker. Advies dierenarts is toch gewoon rijden, maar ik houd het voorlopig bij stappen (hij loopt alleen in draf niet helemaal 100% en galop denk ik nu nog niet eens aan). Dus voor het oog ga ik gewoon starten, maar hij moet natuurlijk wel goed lopen en er geen last van hebben. Ik zal zo even een foto plaatsen van hoe het er nu uitziet.

PiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:23

Ik zou kijken hoe die op de dag ervoor is, is t stevig.. loopt die netjes etc? Dan ga je gewoon, is die niet in vorm etc zou ik t niet doen =)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:27

Had vroeger een schimmel. Had in het land overdag een wondje opgelopen en bloedde een beetje (was echt een heel klein schrammetje) Door het natte gras leek het alleen een vreselijke wond zo op een wit been. Even naar de jury gelopen, verteld wat er was gebeurd en mocht gewoon starten. Ze keken er niet eens naar.

Ik zou gewoon starten. Als hij er geen last van heb en de wond kan het aan. Waarom niet?! Of je nou thuis een uur rijdt of een wedstrjidje meepakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:29

Pfff mijn merrie heeft zomereczeem en dus vaak kale plekken op haar hoofd e.d.. zoveel gezeur mee gehad!! van wedstrijdgenoten dan, de jury vroeg het meestal gewoon aan het eind van het proefje.

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:18

Mijn paard is vorige week een uurtje voordat we naar wedstrijd gingen aangevallen door een ander paard.
Hij had op zijn achterhand een aardig grote wond (oppervlakkig) maar wel al het haar eraf.
Op wedstrijd niets gehoord, dus het lijkt me geen probleem.
Succes met het herstellen!